کد خبر: ۲۵۸۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹

صالحی: راه اندازی واحد تولید دی اکسید اورانیوم غنی شده در چارچوب توافق با 1+5 است

«علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی گفت: راه اندازی واحد تولید دی اکسید اورانیوم غنی شده کمتر از 5 درصد در مجتمع یو.سی .اف اصفهان در چارچوب توافق با 1+5 انجام شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون رییس جمهوری در مراسم راه اندازی این واحد افزود: امروز شاهد افتتاح یکی از حلقه های چرخه سوخت هسته ای بویژه در ارتباط با تولید سوخت رآکتور هسته ای بوشهر هستیم.

صالحی گفت: : واحد ˈA103ˈ با ابتکار فرزندان این مرز و بوم طراحی و راه اندازی شده که نتیجه آن به نفع ملت ایران است.

وی افزود: در این واحد ˈیو اف ششˈ (UF6) تبدیل به پودر اکسید اورانیوم غنی شده کمتر از پنج درصد می شود.

صالحی ادامه داد: راه اندازی این واحد در چارچوب تفاهم نامه ˈ1+5ˈ که قرار بود بخشی از تولیدات با غنای کمتر از پنج درصد را تبدیل به اکسید کنیم، صورت گرفته است. این فرآیند شروع شده است و به تعهد خود عمل کرده ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر حمایت و تشویق رهبر معظم انقلاب در عبور از تنگناها نبود به یقین نمی توانستیم به این جایگاه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: خرید این تجهیزات از خارج از کشور با محدودیت روبه رو بود و این محدودیت ها باعث شد که ما روی پای خود بایستیم.

وی تولید این تجهیزات را دارای کاربردهای بسیاری در دیگر صنایع علاوه بر صنعت هسته ای دانست و گفت: صنعت هسته ای با بالاترین استاندارد کار می کند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز مراکز علمی، صنعتی و پژوهشگاه ها از انزوا خارج شده اند و به خودباوری رسیده اند و آنچه که به ذهنشان برسد می توانند برای عملی کردن آن پیش بروند.

صالحی یادآوری کرد: دشمنان ما در سالهای پس از انقلاب سعی کرده اند با ترور، تحریم، جاسوسی و خرابکاری صنعتی ما را از مسیر خودباوری و خودکفایی مایوس کنند.

وی افزود: با وجود شهادت بهترین فرزندان این مرز و بوم در این مسیر و خرابکاری های صنعتی باز هم حیله و مکر آنها نتوانست صنعت ما را با مانع روبرو کند زیرا هوشیاری ما در صنعت بویژه صنعت هسته ای از مکر دشمنان جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشور به رغم زمزمه هایی که درصدد ناامید کردن افکار عمومی بودند، با درایت رییس جمهوری با قوت و اقتدار پیش رفته است.

وی از اجرای بیش از 450 پروژه تحقیقاتی در این مرکز خبر داد و گفت: این پروژه ها کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف کشور خواهد داشت که به محض تکمیل به اطلاع ملت ایران می رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین