کد خبر: ۲۵۹۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱

آخرین تحولات نبرد ارتش لبنان با تروریست ها

نبرد جدید بین ارتش لبنان و گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره که صبح دیروز پنجشنبه آغاز و به درگیری های شدیدی منجر شد اکنون در وضعیت « هشدار و هوشیاری» بسر می برد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا با حمله گروه های تروریستی تکفیری به پایگاه ارتش لبنان در« وادی حمید » بلندی های شهرک عرسال لبنان با هدف تصرف آن و سپس پیشروی به سوی عرسال و اشغال دوباره آن و حتی دیگر شهرک های مجاور، مرحله جدید نبرد ارتش لبنان با آنها آغاز شد.

ارتش لبنان با پاسخ محکم و با استفاده از توپخانه ، بالگردها و سلاح های نیمه سنگین، تروریست های تکفیری را مجبور به عقب نشینی کرد.

به گزارش منابع رسمی لبنانی در درگیری های شدید دیروز یک نظامی لبنانی شهید و 3 تن زخمی شده اند.



** کمین گروه های تروریستی تکفیری

گروه های تروریستی تکفیری سپس به یک گشتی ارتش لبنان (خودرو هامر) حمله و 5 نظامی لبنانی را به اسارت گرفتند.

نیروهای ویژه ارتش لبنان با ورود به صحنه نبرد موفق شدند 4 نظامی را نجات دهند و از سرنوشت نظامی پنجم خبری در دست نیست.

خبرگزاری ملی سوریه گزارش داد که این 5 نظامی لبنانی درکمین گروه های مسلح تروریست در منطقه وادی الرهوه عرسال گرفتار شده بودند که با حمله نیروهای ارتش 4 تن نجات یافتند و تعداد زیادی از تروریست های مسلح کشته و یا زخمی و خودرو انها که به سلاح ضد هوایی مجهز بود، نابود شد.

در این درگیری یک نظامی لبنانی زخمی و یک تن ناپدید شد.

نیروهای ارتش لبنان ، خودرو هامر را هم نابود کردند تا بدست تروریست های تکفیری نیفتد.

برخی منابع خبری ادعا کرده اند که احتمالا راننده خودرو گشتی لبنانی، همقطاران خود را به گروگان گرفته بوده و قصد داشته است آنها را به گروه های تروریستی تکفیری تسلیم کند.

درگیری های دیروز بعداز حدود 4 هفته از اشغال شهرک عرسال توسط گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره صورت گرفت که با عقب نشینی این گروه ها به بلندی های عرسال، کشته شدن 19 نظامی، 16 شهروند و ربوده شدن تعدادی از نظامیان و نیروهای امنیتی لبنانی پایان یافته بود. 

براساس این گزارش ، خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که تعدادی از زخمی ها و جنازه های گروه های تروریستی تکفیری درگیری دیروز وادی حمید منطقه عرسال در شمال شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه به یک بیمارستان صحرایی در شهرک عرسال منتقل شده است.

این گزارش حاکی است که با افزایش خطرهای امنیتی شمار زیادی از اهالی عرسال و حومه آن درحال ترک منطقه و رفتن به دیگر مناطق لبنان هستند.



** احتمال بسته شدن مرزهای سوریه و لبنان

روزنامه لبنانی السفیر روز جمعه به نقل از « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان نوشت که با گسترش تهدیدها و خطرهای امنیتی احتمال بسته شدن مرزهای لبنان با سوریه افزایش یافته است.

المشنوق با توجه به آخرین تحولات میدانی در سوریه احتمال داده است شمار زیادی از سوری ها وارد خاک لبنان شوند که قطعا به مشکلات امنیتی و اجتماعی لبنان منجر خواهد شد.

تحولات در منطقه عرسال لبنان از مهمترین محورهای جلسه دیروز هیات دولت لبنان بود و علاوه بر وزیران دفاع و کشور، ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان در میان جلسه در تماسی تلفنی با « تمام سلام» نخست وزیر این کشور، اعضای هیات دولت را در جریان آخرین تحولاتی میدانی منطقه عرسال قرار داد.

منابع خبری گفته اند که بعداز اطلاع وزیران از شرایطی میدانی و بویژه تاکید بر سیطره گروه های تروریستی تکفیری بر برخی مناطق و گذرگاه ها نفس در سینه آنها حبس شده است.



** شایعه اعدام یک نظامی ربوده شده

شایعه اعدام « علی السید» یک نظامی ربوده شده لبنانی توسط گروه های تروریستی تکفیری که هنوز بطور رسمی تایید نشده است، مردم منطقه شمال لبنان بویژه شهرک فنیدق استان عکار ( زادگاه السید) را به خیابان ها کشاند.

مردم ضمن بستن برخی راه های ارتباطی بین شهرها، انزجار خود را از گروه های تروریستی تکفیری اعلام کردند و با تاکید بر حمایت خود از ارتش و نیروهای امنیتی خواستار نجات فوری نظامیان ربوده شده ، شدند.

از سوی دیگر دولت لبنان یک تیم ویژه را مامور کرده است تا صحت نوار منتشره از اعدام علی السید را بررسی کند.

گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره که نظامیان لبنانی را ربوده اند، تهدید کرده اند در صورت مخالفت دولت لبنان با مطالبات آنها ، این نظامیان را یکی بعداز دیگری اعدام می کنند.

آزادی شماری از زندانیان تکفیری در زندان های لبنان و سوریه و خروج حزب الله از سوریه از جمله مطالبات گروه های تروریستی تکفیری اعلام شده است.

وزارت کشور لبنان تاکید کرده است که گروه های تروریستی تکفیری این تهدید خود را عملی نمی کنند و مذاکرات سری و از کانال های مختلف برای آزادی نظامیان ربوده شده ، ادامه دارد.

منابع خبری از مذاکره قطر و ترکیه با همکاری ژنرال « عباس ابراهیم» فرمانده نیروهای امنیت عمومی لبنان با گروه های تروریستی تکفیری خبر داده اند.

نخست وزیر لبنان از رسانه های لبنانی خواسته است تا از گمانه زنی و انتشار اخبار تایید نشده در خصوص پرونده نظامیان ربوده شده، امتناع کنند واجازه دهند تا مذاکرات سری به نتیجه برسد.

مقامات سیاسی ، امنیتی و نظامی لبنان ازمردم و رسانه های خواسته اند که به دستگاه های نظامی اطمینان و از تشکیک در خصوص قدرت آنها خودداری کنند.

برخی رسانه های لبنانی اعلام کرده اند که دستگاه های نظامی و سیاسی لبنان بعداز حمله اخیر گروه های تروریستی تکفیری اقدامات و تدابیر مناسب برای مقابله با این گروه ها را اتخاذ نکرده اند.

در همین حال رسانه ها نوشته اند که امروز یک محموله جدید کمک های نظامی آمریکا برای ارتش لبنان وارد بیروت می شود.



** بازداشت های جدید

فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد که نیروهای ارتش در شهرک الصویری منطقه بقاع غربی « توفیق برکات صالح» عضو گروه های تروریستی تکفیری را بازداشت کرده و تحقیقات از او ادامه دارد.

ارتش لبنان همچنین در یک ایست و بازرسی در منطقه عرسال« خالد کرمبی» از اهالی این شهرک را هنگام تلاش برای فراری دادن دو تروریست که از نزدیکان « عماد جمعه» از سرکردگان گروه تروریستی تکفیری داعش هستند، بازداشت کردند.

دستگاه قضایی لبنان دیروز حکم توقیف عماد جمعه و « احمد جمعه» از بستگان او را بعداز اعتراف به عضویت در گروه های تروریستی تکفیری صادر کرده است.

عماد جمعه و احمد جمعه دربازداشت بسر می برند.

عماد جمعه یازدهم مردادماه گذشته و ساعاتی قبل از شروع حمله گروه های تروریستی تکفیری به شهرک عرسال دریک ایست و بازرسی بازداشت شد.

رسانه های لبنانی گزارش دادند که عماد جمعه اعتراف کرده است، قصد گروه های تروریستی تکفیری از حمله به لبنان ایجاد امارت داعش است.

براساس این گزارش ، ارتش لبنان همچنین از بازداشت سه تن دیگر که در درگیری های دیروز گروه های تکفیری تروریستی با ارتش لبنان در منطقه عرسال دست داشتند، خبر داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین