کد خبر: ۲۵۶۲۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
جانشین فرجی‌دانا هم سیاست دولت اعتدال را دنبال خواهد کرد

ناصری: عده‌ای در وزارت علوم، دنبال منافع فردی-گروهی خود هستند

دکترفرجی دانا در جهت رویه علمی و توسعه و قانون مداری کار می‌کند. اگر فردی با این رویه در وزارتخانه نباشد وزیر به جای او فردی را منتسب می‌کند که در جهت علم و توسعه فعالیت کند. اما عده‌ای در مجلس به دلیل منافع فردی، این رویه را بر نمی‌تابند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: عبدالله ناصری، استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اینکه چرا عده‌ای در مجلس از اول بنا را به مقابله با وزارت علوم دولت یازدهم گذاشته‌اند، گفت: نتایج انتخابات 24 خرداد 1392 برای عده ای از اصولگرایان و جریان تندرو اصولگرایی شوک بزرگی بوده است. آنها چاره ای نداشتند جز اینکه بنا را برای مقابله با دولت و بخصوص با بعضی از وزارتخانه ها در حوزه فرهنگ بگذارند.

ناصری در گفت‌‌وگو با آفتاب، با بیان اینکه این روند در بخش تندرو اصولگرایان تا به امروز ادامه دارد، گفت: عده ای ازاین افراد در بخش های متعدد فرهنگ وآموزش عالی منافعی داشتند و سرمایه گذاری بلند مدت کرده بودند، اکنون منافع آنها به خطرافتاده و بنا را برسنگ اندازی گذاشته‌اند.

ناصری با بیان اینکه در بخش اقتصاد این افراد بار خود را به قول معروف بسته اند و الان از لحاظ اقتصادی قدرت کافی در اختیار دارند،گفت: در دولت احمدی نژاد در نظام آموزشی عده ای از افراد که با استاندارد علمی و استاندار جهانی شاخص های فکری توسعه فاصله داشتند، مسئولیت گرفتند. اما تحول در دولت در سال 92 دست این افراد را از منافع کشوردرحوزه های علمی-فرهنگی قطع کرده است.حالااین طیف دست به اقدام زده اند واعتراض، عدم رای اعتماد و استیضاح در راستای همین کارها است.

وی تاکید کرد: این افراد در وزارتخانه علوم و فرهنگ به دنبال منافع فردی و گروهی خود هستند و هدف آنها نظارت بر عملکرد این حوزه ها نیست.

عضوبنیاد باران در پاسخ خبرنگار آفتاب درباره اینکه "اگر در آستانه بازگشایی دانشگاه وزیر علوم استیضاح شود چه تبعاتی بر علم و دانشگاه خواهد گذاشت" افزود: من فکر می کنم که خیلی فرقی نمی کند که استیضاح در چه زمانی مطرح می شد. به هر حال اگر استیضاح صورت بگیرد و اگر وزیر رای اعتماد نیاورد از دولت انتظار می رود که فردی را که به جای دکترفرجی دانا منصوب می کنند، کسی باشد که در راستای سیاست ها و برنامه های دولت عمل کند. البته تا به امروز دکتر روحانی به تمام شعارها و برنامه های خود عمل کرده است و در این مورد هم قطعا همین اتفاق خواهد افتاد. پس فکر نمی کنم که باعث رکود در دانشگاه اتفاق بیافتد.

وی درباره یکی از دلایل استضاح وزیر علوم گفت: بعد از انتصاب وزیر علوم کسانی که از استاندارد متعارف علم برخوردار بودند در این وزارتخانه ماندند و کسانی که از سطح متعارفی برخوردار نبودند کنار گذاشته شدند. معلوم است که عده ای به جای دغدغه علم و دانش و توسعه هنوز دغدغه تفکیک جنسیتی دارند؛ فکری که 30 سال پیش حضرت امام(ره) با آن مقابله کرد، و یا به جای توسعه کیفی فقط به توسعه کمی اندیشیدند.

وی گفت: وزیر علوم جدید دغدغه علم و توسعه دارد و او در راستای شعار دولت روحانی یعنی مردمسالاری دینی و مدیریت علمی روی کار آمده و مدیران خود را با این نگاه انتصاب می کند.

ناصری در ادامه تصریح کرد: عده ای از مجلسی ها امیدوار بودند که باانتخاب روحانی در مدیریت اجرایی اتفاقی نخواهد افتاد و بعدا به همین دلیل به فرجی دانا رای اعتماد دادند اما در روند سیاست گذاری بر خلاف انتظار آنها تحولی پیش آمد. فرجی دانا سیاست عالمانه و مدبرانه را پیش گرفت و تحول در این حوزه خیلی چشمگیر و خوب بوده است. رویه های غیرعلمی به مدار علمی و قانونی چرخش کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره سوال آفتاب مبنی بر اینکه آیا استیضاح وزیر علوم با هدف ایجاد تشتت در پایگاه رای دانشگاهی دکتر روحانی صورت می گیرد یا نه و این حوادث چه تاثیری بر روند سیاست کشور در انتخابات آینده خواهد داشت، گفت: باعدم رای اعتماد به وزیر علوم و استیضاح ایشان الزاما پایگاه رای در دانشگاه آسیب نمی بیند. البته این بسته به پارادایمی دارد که دولت در دفاع از وزیر علوم انجام خواهد داد. اگر دکتر روحانی از وزیر علوم و دانشگاه حمایت کند نه تنها پایگاه رای آسیب نمی بیند بلکه اعتماد بیشتری هم به دولت و رویه های آن خواهد داشت. به هر حال اگر نتیجه استیضاح منفی باشد عزل و نصبی که صورت خواهد گرفت خیلی تعیین کننده است و این روند به تقویت دانشگاه هم در صورت عمل به برنامه ها و قول های داده شده تقویت خواهد شد.

ناصری درباره نقش نظارتی مجلس و اینکه چرا نمی خواهند وزارت علوم درباره فسادهای اتفاق افتاده در این وزارتخانه تحقیق و تفحص شود، گفت: من اکثریت نماینده های مجلس را علاقمند به همکاری و همفکری با دولت می بینم. اما اقلیتی در مجلس به دلیل اینکه کانون قدرت خود را از دست داده اند تلاش می کنند در روند کار اخلال به وجود بیاورند. این عده در مجلس هشتم و در مجلس نهم قدرت داشتند و تلاش بر این دارند که به دلیل منافع خود، دولت را از کارآمدی بیاندازند. اما در اینجا نقش مدیریتی رئیس مجلس خیلی مهم است. البته تا به حال هم آقای لاریجانی تدبیر خود را به خوبی نشان داده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
1
13
احسنت / حتی اگه استیضاح بشه باید اسم تمام دانشجویانی رو که بی دلیل بورسیه شدن رو رسانه ای کنه ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
0
6
فقط در وزارت علوم؟ یا در تمام ارگانها؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین