کد خبر: ۲۵۶۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
افشین یداالهی ترانه‌سرا در گفت‌‌وگو با آفتاب:

پرده‌کشیدن‌های بی‌مورد، پرده‌دری می‌آفریند

طرح تفکیک جنسیتی حالا در همه جا شنیده می شود. بعد از اینکه شهردار تهران محمد باقر قالیباف مسئله جدا کردن کارمندان زن و مرد از یکدیگر را مطرح کرد، طرح تفکیک جنسیتی به کنسرت‌های موسیقی و محیط های فرهنگی نیز کشیده شد. موضوعی که حالا با واکنش شدید وزیر فرهنگ و ارشاد رو به رو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: وزیر ارشاد در جلسه اش با مدیران کل استان ها به طرح تفکیک جنسیتی انتقاد کرد و گفت این رویکرد سبب حذف خانواده می شود. موسیقی از جمله هنرهایی است که در سال های اخیر برای تولید و اجرا شدن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

به گزارش آفتاب، افشین یدالهی مشکلات موسیقی را در چند سال اخیر بیشتر از گذشته ارزیابی کرده و این مشکلات را محصول دخالت نظر شخصی مدیران و حاکمیت سلیقه می داند. این ترانه سرا فعالیت‌های حرفه ای ترانه سرایی خود را در سال ۱۳۷۶ در سازمان صدا و سیما آغازکرده و ترانه معروف سریال شب دهم را نیز سروده است.  

وی به مشکل شخصی خود با مدیران ارشاد در دوره قبلی اشاره کرده و به «آفتاب» می‌گوید: «نگاه به محتوای موسیقی در دوره گذشته جالب نبود. من مجموعه شعری را دکلمه کرده بودم . با اینکه شورای موسیقی محتوای مجموعه را تایید کرده بود اما مدیر وقت دفتر موسیقی با انتشار این آلبوم مخالفت کردند. نظر شخصی آقای مدیر این بود که این اقشار عاشقانه است وخصوصی است.»

 این ترانه سرا ممیزی بدون ضابطه را عامل افت ترانه سرایی در کشور دانست و گفت: «آثار بزرگ ادبی در روزگاری متولد شدند که ممیزی بر آن ها اعمال نمی شد آیا ما در آثار سعدی وحافظ اثری از بی عفتی می بینیم ؟ مسلما چنین نیست. ما نیازمند ضابطه های منعطف و معقولانه هستیم. سلیقه و تندوری جای ضابطه ها را گرفته است.»

طرح جدا کردن ساعت حضور خانم ها و آقایان در کنسرت ها با مخالفت های زیادی رو به رو شده است . افشین یدالهی ترانه سرا تکیه بر اشتباهات گذشته فرهنگی را عامل ضربه به آثار داخلی موسیقی دانسته و می گوید: «اصرار بر پرده کشیدن های بی مورد سبب ایجاد پرده دری های خلاف عرف می شود. آیا ایجاد محدودیت های اینچنینی توانسته به ارتقای اخلاقی جامعه کمک کند؟ تجربه نشان داده که تاکید بر این محدودیت ها نه تنها به ارزش های اخلاقی جامعه کمکی نرسانده است بلکه زمینه رشد موسیقی زیر زمینی و محیط های مبتذل را فراهم کرده است. یداالهی تاکید کرد: «موسیقی همواره در فرهنگ همه کشورها از جمله کشور ما وجود داشته است. بنابراین اگر عده ای قصد دارند با این کارها موسیقی کشور را از بین ببرند،مطمئن باشند که در عمل توفیقی به دست نمی آورند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین