کد خبر: ۲۶۰۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱

مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو از سر گرفته شد

مذاکرات دوجانبه هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست معاونان وزرای خارجه 2 کشور لحظاتی پیش در شهر ژنو از سر گرفته شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این دومین دور مذاکرات ایران و آمریکا در یک ماه اخیر درباره راه‌حل جامع هسته‌ای می‌باشد. معاونان ظریف و کری 16 مرداد ماه نیز در شهر ژنو به مدت چهار ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش فارس،‌ مذاکرات دوجانبه هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که ساعت 12 ظهر امروز -پنجشنبه- به وقت محلی در شهر ژنو سوئیس آغاز شد بعد از سه ساعت برای صرف ناهار متوقف شد.

این رایزنی‌ها لحظاتی پیش از سر گرفته شد. البته رایزنی‌های نوبت صبح نیم ساعت برای اقامه نماز هیأت ایرانی متوقف شده بود.

مذاکرات معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کارشناسان دو طرف دو تا سه روز در شهر ژنو برپاست.

این دومین دور مذاکرات ایران و آمریکا در یک ماه اخیر درباره راه‌حل جامع هسته‌ای می‌باشد. معاونان ظریف و کری 16 مرداد ماه نیز در شهر ژنو به مدت چهار ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

هیأت مذاکره کننده ایرانی همچنین قرار است 20 شهریور ماه در شهر وین با هیأت‌های مذاکره کننده سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) به صورت چهارجانبه به گفت‌وگو بپردازد.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در تاریخ 27 شهریور ماه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک برگزار خواهد شد.

ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) در تاریخ 28 تیر ماه در شهر وین و پس از ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 توافق کردند که مذاکرات درباره راه‌حل جامع هسته‌ای را 4 ماه دیگر (سوم آذر ماه 1393) تمدید کنند.

در حال حاضر حدود 60 تا 65 درصد متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای به نگارش درآمده ولی اختلافات اصلی درباره میزان غنی سازی، تحریم‌ها، راکتور آب سنگین اراک و بازه زمانی اجرای توافق جامع کماکان وجود دارد.

مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که اگر طرف‌های مقابل جدی بوده و دارای اراده سیاسی لازم باشند، حصول توافق جامع هسته‌ای امکانپذیر می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین