کد خبر: ۲۵۶۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
علی اکبر قاضی‌زاده استاد ارتباطات:

رسانه شفاف، جامعه را در برابر فساد مصون می‌کند

علی اکبر قاضی زاده استاد ارتباطات معتقد است در مقطع فعلی نمی توان با اطمینان اعلام کرد که تحولات بنیادی در مطبوعات رخ داده است اگر دولت جدید در یک سال اخیر توانسته باشد اندکی از خواسته های جامعه مطبوعات کشور را عملی کند، می توان به ادامه این روند امیدوار بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جامعه مطبوعات کشور حالا به سامان دهی مطبوعات  امید بیشتری پیدا کرده اند. صدور مجوز برای نشریات تازه  امید روزهای بهتر در جامعه مطبوعات را تا حدودی تقویت کرده است.

علی اکبر قاضی زاده روزنامه نگار پیشکسوت در ارتباط با وضعیت مطبوعات در دولت جدید به سایت آفتاب می‌گوید: «بدون شک با گذشت زمان مشخص خواهد شد که روند تحولات مثبت مطبوعات  ادامه دار خواهد شد یا محدود می شود. بنابراین در این برهه زمانی کسی نمی تواند به دنبال گرفتن تضمین از دولت باشد.»

تاثیر صحبت‌های وزیر ارشاد گمانه‌زنی‌ها درباره بهبود وضعیت رسانه‌ای کشور را افزایش داده است.  علی جنتی وزیر ارشاد اخیرا به ماجرای کهنه توقیف مطبوعات اشاره کرده و گفته است توقیف مطبوعات آخرین راه برخورد با نشریه است. تلاش نمایندگان دولت در هیات نظارت این است که حداقل امکان این است که تصمیمات به توقیف روزنامه نینجامد. قاضی‌زاده در ادامه به نقش مطبوعات فعالی که هر روز با ترس از توقیف مواجهه نیستند اشاره کرده و می گوید: «امروز در همه جای دنیا رسانه های شفاف می توانند نقش مفیدی در بهبود فضای جامعه ایجاد کنند. جامعه ای که رسانه شفاف دارد در برابر بسیاری از فسادهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مصون است.»

 قاضی‌زاده استقبال مردم از رسانه ها را به محتوای نشریات کشور مرتبط دانسته و افزود: «در جهان امروز ما نمی توانیم به کسی بگوییم فلان روزنامه را بخوان و یا این تلوزیون را ببین . یا اینکه مجله زرد بد است یا مجله روشنفکری مفید است. مردم زمانی به خواندن نشریه و یا گوش دادن به رسانه ای ترغیب می شوند که دغدغه ها و مشکلات آن ها را بازگو کند. نشریه ای که مردم نقشی از زندگی خود را در آن نمی بینند و به نیازی های آنان پاسخ نمی دهد ،هرگز با استقبال مواجه نمی شود. بنابراین باید فضای مطبوعات به گونه ای باشد که هر نشریه بتواند با توجه ساختار و محتوای خود مخاطبانی را به سوی خود جلب کند. مسلما این فضای طبیعی زمانی ایجاد می شود که ترس از توقیف هر روز بر گرده روزنامه ها سنگینی نکند.»

کارنامه مطبوعاتی دولت دهم در زمینه مطبوعات روشن نیست. بسیاری از روزنامه‌ها در دوران محمد علی رامین توقیف شدند. این توقیف تنها در زمینه روزنامه های اصلاح طلب اعمال نمی‌شد. محمد علی رامین لوگوی روزنامه اصول گرای تهران امروز را نیز مصداق بارز جنگ نرم دانسته بود. تبعیض بین روزنامه ها در زمینه پرداخت یارانه مطبوعات نمونه دیگری از عملکرد منفی دولت گذشته در زمینه مطبوعات بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین