کد خبر: ۲۶۰۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
شیرزاد:

هنر پلیس استفاده از باتوم برای مسائل فرهنگی نیست

احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم گفت: رفتار فرهنگی مردم توسط سیاستمداران انتخاب نمی شود بلکه توسط خود مردم برگزیده می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: شیرزاد در گفت‌وگو با «آفتاب» در واکنش به سخنان رییس‌جمهور در مشهد که گفته "با دیوارکشی در خیابان و استفاده از ون و فیلتر مسائل فرهنگی حل نمی‌شود"تصریح کرد: جامعه ما در سطح قدرتمندان و تصمیم‌گیران دچار چندگانگی تفکر شده است. البته این اگر در حد طبیعی باشدهیچ مشکلی را بوجود نمی آورد اما اگر این روند به صورت غیر طبیعی ادامه پیدا کند امکان درک متقابل و همزیستی و گفت‌وگو را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: امروزه گروهی مدعی تفکرات مذهبی درجامعه هستند اما مشخص است که آنها به این گفته های خود باور ندارند. برای اینها اعمال زور و فشار در اولویت  است، تا اگر کسی به روش آنها عمل نکند از آن استفاده کنند. آنها می گویند آنطور که ما دوست داریم ،عمل کنید و آنطور که ما می‌پسندیم رفتار کنید وگرنه از حربه چماق استفاده می‌کنند. در حالی که جوهر و خمیر مایه دین، رساندن پیام است. برای دین اخلاق اهمیت دارد. ما متوجه می‌شویم که رفتار این طیف با اصل دین در تضاد است.

شیرزاد تصریح کرد: خوشبختانه جامعه به سطحی رسیده که شاهد تفکرات گروهی و تفاهم اجتماعی هستیم. افراد اجتماعی در سطحی هستند که نیاز به استفاده از قوه قهریه و خشونت نیست. اگرچه امروزه کسانی که تفکرات تندی دارند،می خواهند برای پیشبرد اهداف خود از ابزار زور و فشار و ارعاب و تهدید و در سطح بالاتر مثل داعش و طالبان از روش ترور استفاده کنند اما باید به این توجه داشت که جامعه خودش کنش و رفتار فرهنگی خود را انتخاب می کند.

 این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب گفت: با ابزار پلیسی نمی توان رفتار کسی را تغییر داد. ما سالها شاهد رفتار دوگانه در جامعه بودیم. به نظر می رسد که وقت آن رسیده که سیاست های گذشته را نقد و ارزیابی کرد. جامعه ما رفتار و منش خود را دارد که گاهی ممکن است آن مشی را بعضی از سیاسیون قبول داشته باشند یا نه.

عضو جبهه مشارکت افزود: با ابزار پلیسی رفتاری تغییر نمی کند. در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی هر روز به یک وجه از زندگی مردم گیر می دادند، مانتو، شلوار بلند یا کوتاه،  موی سر، جوراب نازک یا کلفت و... بعدها که دولت را هشت سال در دوره آقای احمدی نژاد خودشان دست گرفتند، دیدند که وضعیت بدتر شده که بهتر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این افراد هنوزمتوجه نشدند که فرهنگ دست این رئیس‌جمهور یا آن رئیس‌جمهور نیست. فرهنگ را خود مردم و کنشگران اجتماعی تغییر می‌دهند. رفتار فرهنگی مردم توسط سیاستمداران انتخاب نمی‌شود بلکه توسط خود مردم برگزیده می‌شود.

شیرزاد گفت: افراد متدین باید هنر جاذبه داشته باشند نه اینکه مردم را به دلایل متعدد از خود دفع کنند. هنر پلیس استفاده از باتوم برای مسائل فرهنگی نیست. اصلا کارکرد پلیس چیز دیگری است. فرهنگ باید بدست مردم و اهالی فرهنگ اداره شود و برنامه‌ریزی شود نه توسط زور و ارعاب. برای همین است که آقای روحانی می‌گوید با دیوارکشی در خیابان و استفاده از ون و فیلتر مسائل فرهنگی حل نمی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین