کد خبر: ۲۵۸۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
در دنیایی که اطلاعات مرزها را در نوردیده‌اند، ممیزی هیاهو برای هیچ است

مظفر: وزارت ارشاد در برابر فشارهای بیرونی از خود شجاعت نشان دهد

محمد جواد مظفر گفت: «حوزه فرهنگ، عرصه ای است که نمی توان با آن مدارا کرد. پس لازم است در برابر فشارهای بیرونی از خود شجاعت نشان دهد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «حضور آقای دکتر جنتی در راس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتفاقی مبارک است.» این تاکیدی بود که «محمد جواد مظفر» در گفت‌وگو با «آفتاب» بیان کرد.

مظفر و که 25 سال است «انتشارات کویر» را اداره می کند و امسال، پس از چهار سال اجازه شرکت در نمایشگاه کتاب را پیدا کرد، کارنامه یک سال گذشته وزارت ارشاد را قابل دفاع و مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: «حضور آقای دکتر جنتی در راس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر صالحی در معاونت امور فرهنگی را اتفاق میمون و مبارکی دانست که رخ داده است زیرا هر دو از افراد فرهیخته با اندیشه های مثبت و خیرخواهانه هستند و کوشیده اند تا گشایشی در فضا حاصل شود.»

وی افزود: «برخی از کتاب‌های ما که سال هاست متوقف شده بود، اجازه انتشار یافتند هرچند هنوز هم کتاب های بسیاری است که با همه قول و قرارها، امکان نشر پیدا نکرده اند که بخش اصلی آن، به خاطر فشار جریان محافظه کار و البته افراطی‌ها است که آنان را ناگزیر ساخته تا بر خلاف میل و نظرشان عمل کنند. من فکر می کنم بیشترِ این حرف و سخن ها، از بیرون باشد. هرچند من همان ابتدا هم به آقای جنتی اشاره داشتم که دستیاران شان را همگام و هم فکر با دولت اعتدال برگزینند و هشدار دادم که در اتاق ها و راهروهای وزارت ارشاد، تصمیماتی گرفته می شود که به سود شما نمی باشد. با اینکه گفته می شود اتوبوسی نیایید و بروید اما حوزه فرهنگ، عرصه ای است که نمی توان با آن مدارا کرد. پس لازم است در برابر فشارهای بیرونی از خود شجاعت نشان دهد.»

مظفر در ادامه البته به موضوع ممیزی هم پرداخت و مخالفت صریح خود را با اصل آن اعلام کرد: «معتقد هستم ممیزی و سانسور نه شدنی است و نه باید که انجام شود. قرار نیست کسی مسئول کل اندیشه های بشری باشد و درباره خوب و بد آن اظهار نظر کند. شما اگر دقیق ترین معیارها و ملاک ها را هم تنظیم کنید که به اصطلاح مو لای درز آن نرود و بخواهید همه چیز را با آن تطبیق دهید، باز هم کار بیهوده ای است. زیرا باز هم افرادی خواهند بود که به آنها جفا خواهد شد. در دنیایی که اطلاعات مرزها را در نوردیده اند، ممیزی هیاهو برای هیچ است که هنوز هم رخ می دهد به طوری که 9 ماه است کتابی از ما در ارشاد مانده است. همین اتفاق است که باعث می شود جامعه کتابخوان بی اعتماد شده و به وضع کنونی برسد که در اسفبارترین شکل ممکن قرار دارد.»

وی در پایان گفت: «بر خلاف ظاهر ادعاییِ ممیزی دایر بر فرهنگی بودنش، ظالمانه ترین دخالت دولت در اقتصاد نشر است. زیرا وقتی ناشری برنامه می ریزد که در یک سال تعداد مشخصی منتشر کند و فقط نصف آن مجوز می گیرد، سبب ورشکستیِ اقتصادی آن می شود. از سوی دیگر اعطای یارانه و کمک به شکل فراگیر و شفاف به نحوی که تفاوتی گذاشته نشود، می تواند موثر باشد. در کنار آن، خرید کتاب از ناشران در راستای توسعه کتابخانه های عمومی می تواند در بهبود وضعیت کنونی اثر گذارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین