کد خبر: ۲۵۸۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶

وزیر نیرو: کلانشهرها با‌ خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند‌/ طرح‌ انتقال آب به اصفهان بایدفوری اجرا شود

وزیر نیرو گفت: شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، همدان، قزوین، زاهدان و چند کلانشهر دیگر با موضوع خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا چیت‌چیان عصر امروز در جلسه شورای اداری استان اصفهان که در محل استانداری اصفهان برگزار شد، گفت: اصفهان برای ما یکی از مؤلفه‌های اصلی شکل‌دهنده هویت ملی است که در تاریخ اثرگذاری‌های منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای داشته است.

وزیر نیرو اظهار کرد: به هر قسمتی از این شهر که نگاه کنیم اهمیت فوق‌العاده آن را درمی‌یابیم و ما به عنوان مسئولان وزارت نیرو برای این شهر تمدن‌ساز اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.

چیت‌چیان تصریح کرد:‌ زاینده‌رود که امروز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم اصفهان می‌باشد در حدود ۵ دهه گذشته هر سال به طور متوسط ۸۴۵ میلیون متر مکعب به صورت طبیعی آب داشته است.

وزیر نیرو تأکید کرد: پیش از انقلاب سد و تونل کوهرنگ 1 احداث شد و این تونل یک میلیارد متر مکعب آب را از سرشاخه‌های کارون به سوی زاگرس آورد که میزان آورد این تونل به طور متوسط در سال ۲۹۳ میلیون متر مکعب بود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی اصفهان برای هر کسی نگران‌کننده و باعث تأسف است و همه ایرانیان نسبت به این مسئله معترض هستند ولی یکی از دلایل اصلی ایجاد آبادانی و متمرکز شدن فرهنگی غنی در مرکز ایران همین رودخانه بوده که اکنون خشک شده است.

وزیر نیرو افزود: در خشکی رودخانه زاینده‌رود سه عامل وجود دارد که یکی اراده لایزال الهی است دیگری اقدامات وزارت نیرو و سومی نیز فرهنگ استفاده عمومی می‌باشد.

چیت‌چیان اضافه کرد:‌ در عامل اول دست بشر هیچ تأثیری ندارد ولی در عامل دوم وزارت نیرو تمام تلاش خود را می‌کند تا از این بحران خارج شود و در عامل سوم نیز دیگر ارگان‌ها، نهادهای اجتماعی و مردم باید وارد عمل شوند تا فرهنگ استفاده صحیح نهادینه شود.

وی با بیان اینکه اکنون شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، همدان، قزوین، زاهدان و چند کلانشهر دیگر با موضوع خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه داد: اکنون استان‌هایی که از آنجا برای استان اصفهان آب تأمین می‌کردیم دچار مشکل هستند و مردم خوزستان نیز حق دارند نسبت به انتقال آب از استان‌شان حساس باشند چرا که در شرایط کنونی چاره پیش‌گیری از این بحران مدیریت مصرف می‌باشد.

چیت‌چیان تأکید کرد: جلوی تمام اضافه‌برداشت‌ها را خواهم گرفت و در این راه به هیچ عنوان اغماض نخواهم کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به لزوم واگذاری آب برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهانی نیز اظهار کرد: به سختی حدود 400 میلیون متر مکعب آب در سطح زاینده‌رود ذخیره کرده‌ایم تا بتوانیم آب کشت پاییزه را تأمین کنیم و در خصوص راه‌اندازی تونل گلاب 2 با عنوان سامانه دوم تأمین آب شرب اصفهان نیز حساسیتی غیر از دریافت مجوزهای زیست محیطی نداریم.

به گزارش فارس، وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های انتقال آب به اصفهان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود ولی باید این نقطه را مدنظر قرار داد که این انتقال آب باعث اضرار بخش‌های دیگر نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین