کد خبر: ۲۵۸۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
اسحاق جهانگیری در اصفهان

روحانی با تمام وجود درباره«زاینده‌رود» حساس است

معاون اول رییس‌جمهور گفت: این دولت آمده است با تدبیر و اعتدال، مشکلات متعدد کشور را حل کند و این امید را در دل مردم روز به روز فعال کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسحاق جهانگیری امروز دوشنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان با بیان این که برای کارآمدی اقشار، اولین نکته و اساسی‌ترین موضوع، اعتماد به کارآمدی نظام است افزود: امروز دولت باید کاری کند که مردم به آینده کشورشان امیدوار باشند و هر روزشان روزی بهتر و امیدبخش‌تر از گذشته باشد. پس اگر سرمایه اجتماعی پشتوانه دولت نباشد، مطمئناً کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز مشکلات سیاست خارجی، کم کم رو به حل شدن است و فکر می‌کنم گفت‌وگوهای ایران و 1+5 که با تعامل مثبت کشورهای مقابل است مصالح کشور را پیش خواهد برد وامیدواریم که تحریم‌ها را بتوان از پیش رو برداریم و در حقوق قانونی و به حق مردم پاسداری کنیم.

جهانگیری با اشاره به گفت‌وگو با کشورهای خارجی، تصریح کرد: با همین گفت‌و‌گو امروز هفت میلیارد دلار از پول‌ها را آزاد کرده‌ایم و تحریم‌های خودروسازی، کشتی‌رانی و پتروشیمی را کاهش و حتی برداشته‌ایم و به علاوه حمایت رهبری از سیاست خارجه دولت نیز باعث شده که ما بتوانیم در این معقوله به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: در مسائل اقتصادی کشور، دولت دو مساله مهم و بسیار حساس اقتصادی یعنی تورم و رکود را در اولویت‌های خود قرار داد. ابتدا سعی کرد تورم را کاهش دهد و سپس برای خروج کشور از رکود اقتصادی وارد عمل شد. البته باید اذعان کنم که برای برطرف شدن رکود اقتصادی باید تمام مدیران و اداره‌کنندگان کشور تدبیر کنند، چرا که برطرف شدن رکود اقتصادی با تدبیر امکان‌پذیر است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این که امیدواریم با برطرف شدن رکود اقتصادی کارخانه‌ها فعال شوند و نسل جوان فضای کار را پیدا کنند، گفت: این هدف گذاری ما یعنی کاهش رکود اقتصادی و هدف بعدی ما یعنی فعال شدن کارخانه‌ها و ایجاد فضای کسب و کار نیز به هدف خواهد نشست.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی و سیاست داخلی نیز گفت: در مورد این دو مقوله حساس، حتماً‌ تلاش می‌کنیم طوری حرکت کنیم تا نشاط جامعه از بین نرود و هم مسائل مهم فرهنگی که دغدغه مهم متدینین است نیز حل شود و نسل جوان نیز احساس نکند که فضای کشور بسته شده و بتواند از این فضا استفاده کند.

وی با بیان این که اصفهان بزرگ و پرشور از بیرون همچون نگینی، مرکز تمدن ایران است گفت: پس نمی‌شود در مورد مساله جدی این شهر، یعنی «آب»، کاری نکنیم. چرا که هر کس که به ایران علاقه داشته باشد مطمئناً‌ از «زاینده رود» خشک متاثر می‌شود. معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: تمام مردم ایران باید قبول کنند که کشور در منطقه خشکی در جهان قرار گرفته و خشک سالی نیز تمام منطقه ایران را دربرگرفته است. ما اگر در شورای‌عالی آب ، در مورد آب شرب مشهد، آب شرب اصفهان و آب شرب کرمان تدبیر نمی کردیم حتماً‌ این استان‌ها وضعیت قرمز را رد کرده بودند.

وی با بیان این که دولت در تنها جایی که از رهبری مجوز گرفته است برداشت پول برای خرج کردن در راه آب است افزود: مقام معظم رهبری به ما اجازه دادند 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای آب در داخل کشور کنار بگذاریم و براساس همین موضوع قطعاً‌ اجازه نمی‌دهیم که آبی از کشور بدون مجوز خارج شود.

جهانگیری تأکید کرد: سازمان محیط زیست باید تونل گلاب را تأئید کند و شورای‌عالی آب در مورد «زاینده رود» نیز بحث جدی دارد و اگر مسئولان و مردم استان اصفهان فکر می‌کنند باید برای زاینده رود، «ستاد احیا» ایجاد شود حتماً‌ «ستاد احیا» ایجاد می کنیم. اما باید مصوبه شورای‌عالی آب در مورد «زاینده رود» ایجاد شود تا بخش زیادی از مشکلات آن حل شود.

وی اظهار کرد: 135 میلیارد تومان به خشک‌سالی اصفهان اختصاص یافته و من از مدیریت برنامه‌ریزی کشور می‌خواهم با دست و دلبازی بیشتری با اصفهان برخورد کند.

وی با اشاره وضعیت آبی کشور همچنین گفت:‌ چطور اصفهان در این وضعیت آبی برنج دارد و چه طور صنعت خودرو توسعه می‌دهد؟ آقایان توجه کنید که صرفه‌جویی در بخش کشاورزی انجام شود و باید در خصوص طرح‌های صنعتی تدبیر کنیم. شما نباید اجازه دهید صنعت آب بر در اصفهان ایجاد شود و همین سه هزار کاشت برنج را نیز باید به گونه‌ای کاهش دهید تا از تنش‌ها کاسته شود.

معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: آقای روحانی با تمام وجود درباره آب «زاینده رود» حساس است و گفته قطعاً‌ در خصوص این رودخانه راه حلی می‌اندیشم. چرا قطعاً‌ اصفهان بدون «زاینده رود» قابل تصور نیست. جهانگیری خاطر نشان کرد:‌ امیدواریم بنزین یورو 4 در اصفهان همچون تهران به چرخه بیاید تا این آلودگی کاهش یابد. همچنین ورزشگاه نقش جهان حتما باید تکمیل شود و نباید زمان از دست برود.

وی افزود: در خبر خوش دیگرم می‌خواهم بگویم در خصوص متروهای شهر بزرگ از جمله اصفهان 100 میلیارد دلار به وزارت نفت مجوز داده‌ایم تا برای کاهش صرفه جویی انرژی هزینه کند که قطعا یکی از آنها متروی اصفهان و شهرهای بزرگ است.

معاون اول رییس جمهور در پایان خبر داد: قطار سریع‌السیر اصفهان تهران سه میلیارد دلار فاینانس دارد که اگر مشکل ما با چینی حل شود این بودجه سریعا در اختیار این پروژه قرار می گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین