کد خبر: ۲۵۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
سياست خارجي اصول دارد و عرصه شعار نيست

آیت‌الله هاشمی: حبس عده‌ای با اتهامات سیاسی،هیچ منفعتی برای جامعه ندارد

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار اعضاي اتاق فكر مسائل بين‌‌المللي در معاونت بين‌المللي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تأكيد بر اهميت تصميمات تاريخي در سياست خارجي، گفت: سياست خارجي اصول دارد و عرصه شعار نيست و نبايد به جاي استفاده از فرصت‌ها، به سوي تخريب فرصت‌ها برويم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اصطلاح منافع ملي و حياتي را داراي معاني خاص در سياست خارجي دانست و با اشاره به سفر خويش به مسكو در زمان شوروي سابق گفت: در مذاكرات با گورباچف توافقاتي داشتيم كه تأثيرات آنها در تقويت ايران براي دفاع از حريم آبي و خاكي كشور فراوان بود و هنوز هم پایه بسیاری از قراردادهاست.

به گزارش آفتاب، ايشان با اشاره به سياست جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي پس از فروپاشي شوروي و استقلال كشورهاي آسياي ميانه، گفت: هم دانش و تكنولوژي كشور را در موضوعات خاص ارتقاء داديم و هم همسايگاني داشتيم كه به خاطر رفتار انساني ايران در سال‌هاي نيازمندي آنان، مشتاق گسترش روابط و مبادلات اقتصادي و بازرگاني با جمهوري اسلامي بودند.


آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار اعضاي اتاق فكر مسائل بين‌‌المللي در معاونت بين‌المللي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تأكيد بر اهميت تصميمات تاريخي در سياست خارجي، گفت: سياست خارجي اصول دارد و عرصه شعار نيست و نبايد به جاي استفاده از فرصت‌ها، به سوي تخريب فرصت‌ها برويم. 

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، سياست ايران در مقطع پذيرش قطعنامه را يك نمونه از اتخاذ سياست خارجي مبتني بر عزت، حكمت و مصلحت دانست و گفت: ادامه جنگ به ادلّه‌اي خاص، مصلحت کشور نبود و چنان حكيمانه وارد شديم كه همه كشورهاي غربي و مخصوصاً آمريكا در سازمان ملل سند عزت مردم ايران و ذلت حزب بعث را امضا و بين‌المللي كردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ماجراي مك‌فارلين، گفت: با اتخاذ روش‌هاي سياسي، عمده‌‌ترين نيازهاي جنگ را كه در آن مقطع قطعات هواپيما و رادارها و موشك‌هاي دریایی، ضد تانک و ضدهوايي بود، تأمين كرديم و پس از آن نيز چنان مديريت كرديم كه آمریکایی ها خودشان بر طبل رسوايي خود کوبیدند. 

ايشان با ابراز تأسف از سياست خارجي چند سال گذشته كه بسياري از فرصت‌ها را تبديل به تهديد كرد، گفت: چرا بايد همسايگان ما براي همراهي با دشمنان ايران، بپذيرند كه درآمدهاي نفتي خويش را ارزان بفروشند؟!

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تشريح تفاوت‌هاي سياست خارجي ايران در قبال كشورهاي آسياي ميانه، همسايگان و كشورهاي عربي طي دولت‌هاي گذشته، گفت: در تعاملات با كشورهاست كه توليدات افزايش مي‌يابند و اقتصاد رونق مي‌گيرند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اهميت سياست خارجي در نظم جهاني و احساس امنيت مردم، پيامدهاي تروريستي سال‌هاي اخير را نتيجه اشتباهات قدرت‌هاي جهاني طي دو دهه گذشته خواند و گفت: وقتي دچار روزمرگي سياسي شدند و برای اهداف کوتاه مدت از گروه‌هاي تندرو حمايت‌هاي سياسي و نظامي كردند، آتش آنها دامن خودشان را گرفت و امروز القاعده، طالبان، داعش و بوكوحرام، مخلّ امنيت سياسي آنها و زندگي مردم حتي در قاره آمريكا و اروپا هستند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به اختلافات اخير روسيه با آمريكا و غرب در ماجراي اوكراين اشاره كرد و گفت: اگر درست مديريت نشود و براساس منافع كشورها و لج‌بازي‌هاي سياسي عمل كنند، امنيت رواني غرب براي تأمين انرژي مخدوش مي‌شود.

ايشان با تأكيد بر اهميت تحصيلات و تحقيقات آكادميك براي تعميق علمي و تحقق عملي آرمان‌هاي نظام در بعد سياست خارجي، گفت: استادان و دانشجويان علوم سياسي و مطالعات بين‌المللي پشتوانه‌هاي علمي كشور در امروز و آينده هستند و بايد در فضايي آزاد، تحقيق و مباحثه كنند.

در آغاز اين ديدار آقايان تقوي، دكتر نقيب‌زاده، دكتر دهشيار، دكتر مجلسي و خانم دكتر الهه كولايي، به بيان ديدگاه‌هاي خويش در خصوص نقاط ضعف و قوت سياست خارجي ايران در مقاطع مختلف انقلاب پرداختند و از برنامه‌هاي غيرعلمي دولت سابق در انزواي استادان دانشگاه‌ها گلايه كردند و از اينكه بعضي از استادان در هر ترمي متخصص هر يك از رشته‌ها و موضوعات خاص، مخصوصاً در علوم انساني و به ويژه در علوم سياسي مي‌شوند، اظهار نگراني كردند كه نتيجه آن كم شدن عمق علمي دانشجويان و عادت آنان به سطحي‌نگري خواهد بود.


وی همچنین تاکید کرد: در همه سطوح نظام کسی منفعتی برای جامعه متصور نمی‌شود که عده‌ای با اتهامات سیاسی محبوس باشند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، با ابراز امیدواری از فراهم شدن زمینه‌ها برای آزادی همه آنها، اختلافات سلیقه و نظر را بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) «رحمه» خواند و گفت: آنچه که قرآن مسلمانان و به طور کلی انسان‌ها را از آن نهی کرده، تنازع است که فرد و اجتماع را فشل می‌سازد.

وی تعمیق فعالیت‌های نهادهای مدنی برای رشد آگاهی مردم مؤثر و ضروری دانست.

بر اساس این گزارش در ابتدای این دیدار هر یک از زنان عضو خانواده‌های زندانیان حاضر در این جلسه گزارشی از وضعیت جسمی و قضائی زندانی خویش ارائه و به خاطر بعضی از سختگیری‌های سلیقه‌ای گلایه کردند و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز با ابراز همدردی با آنان که قبل و بعد از پیروزی انقلاب از شرایط زندان و زندانی آگاهی دارند، ضمن دعوت آنان به صبر و تحمل، گفت: مطمئن باشید مطالب شما را به جاهایی که لازم است، منتقل می‌نمایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین