کد خبر: ۲۵۷۸۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
تندروها از شکستن فضای امنیتی دانشگاه در دوران فرجی‌دانا ناراحت هستند

صادق زیباکلام: گروه‌های معتدل مجلس تسلیم جناح‌های تندور شد‌ه‌اند

مجلس شورای اسلامی به فرجی‌دانا وزیر علوم و فناوری رای اعتماد نداد. استیضاحی که با مخالفت جامعه دانشگاهی رو به‌رو شده بود، با نتیجه مثبت به نفع استیضاح کنندگان به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی:  صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «آفتاب» شکست دیروز را متعلق به اصول‌گرایان معتدل مجلس می‌داند. به گفته وی گروه‌های معتدل مجلس تسلیم تندروی جناح‌های تندور شد‌ه‌اند.

زیباکلام درباره نتیجه این استیضاح به «آفتاب» می‌گوید: «گروه‌های تندرو تصمیم گرفته‌اند برخلاف جهت رود شنا کنند. آن‌ها دو دلیل اصلی برای این استیضاح داشتند؛ اول اینکه 4 میلیون رای‌دهنده به آن‌ها که تنها پایگاه مردمی آن‌هاست در این یک سال افزایش پیدا نکرده است. دلیل دوم این است که آن‌ها از شکستن فضای امنیتی دانشگاه در دوران تصدی فرجی‌دانا ناراحت هستند زیرا فضای رعب و وحشتی که از سال 88 به این طرف به دانشگاه‌ها حاکم بود حالا شکسته است و این موضوع به مذاق آقایان خوش نمی‌آید.»

 زیباکلام افزود: «دیروز روزی بود که آقای فرجی‌دانا رفتار متعادل و اخلاقی خود را نشان دادند. وی با اینکه می‌توانست نام برخی از بستگان آقایان را در صحن علنی بیاورد از این کار غیراخلاقی پرهیز کرد. رفتار او برخلاف مخالفان بود که از هر وسیله‌ای برای کوبیدن و نقد غیرمنصفانه آقای فرجی‌دانا بهره گرفتند. نکته جالب این است که  آقایان نام شبکه‌های تلوزیونی بیگانه را هم در صحن علنی مجلس بردند و با این کار به شبکه‌های برون‌مرزی مشروعیت بخشیدند.»

زیبا کلام به پیشروی گروه‌های تندور بعد از نتیجه این استیضاح اشاره کرد و گفت: «گروه‌های تندرو همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهند. احتمالا برخی دیگر از وزارتخانه‌ها نیز گزینه‌های بعدی هستند.»

زیبا کلام تصریح کرد: «حتی اگر آقای رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس حضور داشتند، کاری از پیش نمی‌رفت زیرا جناح تندرو تصمیم گرفته بودند با هر وسیله‌ای این استیضاح را به نتیجه برسانند.»

افراطیون در پی تیرگی رابطه دولت و مجلس هستند

«علی بیگدلی» تحلیلگر و پژوهشگر مسائل بین الملل نیز در گفت‌و‌گو با «آفتاب» می‌گوید: «افراطیون مجلس در پی تقابل و تیرگی روابط دولت و مجلس بودند و آقای روحانی می‌تواند آن را مجددا به تعامل و روشنی تبدیل کند.» او در ادامه از مسائل پیچیده و پشت پرده‌ای که در جریان این استیضاح وجود داشت، گفت: «ماجرای دیروز به سادگی چیزی که دیده و شنیده شد نبود. به هرجهت آقای رییس‌جمهور با عدم حضور در صحن مجلس و سفر به اردبیل، ناراحتی و نارضایتی خود را نسبت به استیضاح نشان داد. اما به نظر می‌رسد ایشان می‌تواند نقشه افراطیون در قبال ادامه رابطه دولت و مجلس که به تیرگی گراییده است را با انتخاب فرد شایسته دیگری برای پُستِ وزارت علوم پایان دهد. اما اتفاق دیروز نشان داد که هنوز در این کشور و حتی در درون مجلس، کسانی هستند که به هیچ قانونی پایبند نبوده و تنها در پی جلب و جذب نظر منابع پنهان قدرت و ثروت هستند نه مردم و از بیرون تحت فشار هستند. البته می‌توان گفت که طیف نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و حتی شخص او هم نفوذ قابل‌توجهی در میان وکلای ملت دارند و این برای نظام خطرناک است و این رابطه آینده دولت و مجلس را با ابهام مواجه ساخته است.»

وزیر آینده، ادامه دهنده سیاست‌های فرجی‌دانا باشد


«محمود ضیایی» مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت‌وگو با «آفتاب»، گفت: «مهم‌تر از مرثیه‌سرایی این است که آقای رییس‌جمهور در سریع‌ترین زمان ممکن، فرد شایسته‌ای را که ادامه‌دهنده سیاست‌های پیشین باشد، معرفی کند.»

او در ادامه البته سیاست‌های وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری _رضا فرجی‌دانا_ را مثبت ارزیابی کرد که باید ادامه یابد: «ای کاش ایشان وزیر می‌ماندند و بعد از 4 سال، کارنامه‌شان مورد بررسی قرار می‌گرفت اما همین 10 ماه اخیر نشان داد که افشای بورسیه‌های غیرقانونی که در مجلس باز هم بر آن تاکید شد، حاکی از عدم عدالت آموزشی در هشت سال گذشته داشت. این وزیر، از همین مجلس رای اعتماد گرفت و طبیعی است که سیاست‌های او همان‌هایی بوده است که در جلسه رای اعتماد اعلام کرد و تمایزی صورت نگرفته است. اما لایه‌های درونی و پنهان این استیضاح است که تحلیل آن را پیچیده کرده است.» این استاد داتشگاه مهم‌تر از کالدشکافی این قضیه، نگاه به آینده را مهم دانست و ادامه داد: «مهم‌تر آن است که اقای دکتر روحانی شایسته‌ترین فرد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مجلس معرفی کنند تا سیاست‌های مثبت آقای دکتر فرجی‌دانا به ویژه در راستای عدالت آموزشی را ادامه دهد.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین