کد خبر: ۲۵۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲

ضرغامی: ممکن است یک موسیقی از رسانه ملی حلال و از رسانه عربستان حرام باشد

رییس سازمان صدا و سیما گفت: امام صادق(ع)می فرمایند: غنا به معنای آواز خوانی است و این معنا مطلق است و حتی شامل تلاوت قرآن، اذان، مناجات و هر نوع آوازخوانی دیگر می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، سید عزت الله ضرغامی در آیین اختتامیه طرح قرآن کتاب زندگی، گفت: غنا دو نوع است یعنی یا حلال و یا حرام است و مقام معظم رهبری این دسته از آوازخوانی را از غنای حرام جدا می کند.

وی با اشاره به مرز بندی رهبر حکیم انقلاب درباره موسیقی حلال و حرام با استفاده از آیه 6 سوره «لقمان»، گفت: در موسیقی حلال ظرفیت عظیمی وجود دارد که باید با برنامه ریزی درست در جهت هدایت از آن استفاده کرد.

ضرغامی افزود: در سوره مبارکه «لقمان» آیه ای درباره موسیقی بیان شده و این آیه برای روشن کردن احکام و ابعاد این موضوع مورد استفاده علما قرار می گیرد.

رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به مرزبندی مقام معظم رهبری درباره این آیه، ادامه داد: از قدیم علما درباره موسیقی احکامی را در ذیل همین آیه مورد بحث قرار می دادند اما مقام معظم رهبری این آیه را به عنوان مرز موسیقی حلال و حرام تعیین می کند به این صورت که اگر آواز خوانی «مضل عن سبیل الله» باشد حرمت دارد اما اگر «مضل عن سبیل الله» نباشد حرمت ندارد و حلال است حال می خواهد هر نوع آواز خوانی باشد از این رو باید جمهوری اسلامی ایران آن را رشد داده و از آن برای هدایت استفاده کند.

ضرغامی با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره موسیقی در سال 88 ، گفت: رهبر معظم انقلاب سال 88 این موضوع را مطرح کردند و ما در سازمان با بررسی و استخراج نکات موضوع موسیقی منبعی را جمع آوری و مورد استفاده قرار دادیم.

وی شعر آهنگ و ریتم را در حلال و یا حرام بودن موسیقی مؤثر دانست و گفت: موضوعات مختلفی در حلال یا حرام بودن موسیقی مؤثر و ممکن است یک موسیقی از رسانه جمهوری اسلامی پخش شود و حلال باشد و همین موسیقی از رسانه کشوری مانند عربستان پخش شود و حرام باشد.

* آواز خوانی در حوزه قرآن و ادعیه ظرفیت عظیمی است که باید استفاده شود

رییس سازمان صدا و سیما آوازخوانی در حوزه قرآن ادعیه و مناجات را یک ظرفیت عظیم بیان کرد و گفت: مشخصا درباره آوازخوانی در حوزه های قرآن ادعیه و مناجات یک ظرفیت عظیمی وجود دارد که امروز قاریان ما با سبقت از قاریان مصری از این ظرفیت برای هدایت استفاده می کنند و خوشبختانه با نظر سنجی های صورت گرفته عموم مردم علاقه خاصی به صدای قاریان ایرانی دارند.

ضرغامی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی در این حوزه اظهار داشت: هنگامی که یک آیه با زیبایی تلاوت می شود و انسان را متحول می کند، ضروری است ما مسئولان در این زمینه کارهای زیادی را برنامه ریزی و اجرا کنیم.

وی با اشاره به قرائت های زیبای قاریان اهل سنت، تصریح کرد: یکی از حوزه هایی که امروزه به خوبی رواج یافته قرائت های جمعی قرآن توسط قاریان کشور خصوصاً قاریان اهل سنت است، این قرائت ها هنگامی که از شبکه های مختلف پخش می شود تأثیر خوبی در موضوع وحدت دارد و با خود برکات زیادی به همراه می آورد.

اختتامیه چهاردهمین دوره طرح قرآن، کتاب زندگی با حضور رئیس سازمان صدا و سیما در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین