کد خبر: ۲۵۸۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
فردا با نمایش مستندی بررسی خواهد شد

موسیقی ایرانی؛ شش قرن پیش+تصویر

مستند «شش قرن و شش سال» که فیلم مستندی درباره بازیابی و بازخوانی تصنیف های منسوب به «عبدالقادر مراغه ای» به کارگردانی «مجتبی میرتهماسب» است، فردا یکشنبه دوم شهریور در سالن سینما حقیقتِ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درخواهد آمد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی:  در این این فیلمِ 82 دقیقه ای، استاد محمدرضا شجریان، همایون شجریان، محمدرضا درویشی و گروه موسیقی عبدالقادر مراغه ای حضور خواهند داشت.

به گزارش آفتاب، در مقدمه فیلم آمده است: «گروهی موسیقیدان تلاشی را آغاز می‌کنند تا تصنیف‌های منسوب به «عبدالقادر مراغی»، برجسته‌ترین موسیقی‌دان، نظریه‌پرداز، نویسنده و شاعرِ ششصد سال پیش را به استناد کتاب‌ها و رسالات کُهن و از لابه‌لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی کنند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می‌شود آثاری که قرن‌ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان کرده بودند را برای اولین بار ضبط و منتشر کند.»

 پیش از این، آلبوم «شوق نامه» که حاصل پژوهش محمدرضا درویشی و بازخوانی همایون شجریان از آثار عبدالقادر مراغه ای است، 28 آبان 90 رونمایی و منتشر شد. ضمنا بیستم خرداد سال جاری هم آیین نکوداشت این موسیقیدان ایرانی، به بهانه ثبت او در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو در مراغه برگزار شد.

لازم به ذکر است پس از پایان نمایش این فیلم مستند، نشست نقد و بررسی آن با حضور دکتر امید روحانی، مجتبی میرتهماسب و ناصر صفاریان برگزار خواهد شد. این فیلم فردا ساعت 17:30 در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به آدرس تهران، سیدخندان، میدان پالیزی (شهید قندی) به نمایش درخواهد آمد که ورود برای همه آزاد و رایگان است. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین