کد خبر: ۲۵۹۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

مغز رباتی که به ربات‌ها همه‌ چیز یاد می‌دهد

نوعی سیستم محاسباتی جدید به نام مغز ربات (Robo Brain) منابع فراوانی را از اینترنت دانلود و پردازش می‌کند و اطلاعات حاصله را به هنگام نیاز دیگر ربات‌ها در اختیار آن‌ها می‌گذارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، این مغزربات هم‌اکنون در حال دانلود و پردازش‌کردن حدود یک میلیارد تصویر، 120 هزار ویدیو و 100 میلیون سند و راهنمای استفاده از ابزار و فناوری‌های مختلف است. این اطلاعات در یک فرمت دوستدار ربات ترجمه و ذخیره می‌شود و ربات‌ها به هنگام نیاز می‌توانند به آن مراجعه کنند.

دانشمندان دانشگاه کورنل، استنفورد، براون و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی مدعی‌اند سامانه «مغزربات» تصاویر را برای گزینش اشیایی از میان آن‌ها پردازش می‌کنند و با متصل‌کردن تصاویر و ویدیوها به متن، اشیا و کاربردهای آن‌ها را به همراه زبان و رفتار انسانی یاد می‌گیرد.

زمانی که رباتی یک فنجان قهوه را می‌بیند، از «مغز ربات» یاد می‌گیرد که این نه تنها یک فنجان قهوه است بلکه می‌توان آن را با دسته‌اش گرفت و این که زمانی که فنجان پر است باید آن‌ را مستقیم به سمت بالا نگه داشت.

این سیستم از آنچه دانشمندان علوم رایانه «یادگیری عمیق ‌ساختاربندی‌شده» می‌نامند، بهره می‌برد. در این جا اطلاعات در بسیاری از سطوح ذخیره می‌شود. به طور مثال، در یک سطح، یک صندلی در گروه صندلی‌ها قرار می‌گیرد و در سطح دیگر ربات یاد می‌گیرد که این صندلی‌ها جزو مبلمان هستند. سامانه مغزربات می‌داند که صندلی‌ها اجسامی هستند که می‌توان روی آن‌ها نشست و این که انسان می‌تواند روی یک چهارپایه یا نیمکت نیز بنشیند.

ربات‌های خانگی، ربات‌های تحقیقاتی و همچنین خودروهای خودران می‌توانند از اطلاعات این ربات استفاده کنند.

کاربران انسانی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت مغزربات، تصحیحاتی بر روی اطلاعات آن انجام داده و اطلاعاتی را به آن بیفزایند.

محققان جزئیات این پروژه را در «نشست رباتیک: علم و سیستم‌های 2014 » تشریح کردند و این جزئیات هم‌اکنون روی وب‌سایت http://robobrain.me قابل‌دسترس است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین