کد خبر: ۲۵۸۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶

نمایش کاسه بلورین عصر ساسانی در موزه ملی توکیو

موزه ملی توکیو در بخش اکتشافات باستانشناسی خود کاسه بلورینی به نمایش گذاشت که تحقیقات نشان می دهد مربوط به اوایل دوره ساسانیان در ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، این کاسه بلورین که در کاوش های سال 1962 تا 1967 میلادی در منطقه ˈناراˈ و از قبرستان شماره 126 این منطقه کاوشگری به دست آمده، سال جاری توسط اساتید دانشگاه علوم توکیو با استفاده از اشعه ایکس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بررسی ها ثابت کرد که این کاسه مربوط به نیمه اول عصر ساسانیان (قرن چهارم و پنجم میلادی) بوده و ترکیبات شیمیایی آن مربوط به خاک ایران است.



ویژگی های ظاهری این اثر تاریخی، به دلیل استفاده از شیشه نازک با سایر کاسه های بلورین شناخته شده عصر ساسانی و نمونه مشابه موجود در ژاپن و جهان کمی تفاوت دارد، ولی تحقیقات اشعه شناختی، ایرانی بودن این کاسه را اثبات کرده است.

ˈفورویا تاکه شیˈ محقق آثار باستانی در موزه ملی توکیو درباره مسیر ورود این اثر ایرانی به خاک ژاپن، گفت: این کاسه بلورین در مقبره اشرافی متعلق نیمه دوم قرن پنجم میلادی در نارا کشف شده است. 

به گفته وی، با توجه به اینکه مسیر جاده ابریشم در آن زمان فعال نبوده و همچنین به علت استفاده کم ساسانیان از مسیر دریایی، احتمال قوی می دهیم این اثر از مسیر استپ و از خاک روسیه امروزی به چین رفته و از آنجا از شبه جزیره کره به ˈناراˈ که پایتخت آن زمان ژاپن بوده، وارد شده است.

این کاسه بلورین با توجه به قدمت آن، قدیمی ترین شی ایرانی کشف شده در خاک ژاپن می باشد. پیشتر نمونه های دیگری از کاسه های بلورین ایرانی در ژاپن کشف و شناخته شده بود که مشهورترین آنها کاسه بلورین مربوط به نیمه دوم دوران ساسانیان است که در گنج خانه سلطنتی ˈسوشایینˈ در شهر ˈناراˈ نگهداری می شود. 

نمایش این کاسه بلورین در قالب نمایشگاه اکتشافات باستانشاسی ژاپن تا روز 16 آذرماه (هفتم دسامبر) در موزه ملی توکیو در پارک اونو این شهر ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین