کد خبر: ۲۵۶۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند

رئیس‌جمهور: مشکلات اقتصادی امروز، ارث تحمیلی به ماست

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، گفت: بسیاری از آنچه امروز به عنوان مشکلات اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی سال‌های قبل به ماست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اظهار کرد: در میان ده‌ها مشکلی که با آنها مواجه هستیم، بسیاری از صاحب‌نظران مسائل سیاست خارجی و اقتصادی را بسیار تأثیرگذارتر از سایر بخش‌ها دانستند که به طور مستقیم در زندگی مردم تأثیرات آن را می‌دیدند و می‌بینیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه چند روز قبل از 26 مرداد یعنی زمان آغاز رسمی کار دولت یازدهم این همایش برپا شده است، ادامه داد: در آغاز کار دولت یازدهم ما با مسائل و مشکلات بسیار پیچیده‌ای در بخش‌های گوناگون مواجه شدیم. برخی از این مسائل مربوط به بخش اقتصاد بود، بخشی دیگر مربوط به سیاست خارجی و برخی نیز به مربوط به سیاست داخلی، اجتماعی و فرهنگی بود. در این میان برخی از مسائل جزو مواردی بود که نیاز به تصمیم فوری داشت و برخی نیز نیاز به برنامه‌ریزی جامع داشت.

برای رفع معضل آب سالانه دو میلیارد دلار هزینه می‌کنیم
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "هدفم از بیان این فهرست این است که از طرفی مشکلات را بگویم و از طرف دیگر از شما بخواهم که در این زمینه ها برای برنامه ریزی و فکر تلاش وهمکاری کنید"، اضافه کرد: در مسأله آب در کشور برای ما بهتر ملموس شد که ایران در کمربند خشک قرار دارد و امید چندانی به ترسالی در سال‌های پیش رو نیست و کشور با یک معضل مهم به نام آب مواجه است.

روحانی ادامه داد: در طول 11 ماه گذشته نسبت به مسأله تأمین آب یا صرفه‌جویی در آب و مهار آن تصمیم گرفتیم، برنامه‌ریزی کرده و آنها را عملیاتی کردیم و بر این مبنا از امسال یعنی سال 93 سالی حداقل دو میلیارد دلار اعتبارات برای مسأله آب تأمین می‌کنیم. امسال نیز اعتبار تأمین و هزینه خواهد شد. در سال‌های بعد نیز این کار انجام خواهد شد.

حوزه محیط زیست را برای سرمایه‌گذاری در اولویت بدانید
وی در ادامه سخنان خود به مشکلات کشور در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز با معضلات بسیار بزرگی مواجه هستیم؛ از آلودگی هوای کلان شهرها گرفته تا خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و ریزگردها و ده‌ها معضل دیگر از جمله خشک شدن جنگل‌های عظیم و بزرگ زاگرس.

روحانی افزود: اینها معضل بزرگی بود و ما برای اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و عملیات مربوط به آنها آغاز شده است؛ البته برخی از آنها زمان‌بر و برخی کوتاه‌تر است و هرآنچه که فکر می‌کردیم برای سلامت مردم و محیط زیست ضرورت دارد، در ارتباط با آن اقدام کردیم و این اقدامات ادامه خواهد داشت.

رئیس قوه مجریه خطاب به حاضران تاکید کرد:‌ از شما درخواست می‌کنم هر موضوعی که به محیط زیست مربوط می‌شود، آن را به عنوان اولویت در سرمایه‌گذاری بدانید و دولت نیز در این زمینه از کارآفرینان حمایت می‌کند.

راهمان برای بهبود حوزه سلامت را ادامه می‌دهیم
وی در ادامه به مشکلات مردم در زمینه سلامت اشاره کرد و گفت: ما در مسأله سلامت دیدیم که مردم با معضل بزرگی روبرو هستند و گاهی مجبور می‌شوند تمام پس‌انداز زندگی‌شان را به خاطر یک عمل جراحی یا بستری شدن چند ماهه در بیمارستان هزینه کنند. در این ارتباط نیز چاره‌اندیشی کردیم و دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت مردم قدم‌های بسیار مهمی را برداشته است.

رئیس‌جمهور به عزم دولت در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت قدم‌های بسیار مهمی برداشته است. امروز بیماران در شهرها 7.5 درصد - البته قرار بر 10 درصد بود و اکنون کمتر شده و هرچه کمتر باشد بهتر است - و در روستاها 5 درصد از هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی را می‌پردازند و ما مصمم هستیم که این راه را ادامه دهیم و اعتبارات آن را برای امسال تأمین کرده‌ایم و سال‌های آینده نیز تأمین می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: در میان ده‌ها مشکل بزرگی که پیش روی ما بود، در بحث سیاست خارجی و اقتصاد، احساس دیگری برای برنامه‌ریزان بود و بسیاری از صاحب‌نظران مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی را تأثیرگذار در سایر بخش‌ها و تأثیرگذار مستقیم بر زندگی مردم می‌دیدند و امروز هم این را می‌بینیم.

وی با بیان‌ اینکه "هفته‌ای نبوده که مستقیماً جلسه یا جلساتی در این دو زمینه نداشته باشیم"، افزود: من مسائل کلان و مهم این دو بخش را مستقیماً نظارت کرده‌ام و اداره جلساتش را بر عهده داشته‌ام. سیاست خارجی دنیای وسیعی دارد و اقتصاد نیز همین‌گونه است و شاید وسیع‌تر باشد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما در اقتصاد با رکود تورمی بی‌سابقه‌ای در کشور مواجه بوده و هستیم که طبق آمار از سال 1338، که آمار بانک مرکزی از این سال مطرح شده است، به استثنای سال‌های اولیه انقلاب یعنی 57 تا 60، هیچ زمانی شرایط سال‌های 91 و 92 را نداشتیم؛ یعنی رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "طبق آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال 91، منفی 6.8 درصد و در سال 92، منفی 1.1 درصد بوده است"، افزود: دو سال رکود توأم با تورم بالای 30 درصد داشته‌ایم که در تاریخ کشورمان سابقه نداشته یا کمتر سابقه دارد.

وی با بیان اینکه "از سال 85 تا 90 دلارهای نفتی فراوانی در اختیار دولت قرار گرفت"، گفت: این دلارها بی‌حساب و کتاب به بازار سرازیر شد اما چه وضعی پیش آمد؟ نفت گران می‌شود و همه خوشحال می‌شوند اما این بهار چقدر زودگذر بود که بلافاصله بعد از آن، نه تابستان بلکه پاییز و زمستان آمد. در ادامه واردات افزایش پیدا کرد و تولید کاهش یافت، دو هزار واحد تولیدی تعطیل و 500 هزار نفر بیکار شدند.

روحانی با بیان اینکه "ممکن است برخی بگویند رکود سال‌های 91 و 92 در سایه تحریم بوده است"، تاکید کرد: حتی اگر تحریم نبود، در سال 91 ما با این مشکلات مواجه می‌شدیم و بسیاری از آنچه امروز به عنوان مشکلات اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی سال‌های قبل به ماست.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم با ارث‌هایی که از سال‌های گذشته به آن رسیده است، دولت مظلومی است و مظلوم‌تر از دولت، مردم نجیب و شریف ایران هستند که چه بار سنگینی را در زندگی خود بر دوش گرفته‌اند و تحمل کرده‌اند.

رئیس‌جمهور، برداشت‌های بی‌حساب دولت از بانک مرکزی طی سال‌های اخیر را از جمله معضلات اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: 40 هزار میلیارد تومان از همین کیسه گرفتند و مسکن مهر ساختند و بیش از 80 درصد پایه پولی کشور را افزایش دادند که آثار آن، تورم بالای 30 و 40 درصد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به عزم دولت در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت قدم‌های بسیار مهمی برداشته است. امروز بیماران در شهرها 7.5 درصد و در روستاها 5 درصد از هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی را می‌پردازند و ما مصمم هستیم که این راه را ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا، روحانی همچنین، از وضعیت و عملکرد امروز بانک‌های کشور انتقاد کرد و با بیان اینکه "بانک‌های ما امروز با مشکلات زیادی مواجه هستند"، افزود: دولت به بانک‌ها بدهکار است و بانک‌ها هم به بانک مرکزی بدهکار هستند. بانک‌ها باید اموال مازاد خود را به فروش برسانند و باید از حالت بنگاه‌داری خارج شوند چراکه این برخلاف اصول بانکداری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین