کد خبر: ۲۵۸۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴

شهرداری با متهم کردن کودکان کار، از وظایف خود شانه خالی می‌کند

شهرداری چگونه به خود اجازه می‌دهد که میزان شرف و عزت شهروندان را تعیین کند./اگر نهادی به شرف و عزت اعتقاد دارد باید در رفتار و عملکرد خود در برخورد با دستفروشان و کارگران خدماتی آن را نشان دهد و وظایف خود را در برابر کودکان کار به درستی انجام دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال حقوق کودک در واکنش به تابلویی که در برخی ایستگاههای مترو نصب شده و در آن کودکانی را که در مترو از مردم در خواست کمک می کنند، فاقد عزت و شرف خوانده است، گفت: متهم کردن کودکان کار برای برخی نهادها، به راهکاری برای شانه خالی کردن از وظایفشان در مورد این کودکان تبدیل شده است.

«شاید دلت بسوزه، شاید چشای معصومش قلبت رو بلرزونه، شاید حس انسان دوستیت خیلی قویه و تو صدق نیتت هم هیچ شکی نباشه، ولی عزیز من نیازمند واقعی اینقدر شرف و عزت داره که دوره راه نمی افته تو مترو و جلو هرکسی دست دراز کنه، اکثر این بچه هایی که تو مترو گدایی می کنند، عضو کوچکی ازباندهای سازماندهی شده هستن و مطمئن باش هیچ سهمی از این کمک شما نخواهند داشت، البته هرکی اختیار جیبشو داره از ما گفتن بود نیازمندان واقعی رو دریابیم.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن فوق در تابلویی که در آن تصویری از یک کودک نیازمند درج شده در برخی از ایستگاههای مترو مانند ایستگاه دروازه دولت نصب شده است، مسافران را با لحنی خودمانی (!) از کمک به کودکان نیازمند منع می کند.

«حمیدرضا واشقانی فراهانی» فعال حقوق کودک در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با این تابلو ها اظهار کرد: متاسفانه چند سالی است که شاهد اصرار برخی نهادها برای معرفی کودکان کار به عنوان جزیی از یک باند، اتباع خارجی و یا افرادی سودجو هستیم که به نظر می آید، این اقدامات به قصد پنهان کردن مشکلات اقتصادی در جامعه باشد.

فراهانی افزود: مشخص نیست که مترو بر اساس کدام پژوهش اعلام می کند که این کودکان عضو باندها هستند، زیرا پژوهش ها و تجربه فعالان مدنی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

به گفته وی این گونه برخوردها و تبلیغات شرکت بهره‌برداری مترو و شهرداری تهران در واقع نوعی رفع تکلیف و شانه خالی کردن از وظایف آنها در برابر کودکان کار، معضلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه است.



این فعال حقوق کودک با بیان اینکه شهرداری چگونه به خود اجازه می‌دهد که میزان شرف و عزت شهروندان را تعیین کند، ادامه داد: اگر کسی توان تامین معیشت خود را ندارد به دلیل رشد تورم، بیکاری و مشکلات اقتصادی است؛ در غیر این صورت چرا یک فرد باید به دستفروشی در خیابان و مترو بپردازد که با برخورد نامطلوب برخی ماموران مواجه شود.

فراهانی تاکید کرد: اگر نهادی به شرف و عزت اعتقاد دارد، باید در رفتار و عملکرد خود در برخورد با دستفروشان و کارگران خدماتی آن را نشان دهد و وظایف خود را در برابر کودکان کار به درستی انجام دهد.

این فعال جامعه مدنی با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ نظارتی بر تابلوهای محیطی شهرداری و شرکت بهره‌برداری مترو وجود ندارد، ادامه داد: نه تنها در مورد حقوق کودکان بلکه در مورد زنان نیز شاهد بودیم که در سطح شهر تابلویی به نمایش گذاشته شد که در آن یک شکلات دست نخورده را در کنار یک شکلات مصرف شده نشان می داد و در کنار این تصاویر جملاتی در رابطه با حجاب درج شده بود.

وی افزود: این تابلو اعتراض بسیاری از زنان از جمله زنان معتقد و مومن را نیز برانگیخت زیرا این تابلو به گونه ای تصویر شده بود، که انگار زنان کالایی هستند که توسط مردان مصرف می شوند، بنابراین انتظار می رود که نظارت بهتر و بیشتری بر روی اینگونه تابلو ها انجام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین