کد خبر: ۲۵۹۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

فرجام بورسیه‌های غیرقانونی

حتما این دولت موضوع بورسیه های غیرقانونی را پیگیری می کند حتی اگر 10 وزیر علوم تغییر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سرویس سیاسی - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اولین وزیر دولت یازدهم بود که با استیضاح نمایندگان از حضور در وزارتخانه بازماند. حامیان وزیر علوم معتقد اند دلیل استیضاح وزیر علوم بیشتر به خاطر افشای اعطاء بورسیه‌های غیر قانونی به افراد خاص در دولت قبل و تصمیم وزیر در برخورد قاطع با این موضوع است به طوری که برخی اتفاقات رخ داده برای وزیر علوم را با این شعر حافظ تفسیر می کردند: جرمش این بود که اسرار هوایدا می‌ساخت.
 
فارغ از مسایل مطرح شده در مورد دلایل استیضاح فرجی دانا، آن چیزی که این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است پاسخ به این سوال است که با استیضاح فرجی دانا سرانجام پیگیری بورسیه‌های غیر قانونی به کجا خواهد رسید؟ و آیا با استیضاح وزیر علوم، دولت از ادامه روند پیگیری موضوع دست خواهد کشید؟ این سوال مساله مهم افکار عمومی خصوصا قشر دانشگاهی است که به شدت پیگیراند تا بدانند فرجام بورسیه قانونی با  تغییر وزیر علوم چه خواهد شد؟ و آیا دلواپسان پیگیری پرونده بورسیه‌های غیر قانونی، به هدف خود برای منصرف کردن دولت از پیگیری بورسیه‌ها می‌رسند؟
 
فرجام بورسیه‌های غیرقانونی
 
-    روحانی: مبارزه با فساد در زمینه بورسیه‌ها جدی خواهد بود
هر چند بورسیه غیر قانونی در امتداد همان استخدام‌های غیر قانونی دولت دهم است اما می توان جواب این سوال را در لابه لای صحبت‌های اعضای دولت یازدهم پیدا کرد.
 
روحانی پس از اینکه اعلام کرد ما به رای مجلس هر چه که باشد احترام می‌گذاریم، در سخنانی در حرم مطهر امام(ره) (در هفته دولت) پاسخ روشنی به این سوال داد.
 
وی با اشاره به تلاش دولت در برنامه‌های موردنظر خود از جمله اقتصاد و سیاست خارجی و دیگر زمینه‌ها اظهار کرد: مبارزه با فساد از جمله برنامه‌های موردتاکید دولت در ادامه مسیر خود خواهد بود و به طور کلی دولت در زمینه مبارزه با فساد از جمله فساد در دانشگاه‌ و مدارک علمی و مبارزه با فساد در زمینه بورسیه‌ها جدی خواهد بود و این مسیر را ادامه خواهد داد.
 
رییس جمهور تاکید کرد: همه بدانند با تغییر یک نفر، مسیر دولت عوض نمی‌شود و این دولت همان مسیری را که مردم و آرای مردم برای آن مشخص کرده‌اند ادامه خواهد داد.
 
-    سرپرست وزارت علوم: از نظرات سایر ارگان ها برای پیگیری بورسیه‌های غیر قانونی استفاده می‌کنیم
 
اما قول پیگیری برررسی فساد تنها به روحانی ختم نشد و محمد علی نجفی، سرپرست معرفی وزارت علوم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که  براساس قانون، وضعیت بورسیه های غیرقانونی را پیگیری خواهیم کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا در این کمیته از نظر دیوان محاسبات مجلس و سازمان بازرسی کل کشور برای پیگیری بورسیه های غیر قانونی استفاده خواهد شد یانه، گفت: وزارت علوم کار خود را می کند و ما از نظرات ارگان های نظارتی دیگر نیز حتما استفاده خواهیم کرد.
 
 
-    جهانگیری: بورسیه‌ها پیگیری می‌شود حتی اگر 10وزیر علوم  برکنار شود 
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم معارفه سرپرست وزیر علوم، بر تصمیم دولت برای پیگیری این موضوع پافشاری کرد و گفت: علم کشور همواره از رانت و فساد به دور بوده و هیچ گاه در دانشگاه ها سخنی از این مسایل نبوده است.
 
وی با بیان این که همه مردم و مسئولین از سهمیه ای که به برخی از گروه ها داده شده استقبال کرده اند، گفت: 240 هزار نفر در آزمون دوره دکتری شرکت می کنند و 12 هزار نفر از آنها در این دوره پذیرش می شوند؛ چرا باید کسانی که حداقل ها را نیز ندارند جانمایی شده و عضو هیات علمی شوند و دولت هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند.    
                                                                            
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به کسانی که برکناری وزیر را حربه‌ای برای منصرف کردن دولت از پیگیری بورسیه‌ها می‌دانند خط و نشان کشید و گفت: حتما این دولت موضوع بورسیه های غیرقانونی را پیگیری می کند حتی اگر 10 وزیر علوم تغییر کند.
 
-    وزیر دادگستری: تشکیل کمیته برسی تخلفات بورسیه
 
پورمحمدی وزیر دادگستری نیز در مورد اعطای بورسیه از سوی وزارت علوم در دولت قبل گفت: در پرونده (بورسیه ها)، تخلفی در وزارت علوم برای اعطای بورسیه انجام شد لذا دولت کمیته ای تشکیل داد تا اولا مواردی که تخلف نشده از حمایت لازم برخوردار باشند و بعد از آن، به پرونده هایی که تخلف شده رسیدگی کند.
 
 پورمحمدی ادامه داد: آنهایی که در این پرونده با تخلف بورسیه گرفتند می توانند ادامه تحصیل دهند اما مانند یک دانشگاه خصوصی هزینه تحصیلی را باید خود پرداخت کنند و امتیازاتی که نصیب شان شده مانند استخدام و تدریس، سلب شده است.
 
وزیر دادگستری تاکید کرد: اگر تخلفی از سوی مسوولان و عاملان ذیربط اتفاق افتاده باشد، قابل تعقیب است و به این مورد رسیدگی می شود چون پای حقوق جوانان در میان است و دولت با ملاحظه کامل به این موضوع رسیدگی می کند.
 
به نظر می‌رسد دولت با تمام موانع موجود عزم خود را برای افشا و برکناری اخذ کنندگان بورسیه‌های غیرقانونی جزم کرده و حاضر است در این مورد هزینه‌های بیشتر از استیضاح وزیر را پرداخت کند تا بدین ترتیب به سوال مهم افکار عمومی خصوصا جامعه دانشگاهی پاسخی قابل قبول ارائه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین