کد خبر: ۲۵۶۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
عضو كميته پيگيري پرونده بورسيه‌هاي غيرقانونی:

هرچه جلوتر می‌روم عمق فاجعه بورسیه‌های غیرقانونی را بیشتر درک می‌کنم

همه دنبال نام نزدیکان احمدی نژاد در پرونده بورسیه های غیر قانونی هستند، اما چند وقتی است که از نام و نشانی‌ های جدید در این پرونده خبری نیست. با این وجود جواد هروی حرف جدید و البته مبهمی دارد، حرفی که احتمالا تا زمان انتشار جزئیات این پرونده بیشتر از اینها تکمیل نشود؛ «این پرونده آنقدر وسعت دارد که متاسفانه همه جریان های سیاسی در آن رد پایی دارند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جواد هروی عضو کمیته پیگیری پرونده بورسیه های غیر قانونی حرف‌ای بیشتری هم دارد؛ از شروع تخریب وی در مجلس گرفته تا انتقاداتی جدی به وزارت علوم. او درباره وعده اش برای انتشار جزئیات این پرونده به پیام نو می گوید: «من اسناد بورسیه‌ ها را دارم و فقط منتظر این هستم که کمیته پیگیری نتیجه کار خود را اعلام کند. بعد از آن هم من نتیجه بررسی ها و مستندات خود را منتشر می کنم.» او همچنین می گوید: «متاسفانه برخی از دوستان بعد از پیگیری های من شروع کردند یک موج تخریبی را علیه من در مجلس راه انداخته اند، در حالی که این حضرات غافل از این هستند که اگر قرار بود من امتیازی از شرایط کنونی بگیرم طبیعتا جزو مخالفان رای اعتماد آقای فرجی دانا صحبت نمی کردم. متاسفانه برخی برخی از این دوستان ما تقوای خود را زیر پا می گذارند.» هروی همچنین می افزاید: «من به مقوله استیضاح وزیر کاری ندارم و دخالت هم نخواهم کرد. دوستان ما اگر حرف شنو بودند در زمان رای اعتماد حرف ما را گوش می کردند.»

کاری به استیضاح وزیر ندارم

این همه در شرایطی است که تنها ساعاتی قبل از اعلام وصول طرح استیضاح فرجی دانا، وزارت علوم اعلام کرد که تعداد این بورسیه ها ۷۰۰ تا بیشتر از عدد قبلی اعلام شده است. این یعنی باید از این پس جای سه هزار بورسیه غیر قانونی را با سه هزار و هفتصد بورسیه غیرقانونی عوض کرد. با این حال این هم موضوعی است که چند هفته پیش توسط جواد هروی مطرح شده بود. او شدیدا از پیگیری کمیته مجلس و حتی وزارت علوم انتقاد دارد. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید: «در صورتی که احساس کنم این کمیته نتوانسته آنچه که مسایل واقعی را اعلام کند، آن موقع من مجبور می شوم که بر اساس سوگندی که خورده ام اصل قضیه این بورسیه ها، نحوه ورود افراد به آن و حتی اسامی را اعلام کنم.»

اما موضوع استیضاح وزیر علوم چه تاثیری در تصمیم این عضو کمیته پیگیری بورسیه های غیر قانونی دارد؟ خودش به پیام نو می گوید: «من اصلا کاری ندارم که این استیضاح انجام خواهد شد یا اینکه منتفی می شود. یا حتی وزیر برکنار خواهد شد یا ابقا می شود. اینها اصلا از نظر من ربطی به پیگیری پرونده سه هزار بورسیه ندارد. این پرونده در هر شرایطی پیگیری خواهد شد و من هم در هر شرایطی نتایجی را که بر اساس مستندات به آن رسیده ام اعلام می کنم.»

رد پای همه گروه های سیاسی در بورسیه های غیر قانونی

هروی به پیام نو می گوید: «در قضیه دانشگاه آزاد هم همین کار را کردند و اصلا به روی خودشان هم نمی آورند که بعد از دوره آقای جاسبی چه اتفاقاتی در دانشگاه آزاد افتاد و چه مسایلی الان در جمع های خصوصی مطرح است. ما نمی خواهیم این مسایل را بگوییم. بحث اقای جاسبی هم سیاسی بود، همینطور که سرپوش گذاشتن بر مدیریت کوتاه بعد از ایشان که از دوستان و نزدیکان همین آقایان بود هم سیاسی کاری است.» او ادامه می دهد: «من هر چه بیشتر این پرونده را مطالعه می کنم عمق فاجعه را در اسامی و کارنامه ها و معدل ها بیشتر حس می کنم. این بزرگترین پرونده ای است که در تاریخ معاصر در ان نسبت به نخبگان و حوزه علم و دانش ظلم شده است.»

اما مساله مهم خط و ربط های سیاسی این پرونده، افراد دخیل و بورسیه شدگان آن است. هر دو طرف همدیگر را تا کنون به سیاسی کاری متهم می کنند. هروی اما موضوعی برای گفتن دارد که می تواند این پرونده را فراتر از بحث های سیاسی ببرد: «این پرونده آنقدر وسعت دارد که متاسفانه پای همه جریان های سیاسی در آن رد پایی دارند، یا در مقام دریافت کننده این بورسیه ها و یا مسئولان آن. حالا آقایان وقتی من جزئیات این موارد را گفتم و از افراد اسم آوردم خواهند دید که اصلا به خط و ربط های سیاسی توجه نکردم. دست هر کس که در این ظلم علمی نقش داشته باید رو شود و هر کسی با هر گرایش سیاسی از این موارد استفاده کرده باید مشخص شود.»

وزارت علوم چرا سکوت کرده است؟

انتقاد از وزارت علوم هم در سخنان هروی جای مهمی دارد. او معتقد است وزارت علوم در این باره نتوانسته خوب عمل کند. نماینده قائنات در مجلس توضیح می دهد: «انتظار داشتیم که وزارت علوم بدون هیچ واهمه ای اسامی را منتشر می کرد و پای این موارد می استاد، به هر حال الان دارند وزیر را استیضاح و احتمالا برکنار می کنند. هر چه می شد بدتر از این که دیگر نبود. متاسفم که باید بگویم وزارت علوم در این مورد کوتاهی کرد. این کار مجلس و نمایندگان نبود که این کار را انجام دهند، باید خود وزارت علوم موضوع را جدی پیگیری و اطلاع رسانی می کرد.» او ادامه می دهد: «عدم برگزاری آزمون بزرگترین تخلف در دوره دکتری است که اینجا انجام گرفته و بلافاصله بعد از آن هم استخدام این افراد در دستگاه های دولتی بوده است. هر دوی این تخلفات با هم انجام شده و شکی در آن نیست. وزارت علوم باید محکم می ایستاد ولی این کار را نکرد. من نسبت به اینکه وزارت علوم در اطلاع رسانی اطلاعات این پرونده به مردم کوتاهی کرده واقعا به این وزارتخانه انتقاد دارم.»

هروی در پاسخ به این سوال که عملکرد وزارت علوم درباره این پرونده چه بوده و عملا چه اقداماتی را انجام داده است، می گوید: «کاری که وزارت علوم کرد این بود که این پرونده را از زیر خاک درآورد و مطرح کرد. واقعا بعد از این بقیه قضایا را وزارت علوم مسکوت گذاشته است. یعنی حتی من هم که عضو کمیته پیگیری این بورسیه ها هستم نمی دانم آنها چه می کنند. اطلاع رسانی ضعیف وزارت علوم در این قضیه جای سوالات زیادی را باقی گذاشته است که چرا ان قضیه را به سکوت برگزار کرده و حاضر نیست قدم های بیشتر و محکمتری را بردارد؟» او اضافه می کند: «من البته حدس می زنم که عمق فاجعه آنقدری نبود که خود وزارت علوم حدس می زد، اما هر چه بیشتر بررسی می شود فاجعه عمق بیشتری پیدا می کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین