کد خبر: ۲۵۸۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹

پای "بهداشت روان" به "تحول سلامت" باز شد

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت جزییات بسته‌های پیش بینی شده جهت ارایه خدمات "سلامت روان و اجتماعی" در قالب اجرای طرح تحول بهداشت را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در طرح تحول نظام سلامت و در قالب "تحول بهداشت" علاوه بر خدماتی که از قبل ارایه می‌شد، بسته‌های جدیدی نیز پیش بینی شده است که بسته "سلامت، روان، اجتماعی و تغذیه" از جمله این خدمات پیش بینی شده است. البته در راس تمام این موارد مباحث مربوط به خودمراقبتی مطرح است.

وی با اشاره به در نظر گرفتن "کارشناس روان" جهت ارایه خدمت در مراکز بهداشتی – درمانی شهرها و همچنین حاشیه شهرها، افزود: به این ترتیب از میان جمعیت 12هزار و 500 نفری تحت پوشش یک مرکز، افراد مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی نظیر افسردگی، اختلالات اضطرابی مبتلا بوده یا وابستگی به مواد (اعتیاد) با انجام غربالگری‌های کارشناسان شناسایی و به پزشک ارجاع داده می‌شود.

به گفته اسدی، در این باره پزشک نیز در حد توان خود مداخلات و اقدامات درمانی را انجام خواهد داد که البته جزییات این مداخلات در پروتکل‌های مربوطه خواهد آمد. به بیان دیگر در صورت لزوم پزشک می‌تواند به منظور ارایه خدمات روانشناسی مورد نیاز، فرد را به روانشناس مرکز بهداشتی درمانی مربوطه ارجاع دهد. به این ترتیب همانطور که بیمار مبتلا به افسردگی می‌تواند خدمات رواشناسی مورد نیاز را دریافت کند، در مشکل اعتیاد نیز خدمات و مداخلات روانشناختی لازم ارایه خواهد شد.

وی ادامه داد: از آنجا که ممکن است به خدمات تخصصی‌تر و درمان‌های دارویی و غیردارویی نیاز باشد، بیمار مربوطه به سطوح بالاتر تخصصی ارجاع داده می‌شود. بر این اساس سیستم ارجاع از سطح یک به سطوح دوم و سوم پیش‌بینی شده است.

اسدی گفت: در مجموع با توجه به توان، نیرو و منابع موجود اولویت‌هایمان برای فعالیت کارشناس سلامت روان در مراکز بهداشتی درمانی، رسیدگی به بیماری‌های افسردگی و اختلالات اضطرابی در حوزه روان و همچنین ارایه خدمات لازم به مصرف کنندگان مواد و الکل است.

وی در توضیح بسته‌های پیشگیری از اعتیاد، الکل و اختلالات روان جهت ارایه در مراکز بهداشتی درمانی نیز، گفت: ارایه خدمات در این حوزه بر اساس ارایه آموزش‌های لازم به جمعیت تحت پوشش است. پیشگیری‌ها بیشتر در حوزه آموزش "مهارت‌های زندگی" و "فرزندپروری" است.

اسدی در این باره افزود: در حوزه پیشگیری از اعتیاد با هماهنگی مدارس و شورایاری محلات بسته‌های آموزشی توزیع می‌شود. در حوزه پیشگیری از اختلالات روان نیز باید گفت که غربالگری تمام بیماری‌های روانی باید مدنظر باشد اما در این مرحله باز هم با توجه به نیرو و منابع موجود، بیشترین تاکیدمان پیشگیری از بروز افسردگی و اختلالات اضطرابی است.

وی افزود: در این زمینه نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های لحاظ شده، ارتقای سطح سلامت جامعه است که در قالب پیشگیری نمود پیدا می‌کند. نقش "خودمراقبتی" در این بخش بسیار پررنگ است. آموزش "مهارت‌های زندگی"، "مهارت کنترل خشم"، " مهارت کنترل استرس"، "مهارت ارتباطات بین فردی"، "مهارت حل مساله" و ... در راستای پیشگیری از مشکلات روانی و رفتاری مطرح شده است.

اسدی با بیان اینکه در ارایه خدمات بهداشتی فعلا حاشیه شهرها به دلیل برخورداری از مشکلات بیشتر در اولویت هستند، درباره فرانشیز لحاظ شده برای ارایه خدمات "روانشناسی" در مراکز بهداشتی – درمانی در قالب طرح تحول بهداشت، گفت: کاهش پرداخت از جیب بیماران جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است. البته از گذشته بسیاری از خدمات حوزه بهداشت به صورت رایگان ارایه شده است که اکنون هم ادامه خواهد داشت. خدماتی هم که در قالب طرح تحول بهداشت اضافه خواهند شد، بر اساس نظام پرداخت بیمه سلامت بوده و فرانشیز ناچیزی از سوی فرد پرداخت خواهد شد. مواردی هم که افراد توانایی پرداخت نداشته باشند، از ساز و کارهای خاص خود برخوردار خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین