کد خبر: ۲۶۰۰۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
آذر منصوری در گفت‌وگو با «آفتاب» تحلیل کرد:

ریشه شکست اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران چه بود؟

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حضور احزاب در انتخابات تا پای صندوق های رای است. تا زمانی که احزاب نتوانند بر عملکرد اعضای خود نظارت داشته باشند، اعضا دربرابر حامیان و مردم پاسخگو نخواهند بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آفتاب» در تحلیل نتیجه انتخابات هیئت رئیسه و رئیس شورای شهر تهران گفت: من قبل از تحلیل نتیجه انتخابات اجازه دهید به مقدمه‌ای کوتاه درباره انتخابات شورای شهر اشاره کنم. برای اولین بار در تاریخ انتخابات شورای شهر این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. برای همین حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر پیوندی جدی با انتخابات ریاست‌جمهوری خورده بود. بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان که می‌توانستند در انتخابات شوراها حضور داشته باشند به دلیل عدم استراتژی مشخص انتخابات ریاست‌جمهوری بویژه به دلیل احتمال رد صلاحیت اعضا به شورای شهر راه پیدا نکردند. در واقع با توجه به این محدودیت‌ها و شرایط موجود قطعا اگر افراد دیگری در کنار این اعضا وارد شورا می شدند تاثیر گذاری بیشتری داشتند. در مجموع با توجه به این همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات این نهاد دموکراتیک باعث شد که توجه لازم و کافی به انتخابات شوراها نشود.

منصوری افزود: همزمانی برگزاری دو انتخابات تصمیمی سیاسی بود که باعث شد انتخابات شوراها مورد عدم توجه کافی نیروها قرار نگیرد و انتخابات شورا تابعی از انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: در مجموع در شهر تهران بیش از تعداد کمی از اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام شوراها مبادرت نکردند. از این تعداد هم بخشی از نیروها که از قبل پیش‌بینی می‌شد که یا نتوانند رای داشته باشند و یا به دلایل نظارت استصوابی رد صلاحیت شوند و از گردونه خارج شدند و در نهایت تعداد کمی به مرحله رقابت انتخاباتی شوراها راه یافتند. به عنوان مثال خیلی از افرادی چون خانم راکعی، مصوری منش یا ابتکار که عضو سابق شورای شهر بود رد صلاحیت شدند. تا زمان اعلام نتیجه رد صلاحیت آیت الله هاشمی و بعد اجماع و ائتلاف دکتر عارف و دکتر روحانی تصمیم قاطع برای ورود به انتخابات شورای شهر نگرفته نشده بود.

منصوری درباره بستن لیست شورای شهر برای شرکت در انتخابات به خبرنگار «آفتاب» گفت: اگر شرایط از قبل قابل پیش‌بینی بود حتما افرادی که در لیست اصلاح‌طلبان حضور دارند با دقت‌نظر بیشتری انتخاب می‌شدند و یا افراد بیشتری می‌توانستند حضور داشته باشند. این همزمانی انتخابات و معلوم نبودن شرایط حضور اصلاح‌طلبان و چگونگی حضور آنها باعث شد که انگیزه افراد و خیلی از فعالان از آنها سلب شود.

عضو مرکزی جبهه مشارکت اسلامی تصریح کرد: لیست ترکیبی از مجموعه نیروها به پیشنهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای مشاوران خاتمی و اعضای سابق شورای شهر انتخاب شد. در این لیست احزاب می‌توانستند نماینده معرفی کنند. در مجموع در این انتخاب و معرفی لیست یکسری نگرانی‌هایی بود که برطرف شد و لیست نهایی معرفی شد. اگرچه در این لیست به حضور آقای مسجدجامعی به دلیل تاثیر ایشان در رای‌آوری خیلی از افراد و حضور افراد تاکید می‌شد. در واقع با توجه به فرصت کم و همزمانی انتخابات و تحت شعاع گرفتن انتخابات شوراها پیش‌بینی می‌شد که از این تعداد افراد در لیست تعداد کمتری به شورای شهر راه یابند. ولی با توجه به تلاش و حضور مردم در ریاست‌جمهوری و حضور افرادی چون آقای مسجدجامعی در لیست کاندیدای شورای شهر، توجه به لیست اصلاح طلبان زیاد شد.

وی افزود: تمام افراد علی‌البدل قریب به اتفاق از لیست اصلاح‌طلبان است و این نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در رای‌آوری این افراد تاثیرگذار بوده‌اند. البته بعد از انتخابات هم اعضای شورای شهر نشان دادند که به تعهدات خود پایبند هستند. در انتخابات هیئت‌رئیسه و ریاست شورای شهر این هماهنگی به طور کامل خود را نشان داد. انتخاب آقای مسجدجامعی نشان از این اجماع بود. در عمل، در آن مدت شورا نتوانست روند دموکراتیک و اصلاح  رویه‌ها را در بخشها و زیرمجموعه شورا پیش بگیرد و طبق تعهدات خود عمل کند. من با توجه به فرصت کم و همزمانی دو انتخابات و تحت شعاع قرار گرفتن انتخابات شوراها پیش‌بینی نمی‌کردم این تعداد از لیست اصلاح‌طلبان به شورا راه یابند. من این تلاش و حضور مردم در انتخابات شورای شهر تهران را به دلیل توجه اصلاح طلبان می‌دانم.

 منصوری اشتباه و خطای استراتژیک اصلاح‌طلبان در شورای شهر را از زمان معرفی گزینه‌های شهردار تهران می‌داند. در اول عده‌ای از اعضای لیست گفته بودند که اگر بعضی از افراد در لیست شهردار معرفی شوند موافقت نخواهند کرد و در نهایت این اتفاق هم افتاد. بعضی از آنها گفته بودند که ترجیح‌شان به شهردار بودن قالیباف است. اگر چنانکه اصلاح‌طلبان در خصوص گزینه معرفی شده به شهرداری راه به اجماع و توافق می‌بردند علی القاعده این اتفاق نمی‌افتاد.

او در پاسخ به اولین شکاف در شورای شهر تهران گفت: اولین شکاف در زمان انتخاب شهردار تهران اتفاق افتاد و اصلاح‌طلبان اکثریت را از دست دادند. همین مسئله باعث شد بعدا در جلب مشارکت اعضای شورای شهر برای کمیسیون‌ها اصلاح طلبان اکثریت را از دست بدهند.

منصوری در خصوص پاسخگویی اعضا بعد از انتخاب‌شدن به مردم و بدنه اجتماعی گفت: این که اعضا بعد از حضور در نهادهای منتخب تا چه میزان پاسخگوی عملکرد خود باشند به عدم نقش موثر احزاب در انتخابات و نبودن افراد موثر در فضای سیاسی کشور و خلاء قانونی برای پررنگ کردن نقش احزاب بر می‌گردد. در کشور ما نقش احزاب تا پای صندوق‌های رای است و بعد از آن هیچ سازوکاری در ساختار قدرت دیده نمی‌شوند. تا زمانی که این مسئله حل نشود و ما سازوکارهای پرسش‌گری و پاسخگویی روشنی نداشته باشیم؛  در هر مرحله از انتخابات شاهد بروز این مسئله خواهیم بود. یعنی افراد پس از حضور در کرسی‌های قدرت به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکنند. ما  نمونه این را در انتخاب شهرداری شهر تهران هم دیدیم. اگر افراد با شناسنامه احزاب در انتخابات حضور داشته باشند به دلیل تداوم حضور نماینده‌ها در حزب  پاسخگوتر می‌شوند.
 
 او درباره توجه دولت به شورای شهر گفت: در یکسال گذشته این نهاد دموکراتیک از جانب دولت مورد غفلت قرار گرفت و رسانه‌ها که نقش پرسش‌گری دارند نتوانستند کار خود را خوب انجام دهند. البته اصلاح‌طلبان هم برنامه مدون و روشنی برای تداوم حضور و تاثیرگذاری نداشتند. من خیلی این اتفاق را دور از ذهن و غیرمحتمل نمی‌داتنستم.
 
این فعال حقوق زنان درباره عدم حضور بعضی از افراد اصلاح‌طلب مثل اصغرزاده در لیست معرفی شده افزود: در بستن این لیست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشاوران خاتمی و اعضای سابق شورای شهر نظر داشتند و همه بر این افراد اتفاق‌نظر داشتند. البته با توجه به تجربه‌ای که در شورای شهر اول اتفاق افتاد و چندگانگی که بوجود آمده بود و در نهایت به انحلال شورا انجامیده بود این تصمیم به این شکل اتخاذ شد که آقای اصغرزاده و چند نفر دیگر دراین لیست نباشند. البته به لحاظ فردی توانایی فکری و مدیریتی آقای اصغرزاده غیرقابل انکار است اما به دلیل اینکه ایشان از طرف حزبی معرفی نشده بودند در این لیست جای نگرفتند. یعنی به دلیل تجربه شورای اول شهر حضور این افراد در لیست از حساسیت زیادی برخوردار بود. اما این اتفاق نشان داد که همچنان در خصوص بستن لیست و تصمیمات مجموع اصلاح‌طلبان باید دقت بیشتری انجام شود.
 
منصوری درباره حضور الهه راستگو رد لیست اصلاح‌طلبان گفت: الهه راستگو گزینه حزب اسلامی کار بود. اگر قرار باشد بر حضور پررنگ احزاب تاکید داشته باشیم علی‌القاعده خانم راستگو می‌توانست در میان اعضا باشد. چون حزب اسلامی کار جز احزاب اصلاح‌طلب است. اما در تاکید پاسخگویی افراد بعد از رای‌آوردن، باید احزاب درباره عملکرد گزینه‌های خود پاسخگو باشند. به هر حال اصلاح‌طلبان در مقطعی حضور دارند که اگر استراتژی مشخصی نداشته و نتوانند از این فرصت پیش‌آمده درست استفاده کنند که در مقطع قبل از انتخابات برای حضور موثر افراد لیست منسجمی ارائه دهند و پس از آن نتوانند سازوکار نظارتی داشته باشند، کار سخت خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
13
49
همین بی برنامه گی ها باعث شد که احمدی نژاد 84 رای بیاورد. متاسفانه خاتمی یا نمی خواهد یا نمی تواند مثل جناح راست عقبه اش را هماهنگ و یکپارچه کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
خاتمی اصلا عقبه ای ندارد که بخواهد هماهنگشان کند
...
|
United States of America
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
12
12
...! اتفاقا همزمانی باعث افزایش شانس اصلاح طلبان شد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین