کد خبر: ۲۵۷۸۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳

روز آرام مناطق زلزله زده ایلام

سرانجام پس از گذشت سه شبانه روز پر اضطراب و بدون آرام و قرار، از صبح امروز پنجشنبه اوضاع مناطق زلزله زده شهرستان های آبدانان و دهلران در جنوب خاوری و باختری آرام شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا از مناطق زلزله زده، برخلاف روزهای گذشته از بامداد تا ظهر امروز تاکنون هیچ خبری از پس لرزه های شدید نیست و با ادامه این روند اوضاع سردرگم و توام با بیم و نا امیدی مردم این مناطق به تدریج رو به عادی شدن خواهد رفت.

مردم محروم و آسیب دیده از دو زمین لرزه شدید دوشنبه هفته جاری همچنان از وحشت پس لرزه و وقوع زمین لرزه پرقدرت تر از حضور در خانه هایی که کمتر تخریب شده اند هراس دارند و شب ها را در چادرها، بوستان ها و مکان های رو باز به صبح می رساندند.

با وجود وقوع 50 پس لرزه خفیف تا شب گذشته ، از بامداد تا ظهر امروز در «مورموری» آبدانان و «موسیان» شهرستان دهلران خوشبختانه پس لرزه یا زمین لرزه بزرگ مانند آنچه که در روزهای گذشته اتفاق افتاد بود ، رخ نداده است و همین امر باعث شده که به تدریج آرامش به میان مردم بازگردد و زندگی کم کم به شکل عادی در این مناطق جریان یابد. 

سیل کمک های نهادهای مختلف اجرایی و خدمات دستگاه های امدادی به زلزله زدگان همچنان ادامه دارد و روزانه صد ها تن مواد غذایی (کنسرو، نان، حبوبات و...)، آب معدنی، پتو و چادر و نیز یخ با توجه به گرمای بسیار زیاد مناطق آسیب دیده توزیع می شود.

به گفته مسوولان استان ایلام، تاکنون نزدیک به 20 هزار تخته چادر در اختیار مردم روستایی و شهری زلزله زده شهرستان های آبدانان و دهلرن قرار گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز از همان آغاز وقوع زمین لرزه با اعزام گروه های تخصصی برای جلوگیری از شیوع بیمارهای واگیردار و خطرناک تمام مناطق آسیبب دیده از واقعه را سم پاشی کرد.

گروه های بهداشتی و درمانی نیز اکنون در این مناطق حضور دارند و در حال ارائه خدمات درمانی، دارویی و پزشکی به ساکنان زلزله زده در روستاهای این شهرستانها هستند. 

آب، برق و تلفن مناطق زلزله زده استان ایلام نیز به کمک نیروهای امدادی و دستگاه های مرتبط با این امکانات برقرار است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به کمک مسوولان استان همه امکانات مورد نیاز مردم مناطق زلزله زده تامین شده و با توجه به اهمیت مواد خوراکی، تنها نیاز این مردم ارسال کمک های غذایی است. 

انتظار می رود با ادامه وضعیت آرام کنونی و عادی شدن اوضاع تا ساعت های پایانی روز جاری، مردم این مناطق اعتماد به نفس بیشتری برای بازگشت به منازل مسکونی کسب کنند و زندگی عادی خود را از سر گیرند. 

زمین لرزه 6،1 ریشتری صبح دوشنبه 27 مردادماه در بخش «مورموری» آبدانان با وارد کردن خسارت به 17 هزار واحد مسکونی، تجاری، اداری و تاسیسات زیربنایی این شهرستان و مناطق پیرامون آن باعث مجروح شدن حدود 500 نفر شد.

مورموری با هشت هزار نفر جمعیت در فاصله 55 کیلومتری آبدانان و 210 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. 

همچنین زمین لرزه دیگری به بزرگی 5.8 ریشتر شامگاه همان روز، بخش «موسیان» دهلران واقع در 250 کیلومتری جنوب باختری ایلام را لرزاند که به منازل مسکونی، تجاری، اداری و زیرساختی این شهرستان آسیب عمده زد.

تاکنون بیش از 420 پس لرزه در کانون های اصلی زمین لرزه استان ایلام (مورموری و موسیان) ثبت شده است.

شدیدترین این پس لرزه ها عصر دیروز چهارشنبه به بزرگی 5.6 ریشتر در منطقه مورموری روی داد که باعث مجروح شدن 12 نفر دیگر شد.

زمین لرزه های پرقدرت استان ایلام خوشبختانه تلفات انسانی به همراه نداشته است. 

به گفته استاندار ایلام، زمین لرزهای آبدانان و دهلران باعث خسارت جزیی و کلی به 18 واحد مسکونی، تجاری، اداری و زیرساختی این شهرستان ها و مناطق پیرامونی آنها شده است.

حجم خسارت نیز بیش از 120 میلیارد تومان برآورد می شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین