کد خبر: ۲۵۷۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

مدیرعامل سپاهان پاسخ ابهامات را داد/ خودم ساکت را مدیرعامل کردم

مدیرعامل باشگاه سپاهان که باشگاه تحت مدیریتش به خاطر برخی مسائل مالی مورد اتهاماتی قرار گرفته بود، به همه سوال‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود پاسخ داد. وی همچنین با تاکید بر اینکه سایه هیچ مدیرعاملی را بر باشگاه سپاهان نمی بیند گفت: زمانی که من مدیرکل تربیت بدنی استان بود، ساکت رئیس هیات بود و خودم او را مدیرعامل کردم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، مهرزاد خلیلیان چهارمین مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان در تاریخ رقابتهای لیگ برتر است، فردی که پیشینه مدیریت در اداره کل ورزش اصفهان را داشته و در مقطعی هم رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی بوده است.

این مدیرعامل که جزو مدیران ورزشی است با حضور در خبرگزاری مهر به بسیاری از ابهامات باشگاه سپاهان در ماه‌های اخیر پاسخ داد. وی در این گفتگو در مورد نحوه انتخابش به عنوان مدیرعامل، قوانین سقف قراردادها، مشکلات ماه‌های اخیر در کادر فنی، اختلافش با فدراسیون فوتبال و مسائل دیگر توضیحاتی ارائه کرد. مشروح گفتگوی خبرنگاران مهر با مدیرعامل باشگاه سپاهان را در زیر می خوانید:

* خبرگزاری مهر: می‌خواهیم گفتگو را با یک پرسش ساده آغاز کنیم، چطور مدیرعامل سپاهان شدید؟

- مهرزاد خلیلیان: در مطبم نشسته بودم که آقای بهرام سبحانی تماس گرفت و گفت اسم کوچک شما چیست. ایشان اعلام کردند می‌خواهند مرا عضو هیات مدیره باشگاه کنند و من گفتم به این موضوع خیلی افتخار می‌کنم اما فردا حکم مدیرعاملی مرا زدند. پس از این اتفاق با آقای سبحانی تماس گرفتم و گفتم قرار بود حکم عضویت در هیات مدیره مرا صادر کنید اما چرا مدیرعامل شدم؟ که ایشان اعلام کردند انتصاب شما به عنوان مدیرعامل باشگاه سپاهان حکمت داشت؛ بهتر است حکمت آن را از خود دکتر سبحانی بپرسید.

* یعنی شما از این انتصاب تعجب کردید؟
- نمی‌گویم جا نخوردم اما چون در ورزش بودم بعدا فهمیدم چرا اجازه ندادند نزدیکترین افراد به ایشان هم متوجه این تغییر و تحول شود زیرا باشگاه در التهاب بود. در زمانی کوتاه، دو دوره تغییرات پی در پی داشت و اگر می‌خواستند، وقت بیشتری را صرف انتخاب افراد کنند، مشکلات بیشتری پیش می‌آمد.

* در این زمان کوتاهی که مدیرعامل سپاهان شدید آیا قبول دارید مدیران عامل این باشگاه زیر سایه محمدرضا ساکت هستند؟
- من سایه‌ای نمی‌بینم، کسانی که خودشان صاحب فکر هستند با همدیگر به مشکل نمی‌خورند. آقای ساکت زمانی که بنده مدیرکل بودم، رئیس هیات بودند و خیلی هم به من لطف داشتند. بنده در زمان صفایی فراهانی ایشان را برای مدیرعاملی به آقای اسلامیان معرفی کردم. لذا نه بنده، نه آقای ساکت و نه دیگران چنین فکری را نمی‌کنند که من زیر سایه ایشان هستم. اگر ما چنین حرفی را بزنیم، سپاهان را کوچک کرده‌ایم زیرا سپاهان آنقدر بزرگ است که هر مدیرعامل و هر بازیکنی که به این باشگاه بیاید، از باشگاه کوچک‌تر است. در مجموع باید بگویم همه ما زیر چتر سپاهان هستیم.

* شما جزو معدود مدیرانی باشگاه سپاهان بودید که نتوانست این تیم را به آسیا برساند، آیا نگران این موضوع نیستید؟
- من فصل پیش زمانی به سپاهان آمدم که تیم از جام حذفی کنار رفته بود و چهار هفته تا پایان مسابقات زمان باقی مانده بود. من از آن اتفاق ناراحت نیستم زیرا یک برد داریم، یک باخت داریم و یک شکست. به نظرم سپاهان شکست نخورد و باختش جزو تجارب آن بوده است. ضمن اینکه ما به خاطر یک تفاضل گل به آسیا نرسیدیم نه یک باخت یا امتیاز کمتر.

سپاهانی که تا به امروز 4 جام گرفته و سالیان متوالی در آسیا بوده است، شاید یک روز چنین نتیجه‌ای بگیرد اما قطعا خیلی زود این موضوع را جبران می‌کند. یک مثالی برایتان می‌زنم؛ همه 32 تیمی که به جام جهانی می‌روند، دوست دارند قهرمان شوند. حال آن 31 تیم که قهرمان نمی‌شوند و یا برزیلی که بدان شکل باخت و حذف شد باید چه کار کند؟ قطعا زمان به آخر نرسیده اما همیشه فردا را نگاه می‌کنیم و از دیروز درس می‌گیریم.

* ولی در این زمان کم، با انتقادات و مشکلات زیادی مواجه شدید؟
- همیشه باشگاه‌های بزرگ مشکلات بزرگی دارند که ان شاء الله به کمک خداوند بزرگ و تلاش همه اعضا، آنها را حل خواهیم کرد.

* یکی از این مشکلات که بحث روز فوتبال مبدل شده، سقف بودجه و تخلف باشگاه سپاهان از این موضوع است. چه توضیحی برای این اتفاق دارید؟

- سازمان لیگ بیانیه‌ای را در این خصوص مطرح کرده که بسیار خوب بود، با مهدی تاج هم در این مورد صحبت کردم که قاعدتا این بیانیه تعیین کننده فصل مشترک همه باشگاه‌هاست. هرچند باشگاه سپاهان بخاطر سه پیروزی‌‌اش در لیگ چهاردهم و قوامی در این سال‌ها، همیشه مورد هجمه بوده است. در این بین هیچکس نگفت کدام باشگاه بیشتر در این رعایت سقف قراردادها راست گفته و راستی‌آزمایی باشگاه‌ها باید مدنظر قرار بگیرد.

باید در این موضوع همه شرایط باشگاه سپاهان در نظر گرفته شود. در حال حاضر برخی قراردادهای‌مان با بازیکنان 2- 3 سال است و نمی‌توانیم به آنها پایبند نبوده و یا حذف‌شان کنیم. ضمن اینکه باشگاه سپاهان جزو سه باشگاه حرفه‌ای کشور قلمداد شده است؛ آنهم با تائید AFC. شما ببینید آخرین بازی سپاهان با فنرباغچه بوده که هیچ باشگاه ایرانی نتوانسته با این تیم بازی کند. همچنین در تورنمنت بعدی که در نیم فصل برگزار می‌شود، از ما دعوت شده که در آنجا به مصاف شالکه آلمان و الریان می‌رویم.

* اما این دلایل باعث تخلف باشگاه سپاهان در سقف قراردادها نمی‌شود...
- ما می‌خواهیم فوتبالمان را به دنیا عرضه کنیم که یکی از شاکله‌های آن نیروی انسانی و قهرمانان ما هستند مانند مهدی شریفی که ما به آن افتخار می‌کنیم. همچنین به اجرای قوانینی که برای‌مان در نظر گرفته شده، تقید داریم. احتمالا اگر بخش‌هایی از این قانون را هم رعایت نکردیم، حاضریم بصورت منطقی به آنها توضیح دهیم تا بررسی شود. پس تنها نباید تنها افترا، تهمت و جوسازی باشد. همه باشگاه‌ها هم باید از یک منظر مورد ارزیابی قرار گیرند و بین آنها تبعیض قائل نشویم، هرچند معتقدم تنها تفاوت بین باشگاه‌ها باید در مورد قدمت‌شان باشد، بعنی بین باشگاه‌های تازه وارد و باشگاهی مانند سپاهان که افتخارات زیادی در داخل و خارج از ایران دارد، تفاوت‌ قائل شد.

همچنین یادمان نرود برای حضور در جام جهانی بعدی تنها مسابقات مقدماتی ملاک نیست و یکی از عوامل کسب سهمیه حضور در جام جهانی، موفقیت تیم‌های باشگاهی آن کشور در سطح قاره است و این بدان معناست که باید باشگاه‌های آن کشور هم قدرتمند باشند. پس توصیه ما این است، ضمن مقید بودن‌مان به اجرای دقیق بخشنامه‌ها، باشگاه‌ها هم با کمک و حمایت رسانه‌ها، سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان خود را به خوبی آماده کنند تا در کنار عملکرد خوب در مسابقات داخلی، بتوانند در عرصه بین‌المللی هم نتایج خوبی را کسب کنند. سپاهان باشگاهی است با قدمت 60 ساله، درست است هوادارانش آرام بوده و خیلی از مسائل را رعایت می‌کنند اما نباید با احساسات آنها هم بازی کرد.

* آیا قبول دارید طرح سقف بودجه همانند سقف قراردادها با شکست مواجه شده، زیرا به نظر می‌رسد رقم‌های اعلام شده واقعی نیست؟
- اعتقادم این است طرح سقف بودجه موفق بوده است زیرا مهمترین نقش آن، ثابت نگه داشتن سقف قراردادها بوده است. همه می‌دانیم در این سال‌ها قیمت‌های بازیکنان حبابی و سرطانی دچار تورم شدید شده بود که بسیاری از پرداخت‌ها پشت پرده بوده است، اما این طرح مسائل پشت پرده را به حداقل رسانده است.

* یعنی معتقدید بحث‌های پشت پرده در فوتبال وجود دارد؟
- وقتی می‌گویم این طرح پشت پرده‌ها را به حداقل رساند، یعنی چنین مسائلی وجود داشته است. بطور مثال قرارداد بازیکنی با سپاهان 400 میلیون تومان بوده اما با رقم یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان به باشگاه دیگر می‌رود، یعنی مساله‌ای وجود دارد. به نظرم کسانیکه از بیرون ورزش، به ورزش ورود کردند و جاهایی را اشغال کردند که شایسته آن نبودند، خیلی ادعا کردند، فوتبال را آتش زدند و امروز جواب آن را پس می‌دهند. متاسفانه این ضرباتی بود که به فوتبال وارد شد و سال‌‎ها می‌گذرد تا بتوان این خسارت‌ها را جبران کرد.

به نظرم اگر این سقف برای بازیکن گذاشته می‌شد، مجددا شکست می‌خورد، اما این طرح نسبتا موفق شد زیرا روشی که سازمان لیگ در نظر گرفته، کاملا معقول بوده است. همچنین وزارتخانه، فدراسیون و باشگاه‌ها هم از آن تأسی کردند.

* ولی طبق اعلام سازمان لیگ برخی از باشگاه‌ها خصوصا سپاهان این سقف را رعایت نکردند...
- البته در برخی جاها که باشگاه‌ها از این موضوع تاسی نکردند، بخاطر تعهداتی بود که به بازیکنان از قبل داده شده بود؛ موضوعی که حتی از سوی یکی از مدیران عامل باشگاه‌ها در نشست با وزیر به آن اشاره شد. این امضای باشگاه بود و باید قبول کنیم در دنیای حرفه‌ای این امضا بار حقوقی دارد و بازیکن حتی می‌تواند به فیفا هم شکایت کند. ما نباید خودمان را سیبل کرده اما باید آن را به شکل خوبی مدیریت کنیم. خوشبختانه سازمان لیگ توانست افزایش هزینه‌های بی‌رویه را مدیریت کند، اما در آینده چه اتفاقی می‌افتد و چه تحلیلی باید برای آینده داشت، بحث دیگری است.

* اما نمی‌توان پذیرفت بازیکنی مانند خلعتبری با رقم بسیار کمتر از پیشنهادی که به پرسپولیس داده بود، به سپاهان پیوسته است...
- بگذارید بحث را به شکل دیگری توضیح دهم. وقتی از تبریز به اصفهان بر می‌گشتیم، خلعتبری پیامکی از مادرش دریافت کرد که در آن نوشته شده بود:"حاجی مبارکت باشد، پاداش برد را برای فقرا کنار بگذار". ما با چنین افرادی روبرو هستیم، پس نباید اسطوره شکنی کنیم زیرا این بازیکن الگوی فوتبال کشور است.

این بازیکن دروغ نمی‌گوید زیرا قراردادش یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان است و مدارک آن را هم ارائه می‌کنیم. مطمئن باشید ما یک قرارداد داریم و نه دو قرارداد. شما ببینید کار را به جایی رساندند که چنین بازیکنی برای اثبات صحبتش، جان مادرش را قسم خورد. واقعا این چه رفتاری است که با یک ملی‌پوش انجام شد؟ فردی که همه می‌دانیم به اشتباه از فهرست ملی‌پوشان برای حضور در جام جهانی برزیل خط خورد.

* آیا این امکان هم وجود دارد پرسپولیسی‌ها مبلغ پیشنهادی خلعتبری را بالاتر گفته باشند؟
- من در مورد باشگاه‌های دیگر اظهارنظر نمی‌کنم. هر کسی می‌داند با حرفه خودش، اما متاسفانه این جوسازی‌ها در بسیاری مواقع علیه باشگاه سپاهان صورت می‌گیرد. ما چرا باید دلواپس باشیم، زیرا آنچه کاشته‌ایم، روشن است، تیمی که کار گروهی در آن انجام شده است. نفرات کادر فنی ما مشخص شده و کارخانه و شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک مدعی مهم همه چیز را برای ما تعریف کرده و هیچ چیز روی هوا نیست. هیات مدیره کارخانه و هیات مدیره باشگاه همه مسائل را تحت نظر می‌گیرند و حسابرس‌ها هم به این موضوع به سختی رسیدگی می‌کنند.

قبول دارم فضاسازی می‌شود ولی نمی‌گویم آنها چه کسانی هستند، شاید برخی رسانه‌ها و یا افراد که از موفقیت سپاهان خوششان نمی‌آید، به چنین مسائلی دامن بزنند. البته تیم سپاهان شایستگی‌های خود را در 10 سال گذشته ثابت کرده و هیچکس نمی‌تواند بگوید این موفقیت‌ها تصادفی بوده است. بنایر این برای این شایستگی‌ها ارزش قائل شده و صادقانه و در گام نخست روی مکتب شاهین که اخلاق‌مداری و راستگویی است، پافشاری کنیم. اگر جایی مجبور شویم راستش را نگوئیم، حداقل دروع نگوئیم. خلعتبری فردی راستگو است و می‌دانم این بازیکن به خاطر دکتر سبحانی تخفیف بسیاری داده است.

* ولی عموم مردم نمی‌پذیرند بازیکنی مانند پریرا با یک میلیارد به سپاهان آمده باشد...
- حرفتان درست است اما بازیکنی گفته برای حضور در باشگاهی تخفیف بسیاری داده است. ببنید پریرا دوست داشت به سپاهان بیاید، این بازیکن بود که باشگاه را انتخاب کرد و تنها سپاهان خواهانش نبود. او می‌گفت سپاهان پیراهن دارد، یعنی اصالت و هویت دارد. بنابراین اصالت و قدمت خودمان را برای یک بازیکن و یا یک دوره مسابقات به حراج بگذاریم.

خون نویدکیا زرد است
* بحث دیگر که می‌خواهیم بسیار شفاف به آن پاسخ دهید، نحوه قرارداد بستن محرم نویدکیا است. اینکه محرم آخرین لحظات نقل و انتقالات قراردادش را تمدید کرد این شائبه را ایجاد کرد که او با مدیر، سرمربی، سرمربی یا اعضای کادرفنی مشکل دارد و یا می‌خواست قراردادش کمتر از بازیکنان دیگر نباشد...

- نه اصلا اینگونه نیست. سپاهان، سپاهان است و محرم نویدکیا، محرم نویدکیا. او اسطوره اخلاق، معرفت، کار و هوش است، بنابراین در مخیله او و یا من نبوده است که می‌خواهیم قراردادش را چگونه و با چه مبلغی تنظیم کنیم. همچنین اینکه گفته‌ام با سرپرست یا سرمربی تیم مشکل دارد، درست نیست. محرم آنقدر عاشق سپاهان است که جزء معدود بازیکنانی است که 30 درصد قراردادش را به خاطر باشگاه بخشیده است زیرا برای تیم بازی نکرد.

شما ببینید چرا من در فهرست قرارداد اعلام شده بازیکنان تیم، جلوی نام محرم نویدکیا علامت منفی گذاشتم. او نمی‌خواهد امروز پول بگیرد و هر وقت توانست برای تیم به میدان برود، در خصوص مسائل مالی صحبت می‌کند. محرم یک استثناء است و نباید دنبال این باشیم برایش حاشیه ایجاد کنیم. او کمبودی ندارد که بخواهد حاشیه ایجاد کند. خون محرم زرد است. در این مدت اعلام شد او به استقلال رفته و من به این موضوع‌ خندیدم زیرا او عاشق شهر و تیمش یعنی سپاهان است.

* اما به نظر می‌رسد مشکلات هفته‌های اخیر و غیبت سرپرست و مربی تیم در تمرینات، بیانگر وجود اختلاف در کادر فنی است؟
- اصلا اختلافی در کادر فنی نیست. وقتی شاکله یک تیم حفظ شده، کادر فنی تقویت شده، یک بدنساز از بارسلونا به تیم اضافه شده و سرمربی تیم با قیمت حداقل 25 درصد کمتر از سال پیش حاضر به همکاری شده است، دلیلش چه می‌تواند باشد؟. اینها نشان می‌دهد شرایط در تیم بسیار خوب است.

* البته بعد از پایان فصل گذشته، حتی صحبت از انتخاب مربی جدید بود. چه اتفاقی افتاد شما در نهایت دوباره قرارداد زلاتکو کرانچار را تمدید کردید؟
- در این خصوص ماموریتی از طرف آقای سبحانی به بنده داده شد که حداقل با 5 کارشناس در مورد  این مربی و 4 مربی دیگر داخلی و خارجی بحث و بررسی لازم را انجام دهم. تمام شاخصه‌های لازم برای مربیگری در این افراد مورد بررسی قرار گرفت و حتی با آنها صحبت هم شد و پس از 10 روز از 5 مربی به 2 مربی رسیدیم. در نهایت پس از دو هفته و 3 نشستی که با آقای سبحانی داشتیم، زلاتکو کرانچار به‌‎عنوان سرمربی تیم فوتبال سپاهان انتخاب شد.

این اتفاق به هیچ عنوان تصادفی نبوده، هر چند حتی نیم فصل نخست فصل گذشته باشگاه با مربی‌اش با اختلاف زیادی مواجه شد. در این شرایط 4 بازیکن ایرانی و خارجی از جمع سپاهان جدا شدند. البته من آن زمان  نبودم و دلایل این اختلافات را نمی دانم.

* اما قطعا موضوعی بود که باعث اختلاف بین مدیریت باشگاه سپاهان با کرانچار شد؟
- شاید اختلافات سلیقه‌ای. شما نگاه کنید در یک زمان کوتاه باشگاه سپاهان 3 هیات مدیره عوض کرده و مسلم است هر جایی تغییر صورت گیرد، اختلاف هم وجود دارد.

* آیا این اختلافات امروز در باشگاه وجود دارد؟
- ما تفاوت آرا داریم که همه جا باید باشد زیرا این تفاوت‌ها مجموعه را به تکامل می‌رساند. هیچ جایی وجود ندارد که بین اعضا تفاوت نظر نباشد زیرا سیستم پادگانی نیست.

* اگر در ادامه فصل کرانچار نتواند نتایج مد نظر باشگاه را به دست آورد، احتمال دارد شما دست به تغییر کادر فنی بزنید؟
- اجازه دهید آنچه می‌خواهد در آینده اتفاق بیفتد را در زمان خودش پاسخ دهیم. البته در هیات مدیره فعلی همه تصمیمات کاملا منطقی و کارشناسی شده گرفته می‌شود. قطعا پاسخ صریح دادن به سئوال شما سخت است زیرا هیچکس نمی‌داند فردا چه اتفاقی می‌افتد. فعلا که روند بسیار خوب است، ماشاء الله (او به تخته می‌زند)

* اعضای فعلی هیات مدیره چه تفکری دارند؟
- چون دولت عوض شد، هیات مدیره کارخانه فولاد مبارکه هم با تغییراتی مواجه گشت. وقتی دولت می‌گوید اعتدالگراست، مجتمع‌های صنعتی نیز باید از آن تبعیت کنند، به همین دلیل هیات مدیره باشگاه، هیات مدیره‌ای با قوام بوده که اکثر افراد آن دارای سابقه ورزشی هستند. آنها معمولا با کار کارشناسی، فنی و حرفه‌ای تصمیمات را اتخاذ می‌کنند.  در این شرایط برخوردهای آنی و یا اینکه بر اثر اتفاقات تصمیمات ناگهانی و احساسی صورت گیرد، مردود است.

* پیش از سفر تیم ملی به جام جهانی برزیل، به قرار نگرفتن نام شریفی و امید ابراهیمی در فهرست نفرات اعزامی به جام جهانی انتقاد کردید اما امروز شاهد هستیم رحمان احمدی در سپاهان نیمکت نشین شده و شاید به همین دلیل فرصت حضور در تیم ملی را از دست بدهد...
- به نظر من تحلیل شما به واقعیت نزدیک نیست. ما برای شریفی از آن جهت ناراحت شدیم که معتقد بودیم او پدیده لیگ بود و باید در تیم ملی حضور می‌یافت. حتی می‌توانست در 22 سالگی در جام جهانی خودی نشان دهد، همانند کلوزه که در همین سن و سال توانست توانایی خودش را به فوتبال جهان عرضه کرد.

البته در مورد تصمیمات داخل یک تیم، کادر فنی، سرمربی و در نهایت کمیته فنی می‌توانند نظر دهند. به نظرم مشکلی برای نشستن یک بازیکن حرفه‌ای روی نیمکت نیست اما خط خوردن نادرست او از تیم ملی جای سئوال داشت، هرچند خط خوردن محمدرضا خلعتبری و امید ابراهیمی نیز زیاد جالب نبود. شجاع خلیل‌زاده هم می‌توانست در تیم ملی بازی کند زیرا با این سن و سال یکی از بهترین‌هاست اما در نهایت ما به تصمیمات تیم ملی احترام گذاشتیم.

* اما صحبت‌های شما با واکنش مدیران و اعضای کادرفنی تیم ملی روبرو شد...
- متاسفانه پس از صحبت‌های من حتی شرایطی چالش آمیز را ایجاد کردند که اگر در جام جهانی نتیجه نگیریم، مدیرعاملان برخی باشگاه‌ها که سپاهان جزو آنها بود، مقصر هستند، این اوج فرافکنی بود زیرا مدیرعامل سپاهان چه نقشی در پیروزی و یا شکست تیم ملی داشت.

 هرچند در این خصوص از ما نظرخواهی کردند و ما بدون توهین و افترا نظرمان را بیان کردیم. اینکه بگویند به خاطر به خاطر این اظهارنظر اگر تیم ملی نتیجه نگیرد، فردی که صحبت کرده، مقصر است از عقل به دور است. ما با فدراسیون و تیم‌های ملی هماهنگ هستیم، در داخل تیم هم رحمان احمدی برای ما بسیار ارزشمند است و در بازی با فنرباغچه یکی از بهترین‌های زمین بود.

*  همین موضوع باعث شد رحمان احمدی پیشنهاداتی از تیم‌های ترکیه‌ای داشته باشد؟
- همیشه پیشنهاداتی مطرح می‌شود که بسیار متفاوت است. یک پیشنهاد جدی است و پیشنهاد دیگر در حد حرف و حدیث است. آنجا خلعتبری، شریفی و رحمان احمدی را دیدند و مشخصاتشان را از ما خواستند، حتی در روزنامه‌هایشان نیز اخباری در خصوص آنها منتشر کردند که این بازیکنان را می‌خواهند اما پس از آن نه ایمیلی آمد نه تماسی با ما گرفته شد. بازیکنان ما هم آنقدر حرفه‌ای هستند زیاد به مواردی که چندان جدی نیستند، توجه نکنند.

* در صحبت‌های‌تان به نوعی روی بحث اختلاف باشگاه سپاهان با فدراسیون خصوصا در بحث همکاری با تیم های پایه صحه گذاشتید، این اختلاف حل شدنی است؟
- باشگاه سپاهان ارتباط بسیار خوبی با مهدی مهدوی‌کیا و علی دوستی‌مهر دارد، همچنین با نلو وینگادا که زحمات زیادی می‌کشند. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که با تیم‌های پایه خصوصا تیم‌های جوانان و امید همکاری کنیم اما فراموش نکنید ما هم در لیگ بازی‌های مهمی داریم. محرم نویدکیا را در اختیار نداریم، بازی‌ها هم در روز فیفا نیست، ضمن اینکه اردوهای مکرر و دائمی باعث دوری نفراتمان از تیم می‌شود.

باور کنید ما هرگونه همکاری که بتوانیم با این تیم‌ها انجام می‌دهیم اما از آنها هم خواهش می‌کنیم که به ما کمک کنند. این صحبت را هم قبول دارم که اختلاف وجود دارد اما تفاوت نظر هم هست زیرا بازیکن تحت نظر باشگاه است، جایگزین ندارد و مسابقات هم حساس است. ما به بازیکنانمان نیاز داریم. شما به من بگویید چرا روی بازیکنان جوان سرمایه گذاری کرده‌ایم زیرا در چنین روزهایی از آنها استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم این موضوع را شوخی گرفته و نفرات‌مان را برای بازی‌ها و اردوهای تدارکاتی به تیم‌های پایه بدهیم.

*  در صحبت‌های خود مهدی شریفی را به عنوان پدیده لیگ معرفی کردید آیا به خاطر انتخاب نشدنش به عنوان پدیده لیگ چهاردهم تعجب نکردید؟
- چرا، نه تنها ما بلکه همه از این موضوع تعجب کردند. این بسیار مشخص بود باید شریفی پدیده لیگ می‌شد اما چنین اتفاقی نیفتاد. حتی به ما گفتند او قرار است روی سن بیاید و برخی برخوردها را به او آموزش دادیم. البته خوشبختانه رسول نویدکیا بدون اینکه در مراسم حضور داشته باشد، به عنوان بازیکن اخلاق انتخاب شده بود.

* آیا شک نکردید این انتخاب پشت پرده داشته است؟
- وقتی شریفی انتخاب نشد، خود این بازیکن شوکه شد و من با مهدی تاج در این خصوص صحبت کردم که ایشان اعلام کرد این انتخاب هیچگونه پشت پرده‌ای ندارد زیرا انتخاب‌ها توسط 40 کارشناس و مربی صورت گرفته است. وای به حال کارشناسی که چنین انتخابی کرده است!

* و بحث ورزشگاه تاریخی نقش جهان؛ این روزها ارگان‌های مختلف برای در اختیار گرفتن ورزشگاه نقش جهان درخواست‌های خود را ارائه کرده‌اند، از این موضوع اطلاع دارید؟
- واقعیت این است آقای دکتر سلطان حسینی دو سال است شدیدا دنبال حل این مسئله است. هم از وزارتخانه تفویض اختیار گرفته و هم سخت در تلاش است که این مشکل برطرف شود. البته قبول کنید موضوعی که 20 سال است به نتیجه نرسیده دو ماهه نمی‌توان مشکلش را برطرف کرد، این موضوعی پیچیده است، هم مساله حقوقی دارد و هم مسائل مالی، هم پیمانکار طلب دارد، هم معارضین درخواست‌هایی دارند.

* پس واگذاری ورزشگاه به یکی از این نهادها بزودی انجام نمی‌شود؟
- از لحاظ قانونی واگذاری ورزشگاه کار بسیار پرریسکی است که مسئولان امر همه جوانب آن در نظر گرفته‌اند ولی ما هنوز اطلاعی از نتیجه آن نداریم. تا به امروز 3 جلسه مختلف شرکت کردیم و به آقای سبحانی و بنده مشخصا گفته‌اند که بازدید کنید. بنده هم با حضور در ورزشگاه نقش جهان از آخرین وضعیت آماده‌سازی آن گزارشی را ارائه کردم.

حتی آقای سبحانی با معاون وزیر هم در این خصوص مذاکرات و نامه‌نگاری‌هایی داشتند که اگر وزارتخانه و دولت هیچگونه پولی برای پیمانکاران نخواهند زیرا حدود 27 میلیارد بدهی دارد و معارضین را هم حل کنند و آن را واگذار کنند، کارخانه فولاد مبارکه اقدامات ساخت و تکمیل این پروژه را انجام می‌دهد. ما روی حرفمان هستیم اما خود آقای استاندار با آقای رضا ویسه معاون اسحاق جهانگیری این موضوع را پیگیری می‌کنند تا ببینند چه ارگان‌هایی خواهان به خدمت گرفتن ورزشگاه هستند.

* درحالیکه عمر ورزشگاه در حال اتمام بوده، هنوز بحث تکمیل و راه‌اندازی آن مطرح است...
- یک بحث دیگر نیز همین است که عمر مفید یک ورزشگاه بیشتر از 15 سال نیست، پس هرچه زودتر باید این موضوع به سرانجام برسد.

* آیا در برنامه‌ها شما به عنوان مدیرعامل باشگاه سپاهان، فعالیت در سایر رشته‌ها بصورت حرفه‌ای قرار دارد؟
- قطعا زیرا باشگاه سپاهان تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا در لیگ‌های مطرح کشور مجددا تیمداری کند، مانند هندبال، واترپلو، دوچرخه‌سواری، کاراته و ... . ما باشگاه هستیم و تلاش‌مان این است که تنها تیمداری نکنیم.

* برای رسیدن به این اهداف، آیا با مشکل کمبود بودجه مواجه نخواهید شد؟
- تلاش دیگرمان نیز این است خودکفا شویم به ویژه از طریق حق رایت که سازمان لیگ در این مورد قدم‌های خوبی برداشته و اقدامات ویژه برای گرفتن حق واقعی باشگاه‌ها را فوتبال را انجام داده است.

* البته می‌دانید یکی از راهکارهای درآمدزایی در باشگاه‌ها، بحث حق پخش تلویزیونی است که هنوز روی این موضوع مشکلات بسیاری وجود دارد...
- من یک روز دفتر مهدی تاج بودم که آقای تقدس‌نژاد به ایشان زنگ زدند، این نشان می‌دهد که آقایان در سازمان لیگ به شدت پیگیر این موضوع هستند. حتی این بحث مطرح شده که اگر صدا و سیما حق پخش را نمی‌دهد، حداقل ساعت‌هایی از تبلیغ و زیرنویس‌ها را به فوتبال اختصاص بدهد. اگر واقعا صدا و سیما علاقه به رشد و شکوفایی فوتبال دارد نباید این حداقل‌ها را از فوتبال بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین