کد خبر: ۲۵۸۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵

زمان مذاکرات ایران و1+5 از زبان عراقچی

عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان گفت: زمان قطعی برگزاری دور جدید گفتگوهای ایران و 1+5 در حال تنظیم است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "سیدعباس عراقچی" در پاسخ به سوالی پیرامون قطعی شدن زمان برگزاری دور جدید گفتگوهای ایران و 1+5 گفت: برنامه زمان‌بندی قطعی مذاکرات با طرف غربی در حال تنظیم است.

همچنین "مرضیه افخم " سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: در حاشیه نشست سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات ایران و 5+1 انجام می‌شود اما هنوز زمان قطعی روز آن مشخص نیست.
 
وی ادامه داد : پیش از آن ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری خواهند داشت که اوایل سپتامبر برگزار می‌شود و زمان دقیق آن را اعلام خواهیم کرد.
 
افخم افزود: همچنین با اعضای تک تک مذاکراده کننده ها که سفارت‌خانه‌هایشان در تهران است گفتگوها انجام می‌شود و چندی پیش شاهد گفتگو با طرف آمریکایی نیز بودیم اما فعلاً زمان قطعی برای مذاکرات کارشناسی نداریم و تمام موارد احتمالات است.

شایان ذکر است؛ عراقچی چندی پیش  با اشاره به مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 گفت: اینکه طرف مذاکره کننده می پذیرد برنامه غنی سازی ادامه داشته باشد بزرگترین دستاورد توافق ژنو بود.

عراقچی خاطر نشان کرد: بحث هسته ای در 10 سال گذشته به جنگ اراده ها تبدیل شده بود که ما با ایستادگی خود در آن پیروز شدیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: از مذاکره نباید ترسید؛ به آن هم نباید دلخوش کرد.

عراقچی تصریح کرد: مذاکره به معنی پایان دشمنی با آمریکا نیست.

وی اضافه کرد: اگر مذاکره به توافق نهایی نرسید، هیچ فاجعه ای رخ نداده ؛ البته دیپلماسی ادامه خواهد یافت.

عراقچی ادامه داد: موضوع هسته ای باید از سه جنبه فنی، حقوقی و سیاسی همزمان بررسی شود و نبود هر یک از جنبه ها باعث نگاهی ناقص به مساله هسته ای می شود.

وی با بیان اینکه نگاه من به مسئله هسته‌ای نگاهی ملی است و به دولت ها مربوط نیست، افزود: معتقدم مذاکرات هسته ای روندی مربوط به جمهوری اسلامی است نه این دولت و آن دولت و پیروزی هم که در توافق ژنو حاصل شد نه متعلق به شخص روحانی یا ظریف بلکه متعلق به ملت ایران است.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ادامه داد: ایران در روند مذاکرات همواره آماده مذاکره، شفاف سازی و تاکید بر حقوق خودش بوده است و هیچ تعهدی را نقض نکرده است.

عراقچی با اشاره به روند مذاکرات ایران و کشورهای غربی درموضوع هسته ای گفت: در سال های 2003 تا 2005 در زمانی که آقای روحانی وزیر شورای عالی امنیت ملی بود ،مذاکرات مسیر تازه ای گرفت و ما شفاف سازی کاملی انجام دادیم،اما این مذاکرات تجربه تلخی بود.

وی با بیان اینکه پس از تلاش های ما اولین بسته پیشنهادی طرف غربی، اهانت آمیز بود، گفت:خواسته آنها در طول مذاکرات تعلیق غنی سازی بود ما نیز چنین کردیم ،اما غربی ها می خواستند که تعلیق به توقف منجر شود.

به گفته عراقچی این گونه شد که ما به این نتیجه رسیدیم که مذاکره نتیجه بخش نیست و باید در عرصه میدانی خود را اثبات کنیم لذا تعلیق بخشی در دوران خاتمی و بخشی در دولت بعد از آن شکسته شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: ما پس از اینکه تجربه تلخ مذاکرات گذشته (طی سال های 32003 تا 2005) را داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید برای دستیابی به انرژی هسته ای هزینه آن را پرداخت کنیم که آن هزینه در زمان سخت خود، تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت بود.

وی با بیان اینکه به این ترتیب تحریم های شورای امنیت، یک جانبه و چند جانبه علیه ایران آغاز شد، تصریح کرد: با اینحال ما هیچگاه از مذاکره با طرف مقابل فرار نکرده ایم،اما در عین حال چرخه سوخت را کامل کردیم و تعداد سانتریفیوژها را از 160 هزار به 20 هزار رساندیم.

معاون وزیرامور خارجه با بیان اینکه پیش شرط غرب برای مذاکره تعلیق بود و ما خواهان مذاکره بدون پیش شرط بودیم، تصریح کرد:ما در دوره جدید زمانی که دیدیم دستمان پر شده است تصمیم گرفتیم که هزینه های دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای را کمتر کنیم.

عراقچی پر بودن دست ایران در مذاکرات را شامل ساخت تاسیساتی همچون تاسیسات اراک و فوردو، پرورش دانشمندان برجسته ای که رژیم صهیونیستی وادار به حذف فیزیکی آنها شد و همچنین توان فنی غنی سازی بالای 20 درصد دانست و گفت: تحریم ها به ما فشار آورد ولی آنگونه که طرف مقابل می گفت فلج کننده نبود و مردم و نظام را به زانو در نیاورد و در شرایط جدید لزومی به هزینه دادن اضافی نبود.

به گفته این مقام وزارت امورخارجه، سیاست جمهوری اسلامی ایران در آن زمان این بود که به قدری مقاومت می کند تا طرف مقابل را مجبور به مذاکره کند و در عمل این اتفاق افتاد و نتیجه آن نیز توافق ژنو بود.

معاون وزیر امور خارجه توافق ژنو را یک آتش بس میان دو طرف دانست و تاکید کرد که ما این را یک بازی برد - برد تعریف می کنیم.چرا که حق غنی سازی ما به رسمیت شناخته شد،ضمن اینکه اگر محدودیتی قبول کرده ایم ابدی نیست .در مقابل نیز نگرانی طرف مقابل مبنی بر نداشتن بمب اتم ایران برطرف می شود.

وی این نگرانی را با توجه به خواست نظام اسلامی و فتوای مقام معظم رهبری بی مورد دانست و گفت: در واقع ما امتیازی نداده ایم.

عراقچی با اشاره به تجربیاتش در تیم های مذاکره کننده پیشین تاکید کرد که در گذشته طرف مقابل تنها تعلیق را بعنوان پیش شرط مطرح می کرد و پس از هر مذاکره تحریم ها را تشدید می کرد اما در توافق ژنو نه تنها ما حاضر به پذیرش تعلیق نشدیم بلکه آنها را در جنگ اراده ها وادار کردیم از سه گزینه تهدید، تحریم و توافق گزینه سوم را بپذیرند و آمریکا در مقابل اراده ایران وادار به تسلیم شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه توافق ژنو را قدرت نمایی در مقابل شورای امنیت به عنوان بزرگترین قدرت مشروع عرصه بین المللی دانست و تاکید کرد: در منشور ملل متحد به صراحت ذکر شده که تصمیمات شورای امنیت برای تمام ملل واجب الاجرا است و بر این اساس ایران باید بلادرنگ تعلیق می کرد اما در مذاکرات فعلی ما بر اساس نیازهای خودمان میزان غنی سازی را تعیین می کنیم و تاکید کرده ایم که باید یک غنی سازی صنعتی در چشم انداز هسته ای برای ایران و در توافق نهایی در نظر گرفته شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای شکستن فضای بین المللی علیه ایران و امنیتی سازی پرونده ایران را دستاورد دیگری از توافق هسته ای دانست و تاکید کرد: دستاوردهای هسته ای نه دستاورد دولت روحانی و یا دستاورد محمد جواد ظریف و یا عباس عراقچی نیست بلکه دستاورد ملت ایران طی 11 سال و البته رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه توان فنی، مقاومت در برابر تحریم ها و در اختیار داشتن 19 هزار سانترفیوژ قدرت ایران در پشت مذاکرات بود، تاکید کرد: مذاکره ما با طرف غربی به معنی دوستی نیست ، مذاکره درواقع یک ابزار است البته ابزاری که اگر بدون قدرت باشد ضعیف و اگر قدرت هم بدون مذاکرات باشد کور خواهد بود.

عراقچی با اشاره به سخنان هفته گذشته رییس جمهوری گفت: ترسیدن از مذاکره مانند ترسیدن رزمنده از اسلحه است، برخی دچار مذاکره هراسی هستند. مذاکره هرجا مفید باشد به کار گرفته می شود و هر جا مفید نباشد کنار گذاشته می شود.البته در مقابل نیز نباید به مذاکره دلخوش بود.

وی تاکید کرد: مذاکره از نظر نظام فقط در موضع هسته ای می تواند مفید باشد و مذاکرات باعث کم شدن دشمنی نشده و دشمنی طرف مقابل به شکل دیگری در مذاکرات تبلور یافته است که ما با آن مقابله می کنیم.

به عقیده این مقام بلندپایه وزارت خارجه،ایران اعتماد به نفس کافی برای نشستن پای میز مذاکره به شش قدرت جهان را دارد و از موضع عزت و قدرت با تکیه بر داشته هایش وارد می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، معاون وزیر خارجه سلاح جمهوری اسلامی را در ادامه روند مذاکرات اقتدار و انعطاف و تلفیق هنرمندانه این عنصر دانست و تصریح کرد که اگر به نتیجه هم نرسیدیم فاجعه رخ نمی دهد، ما سر برنامه خود بر می گردیم، آنها هم تحریم های خود را از سر می گیرند،اما فضای منفی موجود علیه جمهوری اسلامی هرگز باز نخواهد گشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین