کد خبر: ۲۶۱۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
در 8 سال گذشته روند معکوسی در روابط با کشورها ایجاد شد

آیت‌الله هاشمی: نباید تندروها حرکت دولت را کند کنند

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سفر به مشهد مقدس، صبح امروز در دیدارصنعت گران و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی، ایران را کشوری دانست که مجموعه ی امتیازات تاریخی، جغرافیایی، تمدنی و فرهنگی آ ن می تواند الگوی کشورها باشد که شرط آن فعلیت بخشیدن به ظرفیت های بالقوه است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، متانت، نجابت، دلسوزی و اراده مردم ایران را برای ساختن کشور بی نظیر خواند و گفت: در مقاطع مختلف تاریخی، هر وقت انحرافی در مسیر حرکت جامعه ایجاد شد، مردم با شعور  و شور وارد شدند که انتخابات سال 92 تازه ترین مصداق آن است.

به گزارش آفتاب، ایشان تشخیص مردم برای ترسیم خط سیر امور اجرایی را برخاسته از آینده نگری سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: در مقطعی که کسی چنین نتیجه ای برای انتخابات متصور نبود، مردم نشان دادند که بسیار بهتر و عمیق تر از جریانها مسایل را درک می کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات حاضرین در خصوص مشکلات اقتصادی و کشاورزی، با اشاره به مشکل کم آبی در مناطق مختلف  کشور؛ گفت: در همین شرایط می بینیم که بسیاری از رودخانه ها مرزی هرز می روند و هیچ استفاده ای از آنها نمی شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان طرح هایی که برای مهار آب های سطحی در استان های غربی و جنوبی کشور ایجاد شد، گفت: بهترین زمین ها را در استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان داریم که با مدیریت آب می توان به افزایش کمّی و کیفی محصولات کشاورزی رسید.

ایشان آبیاری تحت فشار را یکی از طرح های مهم برای جبران کمبود آب در کشور دانست و گفت: حتی مقدمات گسترش این صنعت را در کشور فراهم کرده بودیم که متأسفانه به دلیل سوء مدیریت ها، می بینید که شرایط به کجا رسید!

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اهمیت فرهنگ در جامعه اسلامی، گفت: وقتی صحبت از فرهنگ می شود، بخشی از ذهن ها به این سمت می رود که میزان حجاب زنان در خیابان ها و عروسی ها و موسیقی ها و فیلم ها و اینترنت و ماهواره چگونه است، در حالی که فرهنگ علاوه بر اینها در اقتصاد، تولید و کار، خلاقیت، اخلاص، پرهیز از ریا و ربا، وفای به عهد، صله رحم، شجاعت، صراحت، صداقت، امانت، مهربانی، انسان دوستی، گذشت، ایثار و ده‌ها موضوع مهم دیگر و  در همه شؤون جامعه ریشه دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسلام و به ویژه تشیع را مکتب و مذهب انسان سازی دانست و گفت: رفتار و گفتار بزرگان دینی ما حکایت از توجه آنها به کار و رونق تولید دارد.

ایشان با ارائه تحلیلی از نگاه سیاسی کشور به تولید در مقاطع مختلف، گفت: در هر مقطعی بر اساس تعامل با همسایگان، کشورهای منطقه، جهان اسلام و نظام بین المللی، برنامه هایی داشتیم، جز مقطع 8 سال گذشته که روند معکوسی در روابط با کشورها ایجاد شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی قطع روابط با کشورها را در جهان کنونی غیرممکن و متضمن خسارت‌های سیاسی و اقتصادی خواند و گفت: به جز اسرائیل که در آرمان های انقلاب یک رژیم نامشروع است، می‌توانیم با همه دنیا بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت رابطه داشته باشیم و کار کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری کارآمدی اسلام برای اداره جامعه را برخاسته از اصول و فروع اسلامی دانست و گفت: دشمنان رند صحبت از ناکارآمدی اسلام می کنند و دوستان نادان با عملکرد خویش به آن ادعا دامن می زنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی سطحی نگری به فرهنگ در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بلای جوامع اسلامی توصیف کرد و گفت: خداوند می گوید که زمین را چون مرکب، رام شما کردیم تا بر آن سوار شوید و از نعمت های آن استفاده نمایید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیاتی از قرآن مجید که بر زندگی درست و توجه به بهره‌گیری از منابع زمین تأکید می کنند، گفت: با تفسیر واقعی می توان این فرهنگ را در جامعه فراگیر کرد که کارآفرینی نه تنها ضد ارزش نیست، بلکه به خاطر ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری ها، یکی از بهترین کارهای فرهنگی است که جلوی خیلی از ضد فرهنگی ها را می گیرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با برشمردن ابعاد فرهنگ، به فرهنگ تدوین سیاست های کلی نظام در جامعه اشاره کرد و گفت: بر اساس همان فرهنگ، اصل 44 قانون اساسی اصلاح شد که صدر و ذیلش در جهت تقویت بخش خصوصی و میدان دادن به مردم در کارهای اقتصادی بود.

ایشان با برشمردن امتیازات واگذاری کارها به مردم برای رونق تولید، گفت: به قانونی که مصوب مجمع و مورد تأیید رهبری بود و از آن انتظار انقلاب اقتصادی داشتند، به گونه ای عمل کردند که حتی در واگذاری‌ها از دولت به شبه دولتی‌ها رسیدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اقدامات منفی دولت سابق در مسایل اقتصادی و سیاسی که ریشه در فرهنگ هم دارد، گفت: سرانجام مردم تصمیم گرفتند که نگذارند آن شیوه اجرایی بیش از این کشور را گرفتار تنگناهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی دولت یازدهم را نتیجه اراده مردم خواند وگفت: باید به دولتی که در اوج گرفتاری ها، مسؤولیت پذیرفت، کمک کرد و دولت هم باید قدر حمایت های رهبری معظم و مردم را بداند.

ایشان با تشریح اوضاع کشور در آغاز دولت یازدهم و بیان شباهت ها و تفاوت های آن با دولت سازندگی در سال 68، گفت: با تنش زدایی، دولت هایی را که در زمان جنگ همراه صدام با ایران می جنگیدند، به میز مذاکره آوردیم که اول سند پیروزی سیاسی ایران را در سازمان ملل امضا کردند و سپس برای فایناس طرح های ایران صف بستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان ارتباط سیاست خارجی با اقتصاد در هر دو بعد ملی و جهانی، گفت: می توان با ترسیم درست حرکت و پرهیز از تحریک دولت ها و دوری کردن از تشنج آفرینی ها، قدرت های جهانی را مجبور به پذیرش مذاکرات عقلانی کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که «تندروها در همه مقاطع بودند و الان نیز هستند»، گفت:  محور برنامه های دولت، رهنمودهای رهبری، حمایت های مردمی و منافع ملی و اسلامی است و نباید تندروها حرکت دولت را کند کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با برشمردن مشکلات دولت در مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گفت: کسانی که از دولت سابق تا روز آخر حمایت کردند و شریک آن دولت در حیف و میل از درآمدهای کشور در آن سال ها هستند، امروز علیه دولت مردمی کارشکنی می‌کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رابطه دولت و ملت را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: به رغم عمق گرفتاری‌ها، تاکنون کارهای مدّونی برای حل مشکلات انجام شده که البته امید می رود این روند به شتاب مطلوب خود برسد، هر چند که مردم همه چیز و حتی موانع و مشکلات دولت را می دانند و همچنان امیدوارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به بیماری مقام معظم رهبری و بستری شدن ایشان در بیمارستان، گفت: در کنار مضجع شریف رضوی که بارانداز روحی همه ماست، برای شفای عاجل و کامل آیت الله خامنه ای دعا کنیم.

در آغاز این دیدار، آقایان محمد حسین روشنک، رئیس اتحادیه صادر کنندگان و واردکنندگان استان خراسان رضوی ـ شریعتی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان ـ مهندس اثنی عشری، نائب رئیس انجمن مدیران صنایع استان ـ مهندس حسینی، رئیس خانه صنعت و معدن استان ـ مهندس قنبری، رئیس کانون کارآفرینان استان ـ بوستانی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی به بیان دیدگاه ها، موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت رونق اقتصاد و تولید در استان خراسان رضوی و سراسر کشور و انتقادهای قابل توجهی نسبت به بعضی از روندها همراه با پیشنهادهای راه گشا پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین