کد خبر: ۲۵۸۷۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

نصرالله حکمت: دیگر از آن سانسورهای گذشته خبری نیست

وی گفت: «دیگر از آن سانسورهای گذشته خبری نیست و مجوز کتاب را چند روزه با احترام، به ناشر می دهند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: «دیگر از آن سانسورهای گذشته خبری نیست و مجوز کتاب را چند روزه با احترام، به ناشر می دهند.» این را «نصرالله حکمت» در گفت و گو با «آفتاب» بیان کرد.


این استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی اکنون استاد تمامِ فلسفه دانشگاه شهید بهشتی است، در تشریح وضعیت کنونی نشر و کتابِ کشور به سایت آفتاب گفت: «نخست باید بگویم وزیر محترم ارشاد اسلامی جناب آقای جنتی، شخصیتی شایسته و گرانقدر، و وجودش برای فرهنگ این سرزمین مغتنم است و بنده از دوستان و دوستداران ایشان هستم و برای ایشان آرزوی سلامت و توفیق دارم و مطمئنم که با درایت ایشان اوضاع فرهنگی کشور به خصوص کار نشر روز به روز بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد:  نکاتی دربارۀ وضعیت نشر وجود دارد که شاید ایشان در جریان بعضی از آنها. از حسنات وزارت ارشادِ دولت تدبیر و امید این است که صدور مجوزها بسیار خوب شده و این تسریع و همکاری با ناشران، اتفاق میمون و مبارکی است. این قضیه، سبب شده تا ناشران هم به انتشار کتاب، ترغیب شوند. اما مسئله مهمی که هنوز از دولت قبل مانده، کتاب سازی است. اینکه هر روز، با کتاب های تالیفی کمتر و سطح پایین تری روبرو هستیم و برخی از ناشران فقط می کوشند تا چیزی شبیه کتاب بسازند.

وی تصریح کرد: در هشت سال گذشته، با ممیزی های شدید، کاری با متن کتاب ها می کردند که دیگر چیزی از آن ها نمی ماند و این بررسی های دور از شان، سبب شد تا بی اعتمادی میان خواننده و نویسنده ایجاد شود و حتی برخی از مولفان و مترجمان از این حرفه کنار روند و یا حتی به خارج از کشور هجرت کنند.نکتۀ مهم دیگر این است که حمایت از ناشر، حمایت از علم و دانش و تحقیق و پژوهش است؛ در حالی که امروز یا از ناشران حمایتی صورت نمی گیرد و یا حمایت ها در چارچوب روابط انجام می شود.

به گفته حکمت از اشکالات دیگر می توان به خرید کتاب اشاره کرد که به بدترین وضع موجود رسیده است.وی ادامه داد: اگر در دوره آقای مهاجرانی یا آقای مسجد جامعی حتی تا هزار جلد هم از کتاب ها خریداری می شد اما اکنون حتی صد نسخه هم خریداری نمی شود که باید تجدید نظر صورت گیرد.»

 این استاد دانشگاه اما در ادامه جو نشاط بخش دولت یازدهم را تقدیر کرد و افزود: «باید به دولت آقای روحانی احسنت گفت که کوشید تا در این یک سال و یک ماه، بارقه امید و نشاط را در فضای فرهنگی کشور پدید آورد. برای مسئولان وزارت ارشاد آرزوی موفقیت و تلاش برای بهبود وضعیت علم و دانش و پژوهش و نشر را دارم.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین