کد خبر: ۲۵۹۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶

گاردین: عربستان بزرگترین حامی تروریسم در جهان است

روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای به بررسی نتایج ۱۳ سال جنگ علیه تروریسم و حمایت غربی‌ها از رژیم‌های مستبد عربی پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش تسنیم، اوین جونز در مقاله خود در روزنامه گاردین با عنوان "برای از بین بردن تروریسم، انگلیس باید به حمایت خود از عربستان پایان دهد"، نوشت: جنگ علیه تروریسم از 13 سال پیش شروع شد اما هیچ انسان عاقلی برای دستاوردهای بدست آمده در طول این مدت جشنی نخواهد گرفت.

وی افزود: حملاتی علیه آزادیهای مدنی در سراسر جهان به راه افتاد و همچنین مداخله های نظامی نه تنها موفقیت آمیز نبود بلکه فاجعه بار بود.

جونز نتایج بدست آمده در طول این مدت را زیر سوال برد زیرا به نوشته وی، بسیاری از مردم انگلیس امروز احساس می کنند که کشورشان از قبل ناامن تر شده است و عناصر تندرو در سوریه و عراق جولان می دهند و علاوه بر آن، لیبی قربانی گروههای شبه نظامی تندرو شده است.

این نویسنده تصریح کرد: نتایج جنگ علیه تروریسم همان شکستی است که مصیبت ها را بدنبال خود داشته است.

جونز افزود: بعد از اینکه دولت انگلیس درجه هشدار درباره تروریسم را به مرحله "خطر" افزایش داد و پیشنهاد وضع قوانین برای مبارزه با تروریسم را مطرح کرد؛ باید درخصوص 13 سال فاجعه بار گذشته تامل کنیم زیرا یک حلقه گمشده وجود دارد و آن هم همان رابطه غرب با رژیم های دیکتاتوری در خاورمیانه است که نقش پلیدی را در پا گرفتن و تشدید تروریسم عناصر افراطی ایفا کرده اند.

وی تصریح کرد: غرب همپیمان نظامی و اقتصادی و دیپلماتیک با این رژیم ها است و برخی از این رژیم ها "رژیم هایی وحشی" هستند.

این نویسنده نوشت: درحالی که هیچ دلیلی وجودندارد که نشان دهد قطر از گروه داعش به طور مستقیم حمایت مالی می کند اما برخی از افراد در داخل قطر به طور قطع اینکار را انجام می دهند.

جونز اشاره کرد: براساس یادداشت های محرمانه ای که هیلاری کلینتون وزیر سابق خارجه آمریکا امضا کرده بود و پایگاه ویکلی لیکس آن را منتشر کرد، قطربدترین پرونده در همکاری در امر مبارزه با تروریسم را با آمریکا دارد.

وی افزود: درحالی که غرب از قطر می خواهد که از حمایت از تروریسم بین المللی دست بکشد، انگلیس قطر دیکتاتوری را به سلاح مجهز می کند و به این کشور تجهیزات و سلاح به قیمت میلیونها پوند می فروشد.

این نویسنده در پایان تصریح کرد: عربستان یکصد میلیون دلار برای حمایت از برنامه های مبارزه با تروریسم کمک کرد اما براساس یادداشت های کلینتون که درز کرده است، عربستان بزرگترین حامی مالی گروههای تروریستی مستقر در جهان به شمار می رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین