کد خبر: ۲۵۷۸۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

روحانی: نفت باید به سرمایه مولد تبدیل شود نه حقوق کارمند/ تحریم باری بر دوش ملت ایران

رئیس جمهوری با بیان اینکه بیکاری و عدم اشتغال یکی از معضلات بزرگ کشور است، گفت: دولت از همان روزهای نخست می دانست که مساله رکود ، عدم رونق تولید و اقتصاد و درکنارش بیکاری جوانان از مهم ترین معضلات جامعه است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا ، حجت السلام و المسلمین حسن روحانی در دومین روز سفر به اردبیل در دیدار جمعی از ایثارگران ، نخبگان و برگزیدگان این استان تصریح کرد: همانطور که در جلسه توسعه ای استان گفتم در دوران انوشیروان نیستیم که همه نگاه ها به زنجیر یک ساختمان باشد ، مردم باید به صحنه بیایند و دولت باید پشتیبان مردم باشد.

روحانی ادامه داد: کارآفرینان ، سرمایه گذاران و آحاد مردم به سهم و حد توان خود باید به صحنه بیایند و آنان که می توانند کارآفرین باشند زمینه را برای اشتغال جوانان آماده کنند. 

وی اضافه کرد: اینکه چشمشان به دولت باشد و دولت نیز چشمش به چاههای نفت باشد درست نیست , چاههای نفت ناپایدار است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه هنوز در تحریم هستم و کمتر از 50 درصد نفت را می توانیم به فروش برسانیم اظهار داشت : نفت سرمایه ای نیست که بخواهیم آن را تمام کنیم یک سرمایه بین نسلی است و باید برای نسل های آینده بماند ، نفت باید به سرمایه مولد تبدیل شود نه حقوق کارمند.

روحانی با یادآوری اینکه بسیاری از مشکلات کشور ساختاری و مربوط به 60 تا 70 سال پیش است گفت: ما باید با آنها بجنگیم ، مبارزه کنیم و حل کنیم اما درعین حال سخن ما این نیست که نمی توانیم مشکلات را حل کنیم اما یک خواهش از همه دارم اکثریت و اقلیت , اولویت ها یادمان نرود.

**توسعه خواست عمومی است 

رئیس جمهوری با بیان اینکه در گذشته شکاف زیادی بین مرکز و پیرامون و همچنین نخبگان وتوده ها وجود داشت افزود: در سفرهایی که به استان های مختلف داشتم به این نتیجه رسیدم که این شکاف بسیاربسیار کم شده و تقریبا خواست و مطالبه مردم در کل کشور یکسان است ، همه می گویند ˈتوسعهˈ.

روحانی ادامه داد: همه مردم می گویند رونق و تولید ، زمانی که می گفتند مساله رکورد و رونق درس های اقتصادی دانشگاهی تمام شد و حالا همه یک حرف می زنند و می گویند ˈتولید و حرکتˈ.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه جا می گویند ˈاخلاقˈ و از اینکه از افراط خسته شده ایم ادامه داد: من فکر می کردم که سال گذشته که مردم ایران به اعتدال رای دادند فقط ایران است که از افراط خسته شده است اما امروز شاهد آن هستیم که در ترکیه ، کشورهای عربی و حتی اروپایی ها هم می گویند که راه ، اعتدال است.

روحانی با اشاره به تصویب قطع نامه جهان علیه خشونت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت : در سازمان ملل می گفتند شعار اعتدالی که در ایران آغاز شده است خواست جهانی است و به همین دلیل هم قطع نامه ای که به قطع نامه WIVE مشهور شد به اتفاق آرا تصویب شد.

رئیس جمهوری تاکید کرد که معلوم است که تمام دنیا از خشونت و افراط خسته شده اند و شعار اعتدال در ایران هم که رهبر معظم انقلاب در ماه رمضان برآن تاکید کلمه ای است که اسلام هم آن را از ما خواسته است.

روحانی با بیان اینکه این شعار را باید به پیش ببریم ، زیرا این دستور قرآن است، گفت: اقلیت کوچکی که تصور می کنند راه با افراط است به مسیر اعتدال بیایند.

**دوست داشتم وزیر علوم رای اعتماد بگیرد

وی همچنین با بیان اینکه باید در چارچوب قانون و قواعد قانونی حرکت کنیم و همه باید آن را بپذیرند اظهار داشت : وزیری رای می گیرد استیضاح می شود اما کسی نباید عصبانی شود ، همین است ما همه پذیرفته ایم که می خواهیم با هم کار کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: البته من خیلی دوست داشتم که وزیر علوم من باز هم رای اعتماد بگیرد، وی جزو شخصیت های فرهیخته دانشگاهی ما بوده و هست و از او استفاده خواهیم کرد.

دیروز به عنوان و امروز به عنوان مشاور رئیس جمهوری، اما در عین حال هیچکس نباید ناراحت شود.

روحانی اضافه کرد: ما در چارچوب قانون رای که اکثریت نمایندگان مجلس چه در رای اعتماد و چه قانونگذاری پس از تایید در شورای نگهبان را می پذیریم و تسلیم هستیم، چارچوبی داریم و نمی‌توانیم از آن خارج شویم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه لجبازی و مقاومت های نابجا ضرر بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: امروز همه باید در کنار هم بایستیم به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توجه کنیم تا کار پیش برود و به مقصد برسیم.

**تحریم باری بر دوش ملت ایران 

وی با یاد آوری لزوم توجه به اولویت ها، اظهار داشت: می بینیم افکار عمومی هم در اولویت ها به هم نزدیک می شود، هیچکس نمی گوید مساله هسته ای را حل نکنید همه می گویند این مساله را حل کنید و با جدیت مذاکره کنید.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در تحریم هستیم هرچند مقداری از آن برداشته شد گفت: زمانی که به بندر عباس رفته بودم، سوال کردم کشتی های که در گذشته به کشورهای همسایه می رفتندو ما مجبور بودیم با لنج کالاها را به بنادر مان منتقل کنیم چقدر هزینه اضافی داشت ، می گفتند هر کانتینر حدود 700 دلار اضافه پرداخت می شد.

روحانی خطاب به حضار گفت: این پول را شما می پردازید دولت خزانه دار شماست مسایل بیش از آن است که بخواهم آن را تشریح کنم اذیت می شوید تحریم مربوط به فرد نیست که رییس جمهوری بگوید نمی خواهم آن را حل کنم، مربوط به دولت هم نیست بلکه تحریم یک فشار ظالمانه غیر قانونی غلط بر گرده تک تک ملت ایران است.

وی با یادآوری اینکه در دوره تحریم داروها و حتی گندم وارداتی گرانتر می شود زیرا سیستم بانکی کار نمی کند و باید پول نقد را گاهی به واسطه صراف بدهیم ادامه داد: تمام مردم از دولت می خواهند که دولت در چارچوب قانون با حفظ حقوق مردم تحریم ظالمانه را بردارد ، در این خواست تمام ما مشترک هستیم و جزو اولویت های ما است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت این کار را خواهد کرد و تمام این مسیرها هم ملت حامی دولت بوده و هست و رهبر معظم انقلاب هم دولت را تایید کرده و خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه تاکنون کار بزرگی انجام شده و راه بلندتری پیش روی ما است، اضافه کرد: در زمینه جوانان و بانوان دولت وظیفه سنگینی بر دوش دارد و در خصوص سازمان مردم نهاد هم دولت مصصم است زمینه های حرکت فعال تر مسن ها را فراهم کند. 

رئیس جمهوری همچنین به تصمیمات اتخاذ شده برای استان اردبیل اشاره و خاطر نشان کرد: هر چه قول می دهیم بر مبنای کارشناسی و محاسبه قبلی بوده و اجرایی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اعتبار تمامی پروژه هایی که در شورای اداری اعلام می شود به صورت 100 درصد تخصیص می یابد و تمامی پروژه هایی که در سخنرانی اعلام کرده ام همچون آبیاری مدرن ، راه آهن میانه – اردبیل، استخراج معادن،رونق گردشگری، آب آشامیدنی و برق با کمک شما و مسئولان استانی دنبال می شود.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود استان اردبیل را ، استان علما، شعرا، عرفا، کارآفرینان و عشایر غیور خواندو گفت: این استان استعداد بسیار زیادی برای حرکت و توسعه دارد و دولت در کنار مردم ، دست به دست هم می دهیم اردبیلی آبادتر را شاهد باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین