کد خبر: ۲۵۹۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
محمد سلطانی‌فر:

رسانه ملی در حمایت از وزرای دولت جانب عدالت را رعایت نکرد

اگر صدا و سیما در دولت‌های قبل هم قدرت نقد داشت؛ باتوجه به بلایی که امروز بر سر کشور آمده، امروز هم حق داشت که دولت را نقد کند/ دولت نه تنها برای خودش بلکه برای تمام بخش‌ها باید به فکر رادیو و تلویزیون باشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر رسانه‌ای در برخورد با نقد؛ جناحی برخورد کرد و یک جناح را، یک فضا را، یک دولت را یا یک وزیر را نقد کرد و دیگری را نقد نکرد؛ می‌توان گفت به وظیفه اصلی رسانه‌ای خودش عمل نکرده است.

محمد سلطانی‌فر(مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر مسئول روزنامه صبح اقتصاد) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با موضع رسانه ملی نسبت به دولت یازدهم گفت: رسانه‌ای که نقد نکند؛ رسانه نیست. اعتقاد بر این داریم که رسانه‌ها باید قدرت نقد داشته باشند تا بتوانند به وظیفه اصلی‌شان عمل کنند. اما اگر رسانه‌ای در برخورد با نقد جناحی برخورد کرد و یک جناح را، یک فضا را، یک دولت را یا یک وزیر را نقد کرد و دیگری را نقد نکرد؛ آن وقت می‌توان گفت به وظیفه اصلی رسانه‌ای خودش عمل نکرده است.

سلطانی‌فر گفت: رسانه بنابر اسمش می‌باید ملی باشد اما این تیغ انتقادش درمورد این جناح عمل نکرد و در مورد جناح‌های دیگر عمل کرد؛ ما به این برخورد می‌گوییم برخورد جناحی و نقض رسانه‌ای. اگر صدا و سیما در دولت‌های قبل هم قدرت نقد داشت؛ باتوجه به بلایی که امروز بر سر کشور آمده، امروز هم حق داشت که دولت را نقد کند. در اینجاست که ما می‌گوییم این نوع نقد جناحی است.

وی ادامه داد: من اعتقاد ندارم که رسانه ملی باید ابزاری در اختیار دولت باشد، رسانه باید انتقاد کند اما نه اینکه جناحی برخورد کند. نه اینکه منافع ملی را قربانگاه نگاه سیاسی خود کند. در این صورت بی‌اعتمادی مردم نسبت به رسانه ملی را شدهد خواهیم بود که از مهمترین آسیب‌هایی است که همه‌مان دچارش می‌شویم. وقتی که بی‌اعتمادی شکل گیرد؛ شاهد این هستیم که مردم ارجاع می‌کنند به رسانه‌های خارجی، و این رجوع به رسانه‌های خارجی همان خطری است که اگر اتفاق بیفتد؛ مردم یک کشور را به شدت دچار بحران می‌کند.

سلطانی‌فر در جواب به این سوال که آیا عملکرد کنونی رسانه ملی می‌تواند باعث شود که دولت نتواند آن‌گونه که باید و شاید گام‌های خود را به سمت جبران آسیب‌های گذشته بردارد یا خیر؛ گفت: قطعاً این یکی از بدترین خطراتی است که دولت به آن دچار می‌شود و خطر بدتر بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت است که خیلی باید مواظب این فضا باشیم تا این بی‌اعتمادی گسترش پیدا نکند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسانه ملی در یک برخورد بیرونی و ظاهری در جهت حمایت از وزرای دولت جانب عدل را رعایت نکرد، گفت: در کل می‌توانیم بگوییم که این مورد باید مورد ارزیابی از لحاظ ارزش و محتوا قرار گیرد و رویش کار علمی صورت بگیرد تا بتوانیم به این مسأله؛ یک پاسخ صحیح بدهیم.

سلطانی‌فر در باره‌ی ضرورت وجود تلویزیون خصوصی گفت: قطعاً‌ دولت نه تنها برای خودش بلکه برای تمام بخش‌ها باید به فکر رادیو و تلویزیون باشد. خود من همیشه به فکر راه‌اندازی رادیو تلویزیون و رسانه‌های خصوصی بوده‌ام و این را تنها شامل دولت نمی‌بینیم بلکه شامل همه ازجمله دولت می‌بینم که باید از این امکان بهره‌مند شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین