کد خبر: ۲۶۰۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰

راهبرد مدنظر خاتمی برای اصلاحات

حال باید دید که اصلاح‌طلبان با ترکیب کردن این راهبرد با کار تشکیلاتی گسترده تا چه حدی خواهند توانست که به اصلاحات سیاسی و اجتماعی در کشور دست یابند و حرکت جمعی را در مسیر منافع ملی به پیش برانند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سلام نو نوشت: پس از انتخابات سال 88، فضای سیاسی کشور به شدت دوقطبی شده بود و جریان افراطی هم با کاسبی از این فضا تا جایی که توانسته بود عرصه را برای تنفس سیاسی اصلاح‌طلبان بسته بود. از همین رو ماه‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری، سید محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی و بسیاری از فعالین سیاسی بر این عقیده بودند که مطالبه اساسی جریان اصلاحات باید نه لزوما ورود به پاستور، بلکه گشودگی نسبی فضای سیاسی کشور باشد. 

دیدگاه غالب در جریان اصلاح‌طلبی این بود که انتخابات 24 خرداد باید به ابزاری برای باز شدن فضای سیاسی کشور تبدیل شود. رئیس دولت اصلاحات هم 9 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری بر این مطالبه و هدف‌گذاری تاکید جدی کرده بود و گفته بود: «در دوران ما هم نقص و عیب بود، در آن دوران توقعاتی ایجاد شد که در جریان اصلاحات نبود و عملی هم نبود، اما طرف مقابل را جری کرد که به همین بهانه با جریان اصلاحات برخورد کنند. یعنی بعضی تندروی ها که طرف مقابل را عصبانی کرد در اتفاقات بعدی اثر گذاشت. الان هم ما می گوییم بیایید فضا را باز کنید؛ ما می خواهیم جریان اصلاحات را نقد کنیم! می خواهیم با آزادی و امنیت دور هم بنشینیم! نه اینکه بگویید در حال توطئه هستند!»

در امتداد همین خط فکری بود که بسیاری از گروه‌های سیاسی خصوصا جوان نیز با شروع پروژه‌های پژوهشی و برگزاری نشست‌های فکری با بازخوانی عملکرد گذشته اصلاحات برنامه‌ای را منطبق با شرایط روز کشور ترسیم و تنظیم کردند. شاید مهم‌ترین بخش از این برنامه جدید تاکید بر روی راهبرد «گفتگو و اقناع جریان‌های سیاسی در عین حفظ هویت اصلاح‌طلبانه» و رد راهبردهایی چون «فشار از پائین و چانه‌زنی از بالا» و «قهر و فشار بر حاکمیت» بود.

در حوزه همین مباحث بود که برخی از صاحب‌نظران و فعالین اصلاح‌طلب نیز در یک گفتگوی بین‌الاذهانی درون جناحی نقدهایی را بر این راهبرد گفتگو و تعامل وارد کردند. این مباحث ادامه یافت و اکنون سید محمد خاتمی هم با دیدگاه خود را در این گفتگو بیان کرده است. حجت‌الاسلام خاتمی روز گذشته گفت: «اصلاح طلبی خود را در درون نظام تعریف می کند و گرچه اهل انتقاد است اما «تعامل» چه با حکومت و چه با جناح های مخالف را نیز مورد توجه قرار می دهد ولی تعامل به معنی توبه و دست برداشتن از هویت خود نیست. اگر احیانا گفته شود که از حق و رای مردم دفاع نشود و اگر ظلمی به مردم، دانشجو، استاد یا هر قشری بشود، سکوت کنید، اگر این پذیرفته شود هویت از بین رفته است.»

مشخصا تاکید رئیس دولت اصلاحات نیز بر راهبرد «تعامل در عین حفظ هویت» است که با دیدگاه غالب در بین فعالین و هواداران اصلاحات نیز منطبق است. چندی پیش 60 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سایت سلام نو هم از بین راهبردهای مطروحه در اصلاحات همین استراتژی را مناسب شرایط فعلی کشور دانستند.

طبیعی است که این مسیر دشوار، تنها در سایه وحدت و همدلی تمام فعالین این جریان خیرخواه محقق خواهد شد. از همین زاویه نیز رسانه‌های جریان اقتدارگرا هر یک به نحوی سعی دارند که در بین جریان اصلاحات ایجاد اختلاف کنند. این در حالیست که از چند پاره شدن و انشقاق جبهه پایداری در جناح اصولگرا چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، اما با هوشیاری فعالین مطرح، تئوریسین‌ها و شاخصین جریان اصلاحات امکان پروژه اختلاف افکنی افراطیون نزدیک به صفر است.

حال باید دید که اصلاح‌طلبان با ترکیب کردن این راهبرد با کار تشکیلاتی گسترده تا چه حدی خواهند توانست که به اصلاحات سیاسی و اجتماعی در کشور دست یابند و حرکت جمعی را در مسیر منافع ملی به پیش برانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین