کد خبر: ۲۶۱۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
«محمود معتقدی»؛ نویسنده و منتقد ادبی:

امیدوارم گشایشِ انسدادِ گذشته، تداوم یابد

«آنچه اتفاق افتاده است، تغییر به همراه داشته ولی مطلوبیت کاملی که در نظر بود، هنوز به وقوع نپیوسته است که آن هم لازمه‌اش گذر زمان است. اما باید امیدوار بود که گشایشِ انسدادِ گذشته، تداوم یابد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «باید کوشید تا اعتماد جامعه بالا رود و مردم به متون منتشر شده مطمئن شده و خواننده گریزان از متن، بازگردانده شود.» این را «محمود معتقدی» در گفت‌وگو با «آفتاب» بیان کرد.

معتقدی که از نویسندگان و منتقدان ادبی پیشکسوت است، تغییرات رخ‌داده در عرصه فرهنگ و هنر کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «آنچه اتفاق افتاده است، تغییر به همراه داشته ولی مطلوبیت کاملی که در نظر بود، هنوز به وقوع نپیوسته است که آن هم لازمه‌اش گذر زمان است.»

وی در ادامه گفت: «باید امیدوار بود که گشایشِ انسدادِ گذشته، تداوم یابد. هرچند هنوز شاهد برخی افراط و تفریط‌هایی در این حوزه هستیم که این موجب می‌شود که برخی از اهالی فرهنگ و ادب و هنر، تصور کنند که در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. اما باید این نکته را در نظر داشت با آنکه ممیزی‌ها، کاهش یافته و بسیاری از کتاب‌های در محاق مانده، در یک سال اخیر منتشر شده‌اند اما همچنان ممیزی‌ها وجود دارد که امیدواریم این فضا در راستای کمرنگ‌تر شدن پیش رود. 

معتقدی با بیان اینکه «دیگر نباید شاهد آن باشیم که کتاب‌هایی که در چاپ‌های چندم هستند، نسبت به چاپ اول شان دچار تغییرات شوند»، تصریح کرد: «مثلا کتاب «دو قرن سکوتِ» مرحوم عبدالحسین زرین کوب، نسبت به چاپ گذشته‌اش، ۴۰ صفحه تغییر داشته است و یا کتاب «صدسال تنهاییِ» گابریل گارسیا مارکز، تغییراتِ ناشی از ممیزی داشته است.»

وی در ادامه اظهار داشت: «باید کوشید تا اعتماد جامعه بالا رود و مردم به متون منتشر شده مطمئن شده و خواننده گریزان از متن، بازگردانده شود.»

معتقدی گفت: «از سوی دیگر هنوز هم عرصه کتابِ کشور، با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان است که یکی از آنها، کمبود مطالعه به‌ویژه در بحث شعر و ادبیات داستانی است. باید کاری کرد تا جامعه جذب شود. هرچند باید با کارهای جنبی مانند اعطای سوبسیت به ناشران، آنان را جذب کند که آثار را با قیمت پایین‌تری منتشر کنند تا خوانندگان عموما متوسط‌الحال بتوانند در ماه چند کتاب سودمند خریداری کرده و بار هزینه آن، بر دوش‌شان سنگینی نکند. در غیر این صورت، به ناگزیر کتاب از سبد خانوار حذف می‌شود که این اتفاق، علاوه بر بی‌اعتمادیِ ناشی از ممیزی و سانسور، به پژمردگی فرهنگی، منتج و منجر شده و خواننده خود را با اینترنت پیوند زده و کتاب بلاصاحب می‌شود. پس باید ارشاد فکری به حال سیاست‌های خود کند تا کتاب و مطالعه از رکود به درآید.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین