کد خبر: ۲۵۷۰۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
«ابراهیم مقیمی»؛ معاون سابق آموزشی دانشکده جغرفیا دانشگاه تهران:

استیضاح‌کنندگان باید پاسخگوی ملت باشند

«بگذارید جامعه به اصول انسانی خود بازگردد و از عوام‌مندی و عوام‌زدگی جدا شود. دانشگاه هم که از جامعه جدا نیست اما حالا که منافع عده‌ای به خطر افتاده حساس شده‌اند. مگر در آن هشت سال، آن اختلاس‌ها رخ نداد اما چرا کسی از همین استیضاح‌کنندگان صدایش درنیامد. با این حال ما مطیع امر قانون هستیم.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: «علم مداری و تقید به قانون دو ویژگی مهم وزیر فعلی علوم است که من تاکنون در هیچ یک از وزرای آموزش عالیِ پس از انقلاب، تا به این حد بالا ندیده‌ام.» این مهم‌ترین جمله‌ای  بود که «ابراهیم مقیمی» استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «آفتاب» بیان کرد.

به گزارش «آفتاب» او که تا مهرماه 91 معاون آموزشی دانشکده جغرافیا بود استیضاح فرجی‌دانا را متوجه چهار مسئله دانست: «نخست آن است که به هر رو مجلس شورای اسلامی محق است که از حق قانونی خود که استیضاح باشد استفاده کند چراکه ابزار اِعمال قدرت و نظر آنها است. دوم اینکه باید دید مجموعه استیضاح‌کنندگان چه کسانی هستند. با اینکه حق استیضاح برای نایندگان محفوظ است اما باید دید حوزه عمل نماینده به لحاظ اِشراف بر موضوع تا چه اندازه است که اگر تسلطی بر حوزه وزارتخانه و وزیر مذکور نداشته باشد، عملا این کار معنا و مفهومی نخواهد داشت. سوم مسئله‌ای است که ما در اسلام هم آن را داریم و آن، نیت است. باید دید نیت استیضاح‌کنندگان چیست چراکه نیت، عصاره و خلوص عمل است گه اگر خیرخواهانه باشد، باید آثار آن بر عمل آن افراد مشخص باشد وگرنه شیطانی خواهد بود. آخر هم آن است که باید دید شخص استیضاح شونده چگونه شخصیتی است.»

وی در ادامه به وجوه شخصیتی «رضا فرجی‌دانا» پرداخت و اظهار داشت: «من با شناختی که از ایشان دارم، دو ویژگی را در شخصیت‌شان برتر می‌دانم. نخست قانون‌مداری است. ایشان حتی در همان دوره‌ای هم که رییس دانشگاه تهران بودند بر مدار قانون عمل کردن را در دستور کار خود داشتند. دوم هم علم‌مداری است. آقای دکتر فرجی‌دانا مقید به اصول علمی و آکادمیک هستند و اَعمال خود را بر پایه ضوابط علمی انجام می‌دهند. در اینجا پرسش بنده این است که آیا می‌شود کسی وزیر باشد و به هیچ یک از موارد توجهی نداشته باشد. من از ابتدای انقلاب در محیط دانشگاه بوده‌ام و به جرات می‌گویم هیچ یک از وزرای آموزش عالی تا به این حد، به این دو اصل، پایبند نبوده‌اند. ایشان نه از قانون تخطی کرده‌‌اند و نه فرآیندها و معیارهای آکادمیک را زیر پا گذاشته‌اند که در مجلس تنبیه شوند.»

رییس انجمن مخاطره‌شناسی ایران این استیضاح را خلاف منافع مردم و دانشگاهیان قلمداد کرد و ابراز داشت: «با توجه به شناختی که از تیم 50 نفره استیضاح کننده دارم، آن را بر خلاف منافع جامعه می‌دانم و اگر مجلس به ایشان رای اعتماد ندهد، ملت باید نمایندگان مجلس را استیضاح کنند زیرا اگرچه این کار، حق آنان است اما استیضاح کنندگان باید پاسخگوی ملت باشند.»

وی افزود: «بگذارید جامعه به اصول انسانی خود بازگردد و از عوام‌مندی و عوام‌زدگی جدا شود. دانشگاه هم که از جامعه جدا نیست اما حالا که منافع عده‌ای به خطر افتاده حساس شده‌اند. مگر در آن هشت سال، آن اختلاس‌ها رخ نداد اما چرا کسی از همین استیضاح‌کنندگان صدایش درنیامد. با این حال ما مطیع امر قانون هستیم.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین