کد خبر: ۲۵۷۹۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

نگاه دولت به مسایل داخلی و خارجی از زبان روحانی

نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان سه وعده انتخاباتی رییس دولت تدبیر و امید در دوران انتخاباتی است که در آستانه هفته دولت، بار دیگر پایبندی بر عهد خود با مردم را یادآور شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دولت تدبیر و امید که از 26 مرداد ماه سال گذشته به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، تا کنون به هفت استان ایران اسلامی سفر کرده و برنامه ها و اقدامات خود را برای توسعه و پیشرفت جای جای این مرز و بوم به گوش هموطنان و جهانیان رسانده است.

دولتی که رییس آن با این جمله توصیفش می کند و می گوید: «بنده و اعضای هیات وزیران، معاونان، مسوولان و مجریان یک افتخار بیشتر نداریم و آن انتخاب ملت است».

در جایی دیگر نیز شرایط اولیه شروع کار منتخبان ملت در دولت یازدهم را این گونه به تصویر می کشد که «ما سخت ترین شرایط و بدهکارترین دولت را تحویل گرفتیم».

اما این شرایط سخت، دولت را از تلاش باز نداشته و با استفاده از کارشناسان و بهره گیری از نظرات اقشار مختلف جامعه برای هرچه بهتر شدن برنامه هایی که برای ادامه کار به آن ها نیاز دارد، توانست در موضوعات داخلی و بین المللی دستاوردهای خوبی داشته باشد و به قول حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی «با آن تورم و این همه رکود کار بزرگی انجام داده است».

از این رو بر آن شدیم تا با استخراج محورهای کلیدی سخنان رییس جمهوری در آستانه هفته دولت در سفر به اردبیل که مقصد هفتمین سفر کاروان تدبیر و امید بود، نگاه دولت تدبیر و امید را در موضوعات داخلی و بین المللی از زبان رییس جمهوری در 156محور مرور کنیم که به شرح زیر است: 

** دولت و رهبری

1.البته در این راه بسیار سخت و سنگین (اجرای برنامه های دولت)، باید از رهبر معظم انقلاب هم سپاسگزاری کنم چرا که همه جا دولت را حمایت و کمک کرده اند.

2.امنیت و ثبات امروز کشور در درجه اول مرهون اتحاد و ایمان مردم و در درجه دوم حضور نیروهای مسلح تحت فرمان رهبر معظم انقلاب است که باید قدردان خدمات آنان باشیم.

3.اگر دولتی بخواهد به حقوق ملت ایران تعرض کند، به مسلمان های منطقه تعرض کند، پیداست که مردم مسلمان ایران قاطعانه در برابر متجاوزین ایستادگی خواهند کرد. این ملت متحد و یکپارچه تحت هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی به رسالت و وظایف تاریخی خود عمل خواهد کرد.

4.ما بنای ظالمانه ساختمان تحریم های غلط و غیر قانونی را که دشمنان بنا کرده اند با همت مردم و هدایت و رهبری های رهبر معظم انقلاب اسلامی، تخریب خواهیم کرد.

5.برای من، تعامل دولت و مجلس و همصدا بودن این دو قوه با قوه قضاییه و این سه، با احترام گذاشتن به نظرات رهبر معظم انقلاب و این چهار، در کنار مردم عزیز و بزرگوار این سرزمین که ایران، مال آنها و حکومت از آن آنهاست و همه ما نمایندگان ملت هستیم، مهم است.

6.امروز همه باید در کنار هم بایستیم به رهنمود های رهبر معظم انقلاب توجه کنیم تا کار پیش برود و به مقصد برسیم.

7.خوشبختانه رهبر معظم انقلاب بر اصل تعامل با دنیا تاکید فرموده اند.

8.دولت این کار (برداشته شدن تحریم) را خواهد کرد و در تمام این مسیرها هم، ملت حامی دولت بوده و هست و رهبر معظم انقلاب هم دولت را تایید کرده و حمایت خواهد کرد.

** دولت و قانون اساسی 

9.زمانی که خواستم انجام وظیفه مسوولیت اجرای قانون اساسی را شروع کنم، برای مردم توضیح خواهم داد چرا این کار دارد با تاخیر انجام می گیرد.

10.اجرای این وظیفه از آن کارهای مهمی است که برای خیلی ها خوشایند نیست و ممکن است ناراحت و عصبانی شوند اما قانون اساسی کشور باید اجرا شود.

11.هر کسی در این کشور با هر مسوولیتی باید بداند این دولت به حول و قوه الهی در ادامه راه، برای اجرای قانون اساسی مصمم خواهد بود.

12. وقتی دولت اعلام کند فلان دستگاه و یا نهاد دارد از قانون اساسی تخلف می کند، ممکن است برای آن نهاد و یا دستگاه خوشایند نباشد اما این وظیفه رییس جمهوری است.

13.مردم رای ندادند که رییس جمهوری رییس دستگاه اجرایی باشد، رای دادند که اول مجری قانون اساسی باشد.

** دولت، استیضاح و سایر قوا

14.دولت به رای مجلس شورای اسلامی هرچه باشد، احترام خواهد گذاشت.

15.باید در چارچوب قانون و قواعد قانونی حرکت کنیم و همه باید آن را بپذیرند.

16.وزیری رای می گیرد و یا استیضاح می شود اما کسی نباید عصبانی شود ، همین است ، ما همه پذیرفته ایم که می خواهیم با هم کار کنیم.

17.من خیلی دوست داشتم که وزیر علوم من باز هم رای اعتماد بگیرد.

18.(آقای فرجی دانا) دیروز به عنوان وزیر و امروز به عنوان مشاور رییس جمهوری خواهد بود، اما در عین حال هیچکس نباید ناراحت شود.

19.دلم می خواست در مجلس با زبان صریح از «دانشمند خدوم» دفاع کنم.

20.ما در چارچوب قانون ، رای اکثریت نمایندگان مجلس را چه در رای اعتماد و چه قانونگذاری پس از تایید در شورای نگهبان، می پذیریم و تسلیم هستیم ، چارچوبی داریم و نمی توانیم از آن خارج شویم.

21.لجبازی و مقاومت های نابجا ضرر بیشتری دارد.

22.برای عبور از معضلات کشور همه اعم از دولت، قوه قضاییه، مجلس و نیروهای مسلح باید متحد بوده و دست به دست هم دهیم.

23.بروز برخی مسایل بین قوا و وجود فراز و نشیب ها در این مسیر طبیعی است، ولی مهم این است که همه طرف ها باید تحمل خود را بالا ببریم.

24.امروز هرچه وحدت و اتحاد بیشتر باشد، در دنیای پرآشوب امروز دشمنان ما ناراحت و دوستان ما در جهان خوشحال خواهند شد.

25.من از همه دانشجویان، اساتید و فرهیختگان می خواهم که به رای مجلس، همه احترام بگذاریم.

26.اصل استیضاح یک وزیر طبق قانون اساسی جزو حقوق مجلس شورای اسلامی است.

27.نباید اینگونه امور وسیله ای برای فاصله بین قوا شود؛ ما اهداف بسیار مهمی پیش رو داریم.

28.من از آقای دکتر نجفی که امروز (چهارشنبه) او را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کردم، می خواهم که این مسیر را ادامه دهد؛ مسیر بالا بردن کیفیت در دانشگاه ها ، توسعه مسایل فرهنگی و اخلاقی و همچنین حفظ آرامش در سطح دانشگاه های کشور.

29.برای عبور از مشکلات کشور همه باید دست به دست هم دهیم.

** دولت و رسانه

30.دولت از لحاظ تبلیغاتی تنها است.

31.رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند.

32.متاسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی شود و این بر خلاف تاکید امام راحل (ره) است.

33.امام (ره) همواره تاکید می کردند که دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و خدمات دولت باید در صدا و سیما به خوبی منعکس شود و رسانه ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند.

34.درباره اینکه چرا نمی گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت.

35.چرا صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و رسانه های خارجی باید بگویند که کار دولت ایران در اقتصاد در تاریخ کشورهای در حال توسعه ، کم نظیر بوده و چرا صدا و سیما نگوید؟

36.همه مسوولان در دولت ما با وجود مظلومیت، باید به وظیفه خود عمل کنند و بدانند که یاری خداوند از هر کسی دیگر بالاتر است.

37.حضور مردم در صحنه بسیار مهم است و همین محبت مردم نشان می دهد که آنان تنها گوششان به رادیو و یا چشمشان به تلویزیون نیست و چشم و گوش آنان خیلی وسیعتر می بیند و می شنود و خیلی خوب می توانند قضاوت کنند.

38.امروز به واسطه اجرای طرح جامع نظام سلامت، آرامش خاطری در میان مردم ایجاد شده و دولت با همه توان این طرح را ادامه خواهد داد اما متاسفانه رسانه ملی حاضر نیست، اینگونه خدمات بزرگ دولت را برای مردم تبیین کند.

** دولت و احیای اخلاق

39.ما امروز در کشورمان شاهد ادب و احترام بخش های مختلف مردم با یکدیگر هستیم .

40.قوای سه گانه در کنار یکدیگر با ادب و احترام و تعامل بیشتری با یکدیگر زندگی می کنند و بزرگان این جامعه امروز مورد احترام هستند.

41.من در این جا از یک عده محدودی که هنوز از اخلاق گذشته دست بر نداشته اند، خواهش می کنم آن ها هم افراط را کنار بگذارند.

42.در این شرایط حساس باید ید واحده باشیم و به دنیا بگوییم ایران باثبات و آرام است.

** دولت و اشتغال

43.دولت موظف است شرایط لازم را برای شغل جوانان عزیز فراهم کند که امسال به حول و قوه الهی قدم های اولیه در این زمینه برداشته خواهد شد.

44.تامین منابع مالی از سوی دولت به صورت وام را مفید نیست، اگر شرایط فراهم نباشد نتیجه این گونه وام دادن ها، یک آدم بیکار بدهکار می شود.

45.دولت باید کارها را به مردم واگذار کند، تسهیلات لازم را فراهم کند و با همکاری مجلس مقررات لازم را برای حرکت مردم فراهم سازد.

46.معضل بیکاری در سراسر کشور وجود دارد و دانشگاه ها از لحاظ کمی توسعه پیدا کردند و برخی رشته ها متناسب با نیاز کشور نیست.

47.برخی از استخدام ها بدون اینکه پیش بینی اعتبار شود، انجام شده و بخشی قانونی نبوده است.

48.استخدام بزرگی در دولت گذشته برخلاف مقررات انجام شده که عددش بسیار بالاست و تلاش می کنیم مواردی که در حوزه استخدامی ها در چهارچوب قانون بوده را قسمت به قسمت، در حدی که اعتبارات ما اجازه دهد انجام دهیم.

49.کارآفرینان ، سرمایه گذاران و آحاد مردم به سهم و حد توان خود باید به صحنه بیایند و آنان که می توانند کارآفرین باشند زمینه را برای اشتغال جوانان آماده کنند.

50.اینکه چشمشان به دولت باشد و دولت نیز چشمش به چاههای نفت باشد درست نیست , چاههای نفت ناپایدار است.

51.بسیاری از مشکلات کشور ساختاری و مربوط به 60 تا 70 سال پیش است

** دولت و اقتصاد

52.امروز در محضر مردم شریف اردبیل اعلام می کنم که پایان سال 93 تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید.

53.کاهش تورم به صورت مستمر تا رسیدن به نرخ تورم یک رقمی در سال 95 ادامه می یابد.

54.توانستیم تورم 45 درصد را به 14 درصد در کمتر از یکسال برسانیم،این کار نه تنها در تاریخ ایران بی سابقه است بلکه در تاریخ جهان نیز نظایر زیادی ندارد.

55.همه برنامه ریزی ما بر این است که تا پایان امسال به حول قوه الهی رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم و این کار خواهد شد.

56.دولت در تمام فراز و نشیب یک ثبات و آرامشی را در صحنه اقتصاد و در بازار در کشور به وجود آورده است.

57.در این مساله تردید نداشته باشیم که فعالیت اقتصادی باید به دوش کارآفرینان قرار گیرد و دولت باید زمینه های لازم را برای این حرکت فراهم کند.

58.ابهام یعنی تاریکی و در تاریکی سرمایه گذاری کردن خیلی سخت است.

59.کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند باید بتواند قدرت پیش بینی داشته باشد، عدم قدرت پیش بینی یکی از معضلات و بلاهای بسیار بزرگ است.

60.عدم اعتماد بسیار مشکل آفرین است مخصوصا اگر خدای ناکرده کارآفرینان نسبت به دولتی بی اعتماد شوند.

61.سرمایه گذاری در امنیت، ثبات، اطمینان و نوعی اعتماد قابل قبول نسبت به آینده امکانپذیر است.

62.همه تلاش ما در این یک سال این بوده که در زمینه اقتصادی بتوانیم نوعی آرامش به وجود بیاوریم.

63.من هیچ چیزی را به مردم قول نمی دهم مگر اینکه قبلش آن را با کارشناسان بررسی کرده باشم و این قرار ما از زمان انتخابات بود.

64.افزایش پایه پولی کاری ندارد و یک دستور می خواهد همانطوری که قبلی ها این کار را کردند و با یک دستور 40 هزار میلیارد تومان پایه پولی را برای مسکن افزایش دادند.

65.خروج از رکود همراه با کاهش تورم کار سختی است.

66.بسیاری از کارآفرینان، عاشق کشورشان هستند و حاضرند با سود کمتر نسبت به بیرون فعالیت کنند.

67.بانک های ما توانمند نیستند.

68.برخی از پیمانکاران به بانک ها بدهکارند و به همین دلیل ممنوع الخروج شده اند و از طرف دیگر از دولت طلبکارند.

69.هنوز در تحریم هستیم و کمتر از 50 درصد نفت را می توانیم به فروش برسانیم.

70.نفت، سرمایه ای نیست که بخواهیم آن را تمام کنیم یک سرمایه بین نسلی است و باید برای نسل های آینده بماند.

71.نفت باید به سرمایه مولد تبدیل شود نه حقوق کارمند.

72.دولت از همان روزهای نخست می دانست که مساله رکود ، عدم رونق تولید و اقتصاد و درکنارش بیکاری جوانان از مهم ترین معضلات جامعه است.

73.منابع نفتی و گازی نیازمند سرمایه گذاری ویژه ای است و دولت، تلاش ها و اقدامات ویژه ای در این عرصه نیز انجام خواهد داد.

74.هرچه سرمایه گذاری در کشور بیشتر شود اشتغال هم افزایش می یابد.

75.معوقات بانکی و گرفته شدن جرات لازم از مدیران بانکی، 2 مشکل بانک های عامل است.

76.یکی از مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی به من گفت که به محض توافق نهایی میان ایران و 1+5 ، رقابت فوق العاده ای برای سرمایه گذاری در ایران شروع خواهد شد.

** مردم در دولت یازدهم 

77.مردم باید به صحنه بیایند و دولت باید پشتیبان مردم باشد.

78.یک خواهش از همه، اکثریت و اقلیت دارم، اولویت ها یادمان نرود.

79.خواست و مطالبه مردم در کل کشور یکسان است ، همه می گویند«توسعه».

80.همه مردم می گویند رونق و تولید.

81.هیچکس نمی گوید مساله هسته ای را حل نکنید، همه می گویند این مساله را حل کنید و با جدیت مذاکره کنید.

82.تمام مردم از دولت می خواهند که دولت در چارچوب قانون با حفظ حقوق مردم تحریم ظالمانه را بردارد ، در این خواست تمام ما مشترک هستیم و جزو اولویت های ما است.

83.همه جا می گویند «اخلاق» و این که از افراط خسته شده ایم.

84.شعار اعتدالی که در ایران آغاز شده خواست جهانی است.

85.معلوم است که تمام دنیا از خشونت و افراط خسته شده و کلمه اعتدال در ایران هم که رهبر معظم انقلاب در ماه رمضان برآن تاکید داشته اند، خواست اسلام است.

86.اقلیت کوچکی که تصور می کنند راه، افراط است به مسیر اعتدال بیایند.

87.مردم بارها به من می گویند می دانیم چه کسانی و کجاها و چرا شما را اذیت می کنند، شما راهتان را ادامه بدهید.

88.من به وعده هایم به مردم عمل خواهم کرد و در این راه هیچ چیز نمی تواند مانع شود.

89.مردم با رای و اعتماد خود، وظیفه مهمی را به رییس جمهوری محول کردند.

90.اقوام و مذاهب مختلفی در کشورمان وجود دارند، البته همه از یک نژاد هستیم و آن ایرانی بودن است اما باید به زبان، ویژگی ها و سنت اقوام مختلف، احترام گذاشت.

91.به کمک دولت بیایید، دولت و کشور مال شماست، همه چیز از آن مردم است و برای آنکه بتوانیم در شرایط حساس منطقه حرکت کنیم راهی جز اخوت، برادری و پیمودن مسیر اعتدال نداریم.


**دولت و فرهنگ

92.تا زمانی که ما در مسیر قرآن، اسلام، سنت پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشیم شکست نمی خوریم و پیروز خواهیم بود.

93.امروز بالاترین افتخار ما اسلام، قرآن، سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است و هیچ افتخاری بالاتر از این نداریم.

94.بدانید ما اگر در کنار خاندان رسالت(ع) باشیم، در برابر مشکلات پیروز خواهیم شد.

95.در طول تاریخ و در روزهای بسیار سخت، آنچه به یاری این کشور و این ملت آمد، فرهنگ عاشورا بود .

96.شما فکر می کنید بدون فرهنگ عاشورا انقلاب ما پیروز می شد؟

97.اساس پیروزی نهضت انقلاب اسلامی در عاشورای 57 بسته شد.

98.افتخار من و همه ملت ایران این است که به عشق امام حسین ( ع ) همه ملت ایران یکپارچه هستند.

99.گاندی و همه آنهایی که برای آزادی تلاش کردند، امام حسین ( ع ) را رهبر آزادگان جهان می شناختند، چیزی حدود 2 میلیارد نفر در جهان، روز عاشورا به امام حسین ( ع ) احترام می گذارند.

100.معضلاتی که امروز دنیای اسلام با آن روبرو شده و اگر ما با مشکلات روبرو هستیم، شاید کمی با خاندان رسالت(ع) فاصله گرفته ایم ، باید به این خاندان نزدیک شویم.

** نگاه دولت به فرهنگ ایثار و مقاومت

101.ایثارگران و خانواده های آن ها افتخار ما هستند.

102.خداوند خواسته است که ایثارگران کنار ما باشند تا ملت بدانند که با ایمان به حق، یک نفر می تواند همه چیزش و همه سلامتی اش را بدهد.

103.در یکی از دیدارها یکی از جانبازان به من گفت: که روی قولت بایست و ما در کنارت هستیم، مبادا عده ای بخواهند تو را به عقب نشینی وادار کنند.

104.اگر این دولت تا اینجا طی یکسال، قدم هایی هر چند کوتاه برای ایثارگران برداشته این کوچکترین گام و وظیفه ای بوده که انجام داده است.

** نگاه دولت به حوزه های علمیه

105.تا زمانی که حکومتی با علما و در کنار علما باشد و عالمان و حوزه ها مستقل باشند، آن کشور روزهای خوشی را خواهد دید.

106.هیچ وقت نباید استقلال حوزه های علمیه، مراجع تقلید، بزرگان و مبلغان خدشه دار شود.

107.اگر روزی خدای ناکرده دولت از مسیری که باید حرکت کند انحرافی پیدا کرد، اولین گروهی که باید به صحنه بیاید و دولت را به صراط مستقیم دعوت کند، علما و بزرگان دین هستند.

108.در دوره صفویه به محض تلاش برای فرمانروایی بر عالمان، خواب گزاران و رمال ها به دربار آمدند و خرافه به جای دین آمد.

109.می بایست مدیریت اسلام را به نمایش بگذاریم.

110.اسلام قدرتی است که می تواند نهضت را در برابر جهانیان پیروز کند.

111.علما ،بزرگان، ائمه جمعه، سخنرانان ،مدرسین، نویسندگان و محققان نیز باید به کمک دولت بیایند.

112.افتخار داریم آن قدرتی که می تواند در برابر متجاوزین، تروریست ها و صهیونیست ها که در عراق آدم کشی به راه انداخته اند، سدی ایجاد کند، مرجعیت است.

113.آیت الله سیستانی با تدبیر، حلم و مدارا حرکت های توام با اعتدال را که از آغاز داشتند ادامه دادند و توانستند کشور را نجات دهند، البته عراق مشکلات زیادی دارد اما قدم هایی برداشته شده است.

114.جهان اسلام باید متحد شود و بخشی از این مسوولیت بر دوش علما، مراجع و اندیشمندان اسلامی است و ما باید الگوی جهانیان باشیم.

**دولت و تعامل با جهان

115.هر کشور و دولتی که با ملت ایران دوست باشد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد، ما هم دست دوستی به سوی او دراز می کنیم.

116.اگر می خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم، لازم است سیاست های ما روشن باشد.

117.یکی از اصول این دولت، تعامل سازنده با دنیا است که البته رژیم صهیونیستی بحث دیگری است و ما مشروعیت آن را به رسمیت نمی شناسیم.

118.دولت آمریکا با ما مشکلات فراوانی دارد اما باید تخاصم را رها کنند و کنار بگذارند.

119.می خواهیم با تمام کشورها به ویژه کشورهای منطقه، تعامل بسیار سازنده ای داشته باشیم و این تصمیم نظام است.

120.برای مذاکرات هسته ای نیازمند کاری جدی هستیم که برای آن بهترین کارشناسان و دیپلمات های کشور را مامور کرده ایم.

121.در زمینه مذاکرات، شخصا به طور منظم آن را دنبال می کنم و هر جا لازم باشد آن را هدایت خواهم کرد.

122.خیلی روشن است که در مذاکره با طرف خارجی باید منافع ملی و حقوق مردم مدنظر باشد اما همانگونه که در تبلیغات انتخاباتی قول دادم سانتریفیوژ باید بچرخد و زندگی مردم هم بچرخد.

123.هم حقوق هسته ای حفظ خواهد شد و هم تحریم های نابجا برداشته می شود، قدم های ما جدی است و تاکنون موفقیت های خوبی به دست آورده ایم.

124.تحریم به نفع کسی نیست.

125.برای دنیا مشخص شده است که موضوع هسته ای ما شفاف و صلح آمیز است و شما هم مطمئن باشید دولت در این زمینه قدم های استواری برخواهد داشت.

126.تحریم مربوط به فرد نیست که رییس جمهوری بگوید نمی خواهم آن را حل کنم ، مربوط به دولت هم نیست بلکه یک فشار ظالمانه غیر قانونی غلط، بر گرده تک تک ملت ایران است.

127.این دولت در داخل و در دنیا برای آشتی آمده است و این جزو اهداف دولت است و همه بایستی در این مسیر تلاش کنیم.

128.در ماه های آینده شاهد تحول بزرگی در روابط با کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و عراق خواهیم بود.

129.امروز مردم عراق متوجه شده اند که کدام کشور در روز خطر و گرفتاری کنار آنها قرار دارد و دوست واقعی شان چه کشوری است.

130.البته در عراق، خود مردم و علما همه کارها را انجام داده اند اما در عین حال دلگرمی آنها به همسایه و ملت خوبی به نام ایران است.

131.امروز روابط با جمهوری آذربایجان کاملا با دیروز متفاوت است و دو کشور روابط بسیار گرم و صمیمی را آغاز کرده اند و به این مسیر ادامه خواهند داد. 

132.در این مدت توانسته ایم گوشه هایی از تحریم را تضعیف کنیم و یا جلوی برخی تحریم ها را بگیریم.

133.دولت وظیفه خود می داند که همه توانش را بکار گیرد تا تحریمها برای همیشه برداشته شوند چرا که تداوم این تحریم ها، یک ظلم بزرگ به مردم است.

134.اراده جدی برای دستیابی به توافق و تفاهم با 1+5 از طرف ایران وجود دارد و امیدواریم در طرف مقابل هم این اراده جدی وجود داشته باشد.

135.دستیابی به تفاهم و توافق بین ایران و 1+5 به نفع منطقه، 1+5 ، ایران و اقتصاد جهانی خواهد بود.

136.ما با دیپلمات های برجسته و با تجربه در برابر قدرت های جهان پای میز مذاکره می نشینیم و از حقوق ملت دفاع می کنیم.

137.انشاء الله هم حق هسته ای خودمان را حفظ خواهیم کرد و هم رفاه را به زندگی مردم باز خواهیم گرداند.

138.سازمان تحریم غیرقانونی علیه ملت ایران دچار ترک شده است و امروز شاهدیم که تا پایان آذرماه امسال هفت میلیارد دلار از پول ایران را که تحت تحریم قدرت های بزرگ بوده است، آزاد کرده ایم و آزاد خواهیم کرد.

** آب و محیط زیست 

139.نباید تصور شود که کشور بدون توجه به محیط زیست، می تواند به توسعه پایدار برسد.

140.از روز آغاز به کار دولت بر روی احیای دریاچه ارومیه تاکید داشتم و این موضوع از اولویت های دولت بوده و شخصا آن را پیگیری می کنم.

141.دریاچه ارومیه دچار معضل بزرگی شده که سرنوشت و زندگی حدود 15 میلیون نفر را می تواند تحت تاثیر قرار داده و با بحران مواجه کند.

142. 10میلیارد دلار به حوزه آب از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، با مصوباتی که داشتیم 8 میلیارد دلار آن برای سالهای آینده مسدود شده است و 2 میلیارد دلار آن را برای سال جاری تخصیص دادیم .

143.برای مشکل آب، طرح هایی مطرح است که هم مهار آب و هم آبیاری مدرن در آن ها لحاظ شده است.

144.مردم نیز باید با فرهنگ زیست محیطی و فرهنگ سرمایه گذاری برای فرزندان امروز و فردا آشنا شوند.

** دولت و موضوعات استانی

145.بزرگترین طرحی که دولت برای این استان ظرف سه تا چهار سال آینده دارد، شبکه های آبیاری است.

146.مجموعا بیش از 83 هزار هکتار در این استان تحت پوشش شبکه های آبیاری قرار خواهد گرفت.

147.این طرح حدود 40 هزار فرصت شغلی مستقیم برای مردم استان ایجاد خواهد کرد.

148.طرح دوم به پایان رساندن سد و شبکه گیوی خواهد بود، هم برای آب شرب و هم برای آب زراعی.

149.انشاءالله اجرای طرح سد یامچی در سال 95 به بهره برداری و اتمام خواهد رسید.

150.طرح بعدی نیروگاه سبلان است که بخش بخار آن امروز (پنجشنبه)کلنگ زده می شود و با اجرای آن 480 مگا وات به تولید برق اضافه خواهد شد .

151.در این که استان اردبیل ظرفیت های بسیاری از نظر کشاورزی، صنعتی، گردشگری و معادن دارد تردیدی نیست و دولت هم مصمم به انجام کارهای زیربنایی است.

152.امیدواریم در موضوع تعادل استان ها، استان های کمتر برخودار بیشتر منتفع شوند.

153.اجرا و عملیاتی شدن 76 پروژه با اعتباری بیش از 300 میلیارد تومان در استان اردبیل مورد توجه قرار گرفته است که 67 پروژه تا پایان سال جاری و مابقی نیز در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

154.تصمیماتی در تهران در مورد توسعه منطقه آزاد ارس گرفته شده است که در شورای اداری نیز این بحث مطرح شد.

155.از طرح های بزرگی که در استان اردبیل مدنظر قرار گرفته طرح راه آهن است که به خاطر نبود اعتبار تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

156.اجرای این طرح(راه آهن میانه- اردبیل) به بیش از 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

نگاهی به این سخنان که در جمع مردم، علما، فعالان اقتصادی، ایثارگران و برگزیدگان، شورای اداری و اصحاب رسانه و مطبوعات استان اردبیل بیان شده است، نشان می دهد که دولت به نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت می دهد و تلاش دارد در چارچوب قانون اساسی،تعامل سازنده با سایر دستگاه ها و مشارکت دادن مردم و تشکل های مردم نهاد در برنامه ریزی و اجرای آن، توسعه و پیشرفت را در زمینه اقتصاد، اخلاق و تعامل با جهان محقق سازد.

سخنان رییس جمهوری به خوبی نشان می دهد که دولت بنا دارد با وحدت و همدلی تعریف جدیدی از خط قرمزها ارایه کند و بگوید که عمل به وظایف در چارچوب قانون توسط همه دستگاه ها را قاعده بازی می داند و دیگر اعضای کابینه برای او خط قرمز نیستند بلکه این خط قرمزها، سیاست های تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب، قانون اساسی و مردم هستند.

شاید به همین دلیل باشد به رییس دولت تدبیر و امید به جای حضور در مجلس شورای اسلامی و دفاع از وزیری که او را دانشمند می داند، به وعده خود با مردم پایبند می ماند و در جمع آن ها که از دو هفته پیش منتظر آمدنش بودند، حضور می یابد.

امید است در سایه این نگاه دولت و تصمیماتی که گرفته شده است در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی شاهد ایرانی سرافرازتر و مردمی با نشاط تر باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین