کد خبر: ۲۵۸۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹

فیلسوف خاندان لاریجانی‌ها؛ همراه تازه جریان اعتدال

در سال 86 مهدی کروبی میهمان برنامه شب شیشه ای با اجرای رضا رشید پور بود. در آن برنامه که همزمان با انتخابات هیئت رییسه مجلس هشتم به روی آنتن رفت رشید پور از کروبی پرسید اگر شما امروز به عنوان نماینده در مجلس حاضر بودید به کدامیک از دو کاندیدای ریاست مجلس(حداد عادل و لاریجانی) رای می دادید. کروبی در پاسخ به رشید پور گفت: آقای لاریجانی.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از پاسخ کروبی به سوال رشیدپور این موضوع به ذهن متبادر می شود که کروبی لاریجانی را فردی معتدل و کارآزموده تر می شناخت و به همین دلیل او را نسبت به رقیبش حداد شایسته تر برای ریاست می دانست.

به گزارش گفت و گو نیوز، در همان زمان بود که مشخص شد افرادی که در مجلس هشتم حضور دارند نیز بیشتر متمایل به جریان معتدل اصولگرا هستند و علی لاریجانی با حمایت اصلاح طلبان حاضر در مجلس و با رای اکثریت اصولگرایان آن بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد.

پیدا بود که نگرانی جریان افراطی اصولگرا از میانه روی لاریجانی هر روز عمیق تر می شود و این موضوع سبب شد تا فراکسیون های مختلفی در دل مجلس اصولگرا شکل بگیرد.

نمایندگانی که خود را منتسب به جریان پایداری می نامیدند همواره در مقابل این مشی لاریجانی مقاومت می کردند و همواره در برابر او موضع گیری می کردند.

این تندروی ها تا جایی پیش رفت که لاریجانی از سوی این افراد به عنوان همراه ساکتین فتنه معرفی گردید و روز اعتراض نماینده های مجلس هشتم به عملکرد موسوی و کروبی، لاریجانی حاضر نشد در جایگاه رییس بنشیند و صندلی ریاست را به "شهاب الدین صدر" نائب رییس دوم سپرد.

مشی لاریجانی در سالهای اخیر و همراهی او با ناطق نوری که امروز از رهبران جریان اعتدال گرا محسوب می شود رییس مجلس نهم را شخصیتی فراتر از جریانات اصولگرا نشان داد و لاریجانی علاوه بر آنکه خود را اصولگرا می داند اما تندروی را به ضرر نظام جمهوری اسلامی قلمداد می کند.

امروز لاریجانی شأنی فراجناحی دارد و این امر به وضوح در مواضع او به ویژه در جریان استیضاح دکتر فرجی دانا هویدا بود. موضع گیری لاریجانی در ارتباط با جریان استیضاح وزیر علوم سبب شد تا حمید رسایی نماینده تندرو وابسته به جبهه پایداری با در دست گرفتن تراکت "دوپینگ لاریجانی اثر نکرد" او را متهم  به تلاش برای به نتیجه نرسیدن استیضاح کند. لاریجانی در استیضاح اخیر، جانب وزیر علوم را گرفت اما اکثریت نمایندگان رأی به عزل وی دادند.

روزنامه آرمان در این رابطه به نکاتی اشاره کرده و نوشته است: چند وقتی است اصلاح‌طلبان در ائتلافی نانوشته با اصولگرایان میانه‌رو هستند آیا دست دوستی اصلاح‌طلبان به سمت لاریجانی دراز خواهد شد؟ ‌ آیا این دست به گرمی فشرده می‌شود یا اینکه با نگاهی و تکان سری فدای مصلحت خواهد شد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: آنچه جریان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو را به هم وصل کرد بزرگانی مانند هاشمی، خاتمی و ناطق بودند که خود سالهای سال از تندروی‌ها آسیب‌دیده و ضرر کرده بودند.

همچنین عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید، اصلاح‌طلبان باید با لاریجانی همراه باشند چرا که اگر چه او اصولگراست اما مدیریتی اصلاح‌طلبانه دارد.

محمد عطریانفر در مصاحبه با هفته‌نامه صدا گفت: به نظر من نه‌تن‌ها لاریجانی و همفکرانشان باید وارد مجلس شوند، بلکه اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند اگر وی در جایگاه ریاست مجلس هم قرار گرفت با او همراه باشند.

وی افزود: نباید در این تردید کنیم که اندیشه معتدل و معقول آقای لاریجانی به مجلس راه پیدا نکند. به نظر من حتی نه‌تن‌ها ایشان و همفکرانشان باید وارد مجلس شوند، بلکه اصلاح‌طلبان تلاش کنند اگر وی در جایگاه ریاست مجلس هم قرار گرفت با او همراه باشند.

 

وی گفت: به اعتقاد من آقای لاریجانی در جایگاه مدیریت مجلس، امروز تصویری مانند آقای روحانی در نظام اجرایی پیدا کرده است که می‌توانیم روی آن حساب کنیم. وی فعالیت‌های ملی انجام داده و مدیریت‌های هوشمندانه‌ای داشته است. باید در نظر بگیریم اگر ریشه ایشان اصولگرایی است، اما روند مدیریتی او در مجلس اصلاح‌طلبانه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین