کد خبر: ۲۵۷۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۷

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: دانشجویان سفیران علمی ایرانیان هستند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار مسؤولین امور دانشجویی، بورس‌ها و مدارس خارج از کشور وزارت امور خارجه، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدر آباد هند و جمعی از دانشجویان ایران در دانشگاه‌های شبه قاره هند، به سابقه علمی، فرهنگی و تمدنی ایرانیان و گستردگی کار دانشگاه جندی شاپور برای تقویت علوم و پناه دادن به علمای دیگر ملت‌ها در تاریخ اشاره کرد و گفت: جوانان دانشجو، سفیران علمی و فرهنگی مردم ایران در کشورهای مختلف جهان هستند و موفقیت آنان باعث افتخار ایرانیان است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار مسؤولین امور دانشجویی، بورس‌ها و مدارس خارج از کشور وزارت امور خارجه،  کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدر آباد هند و جمعی از دانشجویان ایران در دانشگاه‌های شبه قاره هند، به سابقه علمی، فرهنگی و تمدنی ایرانیان و گستردگی کار دانشگاه جندی شاپور برای تقویت علوم و پناه دادن به علمای دیگر ملت‌ها در تاریخ  اشاره کرد و گفت: جوانان دانشجو، سفیران علمی و فرهنگی مردم ایران در کشورهای مختلف جهان هستند و موفقیت آنان باعث افتخار ایرانیان است.

به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان ویژگی‌های فرهنگی هندوستان و یادآوری سفر آقای دکتر روحانی به نمایندگی از دولت سازندگی جهت بررسی شرایط همکاری‌های دانش و تکنولوژی فضائی، علمی و دانشگاهی ایران و هند، گفت: مبادلات دانشجو همیشه برای جمهوری اسلامی اولویت داشت و هند یکی از کشورها بود و هنوز هم می تواند باشد.

ایشان با ستودن استعدادهای درخشان جوانان ایرانی، به برنامه‌های دانشگاه‌ها و دولت‌های پیشرفته جهان برای جذب نخبگان علمی و دانشجویان زبده ایرانی اشاره کرد و گفت: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند مخالف مهاجرت‌های علمی جوانان باشد، بلکه باید زمینه‌های سفرهاو برگشت
آنها به کشور را فراهم کرد تا آینده ایران را بر محور دانش ترسیم نمایند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حرکت جهانی به سوی علم را جزو بدیهیات افکار اسلامی خواند و گفت: 1400 سال پیش در جزیره العرب بی‌سواد، دینی آمد که دانش و قلم سرلوحه دستورات آن به انسان ها بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 5 آیه اول سوره علق را تابلوی افتخار و «براعت استهلال  » اسلام در نگاه به دانش دانست و گفت: نزول این آیه در آغاز بعثت که مردم گرفتار عصر جاهلیت بودند، شاخصی برای معجزه علمی قرآن است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح نگاه پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصوم (ع) و یادآوری جلسات و مناظرات علمی امام علی(ع) با بزرگان علمی مشرکین که گاهی ادب و نزاکت را رعایت نمی‌کردند، آیات قرآن را محور برنامه‌های اسلامی خواند که می‌فرماید حرف‌های دیگران را بشنوید و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

ایشان با یادآوری دوران ترجمه و تحقیق در دانشگاه جندی شاپور که منتج به خلق تمدن بزرگ اسلامی شد، گفت: توجه به دانش و دستاوردهای علمی، سوغات جنگ‌های صلیبی برای اروپاییانی بود که در چاه جهالت قرون وسطی غرق بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعصب‌های جاهلانه را بلای همیشگی در مسیر حرکت‌های علمی دانست و گفت: نباید بگذاریم گروه‌های تندروی داخلی و منطقه‌ای ، چهره انقلاب اسلامی و اسلام را در دنیا خشن جلوه دهند که امیدواریم غلبه تفکرات آزادمنشانه و طرفدار تعاملات جهانی ادامه داشته باشد.

ایشان مکتب اهل بیت(ع) را سند افتخار ایرانیان برای معرفی به جهانیان خواند و گفت: باید جوانان شیعه ایرانی با اتخاذ شیوه‌های منطقی در دریای یک میلیارد و 700 میلیونی مسلمانان بدرخشند.

در آغاز این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی گزارشی از سفر خویش برای شرکت در مراسم سالگرد حضرت امام (ره) در چند شهر هند و آقای نوریان سرکنسول جمهوری اسلامی در حیدرآباد، گزارشی از دانشجویان ایرانی در شبه قاره هند ارائه کردند و آقایان احمد اسدی، نماینده گروهی از دانشجویان ایرانی در شبه قاره هند، اسماعیل شاهسوند، دانشجوی دکترای حقوق تجارت بین‌الملل دانشگاه پنجاب و مهدی اصل زعیم، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه عثمانیه، به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص جایگاه علمی ایران اسلامی در تاریخ و مشکلات دانشجویان شبه قاره هند پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین