کد خبر: ۲۵۷۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸

فرجی دانا از همراهی با دولت یازدهم بازماند

«رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رای مجلس به استیضاح از ادامه همراهی با دولت تدبیر و امید بازماند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت صبح امروز برای بررسی استیضاح وزیر علوم تشکیل جلسه داد و در نتیجه آن اعلام کرد که این فراکسیون مخالف استیضاح فرجی‌داناست.

با این حال منصور حقیقت‌پور عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به این جلسه گفت که له یا علیه استیضاح وزیر علوم جمع‌بندی صورت نگرفته است.

با به صدا درآمدن زنگ آغاز شدن جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه،‌ سیف، رئیس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور و ... در جلسه علنی حضور دارند.

همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبخت، سخنگوی دولت و حمید چیت چیان، وزیر نیرو و ... در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا حضور دارند.

حسن روحانی در جلسه استیضاح فرجی‌دانا حضور نیافت

 رییس‌جمهور امروز برای انجام هفتمین سفر استانی خود به اردبیل سفر کرد.

پس از توافق انجام شده بین دولت و مجلس برای تعیین روز چهارشنبه به عنوان روز استیضاح وزیر علوم، بحث‌هایی در مورد حضور یا عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح مطرح شد.

عدم حضور حسن روحانی در جلسه استیضاح فرجی‌دانا در حالی بوده که این استیضاح اولین استیضاح یکی از وزرای کابینه یازدهم محسوب می‌شود.

موافقان استیضاح

متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران به عنوان نخستین موافق استیضاح وزیر علوم به بیان دلایل استیضاح کنندگان پرداخت.

از جمله مواردی که زاکانی مطرح کرد: قانون شکنی، التهاب آفرینی، گروه گرایی، فعال کردن گسل‌های قومی – مذهبی و به کارگیری افراد فتنه‌گر در وزارت علوم بود.

 زاکانی در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از سنت‌های الهی امتحان و آزمون است و به همین دلیل استیضاح وزیر علوم که خداوند در قرآن می‌فرماید همه مورد امتحان و آزمون قرار می‌گیرند و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود. ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم که با بیان ایرادات اساسی دولت جلوی آسیب‌پذیری ایران، دانشگاه‌ها و مردم را بگیریم.

او ادامه داد: امروز فوریت کشور، فوریت اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است. آموزش، تحول آفرین و شکل دهنده اقتصاد مقاومتی و مصون ماندن ایران از بدخواهان استیضاح وزیر علوم. امروز باید کمر همت بست و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود کاست. از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالا است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود تربیت ما انقلابی و اسلامی است یا جناحی و باندی و فرقه‌ای؛ رعایت حال مردم را می‌کنیم یا توجه به جناح و گروه خود.

زاکانی گفت: استیضاح کنندگان حامیان جدی فرجی‌دانا در رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای جهت گیری درست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. اما سوال اینجا است که چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری نبود؟ علت اصلی استیضاح، قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن گسل‌های قومی- مذهبی و سیاسی، گروه گرایی به جای تولید علم و آراستن دانشگاه‌ها است.

این موافق استیضاح عنوان کرد: بکارگیری برخی از مسئولان وزارتخانه بدون رعایت قانون استعلام نظر وزارت اطلاعات برای منصوب نمودن در جایگاه‌های مدیریتی یکی از دلایل ما برای استیضاح بود. ممکن است آقای وزیر با دریافت اخیر استعلام خود را تابع قانون اعلام کند، اما چرا بعد از یک سال و بدتر از آن چرا بعد از پیگیری‌های نمایندگان.

او ادامه داد: بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه نیز یکی دیگری از دلایل ماست. وزیر اطلاعات در همین دولت طی نامه رسمی به سران قوا به بکارگیری برخی سران آشوبگر توسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد اعتراض نمودند. جلسه‌ای نیز روز 16 تیر با حضور رئیس مجلس برگزار شد و وزیر علوم با فرافکنی گفتند دانشگاه آزاد به ما پاسخگو نیست و حسابش از وزارت جدا است. ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی وزارت اطلاعات کاری نداریم. بلکه سوال ما این است که چرا اقدام به جذب افراد بی‌صلاحیت در تحصیلات تکمیلی می‌کنید. اصرار ما اجرای قانون بود؛ این که این افراد حق ورود به دانشگاه ندارند؛ مگر این‌که وزارت اطلاعات بگوید که آنها حق دارند.

زاکانی افزود: منطق ما ضابطه است نه سلیقه‌ها. اعتراض دیگر ما این بود که در انتخاب روسای دانشگاه‌ها هم همین رفتار سلیقه‌ای و بی‌قانونی علیرغم اعتراض شورای فرهنگی و حتی رئیس جمهور تکرار شد. طبق آیین نامه انتخاب روسای دانشگاه وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی این وظیفه را بر عهده دارند اما وزیر علوم به بهانه نظرخواهی هیأت‌های سه نفره‌ای را به دانشگاه فرستاد که منشأ التهاب آفرینی شدند و آرامش دانشگاه را بهم زدند. ایشان با تغییر صورت نظرخواهی بدون هیچ نظارتی به اسم اساتید و گروه‌های خاص و آزمون پس داده، تغییرات مدنظر خود را دنبال کرد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: آقای فرجی‌دانا در خصوص جذب رویه جدیدی را انجام داد که مورد انتقاد شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. نظرخواهی مهم است اما شیوه وزیر غلط است و منجر به التهاب آفرینی و سرمایه سوزی خواهد شد. نکته دوم این‌که چه کسی بر این مسأله نظارت می‌کند که به کام گروه‌های فرصت طلب نیفتیم. این کار تا وقتی که توسط مصوبات قانونی نشود قابل انجام نیست.

نکته دیگری که زاکانی به عنوان دلیل استیضاح‌کنندگان عنوان کرد؛ التهاب آفرینی و فعال کردن گسل‌های قومیف مذهبی و سیاسی بود.

او گفت: مجوز دادن به نشریات تجزیه طلب، الحادی و فتنه‌گر و فعال کردن تشکل‌هایی که تجربه آشوبگری آنها در دهه 70 مشاهده شده از این دست است؛ نشریاتی که با پول‌های خارج از دانشگاه و به نام دانشجویان مجوز گرفتند و درخواست تجزیه ایران را دادند و با دعوت به آشوب و درخواست و بی‌اخلاقی در دانشگاه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد. آیا این یک نشریه دانشجویی است که با این کیفیت چاپ می‌شود و وحدت ایران را زیر سوال می‌برد و درخواست تجزیه ایران را مطرح می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بعد از اعتراض نمایندگان دستورالعمل محرمانه‌ای برای صدور مجوز نشریات دانشجویی ارسال شده که باز هم نمایندگان اعتراض کردند و آن را علنی کردند. در این بخش به بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه‌ها مغایر با اسلام رفتار شد و رفتارهای ناصوابی صورت گرفت. دانشگاه‌ها پرچمدار آزادی‌خواهی بودند و اصرار به سیاسی بودن دانشگاه‌ها از خواسته‌های رهبری است.

زاکانی خاطرنشان کرد: رهبری گفتند خدا لعنت کند کسی را که دانشگاه را سیاسی کند. ما پیگیر سیاسی بودن دانشگاه‌ها هستیم حتی در سخت‌ترین شرایط و حتی در فتنه 88. در آن زمان ما در دانشگاه‌ها می‌گشتیم و می‌خواستیم با مدعیان تقلب صحبت کنیم و کرسی‌های آزاداندیشی راه بیندازیم، ولی هیچ کدام حاضر نبودند با ما همکاری کنند. ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسی‌گری می‌دانیم.

این موافق استیضاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بازگشت افراد مشکل‌دار به دانشگاه، گفت: برخی از این افراد مشکل اخلاقی داشتند. تعدادی از دانشجویان و اساتید یکی از دانشگاه‌ها به ما مراجعه کردند و طوماری به ما ارائه دادند که نشان از خودکشی سه نفر به واسطه جنایات یک استاد بی‌اخلاق داشت.

این استاد از دانشگاه اخراج شده بود اما به دستور آقای فرجی برایش کلاس گذاشته بودند، اما با اعتراض بنده درس ایشان لغو شد ولی ایشان با حضور در دانشگاه مسیر قبلی خود را ادامه می‌داد. دوباره اعتراض کردم و از ورود ایشان به دانشگاه جلوگیری شد اما ایشان هنوز اتاق دارد و از بیت المال ارتزاق می‌کند.

او اضافه کرد: از این قبیل، تعدادی از این اساتید اخراجی به دانشگاه برگشتند تا بلای جان دانشجویان شوند. آن یک نفر را چون ما اعتراض کردیم اخراج کردند اما مسأله ما این است که وزارت علوم دغدغه اصلاح ندارد و متأسفانه با توجه به اشکالات فراوان این افراد مجددا با ابلاغ وزارت علوم بدون توجه به نکات بیان شده در نامه‌ای که دیوان عدالت اداری نوشته بود به دانشگاه برگشت.

زاکانی در ادامه اظهارات خود درباره ضرورت استیضاح وزیر علوم با اشاره به بکارگیری عناصر آشوبگر در دانشگاه‌ها، عنوان کرد:‌ وزیر علوم گفتند که هیچ کس را از این عناصر به کار نگرفتند اما فتنه‌گر از نظر نمایندگان کسی است که بعد از سخنرانی رهبری در آشوبگری شرکت و یا دیگران را به آن دعوت کرد. الان کسانی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم دارند که آشوبگر هستند.

نکته دیگری که این نماینده مجلس مطرح کرد، کاهش روند روبه رشد دانش در کشور بود که به گفته او در حرکت در مسیر تمدن اسلامی تأثیرگذار بود.

زاکانی همچنین گفت: مخالفت ما با کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی، سبک و مجرمانه مثل بورس بود. ما و دوستانمان بهره‌ای از این بورسیه‌ها نبرده‌ایم. اما به نظرم بخش بزرگی از وزرا از آن بهره برده‌اند و مطلوب است. بورسیه شدن شیوه‌ای قانونی است و با تمهیدات قانونی صورت گرفته و حق معلق کردن 3500 نفر بورسیه را ندارند. درست است که احتمال خلاف وجود دارد، اما باید کمیته‌هایی تشکیل ‌بدهند و با تخلفات برخورد کنند که قطعا مجلس نیز حمایت خواهد کرد.

او ادامه داد: با بی‌تدبیری آبروی نخبگان را برده‌اند و حتی توسط رسانه‌های همراه با خود اسامی آنها را رسانه‌ای کرده‌اند. آنچه برای ما دردآور است این است که لجاجت وزیر مشکلات را بیشتر کرده است. آیا معاون آموزشی کردن وزیر پیشنهادی قبلی که مجلس به او رأی نداد نشان از تدبیر برای امیدافزایی است یا حکایت از بی‌تدبیری.

این نماینده مجلس افزود: اما رفتارهای مجلس کاملا قانونی بود. از یک هفته بعد از انتخابات و با شروع انتسابات با آقای فرجی‌دانا جلسه گذاشتند و در جلسات متعدد به ایشان تذکر دادند و اعتراض خود را از رویه جذب عناصر بی صلاحیت در دانشگاه‌ها نشان دادند. حتی مجلس به ایشان کارت زرد داد ولی راه ناصواب ایشان اصلاح نشد.

زاکانی گفت: جلسات متعددی با حضور وزیر، نمایندگان معترض، رئیس مجلس و سایر نمایندگان تشکیل شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت. مجلس یک ماه به ایشان فرصت داد ولی در این یک ماه هم کاری انجام نشد بنابراین ما مجبور به استیضاح شدیم.

او تأکید کرد: ‌رسانه‌های همسو با وزیر نیز با لجبازی، تهمت سیاسی بودن به نمایندگان و مجلس زدند و به اصطلاح با افشاگری مجرمانه و غیراخلاقی خود درباره بورسیه‌ها خواستند مجلس را تحت فشار قرار بدهند و دنبال تطمیع نمایندگان بودند. آنها جوسازی کردند و توهین کردند و استیضاح را به سخره گرفتند و در نهایت امر وزیر ما را متهم به سهم‌خواهی کردم. ایشان در ماه رمضان در جلسه‌ای گفتند من هم اگر دانشگاه و رشوه می‌دادم نمایندگان با من کاری نداشتند اما آقای وزیر ما جز خیرخواهی از شما چیزی نخواستیم.

زاکانی در پایان سخنان خود گفت: من 11 سال است که نماینده‌ام و در هیچ استیضاحی اینقدر تحت فشار نبوده‌ایم. حمایت ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی از وزیر آزاردهنده است. آقای فرجی‌دانا آیا نباید بر راهی که رفته‌اید تأمل کنید و فکر کنید دوستان انقلاب را رنجانده‌اید و دشمنان انقلاب را دلشاد کرده‌اید؟

وزیر محترم نتوانست دانشگاه‌ها را مدیریت کند

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اهمیت و حساسیت دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست و اگر فضای آرامش در دانشگاه‌ها نباشد نه اقتصاد داریم، نه فرهنگ، نه سیاست و نه پیشرفت و باید بگویم که آقای فرجی‌دانا را نیز انسانی متدین، مومن و دانشمند می‌دانم.

موسی غضنفرآبادی که به عنوان مخالف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: باور عمیق دارم و خود را موظف می‌دانم که به دولت در انجام وظایف قانونی خود کمک کنم اما متاسفانه باید بگویم یقین دارم که وزیر محترم نتوانست دانشگاه‌ها را مدیریت کند و امروز مجبوریم این را بگوییم.

وی با انتقاد از وضع انتصابات وزیر علوم، گفت: ایشان بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصاباتی را انجام دادند و دو نفر را که بعدها صلاحیت‌شان تایید نشد همچنان بر مسند مسئولیت نگه داشتند و در حالی که طبق قانون کسی نمی‌تواند بیشتر از شش ماه سرپرست بماند شما اصرار به حفظ سرپرست در معاونت خود داشتید. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعدادی از افراد را که واجد شرایط نبودند را دوباره به دانشگاه‌ها دعوت کردید و ثبت‌نام نمودید.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه وزارت علوم و شخص وزیر در 9 ماه فعالیت خود علیرغم اظهارنظرهای صریح نهادهای اطلاعاتی نسبت به اخراج آنها اقدام نکردند و بر حضورشان پافشاری نمودند.

وی ادامه داد: با ورود عناصر فتنه به دانشگاه‌ها اجازه داده شد این عناصر در دانشگاه فعالیت کنند و بازی دموکراسی هدایت شده‌ای را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم و در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق رای خود محروم کردند و من به آقای وزیر می‌گویم که چرا شما سرپرستانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردید به گونه‌ای بودند که شورا نتوانست به آنها رای بدهد و در مقابل بر نظر خود لجاجت کردید و شورا را با اظهارنظرهایی مورد خطاب قرار دادید.

غضنفرآبادی تصریح کرد: در زمان رای اعتماد به شما آقای حداد شما را انسانی متدین و توانمند خواند و ما به رای دادن به شما ترغیب شدیم و در زمان فعلی نیز دکتر لاریجانی تلاش‌های زیادی برای عدم اعلام وصول استیضاح کرد اما متاسفانه شما به همه اینها بی‌توجه بودید و آقای وزیر آیا شما فتنه را درک کرده‌اید؟ و اگر درک کرده‌اید چرا بکارگیری عناصر موثر در اتفاقات سال 88 را در وزارتخانه خود دنبال نمودید و افرادی نیز از این کار شما حمایت کردند و وزیر خارج‌نشین دولت اصلاحات رفتارهای شما را تایید نمود.

وی با انتقاد از اینکه وزیر علوم مجلس را باور نداشت، گفت: متاسفانه دکتر فرجی‌دانا چشم تیزبین مجلس و قدرت نظارتی مجلس را باور نکرد و مجلسی که هنوز صدای امام در گوش و جان نمایندگان آن پیچیده شده است را جدی نگرفتند و باید بداند که در مقابل شهدا، ایثارگران و آزادگان باید پاسخگو باشد و ایمان داشته باشد که در درون مجلس نهم، مجلس ششمی بیرون نخواهد آمد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرجی‌دانا اولین کسی بود که چرخ‌های اعتدال دولت را از ریل خارج کرد و متاسفانه عملکرد ایشان برای نمایندگان رضایت‌بخش نیست.

دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی می‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی می‌شود و دانشگاه‌ها در خطر هستند.

به گزارش ایسنا، سید حسین نقوی حسینی در سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ ما نسبت به یکدیگر شناخت داریم و طی کار در این دوره از مجلس مواضع، گرایشات و جریانات یکدیگر را شناخته‌ایم.

وی روابط دولت و مجلس را روابط بسیار خوبی ارزیابی کرد و افزود: می‌توان ادعا کرد همراه‌ترین دولت و مجلس همین دولت و مجلس فعلی است؛ همان‌طور که روز یکشنبه وزیر اقتصاد لایحه‌ای به مجلس آورد و مجلس بدون هیچ مخالفتی به آن رای داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اینقدر در بوق روابط تیره دولت و مجلس نکوبید،‌ این همه تهدید و تهمت و توهین به استیضاح کنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان چه می‌گویند؟ چه می‌خواهند؟ چرا اینقدر توهین می‌کنید؟ چرا اینقدر تهمت می‌زنید؟ مگر استیضاح وظیفه قانونی مجلس نیست؟

نقوی حسینی خطاب به وزیر علوم گفت: آقای فرجی دانا چه کسی از شما رانت و دانشگاه و رشته خواست؟ مگر پشت پرده چه می‌گذرد؟ آیا خود من هیچ‌وقت با شما ملاقات کردم و چیزی خواستم؟ چرا تهمت می‌زنید؟

وی افزود: ما همه اصولگرا هستیم، اصولی داریم و باید از اصول‌مان دفاع کنیم. اینکه انتخابات چه می‌شود و اینکه ما نماینده می‌شویم یا نمی‌شویم، اینکه وزیر بعدی چه می‌شود چه اهمیتی دارد؟ اینکه ما را تهدید کنند اگر وزیر برود بدتر از این می‌کنیم و ادامه خواهیم داد مهم نیست و ما مکلف به تکلیف هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز در دانشگاه‌ها خطر وجود دارد اظهار کرد:‌ دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جدیدی می‌شوند بعضی می‌گویند دولت با شما بد می‌شود، پروژه‌های شما را متوقف می‌کند، نامه‌های شما را جواب نمی‌دهد. همه این بلاها سر ما بیاید، اما ما از اصول‌، نظام و اسلام دفاع خواهیم کرد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: ما از خون شهدا و حجابی که همین همسر آقای فرجی دانا که خانم محجبه‌ای هستند دفاع می‌کنیم. امروز این ارزش‌ها زیر سوال است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسمی در 17 تیر سال جاری در یکی از دانشگاه‌ها گفت: در این مراسم همایشی برگزار می‌شود و هزاران دانشجوی دختر و پسر در این مراسم جمع می‌شوند که نه قبل از انتخابات ریاست جمهوری است و نه قبل از انتخابات دکتر روحانی که سخنران در این مراسم می‌گوید که تا کی صداوسیما باید یک طرفه حرف بزند و تا به کی باید برای فرستادن نمایندگان واقعی به مجلس یا به مسند ریاست جمهوری یا به مسند مجلس خبرگان چشم‌مان به دهان جنتی باشد که چشم ایشان به دهان کس دیگری باشد.

نماینده مردم ورامین در مجلس در ادامه بیان کرد: دانشجویان با شنیدن این صحبت‌ها کف می‌زنند و دریغ از یک تذکر یا اشاره به این سخنان از طرف آقای فرجی دانا.

نقوی حسینی یادآور شد: این سخنران همچنین در جای دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید که همه پول مملکت را به سپاه و بسیج و اطلاعات می‌دهید و باز هم حاضران با شنیدن این صحبت‌ها کف می‌زنند.

وی همچنین به برگزاری افطاری انجمن اسلامی یکی از دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در این مراسم افطاری نوری‌زاد یکی از مهمانان آنهاست که همه او را می‌شناسیم که در این مراسم خاطره‌ای تعریف کرده که روی وبلاگ خود نیز گذاشته، این خاطره را بروید ببینید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این دانشگاه ما و انجمن اسلامی ماست. چه کسی است که نوری‌زاد را نشناسد. بنابراین آنقدر نگویید که این استیضاح سیاسی است. من می‌پرسم آیا من برای گروه اقلیت مجلس هستم؟ آیا آقای کوثری سیاسی هستند؟ اینها کسانی هستند که دست و پای خود را برای مملکت داده‌اند.

نقوی حسینی در ادامه گفت: سخنران در این مراسم می‌گوید نمی‌توانید در دانشگاه‌ها را ببندید. نمی‌تواند دهان مردم را ببندید و باز هم حاضران دست و هورا می‌کشند و سوال من این است آقای فرجی دانا آیا شما وزیر بودید یا نبودید؟ آقای وزیر ما از بی‌تفاوتی شما گله‌مندیم. چطور اینقدر بی‌تفاوت و آرام از کنار این اتفاقات می‌گذرید؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به ارسال ایمیلی محتوی یک سری تصاویر از سوی سیستم مجازی دانشگاه برای بیش از 400 هیات علمی دانشگاه اشاره کرد و افزود: این تصاویر اهانت به همه ملت ایران به شهدا، به رزمندگان، به علما، به مجلس و به روحانیت و قوه قضاییه است.

وی خاطرنشان کرد: آقای دکتر سلیمانی در همین راستا با شما جلسه می‌گذارد و می‌گوید این کار توهین به ملت، امام و نظام است و می‌پرسد چرا با چنین موضوعی برخورد نمی‌کنید، اما شما توجهی به این موضوع نمی‌کنید که آقای سلیمانی طرح استیضاح را مطرح کرده و با شما جلسه می‌گذارد و شما تازه به فکر می‌افتید.

نقوی حسینی با بیان اینکه من این تصاویر را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهم اظهار کرد: شما هیات‌هایی را برای مشورت و نظرسنجی از دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجوها برای انتخاب رییس دانشگاه‌ها انتخاب کردید که می‌روند نظرسنجی و سوال می‌کنند که این ظاهرا خیلی خوب و دموکراتیک است.

وی ادامه داد: اما عضو اصلی این هیات کسی است که سه سال به خاطر معاندت با نظام بازداشت بوده و کسی همچون ه - ت که همه او را می‌شناسند و من نمی‌خواهم اسم او را اینجا ببرم برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها مذاکره می‌کند. و حتی یک بازداشتی فتنه را در دانشگاهی مسئول می‌کند تا افراد پیشنهادی خود را به این هیات تقدیم کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه ما از دولت تدبیر و امید دفاع می‌کنیم گفت: ما همان طور که رهبری گفتند با تمام توان خود از کابینه، از دکتر هاشمی و آقای ظریف که در صورتی که در چارچوب خطوط قرمز حرکت کند دفاع و حمایت می‌کنیم.

نقوی حسینی همچنین با اشاره به معرفی آقایان توفیقی و میلی منفرد به مجلس برای وزارت علوم اظهار کرد: اول صحبت بود آقای توفیقی و آقای میلی منفرد وزیر علوم شوند اما اینها از مجلس رای نیاوردند اما در زمان وزارت شما این دو نفر انتصابات مهمی گرفتند که حتی دوستانشان به من گفتند آقای توفیقی است که همه برنامه‌ریزی‌ها را انجام می دهد و آقای فرجی دانا را نجات دهید.

وی در پایان با انتقاد از تغییر افراد در زمان کوتاه در برخی از دانشگاه‌ها گفت:‌ متاسفانه به عنوان مثال در دانشگاه قزوین 120 نفر طی چهارماه تغییر کردند و آیا در میان اینها یک فرد متدین علمی نبود که اینگونه با آن‌ها برخورد شد و من متاسفانه نگران شما و وزارتخانه شما هستم.

در بخش پایانی سخنان نقوی حسینی فیلمی که توسط این نماینده آماده شده بود در صحن علنی پخش شد.

پخش کلیپی علیه فرجی دانا در جلسه استیضاح

حین سخنرانی نقوی حسینی که به عنوان موافق استیضاح صحبت می‌کرد کلیپی علیه فرجی دانا وزیر علوم پخش شد.

به گزارش ایسنا، در این فیلم که مربوط به جلسه تشکل‌های دانشجویی با حضور وزیر علوم بود، دانشجویان در رابطه با انتساب سرپرست دانشگاه شهید چمران و دانشگاه اصفهان از وی سوال داشتند که وزیر گفته بود، متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت اینقدر عقب مانده است.

همچنین در این کلیپ رعایایی، سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز را نشان می‌داد که به گفته‌ی آنها در تجمعی در سال 88 حضور داشته و در حال قرائت بیانیه فتنه گران بود.

بر اساس این گزارش، وی همچنین صحبت‌های توفیقی، مشاور وزیر علوم را نشان داد که در جمع متحصنین سال 88 سخنانی را برای آرام کردن متحصنین ایراد می‌کرد.


وضع رشد علمی کشور نگران کننده است

نماینده‌ی بجنورد، مانه و سملقان در مجلس گفت: وضع رشد علمی کشور نگران کننده است و رتبه‌ی دانشگاههای ایران در سال جاری در سطح جهانی به شدت کاهش یافته است.

قاسم جعفری که به عنوان مخالف وزیر علوم در جلسه استیضاح امروز مجلس سخن می گفت،‌ افزود: متاسفانه این هشدار مهم است که آهنگ حرکتی ما در رشد علمی کند شده است البته نمی‌گوییم که همه آنها مربوط به وزیر فعلی است اما این یک هشدارجدی به مسئولان است و ما فکر می‌کنیم دیگران وزیر علوم را مشغول به خود کردند.

وی با بیان اینکه در ده سال گذشته حرکت علمی بسیار خوب بوده است واین سرعت نباید کاسته شود گفت: دانشگاهها مکان بسیار خوبی برای رشد علمی و پژوهش است و این رفت و برگشت کار و علم بین نیروهای مسلح و دانشگاه برکات زیادی برای کشور دارد و ما به شدت نگران این موضوع هستیم.

وی افزود: امروز اقتصاد فرهنگ و پیشرفت علمی مساله‌ی اساسی کشور ما است اما متاسفانه عده‌ای می‌گویند که مردم مشکل معیشت دارند و شما به دانشگاهها می‌پردازید و بنده نیز می‌گویم که در بخش معیشتی حرکتی موثر و کاربردی ندیدیم، حداقل دانشگاه وفرهنگ را حفظ کنیم.

وی افزود: مگر نه این که رهبری فرمودند فرهنگ از اقتصاد مهمتر است پس چرا می‌خواهند کسانی این موضوع را به حاشیه برانند.

جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره اخیراز 48 طرح کلانی که بیش از 1 سال مراحل تحقیقاتی را پشت سر گذاشته بود 8 طرح به مرحله اجرا درآمده است و سهم پژوهشی دستگاهها در بودجه حذف شد و متاسفانه وزارت‌خانه‌ی علوم تلاشی برای برگرداندن آن نکرد و رتبه‌ی علمی و شیب پیشرفت نیز به مانند فواره به سمت پایین نیل دارد و این یک هشدار است.

وی با بیان اینکه دشمن شناسی بسیار مهم است گفت: ما فکر می‌کنیم دیگران وزیر را به خود مشغول کردند و به وزیر می‌گویم که آقای فرجی دانا دشمن شناسی بسیار خوب است و ما نگران این روحیه شما هستیم و متاسفانه دغدغه‌هایی که رئیس مجلس به شما منتقل کردند نظیر استفاده از افراد معتدل و این که بعضی از افراد که موضع تندی دارند اگر کنار شما نباشد چه می‌شود را مورد توجه قرار ندادید و بسیاری از نگرانی‌های رئیس مجلس در مورد اساتید ودانشجویان ستاره دار، بورسیه‌ها ، برخی از معاونان ومسئولین وزارت علوم و صحبت‌های دیگر این چنینی را جدی نگرفتید.

نماینده‌ی بجنورد در پایان تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند وزیر را به حاشیه ببرند وامروز شاهد آن هستیم که آن شد که نباید می‌شد و وزیر نیز به هشدارها در این رابطه بی توجه بوده است، در حالی که من به عنوان یک روحانی در زمان رای اعتماد برای شما رای جمع کردم امروز در زمان استیضاح مخالف حضور شما هستم و نگران وضع فعلی علمی کشور هستم.

برخی جریان های سیاسی از دانشجویان استفاده ابزاری می‌کنند

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به ویژه بعد از جنگ تحمیلی و سال‌های بعد از 76 دشمنان اسلام سعی کردند دانشگاه‌ را جلوی نظام قرار دهند.

محمدحسن آصفری که در موافقت با استیضاح وزیر علوم سخن می‌گفت عنوان کرد:‌طرح دشمن این بود که چون دانشجویان در زمان شاه با حکومت وقت مبارزه کرده بودند دانشجویان را به مبارزه با جمهوری اسلامی دعوت کنند و به انقلاب لطمه وارد کنند. از سال 76 به بعد بعضی جریانات سیاسی سعی کردند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند.

وی ادامه داد: این مساله به جایی رسید که در انتخابات مجلس ششم شعارها انتخاباتی نبود بلکه براندازانه بود و منجر به قائله 18 تیر شد که مردم آن را به یاد دارند. البته بسیاری از دانشجویان در همین سال‌ها در مقابل این جریانات ایستادند و جریان‌های فرصت‌طلب نتوانستند دانشگاه‌ها را در مسیری که می‌خواستند قرار دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: 10 سال بعد همان جریان در فتنه 88 به دنبال دانشگاه‌ها رفت و حوادث تلخی را رقم زد و مردم در 23 تیر 78 و 9 دی 88 جواب فتنه‌گران را دادند تا همان اندازه که دانشجویان چشم طمع داشته باشند، نظام چشم امید داشته باشد. نظام دانشجو را سیاسی می‌خواهد و تاکید دارد که باید محیط پرورش علم و پشتوانه اقتصاد باشد و نباید تشنجات سیاسی دانشگاه‌ را آلوده کند.

آصفری خطاب به وزیر علوم گفت: با این انتصابات و بی در و پیکری و انتصابات افراد مساله‌دار نمی‌شود دانشگاه را علمی کرد. ببینید که از سوم مهر 91 تا 23 خرداد 92 چه اتفاقی در دانشگاه‌ها شکل گرفته است. اگر تدبیر نیروهای دلسوز نبود قائله‌ای چون کوی دانشگاه را پیش رو داشتیم. کسانی که برای رسیدن به اهداف شوم خود، دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج عقاید ضد دینی و سخره گرفتن آرمان‌هایی که مردم برای آن خون دادند می‌بینند در فضای علمی رخنه کرده‌اند.

نماینده مردم اراک مسائلی چون «توزیع شب‌نامه منافقین، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، توزیع شب‌نامه‌های سیاسی، ممانعت از برگزاری مراسم 13 آبان که روز مبارزه با استکبار جهانی است، جمع‌آوری بنرهای ضدآمریکایی، ترویج کتب پوچ‌گرایی و التقاطی، حمایت از زندانیان و ضدانقلاب» را جزو اقداماتی دانست که نمایندگان مجلس با آن‌ها مخالفند.

او گفت: آیا غیر از این است که با این اقدامات بخواهند قائله‌ای مانند 18 تیر را از دانشگاه‌ها شروع کنند و به سطح جامعه بیاورند؟ بازگرداندن دانشجویان آشوب‌گر که علی‌رغم نظر وزارت اطلاعات که به صراحت گفته بود نباید بیایند چه معنایی دارد؟ اینها کسانی بودند که حکم آن‌ها معاند و معارض و بعضا قاچاقچی مواد بود. به نام دانشگاه نشریاتی را در بیرون از دانشگاه و با عنوان نشریات سلام چاپ کردند. ما هنوز قائله نشریه سلام را فراموش نکرده‌ایم.

آصفری در ادامه نمونه‌ای از استادانی را که به دانشگاه برگشته‌اند مثال زد و گفت:‌ ایشان از عناصر فعال دانشگاه در فتنه 88 و تنها هیات علمی حامی میرحسین موسوی در تهران هستند و سابقه دستگیری در سال‌های 88 و 78 را دارند. ایشان در جریانات فتنه دست داشتند. نمونه‌ای از سخنان ایشان است: ما باید دانشجویی تربیت کنیم که 16 خرداد و سوم تیر بیافریند. اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوعی دسته چندمی است؛ این استاد دانشگاه به دین و مقدسات حرمت‌شکنی کردند و گفتند که ریش مال انسان نیست بلکه مال حیوان است. اینگونه انتصابات و به کارگیری این افراد چه مفهومی دارد؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی جمله دیگری از یک استاد کانون را مثال زد و گفت: ایشان می‌گویند من شکلات نیستم، مروارید نیستم، عامل فساد مردها نیستم، وسیله تفریح مردها نیستم، ناموس نیستم بلکه یک زن هستم و انسانی هستم که برابر آفریده شده‌ام. نه بهشت زیر پای من است نه جهنم. افتخار فرستادن مردان به معراج نصیب کس دیگری شود. من می‌خواهم خودم به معراج بروم.

آصفری این صحبت‌ها را خلاف احادیث و روایات پیامبر و روایات قرآنی دانست و افزود: انتصاب افراد مساله‌دار و سوءاستفاده از شبکه‌های ارتباطی نیز مسائل دیگری است که باید عنوان کرد. این افراد با استفاده از شبکه‌های رسانه‌ای به صورت گسترده مطالبی را برای اساتید ارسال می کردند. یک نمونه از آن‌ها که برای 400 نفر از اساتید دانشگاه ارسال شد این است: خروج یک کمپرسی جوانان 18 و 19 ساله از اوین در سال 67 هیچ تعریفی جز جنایت نداشته، من که سال‌ها پیش این را دیدم و به اسم ضرورت انقلابی تعبیر کردم کور بودم؛ چرا سیاه‌نمایی می‌کنند. چه کسی این را دیده؟

او به نشریات دانشجویی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این نشریات در آینده به چالشی برای جریان دانشجویی تبدیل می شوند. نمونه‌های بارز آن نه فقط در تهران بلکه در شیراز، اصفهان و مشهد هم هستند و در اکثر دانشگاه‌ها هیچ نظارتی روی آن‌ها نیست؛ گرچه وزیر می‌گوید در هیات نظارت و کمیته‌های انضباطی بررسی می‌شوند اما هستند نشریاتی که اصلا مجوز نگرفته‌اند. ولی با کاغذ و پول دانشگاه مطالب انتقادی و ضددینی را به خورد دانشجویان می‌دهند.

آصفری همچنین عنوان کرد: بعد از اینکه آقای فرجی دانا درخواست ملاقات از آیت‌الله مکارم شیرازی را داشتند و ایشان قبول نکردند یکی از روسای دانشگاه‌ نامه‌ای برای ایشان می‌نویسد و می‌گوید ما دانشگاهیان با شما حوزویان اختلافات اساسی داریم که هیچ‌گاه قابل حل نیست. شما از تشخیص مصالح نظام عاجزید. ایشان نامه‌ای دوصفحه‌ای سراسر اهانت به این مرجع تقلید نوشتند.

نماینده مردم اراک در ادامه اظهارات خود ترویج فرقه‌ بهاییت و وهابیت را از موارد دیگری دانست که در دوره فرجی دانا رشد کرده، او همچنین به قبح زدایی از آشوبگران، ترویج مارکسیسم، سیاه نمایی علیه مجلس، نمایندگان و سازمان صداوسیما، کمرنگ شدن نقش استعمار در وقایعی چون 28 مرداد، زیرسوال بردن پشتوانه نظری انقلاب، تمجید از آیت‌الله منتظری و مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه، پرداختن به خواننده‌های مساله‌دار خارج از نظام، زیرسوال بردن تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد.

آصفری در پایان با بیان اینکه در 16 آذر سال گذشته به نظام توهین شده گفت: امروز مجلسی وزیر را استیضاح می کند که تعامل خود را با دولت نشان داده و پیش از این بیشترین رای اعتماد را به وزرا داده است. بنابراین اگر امروز مجلس تصمیم به استیضاح گرفته تکلیف دیگری ندارد.

پخش کلیپی از مراسم شانزده آذر 92 در جلسه استیضاح

در میان سخنرانی موافقان استیضاح وزیر علوم، محمدحسن آصفریکلیپی از مراسم شانزده آذر سال گذشته را در مجلس به نمایش گذاشت.

این کلیپ که ظاهرا مربوط به سخنرانی محمدرضا خاتمی در مراسم شانزده آذر دانشگاه تهران در سال گذشته بود، بخش‌هایی از سخنرانی محمدرضا خاتمی را نشان می‌داد که وی در آن گفته بود «اینها زور دارند، پول دارند ولی عقل ندارند».

در این کلیپ همچنین محمدرضا خاتمی گفته بود «اینها بخش‌های بسیار کوچکی از جریان‌های سیاسی کشور هستند و نباید اصولگرایان را با آنها یکی بدانیم».

در حالیکه محمدحسن آصفری گفته بود مدت این کلیپ سه دقیقه است علی‌اصغر زارعی که به عنوان یکی دیگر از موافقان استیضاح قرار بود سخنرانی کند خواستار توقف پخش این کلیپ شد تا بتواند فرصت بیشتری برای بیان استدلالات خود در مورد وزیر علوم داشته باشد.

پیش از این در زمان سخنرانی نقوی‌حسینی یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر علوم کلیپی علیه فرجی‌دانا در صحن علنی به نمایش در آمد که بخشی از آن مربوط به جلسه فرجی‌دانا با تشکل‌های دانشجویی بود و بخشی از آن به سخنان توفیقی در جمع متحصنین سال 88 اختصاص داشت.


ادعای 3 هزار بورسیه واقعیت ندارد


نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقاتی مجلس گفت: ادعای سه هزار بورسیه در نهایتا با بررسی و به اذعان خود مسئولین وزارت علوم نهایتا به 190 نفر کاهش پیدا کرد.

علی اصغر زارعی در سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من در رای اعتماد جزو کسانی هستم که برای آقای فرجی دانا تلاش کردم که خود ایشان هم شاهد هستند، اما فرآیندی پیش آمد وبیش از 6 ماه طول کشید، بخصوص در چهار ماه گذشته که من خودم در 6 جلسه حضور داشتم و در این جلسات از مجلس بسیاری از افراد حضور داشتند.

وی ادامه داد: من بحث خود رابه بحث بورسیه ها محدود می‌کنم، بحث ما در ابتدا بحث‌های دیگری بود اما به یک‌باره دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم مصاحبه‌ای کردند مبنی بر اینکه 3 هزار بورس غیر قانونی در دولت گذشته صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: در همین راستا اعضای کمیسیون از وزیر دعوت کردند تا در این رابطه توضیحات خود را ارائه کنند که ایشان تشریف نیاورده و خود دکتر صدیقی آمدند، کمیسیون آموزش مسئولان سابق امور دانشجویی را نیز دعوت کرد که در همان جلسه معلوم شد وقتی آقایان گزارش دادند برخی افراد زیر معدل 14 و بعضا 16 بورسیه شدند، مسئولان قبلی نیز اعلام کردند که شورای مرکزی بورس که طبق قانون مجلس تشکیل می شود در همه‌ی دولت‌های گذشته مصوباتی دارد که آن مصوبات نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

زارعی افزود: کمیسیون آموزش کمیته ویژه‌ای تشکیل داد و ما دو جلسه در سازمان امور دانشجویی بودیم و دو روز نیز خود من شخصا پرونده‌ها را مطالعه کردم.

وی با بیان این که از ابتدا مشخص بود که لیست‌ها با عجله تنظیم شده است تصریح کرد: در جلسه اول قرار شد لیست‌ها کامل شود چرا که فقط نام و نام خانوادگی افراد در آن موجود بود و هیچ اطلاعاتی از افراد بورسیه شده وجود نداشت که دوستان هم پذیرفتند برای جلسات بعد آنها را آماده کنند.

نماینده‌ی مردم تهران خاطرنشان کرد: در همان جلسه مطرح شد که شما چرا گفتید فرزندان مسئولین در این بورسیه ها بودند واین موضوع نیز در سایت‌ها منتشر شده که آنها پاسخ دادند، ما این را نگفتیم و دستگاههای نظارتی این کار را کردند که ما گفتیم پرونده‌ها را بیارید ما ببینیم.

زارعی در ادامه بیان کرد: در جلسات بعد پرونده‌ها اما در تعداد محدودتری به کمیسیون ارائه شد که وقتی ما این پرونده‌ها را بازبینی کردیم در هیچ یک موضوع خاصی نبود و دوستان نیز مدعی بودند چنین ادعایی نداشتند وفقط در یکی از پرونده‌ها فرزند یکی از روسای دانشگاهها یک سال سن بالاتری داشته است.

وی همچنین گفت: در جلسات بعدی لیست‌ها اصلاح شدند، بر این اساس بنا شد که شورای مرکزی بورس که مسئولین قبلی مدعی بودند آنها را اعمال کردند بازنگری شود که در مجموع بعد از آن جلسه مدیر کل امور بورس وزارت علوم نامه‌ای را خطاب به بنده تهیه کردند که طبق آن اعلام کردند این مصوبات کمیسیون قبلی که بیان شده در خصوص معدل وضعیت تبدیل به خارج‌ها به شرح دیگری شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به این تبدیل وضعیت‌ها گفت: از 22 نفر به 4 نفر ، از 213 نفر به 34 نفر و به همین روال تبدیل شده بود و به دلیل کمبود وقت باید بگویم که در مجموع تمام ادعای دوستان ما به 190 نفر کاهش پیدا کرد که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود به کمتر از یک دهم تقلیل پیدا کرد.

زارعی در ادامه اظهار کرد: به استناد دوستان این عدد 3 هزار نفر واقعیت ندارد، در صورتی که ما معتقدیم هر که تخلف کرده باید با آن برخورد شود و ما ادعا داشتیم که چرا فضا را خراب می‌کنیم و منتشر می‌شود که برای بورسیه آشنایان نمایندگان مشکل ایجاد شده و به همین دلیل می‌خواهند وزیر را استیضاح کنند.

وی در پایان گفت: برای خود بنده گفتند که 3 تن ازبرادرانمان از این بورسیه استفاده کردند در حالی که یکی از برادران من در ابتدای انقلاب به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند واصلا دانشگاه نرفتند سوال من این است که چرا باید چنین فضایی ایجاد شود و برخی از نمایندگان که قبل از دوره نمایندگی بورس بودند و بعد وارد مجلس شدند بورس خود را متوقف کردند، این فضا سازی‌ها و بداخلاقی‌ها جزو دلایی است که ما را به اینجا رساند.


لاریجانی: رییس جمهور از بورس استفاده نکرده است

رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز درباره اظهارات زاکانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم صحبت کرد توضیحاتی داد و گفت: رئیس جمهور از بورس استفاده نکرده است.

 علی لاریجانی بعد از سخنان علی اصغر زارعی به عنوان موافق استیضاح وزیرعلوم در توضیحاتی با اشاره به سخنان زاکانی به عنوان دیگر موافق این استیضاح، گفت: آقای زاکانی در سخنان خود گفت به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور از این موهبت بورس بهره‌مند بوده‌اند که در این زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامه‌ای که به دست بنده رسید اعلام کرده است این سخنان خلاف بوده و دکتر روحانی از بورس استفاده نکرده است.

وی افزود: من گفتم این را تحقیق کردند ونوشته‌ی آقای زاکانی که از روی ورقه می‌خواندند این بود که بخش زیادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور بورس بوده‌اند اما وقتی من گفتم فیلم را دیدند غیر از این بود و آقای زاکانی گفتند به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کردند.

لاریجانی همچنین بیان کرد: ظاهرا سبق لسانی صورت گرفته ، در نوشته چیز دیگری بوده و در بیان اشتباه گفتند.

رئیس مجلس یاد آور شد: علی ایاحال رئیس جمهور از بورس استفاده نکردند و اگر اشتباهی در بیان بوده تصحیح می‌شود.


بیانیه فراکسیون روحانیت مجلس درباره استیضاح وزیر علوم

فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی دربیانیه ای اعلام کرد: ادامه مسئولیت آقای دکتر فرجی‌دانا را به مصلحت نمی‌بیند.

در این بیانیه آمده است:

همکاران محترم نمایندگان ملت شریف ایران

السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

با شروع کار دولت یازدهم و رای اعتماد به آقای دکتر فرجی‌دانا برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، با بکارگیری برخی از فعالان در جریان فتنه و منحرفین در مسئولیت‌های مهم و تغییرات وسیع و بکارگیری آنها در سطح گسترده وزراتخانه و دانشگاه‌های کشور به گونه‌ای که شرایط التهاب‌آفرین و پرتنش دانشگاه‌ها را در سال‌های 78 و 88 تداعی کرد، بحث استیضاح ایشان مطرح شد.

پس از اعلام وصول استیضاح، ریاست محترم مجلس آقای دکتر لاریجانی، آقای دکتر حدادعادل و نیز شورای منتخب استیضاح‌کنندگان، برای برطرف کردن مشکلات موجود، جلسات متعددی را تشکیل دادند ولی متاسفانه همکاری مطلوبی از جانب ایشان حاصل نگشت لذا اکثریت قاطع فراکسیون روحانیت برای دستیابی به پاسخ شایسته و ندای مراجع عظام تقلید، عالمان، فضلا، دانشگاهیان و عموم ملت شریف و انقلابی ایران اسلامی، ادامه مسئولیت آقای دکتر فرجی‌دانا را به مصلحت نمی‌بیند.

مخالفان استیضاح

ساماندهی آموزش عالی در 9 ماهه حضور فرجی بسیار مثبت است

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روز رای اعتماد به وزیر علوم نگران از این بودیم که کشتی آموزش عالی کشور و توسعه علمی در ساحل بدنامی به گل نشیند و دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه آلوده به وسوسه‌های جناحی نشود لذا 9 ماه پیش نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی و انتخاب وزیر علوم فرا خواندیم.

 هروی که به عنوان مخالف اول استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن می‌گفت، بیان کرد: حال بر حسب وظیفه به نکاتی رسیده‌ام که جای تحسین و سپاس از وزارت علوم در عملکرد 9 ماهه خود دارد و در تمام ایام حضورم در مجلس از نزدیک با مباحث و موضوعات آموزش عالی مشهود بود و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کرده‌ام و از نزدیک با وزیر جلسات زیادی داشتم.

وی افزود: برخلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانه‌ها که مدعی‌اند وزارت علوم تعامل ضعیفی با کمیسیون داشته است باید اذعان کنم که مطلوب‌ترین و محسوس‌ترین تعامل را در زمان جناب آقای فرجی‌دانا تجربه کردم و ارائه آمار و اطلاعات، راهکارها، همفکری‌ها و ساماندهی‌ها از جمله مواردی است که مستندات آن موجود است و ما طی جلسات عدیده‌ای که برای توزیع اعتبارات به دانشگاه‌ها داشتیم حاکی از عزم وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی بود.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این وزارتخانه در جهت تحقق عدالت آموزشی کارهای بسیار خوبی انجام داده و برخی از نمایندگان در اسنای جلسات کمیسیون تلفیق شاهد آن بودند که کمیسیون آموزش تلاش گسترده‌ای را برای توزیع عادلانه بودجه آموزشی با وزارت علوم انجام دادند و احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق اطلاع دارند که لیستی که در دست بنده است حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه در بین دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته است که وزارت علوم در دوره فعلی تلاش مضاعفی برای رفع این مشکل انجام داده است.

وی ساماندهی آموزش عالی را در 9 ماهه حضور وزیر بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این را می‌دانیم که توسعه کمی آموزش عالی در کشور متاسفانه به صورت اصولی انجام نشده است و از وزیر و معاونین ایشان در کمیسیون آموزش دعوت کردیم تا یک بازنگری جدی را برای ساماندهی توسعه علمی کشور جلساتی را تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور برگزار کنیم و این موضوع با استقبال مناسب وزیر و معاونین روبرو شد و بدون هیچ جناح گیری و سیاسی بازی در این جلسات شرکت کردند و به صورت با نمایندگان همکاری نمودند.

هروی ادامه داد: دقت وزیر و معاونین در پیگیری بحث توسعه علمی و عدالت آموزشی بسیار قابل تقدیر است و نشان از برنامه‌ریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامه‌هایی دارد که در آغاز آقای وزیر به آن تاکید داشتند. همچنین ماموریت آموزش عالی که بسیار مهم است توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفتی است و مگر قرار نبود که ما به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم ما حوزه‌های علمی است و برنامه‌ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی، افزایش استانداردهای آموزشی در محیط‌های دانشگاهی و برنامه‌های سازنده دیگر عینا در دستور کار وزارت علوم بوده و به صورت جداگانه مورد پیگیری مدیران جدید وزارتخانه بوده است و انصافا این کارها در وزارتخانه به صورت جدی پیگیری شده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم در طول چند ماه گذشته به طور شفاف به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته است، گفت: گام عملی وزارتخانه در مقابل شعارزدگی برای تحقق این موضوع قابل تقدیر است و بحث ارتباط دانشگاه با صنعت که سال‌ها در عمل مورد غفلت قرار گرفته بود در دور اخیر عملیاتی شد و تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی میان وزارت علوم و وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای کشور گام‌های جدی است که انجام گرفته و وزارت نفت، وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیرعامل همه و همه از نهادهایی هستند که مستندات آن برای اجرای عملیاتی اقتصاد مقاومتی توسط وزارت علوم موجود است که تفاهمنامه‌های اجرایی با آنها بسته شد.


استیضاح بدترین راه حل ممکن است

نماینده مردم رشت در مجلس درمخالفت با استیضاح وزیر علوم گفت که استیضاح وزیر بدترین گزینه برای حل مشکلات است.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، اظهار کرد: دوستانی که به عنوان موافق صحبت کردند، همکاران دلسوزی بودند که دلشان برای نظام و انقلاب می‌سوزد و دغدغه‌هایی که دارند دغدغه‌های همه همکاران ما است و حتی می‌توانم شهادت دهم که جزو دغدغه‌های وزیر است.

او ادامه داد:هیچ کس نمی‌تواند این دغدغه‌ها را منکر شود اما اختلاف نظر بین موافقین و مخالفین در شیوه و روش است، کسی نمی‌تواند ادعا کند که وزیری منصوب کند که ابدا مشکلی نداشته باشد اما شیوه حل این مشکلات در استیضاح نیست و برای برطرف کردن دغدغه‌های نمایندگان بدترین گزینه یعنی استیضاح انتخاب شد.

این نماینده‌ی مجلس خطاب به نمایندگان گفت: ببینید چه کسی از نتیجه استیضاح خوشحال می‌شود؛ ببینید افراطیون فراری خارجی از کشور چه بوق و کرنایی راه انداختند ما می‌خواهیم چه کسی را از گردونه خارجی کنیم؟


تغییر شرط معدل بورسیه‌ها در دوره زاهدی

با پایان یافتن سخنان اولین مخالف استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اقدام به قرائت نامه‌ی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در دولت دهم کرد.

 محمد حسن ابوترابی فرد در جلسه علنی روز چهارشنبه گفت: دکتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدی نژاد در خصوص صحبت‌ها و آمار مستند شده در سخنان آقای هروی نامه‌ای به بنده نوشت.

وی با قرائت نامه‌ی وزیر سابق گفت: آقای هروی در سخنانشان گفتند وزارت علوم از سال 85 اشرافی بر بورسیه‌های دانشجویی نداشته است؛ در حالی که شورای بورس آیین نامه‌ای تدوین کرد و بنده این آیین نامه را برای اجرا تایید و ابلاغ کردم. تایید بنده نیز در قالب پاراف این نامه انجام شده است.

رئیس جلسه ادامه داد: بر اساس نامه‌ی زاهدی، در دوران وزارت ایشان معدل مقطع لیسانس 14 و معدل کارشناسی ارشد 16 در نظر گرفته شده بود تا افراد بتوانند در بورسیه دانشجویی استفاده کنند.

در پایان اظهارات مخالفان استیضاح وزیر علوم دفاعیات خود را مطرح کرد. این اظهارات همزمان شد با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جمع مردم اردبیل که در آن به دفاع قاطع از فرجی‌دانا پرداخت.


جلسه استیضاح وزیر ادامه یافت


در بین اظهارات فرجی‌دانا رییس مجلس شورای اسلامی برای ادامه جلسه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مجلس رای‌گیری کرد که از 271 نماینده، 231 نماینده با ادامه جلسه استیضاح و عدم موکول شدن آن به جلسه بعدازظهر موافقت کردند.

در ادامه بار دیگر موافقان استیضاح صحبت کردند.


هماهنگی رسانه‌های داخلی و خارجی برای فشار بر استیضاح کنندگان

نوباوه با متهم کردن رسانه‌های داخلی حامی وزیر علوم ادعا کرد: جریان‌های رسانه‌ای هماهنگ در ستاد داخلی حمایت از وزیر با جریانات رسانه‌های خارجی برای تضعیف مجلس فعالیت می‌کردند و تبلیغات خارجی به شکل هماهنگی توسط رسانه‌های خارجی و بالعکس منتشر می‌شد.

نماینده مردم تهران که به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می گفت: با پخش فیلمی در صحن علنی مدعی شد که برخی رسانه‌های داخلی با رسانه‌های خارجی به طور هماهنگ به تضعیف مجلس و حمایت از وزیر می پرداخت.

وی افزود: این کار با هدف انحراف از موضوع اصلی استیضاح و نشان دادن ناکارآمدی مجلس فعلی شورای اسلامی و روحیه کاسب کارانه برخی نمایندگان انجام می‌شد و برخی رسانه‌ها با ارائه آمار غلط و دروغ و انتشار برخی از اسامی این هدف را پیگیری می‌نمودند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ما نگران اشکالات عمده‌ای در برخی از وزارتخانه ها هستیم گفت: در عملکرد برخی از وزارتخانه اتفاقات نگران‌کننده‌ای می‌افتد و ما امروز نگران وزارت علومی هستیم که در واقع باید مومن‌ترین نیروهای نظام را تربیت کند و از آقای فرجی دانا می‌پرسم اساتیدی که از روز اول دانشجویان را برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های خارجی آموزش می‌دهند و همان کسانی هستند که شما در دانشگاه‌ها جذب کردید می‌توانند به دغدغه‌های ما پاسخ دهند؟

وی ادامه داد: جریاناتی در داخل کشور در حال شکل‌گیری است که بسیاری از جریانات سکولار در آن شکل می‌گیرد و مشکل اساسی ما در این جا است؛ ما نگران سیاست‌های حاکم در دانشگاه‌های کشور هستیم و امروز شاهد مظلومیت نظام اسلامی هستیم که بعد از سی و پنج سال همچنان نمی‌تواند برخی از سیاست‌های خود را اعمال کند.

نباوه با انتقاد از انتشار برخی نشریات در دانشگاه‌ها گفت: یکی از نشریات دانشجویی با تیتر باید" فاتحه این سپاه را خواند" در خارج از دانشگاه منتشر می‌شود و در دانشگاه‌ها توزیع می‌گردد و هیچ برخوردی با آن نمی‌شود. همچنین همانطور که گفتید 58 درصد از روسای دانشگاه‌ها تغییر کرده است و لطفا وزیر علوم بفرماید که این افراد هم سو با سیاست‌های انقلاب هستند.

وی در پایان تأکید کرد: ما نگران تکرار اتفاقی هستیم که رگ‌های امیر کبیر را برید و کشور را صد سال به عقب برد و رشد علمی کشور را صد سال به تأخیر انداخت.


لاریجانی پخش فیلمی در جلسه استیضاح را متوقف کرد

رییس مجلس شورای اسلامی انتشار کلیپی در جلسه علنی ظهر امروز (چهارشنبه) را متوقف کرد.

به گزارش ایسنا، در حالیکه بیژن نوباوه در زمان نطق خود به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم کلیپی را از گزارش بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در مورد بورسیه‌های غیرقانونی پخش می‌کرد، علی لاریجانی پخش این فیلم در جلسه علنی را متوقف کرد.

در کلیپی که از سوی بیژن نوباوه به نمایش درآمد گزارش صدای آمریکا و بی‌بی‌سی در مورد بورسیه‌های غیرقانونی، اعطای بورسیه به فرزندان، آشنایان و اقوام نمایندگان مطرح شد.

علی لاریجانی در واکنش به پخش این فیلم، گفت: چرا حرف‌های بی‌ربط را اشاعه می‌دهید. ممکن است رسانه‌ای حرف مزخرفی بگوید، چرا حرفی را که رسانه بی‌ربطی راجع به کلیت مجلس می‌گوید اشاعه می‌دهید؟

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه از نوباوه خواست در مورد موضوع استیضاح صحبت کند.

بیژن نوباوه نیز ابتدا در واکنش به رییس مجلس گفت: با توجه به اینکه حرف‌های من بر مبنای این فیلم است اگر این فیلم پخش نشود حرف دیگری ندارم.

وی در ادامه در مورد توقف پخش فیلم قانع شد و خطاب به نمایندگانی که به توقف پخش این فیلم اعتراض می‌کردند، گفت که باید سعه صدر به خرج دهیم.


مگر ما دنبال سیاسی‌کاری هستیم! هنوز شما را متدین می‌دانیم

یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که ما دنبال سیاسی کاری نیستیم خطاب به وزیر علوم گفت: چرا دانشگاه تهران بعد از مدتها با سرپرستی اداره می‌شود؟ یک مدیر لایق و هم‌رأی با خود پیدا می‌کردید.

 الیاس نادران، نماینده مردم تهران که در موافقت با استیضاح وزیر علوم صحبت می‌کرد، گفت: در بحث استیضاح نمایندگان دلایلی داشتند که آنها را ارائه کردند، اما امروز استماعی از ادله‌ای که بگویند نشنیدیم و انتظار بود که وزیر به موارد استیضاح مورد به مورد پاسخ دهد.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌ که یکی از دغدغه‌ها این است که در محیط دانشگاه مسائل علمی و پژوهشی تحت‌الشعاع گرایشات سیاسی قرار گرفته است متأسفانه جواب مثبت نشنیدیم و یک‌دندگی و لجبازی نسبت به تصمیمات گذشته مانع از این شده است.

نادران افزود: اکنون در این شرایط شب گذشته به ما فشار آوردند که اگر آن دو نفر استعفا دهند مسأله حل است، مگر ما دنبال سیاسی‌کاری هستیم! امروز حل مسائل وزارت علوم با رفتن و نرفتن این دو نفر علاج نمی‌شود.

وی خطاب به فرجی‌دانا گفت: ما هنوز شما را متدین می‌دانیم و افزود: مسأله و مشکل ما این است که شما مدیریت نمی‌کنید و مدیریت می‌شوید و دیگران برای شما دولت در سایه تشکیل داده‌اند.

نادران در ادامه سخنان خود به تعیین تکلیف رئیس دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این دانشگاه که به عنوان یکی از دانشگاه‌های باسابقه و مادر است بعد از مدت‌ها با سرپرستی اداره می‌شود آیا در بین این ‌همه اطرافیان مدیر لایق نبود که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بپذیرد؟ آیا حتما" باید با لجبازی کار پیش برود؟ یعنی یک مدیر لایق و هم‌رأی با خود پیدا نکردید؟

نادران در ادامه خاطرنشان کرد: بروید ببینید رسانه‌های بیگانه آیا از استیضاح‌کننده‌ها دفاع می‌کنند یا متهم؟ آیا ما آب به آسیاب می‌ریزیم یا رفتار وزارت علوم و ستاد جنگی که تشکیل شده است؟

این نماینده اصولگرای مجلس به باز گردانده شدن برخی از دانشجویان اخراجی اشاره کرد و ادامه داد: من نامه 5 تیرماه سال جاری آقای بروجردی را دارم که شما هنوز نسبت به آن اقدام نکرده‌اید.

وی خطاب به نمایندگان گفت: دوستان من اخراجی‌ها مفاسد اخلاقی داشتند و دختران دانشجوی کشور از دست آنها در امان نبودند. دختران دانشجویی که خودکشی کردند و اکنون حتی 13 نفر را در پیام نور برگردانده‌اید.

وی در ادامه بار دیگر با مورد خطاب قرار دادن وزیر علوم، گفت: شما نامه وزارت اطلاعات در مورد ورودی‌های سال 90 را دارید که 140 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 23 نفر در دکترا ثبت‌نام کردید. در حالی که وزارت اطلاعات رسما نامه رد صلاحیت را داده بود.

نادران ادامه داد: همچنین در مورد دانشجویان ستاره‌دار کسی صحبت نکرد. ما نسبت به اینهایی که صلاحیت اخلاقی و سیاسی دارند نگرانیم. اتفاقات سال‌های 58 و 59 یادمان نرفته. چرا انقلاب فرهنگی شد؟ چون دانشگاه محل جذب دانشجویانی که از طرف گروه‌های بیرونی بودند شده بود.

وی افزود: همه دغدغه‌هایمان راجع به اینها است. آمار اغتشاشات دانشجویی را بیان می‌کنید. فتنه 88 را چه کسی درست کرد. این جریانات دانشجویی به کجا متصل بوده‌اند. اینها را که بچه‌های بسیج درست نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: ما نگران هستیم که محیط دانشگاه باشگاه سیاسی شود و برای ما سال‌های 88 دیگری ساخته شود. همه دل نگرانی‌های ما اینها است.

نادران در پایان با اشاره به این‌که امروز نه برای خوش‌آمد حسن و نه برای خوشآمد حسین حرف نمی‌زنم گفت: کسانی که در فتنه 88 بودند فرصت پیدا کرده‌اند امروز در پیوند با خارج برای محیط سیاسی دانشگاه‌های ما تعیین تکلیف کنند. من اتفاقی که در کف دانشگاه‌ها می‌افتد را می‌بینم.

نادران افزود: اگر دانشگاه‌های ما آرام است برای این است که آنچه فتنه گران جولان می‌دهند حزب‌اللهی‌های دانشگاه خون دل می‌خورند و برای مصالح نظام سکوت می‌کنند. مگر اتفاق سرپرست دانشگاه امیرکبیر را به یاد ندارید.

نادران در ادامه به نقل قولی از حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری اشاره کرد و گفت: ایشان گفتند که چه وزیر برود چه نرود سیاست‌ها تغییر نمی‌کند.

در این میان یکی از نمایندگان با صدای بلند در جلسه علنی گفت: این اظهارات تکذیب شده است که نادران هم گفت: الحمدلله اگر این وزیر برود حتما سیاست‌ها اصلاح می‌شود.



 با آغاز رای‌گیری برای استیضاح وزیر علوم اعضای هیات دولت مجلس را ترک کردند

رییس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیشآغاز رای‌گیری برای استیضاح وزیر علوم را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در استیضاح، عدم اعتماد وزیر به رای مجلس گذاشته می‌شود و پس از پایان زمان رای‌گیری برای استیضاح وزیر علوم، شمارش آرای نمایندگان آغاز خواهد شد.

با آغاز رای‌گیری اعضای هیات دولت مجلس را ترک کردند.


درخواست لاریجانی از وزیر علوم برای جابجایی چند تن در وزارت علوم/موافقت جهانگیری با درخواست

رییس مجلس شورای اسلامی پس از دفاعیات وزیر علوم در جلسه استیضاح خطاب به وی گفت که اگر چند نفر از کسانی که بحث‌هایی در مورد آن‌ها وجود دارد در وزارت علوم جابجا شوند فضا آرام تر خواهد شد.

علی لاریجانی و پیش از آغاز رای گیری برای استیضاح وزیر علوم گفت: آقای فرجی دانا صحبت‌های خوبی داشتند و مطالبشان را در فضای آرامی مطرح کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی مطالب را برای من فرستادند و خواستند نظر دهم من این نوشته‌ها را خوانده‌ام که وزارت اطلاعات غیر از یک نفر بقیه را تایید کرده است.

لاریجانی ادامه داد: چون من را حکم قرار داده‌اید اشاره می‌کنم به جمع‌بندی‌هایی که در جلسه با هم داشتیم پایبند باشید از جمله اینکه اگر چند نفر از این برادران جابجا شوند ثلمه‌ای وارد نمی‌شود، فضا آرام تر خواهد شد.

دقایقی پس از اظهارات لاریجانی وی مجددا از تریبون مجلس اعلام کرد که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور پیغامی فرستاده که به نظر شما احترام می‌گذاریم و به آن عمل می‌کنیم.

توضیحات رییس مجلس درخصوص برگه‌های رای‌گیری استیضاح وزیر علوم

رییس مجلس شورای اسلامی درخصوصبرگه‌های رای گیری و گزینه‌های مندرج در آن به همراه یک عضو هیات رییسه مجلس توضیحاتی ارائه کردند.

 علی لاریجانی گفت:‌ ما عدم اعتماد به وزیر را به رای می‌گذاریم. نمایندگانی که می‌خواهند وزیر ادامه کار را نداشته باشند گزینه اول را علامت بزنند و نمایندگانی که می‌خواهند وزیر ابقا شود دیگر گزینه‌ها را علامت بزنند.

محمد حسین فرهنگی با استناد به ماده 228 آیین نامه داخلی مجلس گفت: براساس این ماده پس از برگزاری جلسه استیضاح ، عدم اعتماد وزیر به رای گذاشته می‌شود. در کارت‌های که خدمت نمایندگان قرار گرفته است و تنها یک کارت است سه گزینه درج شده است.

نماینده مردم تبریز افزود: گزینه اول موافق عدم اعتماد، گزینه دوم مخالف عدم اعتماد و گزینه سوم ممتنع است. هرنماینده‌ای گزینه اول را علامت بزند به معنای سلب رای اعتماد از وزیر است و هر نماینده‌ای که گزینه دوم و سوم را علامت بزند به معنای باقیماندن وزیر در مسند وزارت است.


مجلس به فرجی‌دانا اعتماد نکرد

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری رای مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با 110 رای مخالف ، 145 رای موافق و 15 رای ممتنع از مجموع 270 رای به فرجی دانا اعتماد نکردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین