کد خبر: ۲۶۱۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

ناگفته های دبیر هیات دولت از جلسات کابینه

دبیر هیات دولت می گوید که آگاهی و گستره دانش رییس جمهوری در موضوعات مختلف برای وی و شاید خیلی از اعضای دولت بسیار جالب و در مواردی به دلیل تفاوت با زمینه های تحصیلی و تجربی وی ، شگفت آور است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر هیات دولت می گوید که آگاهی و گستره دانش رییس جمهوری در موضوعات مختلف برای وی و شاید خیلی از اعضای دولت بسیار جالب و در مواردی به دلیل تفاوت با زمینه های تحصیلی و تجربی وی ، شگفت آور است.

«محسن حاجی میرزایی» در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا با بیان اینکه در جلسات هیات دولت ورود رییس جمهوری به مباحث بسیار تخصصی؛ فوق العاده دقیق و با حوصله است، می افزاید: دکتر روحانی در همه مباحث تخصصی حضور تخصصی و موثر دارند و سوالات و دیدگاه هایی که مطرح می کنند حاکی از اشراف ایشان به مسایل فنی و تخصصی درباره موضوعات مختلف است.

وی تصریح می کند: رییس جمهوری در موضوعاتی که به ویژه احتمال افزایش بی انضباطی مالی، تعرض به منابع بانک مرکزی یا افزایش تورم و فشار به اقشار محروم می رود در جلسات هیات دولت با حساسیت ویژه ای وارد موضوع شده و با دقت فراوانی مباحث را مدیریت ومراقبت می کنند.

دبیر هیات دولت می گوید: تفاوت چندانی در جلسات هیات دولت به ریاست دکتر روحانی و معاون اول رییس جمهوری وجود ندارد و در تعداد کمی از جلسات آقای رییس جمهور به دلیل سفر استانی یا خارج از کشور، حضور ندارند و جلسه به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می شود.

وی تاکید می کند: جلسات دولت منظم و دقیق در هر هفته دو نوبت به ریاست دکتر روحانی تشکیل می شود و در غیاب وی ریاست جلسه به عهده معاون اول رییس جمهوری است.

حاجی میرزایی این را نیز اضافه می کند که دکتر جهانگیری به مدد تجربیات ارزنده در دوران استانداری؛ نمایندگی و وزارت، اشراف کامل بر همه موضوعات مطرح شده در دولت دارد و مشارکت و نقش قوی و موثری در پیشبرد مباحث و تصمیم گیری در دولت ایفا می کند و به نظر می رسد که حضور وی اعتبار خاصی را به این موقعیت که کمی آسیب دیده بود، داده است.

وی تصریح می کند: یکی از رویکردهای جدی در این دولت این است که صدای جامعه را بشنود و از دیدگاه های بیرون از دولت آگاه باشد. بنابراین تمام تلاش دولت این است که حرف مهمی شنیده نشده باقی نماند و از همه ظرفیت های جامعه برای تصمیم گیری استفاده شود.

وی می گوید که دولت این موضوع را جفا در حق جامعه می داند که در یک موضوع از همه ظرفیت دانشی و تجربی استفاده نکند و موضوع را صرفا از زاویه دید دستگاه های اجرایی رویت کند.

متن کامل این گفت وگوی تفصیلی را در ذیل می خوانید:



***رکود تورمی بی سابقه



**ایرنا: پیش از آنکه در مورد عملکرد هیات دولت سوال کنم، لطفا مصوبات هیات دولت را تشریح کنید که تا چه حد اقتصادی، سیاسی و یا شامل موضوعات دیگر است؟

++حاجی میزرایی: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با پدیده ای به نام رکود تورمی مواجه بود و حداقل در نیم قرن اخیر بی سابقه است، ما در دوره هایی ممکن است تورم و یا رکود بیشتر را تجربه کرده باشیم اما ترکیب رکود و تورم پدیده کم سابقه ای در تاریخ ایران به ویژه در نیم قرن اخیر است.

بسیاری از بنگاه ها با طلب های بسیاری که از دولت داشتند و عدم پرداخت این مطالبات در حال ورشکستگی و توقف فعالیت بودند. بنگاه های اقتصادی با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه بودند، رشد اقتصادی کشور منفی و همه ساله از اندازه اقتصاد کشور کاسته می شد و به تناسب کاسته شدن از حجم اقتصاد، بیکاری افزایش و رفاه اجتماعی کاهش می یافت.

بنابراین ضروری بود که دولت تمرکز ویژه ای برای خروج از این وضعیت داشته باشد زیرا این وضعیت بسیاری از حوزه های مهم دیگر و بخش عظیمی از شئونات اقتصادی؛ اجتماعی و فرهنگی از جمله اشتغال، درآمد و رفاه عمومی را متاثر می کند، درجه وابستگی کشور را تشدید می کند و بحران های متعددی را موجب می شود.

دولت برای اینکه بتواند این موضوع را سازماندهی و برای خروج از این وضعیت تدبیر کند، تمرکز ویژه ای داشته و بخش مهمی از زمان خود را به ساماندهی اقتصاد کشور اختصاص داده است البته این بدان معنا نیست که از موضوعات دیگر غفلت شده است. کما اینکه در حوزه اجتماعی بحث تحول نظام سلامت یک رویداد بزرگ در کشور است و امروز همه مردم آثار آن را به عنوان یک اقدام استراتژیک و مهم مشاهده می کنند. یا بحث محیط زیست، حفظ آن و جلوگیری از آلودگی هوا که یک بحران جدی برای بسیاری از شهرهای بزرگ کشور بود، دولت وارد شد و تصمیم گیری هایی در این زمینه انجام داد؛ در بسته مربوط به محیط زیست نیز، فروردین ماه در مورد استاندارد کردن سوخت خودروها و خودروهای در حال حرکت تصمیم گیری و به موضوع فرسودگی خودروها توجه کردیم و این که می توان چه تدابیری برای آلودگی کمتر خودروهای در حال حرکت اتخاذ کرد.

درمورد آلودگی ناشی از منابع ساکن و نیروگاه ها بررسی های لازم انجام شد و تصمیم گیری مناسب به عمل آمد، حمل و نقل و مدیریت سفر، اینکه تقاضای سفر را به نحو مناسب مدیریت کنیم، پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری از جمله مباحثی بود که در بسته مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا مورد توجه و تصمیم گیری قرار گرفت.

در موضوع رفاه اجتماعی بحث سبد امنیت غذایی یک اقدام اجتماعی بود که در دولت انجام شد، یا لایحه جامع وکالت یکی از مهمترین لوایح تاثیرگذاری است که در این دولت بررسی و تصمیم گیری شد و به تصویب هیات وزیران رسید و طی روزهای آتی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. این لایحه در 33 جلسه کمیته فرعی و 14 جلسه کمیسیون اصلی بررسی شد که نهایتا بعد از چندین جلسه بحث و گفت و گو این لایحه به تصویب هیات دولت رسید که در حال طی مراحل ابلاغ است تا تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

یک لایحه مهم دیگر مربوط به انضباط اقتصادی و تنظیم سازوکارهای مالی دولت و بحث بی انضباطی در روابط مالی بود که مشکلات جدی را برای کشور به وجود می آورد.

یکی از مهمترین دلایلی که دولت توانست تورم را به میزان قابل توجهی مهار کند ناشی از انضباطی است که در امور مالی خود ایجاد کرده است، در این راستا لایحه ای را تنظیم کردیم و احکامی را که در بودجه های سالانه دولت معمولا وجود دارد و اعتبار آن یکساله است اما ماهیت دایمی دارد، مشخص و تقدیم مجلس کردیم. این کار می تواند بودجه ریزی در کشور را آسان تر و تصمیم گیری درباره بودجه های سالانه را راحتتر و روانتر کند و از کارهای تکراری و اختصاص وقت بیش از حد و غیر ضروری جلوگیری کند.



**ایرنا: ارتباط رییس جمهور با وزرا و معاون اول و حضور و غیاب اعضای کابینه چگونه است؟

++حاجی میزرایی: حضور وزرا در دولت ثبت می شود حتی دقایق تاخیرشان در دولت ثبت و به استحضار رییس جمهور و معاون اول می رسد بنابراین جلسات دولت بسیار منظم، سر وقت و دقیق تشکیل می شود و همه اعضا در جلسات دولت مشارکت فعالانه دارند. خوشبختانه این دولت ازانباشت تجربی و دانشی عظیمی برخوردار است و مجال کافی و دانش لازم برای بررسی عمیق موضوعات فراهم است. مواردی است که حتی ممکن است رییس جمهور دیدگاهی را داشته باشد و وزرا دیدگاه دیگری داشته باشند که بسیار خوب مورد بحث قرار می گیرد و رییس جمهوری از دیدگاه ها استقبال می کنند، حتی در مواردی علی رغم اینکه رییس جمهوری دیدگاه دیگری داشته اند به رای و نظر اعضای دولت احترام گذاشته و آن رای و تصمیم را انتخاب کرده اند. البته این مورد زیاد پیش نیامده اما نشان دهنده آن است که در دولت مباحث، بسیار دقیق و به دور از ملاحظات مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.



**ایرنا: جلسات هیات دولت به ریاست رییس جمهوری و معاون اول چه تفاوتی دارد؟

++حاجی میرزایی: تفاوت چندانی ندارد، تعداد کمی از جلسات که آقای رییس جمهور به دلیل سفر استانی و یا خارج از کشور به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می شود.

جلسات دولت منظم و دقیق در هر هفته دو نوبت به ریاست دکتر روحانی تشکیل می شود و در غیاب ایشان ریاست جلسه به عهده دکتر جهانگیری است. دکتر جهانگیری نیز به مدد تجربیات ارزنده در دوران استانداری؛ نمایندگی و وزارت اشراف کاملی بر همه موضوعات مطرح شده در دولت دارند و مشارکت و نقش قوی و موثری در پیشبرد مباحث و تصمیم گیری در دولت ایفا می کنند و به نظر می رسد که حضور ایشان اعتبار خاصی را به این موقعیت که کمی آسیب دیده بود داده است.

یکی از کارکردهای مهم دولت علاوه بر تصمیم گیری که در قالب مصوبه منعکس می شود هماهنگی های بین دستگاهی است، در واقع برای بسیاری از هماهنگی هایی که بین دو یا سه دستگاه و یا چند دستگاه یا همه دستگاه ها لازم است در درون دولت انجام می شود، بسیاری اوقات درحواشی دولت جلسات محدودتر و با جمع کوچکتری تشکیل می شود و هماهنگی لازم بین دستگاه ها ایجاد می شود که شاید اگر قرار باشد خارج از جلسه دولت انجام شود مستلزم زمان بیشتر خواهد بود اما در جلسات دولت این کار به نحو مناسبتری انجام می شود.



**ایرنا: آیا تاکنون در جلسات بحثی پیش آمده است؟ آیا اتفاق افتاده بر سر کم کاری، رییس جمهوری کسی را بازخواست کند یا عصبانی شود؟

++حاجی میرزایی: بحث ها بسیار جدی است، دستگاه ها با حساسیت ویژه ای ماموریت های خود را تعقیب می کنند، واقعا من گاهی اوقات نگران سلامتی بعضی از اعضای دولت می شوم زیرا به حدی با انرژی، حرارت و احساس مسوولیت در موضعی که فکر می کنند درست است سخن می گویند و جدیت به خرج می دهد که حاکی از احساس مسوولیت فراوان و نشان دهنده این است که مباحث را بسیار جدی و مهم تلقی می کنند و حضور بسیار جدی دارند.

گاهی اوقات مباحث بسیار روان است و با کمترین اصطکاک انجام می شود اما برخی موضوعات چالشی است، دیدگاه های متفاوتی در مورد آن وجود دارد و هر دیدگاهی تلاش می کند با استدلال های خاص خود دیدگاه خود را بیان و دیگران را متقاعد کند که این نظردرست است، آن تلاشی که برای بیان دیدگاه ها انجام می شود و تکاپویی که برای این کار وجود دارد بسیارارزشمند و قابل احترام است.

نمی توانم عنوان عصبانیت را بکار ببرم اما رییس جمهوری در موضوعاتی که به ویژه احتمال افزایش بی انضباطی مالی، تعرض به منابع بانک مرکزی یا افزایش تورم و فشار به اقشار محروم می رود با حساسیت ویژه ای ورود پیدا می کنند و با دقت فراوانی مباحث را مدیریت ومراقبت می کنند.

همچنین در مواردی اعضای دولت را بازخواست و مورد سوال قرار می دهند و در مواردی هم نقد می کنند و کاملا تمام عیار به عنوان یک رییس دقیقا موارد را پیگیری می کنند. ورود ایشان به مباحث بسیار تخصصی، فوق العاده دقیق و با حوصله است، آقای دکتر روحانی در همه مباحث تخصصی حضور تخصصی و موثر دارند و سوالات و دیدگاه هایی که مطرح می کنند حاکی از اشراف ایشان به مسایل فنی و تخصصی درباره موضوعات است.

آگاهی و گستره دانش ایشان در موضوعات مختلف برای من و شاید بسیاری از اعضای دولت بسیار جالب و در مواردی به دلیل تفاوت با زمینه های تحصیلی و تجربی ایشان، شگفت آور است.



**ایرنا: در مورد عملکرد هیات دولت بفرمایید؟ مهمترین موضوعاتی که در مدت یکسال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در دستور کار دولت قرار گرفته چیست؟

++حاجی میرزایی: هیات وزیران به استناد قانون اساسی و به عنوان یک رکن مهم در قوه مجریه حق دارد برای انجام وظایف اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمانهای اداری به وضع تصویبنامه و آیین نامه بپردازد، ریاست هیات وزیران به عهده رییس جمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ کردن تصمیم های وزیران و هیات دولت می پردازد و با همکاری وزیران برنامه و خط مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می کند.

در موارد اختلاف نظر یا تداخل وظایف قانونی دستگاه های دولتی، در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد تصمیم هیات وزیران که به پیشنهاد رییس جمهور اتخاذ می شود لازم الاجراست.

بنابراین از یک سو هیات وزیران به عنوان بازوهای رییس جمهور در تدوین برنامه و خط مشی دولت برای اداره کشور نقش ایفا و برای اجرای قوانین برنامه ریزی می کند و از سوی دیگر برای انجام وظایف اداری و تنظیم سازمانهای اجرایی، تصویب نامه یا آیین نامه وضع می کند.

برنامه و خط مشی دولت یا تمهید اجرای قوانین و تصویب آیین نامه های اجرایی آن یا هماهنگی میان دستگاه های اجرایی یا داوری در مورد اختلاف بین وظایف دستگاه های دولتی است و این کارکردها هیات دولت را به عنوان یک نهاد بسیار مهم و تاثیر گذار در تحقق پیشرفت و بهبود امور تبدیل می کند و سازمانی مهم برای رییس جمهوری در تحقق برنامه های مورد نظر ایشان است.



***تصمیمات کلیدی هیات وزیران در یکسال اخیر

طی مدتی که از آغاز به کار این دولت می گذرد موضوعات مهمی در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته که اگر بخواهیم چند مورد از مهم ترین تصمیمات را طی سال گذشته مورد بررسی و اشاره قرار دهیم می توانیم به تصمیم گیری در مورد استمرار طرح هدفمندی یارانه ها؛ تصمیم گیری در مورد حمایت از تولید رقابت پذیر و رفع موانع آن؛ خروج از رکود و رونق اقتصادی؛ ارتقای نظام مالی و ایجاد انضباط مالی در کشور؛ لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت؛ بهبود نظام سلامت؛ مبارزه با آلودگی؛ حمایت از اقشار ضعیف تحت عنوان طرح حمایت غذایی و امنیت غذایی؛ لایحه جامع وکالت، قانون بودجه سال 1393 و مواردی از این قبیل که در دولت به تصویب رسید، از جمله تصمیمات مهمی و کلیدی است که در این دولت اتخاذ شده است.



**ایرنا: منظورتان از آخرین مصوبه در حمایت از اقشار کم در آمد کدام مورد است؟

++حاجی میرزایی: دولت تصمیم گرفت که به مستمری بگیرهای کمیته امداد امام خمینی (ره) و افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کسانی که توسط این سازمان ها شناسایی می شوند سبدی را تحت عنوان سبد حمایتی تقدیم کند، ارزش این سبد به ازای هر فرد از خانوار 30 هزار تومان است. خانوارهای دو نفره 60 هزار تومان و به ازای هر فرد اضافه خانوار 10 هزار تومان به آن اضافه می شود، سقف ارزش این سبد کالا 120 هزار تومان است که در اختیار اقشار ضعیف و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار می گیرد.



**ایرنا: آیا این طرح اکنون اجرا شده است؟ زمان توزیع آن چگونه است؟

++حاجی میرزایی: بله مرحله نخست آن انجام شد. فعلا یک مرحله انجام شده و طی سال، چند نوبت انجام خواهد شد. تصمیمی هم برای توزیع شیر رایگان اتخاذ شده که طی سال تحصیلی 94-93 حداقل 70 نوبت شیر بین دانش آموزان مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه توزیع می شود.



***رییس جمهوری و معاون اول حضور افراد خارج از هیات دولت را در جلسات تایید می کنند



**ایرنا: در مورد ساز و کار اداره جلسات هیات دولت و در مورد حضور و غیاب وزرا بفرمایید؟ دستور کار جلسات هیات دولت چگونه است؟

++حاجی میرزایی: اعضای هیات وزیران به موجب آیین نامه داخلی دولت تعیین شده اند و فردی غیر از اعضای هیات دولت تنها در صورت تایید رییس جمهوری یا معاون اول رییس جمهوری می تواند در جلسه دولت شرکت کند.

بخشی از موضوعاتی که در دستور کار دولت قرار می گیرد مربوط به بررسی رویدادهای روز و مرور وضعیت کلی کشور است، همچنین تحلیل درباره شرایط عمومی و مهمترین مسایل روز ایران؛ منطقه و جهان به عنوان یک دستور کار ثابت در همه جلسات دولت وجود دارد.

بخش دیگری از وقت هیات دولت به بررسی پیشنهاد هایی که از دستگاه های اجرایی در ارتباط با صلاحیت های قانونی هیات اختصاص می یابد و بخشی نیز به استماع گزارش هایی که توسط دستگاههای اجرایی در موضوعات مهم مورد خواست دولت ارایه می شود تعلق می گیرد.

پیشنهادهایی که از دستگاه های اجرایی به رییس جمهوری یا معاون اول ایشان ارسال می شود به پیشنهاد دستگاه و تشخیص رییس جمهور یا معاون اول به چهار دسته عادی، فوری، دوفوریتی و آنی تقسیم می شود. هریک از این دسته بندی ها تابع فرآیند خاصی است که در آیین نامه داخلی هیات دولت به تفصیل درباره آن تعیین تکلیف شده است؛ به عنوان مثال پیشنهادهایی که در طبقه بندی عادی قرار می گیرند پس از ارجاع به دفتر هیات دولت، ابتدا مورد بررسی مقدماتی قرار می گیرد.

در این بررسی مقدماتی ضمن بررسی سوابق موضوع و صلاحیت دولت برای تصمیم گیری درباره آن و جنبه های حقوقی، موضوع به کمیسیون ذیربط جهت طی فرآیند ارجاع می شود و در مواردی که مغایرتی داشته باشد طی گزارش به معاون اول رییس جمهوری، کسب تکلیف خواهد شد.

در کمیسیون نیز ابتدا ضمن بررسی دقیق محتوا و شناسایی ذینفعان و دستگاه های مرتبط با پیشنهاد، با ارسال پیشنهاد و طرح سوالات، استعلام انجام می شود.

پس از دریافت پاسخ استعلام از دستگاه های مرتبط، شرح منسجمی از موضوع و دیدگاه های ارایه شده درباره آن توسط دبیرخانه کمیسیون، تدوین و ضمن ارسال برای اعضای کمیسیون تخصصی که متشکل از صاحبنظران دولتی و غیر دولتی هستند در جلسه کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در مواردی که پیشنهاد دارای ابعاد گسترده و پیچیده باشد ممکن است این جلسات تخصصی تا 20 یا 30 جلسه هم ادامه یابد.

البته درباره برخی موضوعات نیز در یک یا دو جلسه تخصصی تصمیم گیری می شود. نتیجه این جلسه به همراه دیدگاه های عرضه شده درباره موضوع توسط دبیرخانه کمیسیون تنظیم وبرای اعضای کمیسیون فرعی مرتبط که متشکل از معاونین دستگاههای عضو کمیسیون هستند ارسال می شود و از آنها برای جلسه بررسی موضوع دعوت می شود.

موضوعات در کمیسیون تخصصی از حیث فنی و تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد اما در کمیسیون فرعی به لحاظ مدیریتی و سیاسی موضوعات بررسی می شوند و گزارش این جلسه که می تواند درباره یک موضوع به چندین جلسه هم ادامه یابد به کمیسیون اصلی که متشکل از اعضای منتخب هیات دولت است گزارش می شود.

در آنجا پس از بررسی موضوع از جنبه های کلان و از حیث انطباق با سیاست های دولت تصمیم گیری می شود و نتیجه این کمیسیون به هیات وزیران جهت بررسی نهایی و تصمیم گیری گزارش می شود. در مواردی که هریک از این مراحل، کار مرحله قبل را کافی تشخیص ندهد با عودت کار به مرحله قبلی و طرح سوالات مشخصی درخواست بررسی مجدد و تکمیل پیشنهاد را ارایه می کند.



** هفت کمیسیون اصلی



**ایرنا: دولت چند کمیسیون دارد؟

++حاجی میرزایی: دولت دارای هفت کمیسیون اصلی است که هر پیشنهاد با توجه به محتوا و ارتباط موضوعی به یکی از این کمیسیون های هفت گانه ارجاع می شود.

این کمیسیون ها، شامل «اقتصاد»، «امور اجتماعی و دولت الکترونیک»، «فرهنگی»، «سیاسی و دفاعی»، «امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست»، «لوایح» و «علمی، تحقیقاتی و فناوری» است. موارد ذکر شده کمیسیون های عمومی دولت و ثابت هستند و ترکیب هر کمیسیون را هیات وزیران تعیین می کند. رییس کمیسیون نیز به انتخاب اعضای کمیسیون و دبیر آن نیز منصوب دبیر هیات دولت است.

هریک از این کمیسیون ها در زیر مجموعه خود دو کمیسیون دیگر نیز با ترکیب معین دارد، کمیسیون تخصصی که متشکل از کارشناسان است و دیگری کمیسیون فرعی که با حضور معاونان مرتبط اعضای اصلی کمیسیون تشکیل می شود.

کمیسیون اصلی نیز با ترکیب اعضای منتخب هیات دولت تشکیل می شود. البته حضور همه اعضای دولت در همه کمیسیونها مجاز است و در صورت حضور صاحب رای نیز هستند. بنابر این اگر وزیری که عضو یک کمیسیون نیست در موضوعی که در آن کمیسیون مطرح است صاحب دیدگاه و نظر باشد در آن جلسه شرکت می کند.



***ترکیب کمیسیون های هفت گانه دولت



**ایرنا: روسای کمیسیون ها چه کسانی هستند؟ آیا وزرا ریاست کمیسیون ها را برعهده دارند؟

++حاجی میرزایی: روسای کیمیسیون های دولت، منتخب خود کمیسیون هستند. اعضای کمیسیون را دولت تعیین می کند و رییس کمیسیون به انتخاب اعضای کمیسیون تعیین می شود. در کمیسیون های اصلی منحصرا اعضای منتخب از میان اعضای دولت شرکت می کنند. رییس برخی از کمیسیون ها وزیر هستند و بعضی معاون رییس جمهورند.

رییس کمیسیون اقتصاد وزیر اقتصاد و دارایی، رییس کمیسیون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس کمیسیون علمی، تحقیقات و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس کمیسیون لوایح دولت نیز وزیر دادگستری است.

رییس کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست وزیر راه و شهر سازی، رییس کمیسیون سیاسی، دفاعی و وزیر کشور و رییس کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیک نیز معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری است. هر کمیسیون علاوه بر رییس، نایب رییس نیز دارد که وی نیز منتخب اعضای کمیسیون هستند.

اعضای دولت باید شخصا در کمیسیون های دولت شرکت کنند و اگر عضوی از دولت چهار جلسه بدون عذر موجه در جلسه کمیسیون شرکت نکند، عضویتش در آن کمیسیون لغو خواهد شد، بنابراین تشخیص موجه بودن عذرش با رییس کمیسیون است.



***تشکیل کمیسیون ویژه تهران کلانشهرها در دولت تدبیر و امید

یک کمیسیون نیز در این دولت به صورت خاص تشکیل شده است. دولت می تواند در برخی از موضوعات خاص کمیسیون ویژه ای را تشکیل دهد. این کمیسیون دایمی نیست و تا زمانی که ضرورت اقتضا کند، فعال است، این کمیسیون ویژه مربوط به تهران و کلانشهرها است.

دولت گزارشی را درباره وضعیت تهران، ساخت و سازها، وضعیت هوا و ترافیک و مجموعه کاستی هایی که در تهران و کلانشهرها وجود داشت، استماع کرد و با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم تمرکز ویژه و خاص درباره آن، اسفند ماه سال گذشته کمیسیون تهران و سایر کلان شهرها را تشکیل داد که 10 نفر از اعضای دولت، شهردار، استاندار و رییس شورای شهر تهران عضو آن هستند.

این کمیسیون که برای نخستین بار تشکیل شده است، مسایل و معضلات کلان شهرها را بررسی و سیاستگذاری می کند و هماهنگی های لازم را در سطح مدیریت کلان و مجموعه های شهری به وجود می آورد و راه حل هایی را برای حل معضلات شهرهای بزرگ ارایه می کند.

می دانید به دلیل اینکه تقریبا موضوع کلان شهرها رها شده بود، اکنون با معضلات جدی در سطح تهران و سایر کلانشهرها مواجهیم، بسیاری از ساخت و سازهای بی رویه و مشکلات و معضلات مربوط به آلودگی و سایر مسایل ایجاب کرد که دولت اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشد.



**ایرنا: شما گفتید که در این کمیسیون مدیران استان تهران در آن عضو هستند در حالی که نام آن سایر کلان شهرها نیز است؟ آیا مدیران سایر کلان شهرها در آن عضو نیستند؟

++حاجی میرزایی: سایر کلان شهرها می توانند حسب مورد در موضوعی که مربوط به خودشان است شرکت کنند اما عضو این کمیسیون نیستند.

تلاش کرده ایم گزارش هایی که کمیسیون های دولت به هیات دولت ارایه می کنند، اطلاعات جامع تری داشته باشد تا تصمیم گیری در مورد آن دقیق تر انجام شود، بنابراین گزارشی کامل به هیات دولت ارایه می شود، همچنین دیدگاه های مربوط به پیشنهادها اعم از موافقت و مخالفت، برجسته و به دولت گزارش می شود.

رویه قبل اینگونه بود که گزارشی که به دولت ارایه می شد، اگرموضوعی مورد پذیرش کمیسیون قرار گرفته بود نظر مثبت کمیسیون به دولت منتقل می شد اما ما علاوه بر اینکه نظر مثبت کمیسیون را به دولت منتقل می کنیم دیدگاه های مخالف با این موضوع را نیز به دولت منتقل می کنیم تا دولت با آگاهی بیشتر راجع به آن موضوع تصمیم گیری کند.



**ایرنا: منظورتان دیدگاه های مغایر خارج از کمیسیون است؟ و اینکه کمیسیون ها در هفته چند جلسه تشکیل می دهند؟

++حاجی میزرایی: خیر، دیدگاه هایی که در مسیر بررسی کمیسیون تخصصی ارایه شده ، از متخصصان داخل و خارج از دولت استفاده می شود، به عنوان مثال موضوعی که راجع به محیط زیست مطرح می شود، هم کارشناسان دولتی و هم کارشناسان غیر دولتی حضور دارند.

بنابراین ممکن است دیدگاه های مختلف بیایند در جلسه کمیسیون تخصصی، نظراتشان را بگویند اما پذیرفته نشود، در کمیسیون فرعی طرح شود و پذیرفته نشود، در کمیسیون اصلی هم طرح شود و باز پذیرفته نشود. با گزارش همه نظرات موافق و مخالف، دولت آگاه خواهد بود که دیدگاه اینچنینی هم درباره این پیشنهاد وجود داشته تا تصمیم گیری با در نظرگرفتن همه جهات باشد.

تعداد جلسات کمیسیون ها متفاوت است، برخی کمیسیونها هر هفته، برخی دو هفته یکبار و برخی نیز هر سه هفته یکبار جلسه دارند که به تناسب حجم موضوعات، جلسه برگزار می شود، در صورتی که حجم موضوعات زیاد باشد، کمیسیون ها موظفند که هفته ای حداقل یک جلسه داشته باشند.



***دولت به شنیدن صدای جامعه اهتمام دارد

نکته ای که می توانم به عنوان یک رویکرد جدی در این دولت به آن اشاره کنم، این است که دولت تمایل فراوانی دارد صدای جامعه را بشنود و از دیدگاه های بیرون از دولت آگاه باشد. اکنون به همه کمیسیون ها ابلاغ کرده ایم در هر موضوع در دستور کارشان، دیدگاه های جامعه، صاحبنظران و تشکل های صنفی، تخصصی و نهادهای غیر دولتی را نیزدریافت کنند.

بنابراین اکنون در کمیسیون های تخصصی دولت، اعضای تشکل های غیر دولتی نیز شرکت کرده و نظرات خود را ارایه می کنند و نظرات افراد حقیقی صاحب نظر بیرون از دولت هم استعلام و دریافت می شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در موضوع رونق اقتصادی که به تازگی لایحه آن تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، این بسته را انتشار عمومی داده و 10 روز فرصت دادیم تا صاحبنظران درباره آن اظهارنظر کنند. دیدگاه های متفاوتی که واصل شد، جمع بندی کردیم و در اختیار کسانی که این بسته را تدوین می کردند، قرار دادیم تا این دیدگاه ها را نیز مد نظر قرار دهند.



***تلاش دولت این است که هیچ حرف مهمی نشنیده باقی نماند

بنابراین به عنوان یک رویکرد جدی شنیدن صدای بیرون جزو برنامه های دولت است و اخیرا تمهیدی را اندیشیدیم که هر یک از کمیسیون ها، به صاحبنظران مختلفی که شناسایی کرده است، کد کاربری اختصاص دهد تا پیشنهادها به صورت مجازی در اختیار آنها قرار گیرد، نظرات آنها را دریافت کند و در کمیسیون ها بحث و بررسی شود.

بنابراین تمام تلاش دولت این است که حرف مهمی شنیده نشده باقی نماند و ما از همه ظرفیت های جامعه برای تصمیم گیری استفاده کنیم. ما این را جفا در حق جامعه می دانیم که در یک موضوع از همه ظرفیت دانشی و تجربی استفاده نکنیم و موضوع را صرفا از زاویه دید دستگاه های اجرایی رویت کنیم.

بخش دیگر از مذاکرات دولت، مربوط به گزارش هایی است که در دولت ارایه می شود؛ بدان معنا که دولت در موضوعات مختلف هم می تواند خود بطور مستقیم دستگاهی را مامور کند تا یک گزارشی را در این مورد به دولت ارایه دهد و هم دستگاه می تواند درخواست کند که می خواهم گزارشی را به دولت درباره فلان موضوع ارایه دهم.

در همین راستا تا پایان خرداد ماه به طور متوسط هر ماه 2 تا 5 گزارش در دولت ارایه شده است. موضوعات مهمی که دولت تمایل دارد درباره آن بحث های عمیق تری انجام شود، متخصصان گزارش خود را ارایه و مشکلات را تبیین و آثار آن را بیان و ریشه یابی می کنند.

به این ترتیب، حدود 50 گزارش از مرداد سال 92 تا خرداد 93 در دولت ارایه شده است.



**ایرنا: مصوبات در جلسات هیات دولت چگونه است و به طور معمول چند مصوبه از جلسات بیرون می آید؟

++حاجی میرزایی: در برخی جلسات ممکن است دولت دو یا سه تصمیم بگیرد یا به تناسب موضوعاتی که در دستور کار دارد، ممکن است 10 تصمیم بگیرد. پس از اتخاذ ، این تصمیمات توسط دفتر دولت تنظیم و برای امضا آماده می شود و پس از امضا توسط دفتر دولت به دستگاه های مرتبط ابلاغ می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین