کد خبر: ۲۶۱۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

جولان طلاق در راهروهای دادگاه خانواده

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سه ماهه نخست امسال 12 هزار و 442 مورد واقعه طلاق در کل کشور به ثبت رسیده که در این میان، تهران با 2 هزار و 192 مورد طلاق رکوردار این واقعه است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ‌این روزها در راهروهای دادگاه خانواده کسانی منتظر نشسته‌اند که از زندگی مشترک خداحافظی کنند.

‌به گزارش ایسنا، این روزها دادگاه‌های خانواده میزبان زوج‌های جوانی است که گه‌گاه با جنجال و اکثراً به صورت توافقی خواستار طلاق هستند، کافی است یک ساعت در راهروی مجتمع قضایی خانواده قدم بزنید تا مردان و زنانی را ببینید که آمده‌اند تا هرچه زودتر اجازه حک شدن مهر «باطل شد زندگی مشترک» را روی عقدنامه‌هایشان بگیرند، مهری که به قول خودشان حکم رهایی از یک زندگی تلخ و سراسر کشمکش است.

متأسفانه امروزه بیشتر زندگی‌های مشترک خیابانی، کور کورانه، بدون شناخت و درک درست از زندگی مشترک و بر اساس تعبیر غلط از دوست داشتن تشکیل می‌شود و همین موضوع آرمان‌ها و ارزش‌های بنیان خانوده را به چالش کشیده و زمینه را برای بروز اختلافات اساسی در زندگی فراهم می‌کند.

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سه ماهه نخست امسال 12 هزار و 442 مورد واقعه طلاق در کل کشور به ثبت رسیده که در این میان، تهران با 2 هزار و 192 مورد طلاق رکوردار این واقعه است.

این پدیده اجتماعی که به شدت مقدس بودن ازدواج و تشکیل خانوده را تهدید و دچار خدشه کرده است و متاسفانه راهکارها برای جلوگیری و کاهش طلاق هنوز کارساز نشده، همچنان یکه‌تازی کرده و قربانی می‌گیرد.

«سیدمالک صادقیان» معاون فرهنگی ورزش و جوانان استان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه به ازای هر۱۰۰ ازدواج در استان، شش طلاق روی داده و این آمار بسیار نگران کننده است، اظهار کرد: این میزان رشد طلاق در استان طی پنج سال گذشته به هشت درصد رسیده که این آمار نصف آمار رشد طلاق در کشور است.

وی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج پسران به ۳۳ و دختران ۲۸ سال است که این آمار نگران کننده است، افزود: در ۶۰ درصد طول عمر زندگی‌های مشترک کمتر از چهار سال است و منجر به طلاق می‌شود، همچنین ۲۵ درصد از ازدواج‌های منجر به طلاق استان هم‌ بین ۴ تا ۱۰ سال زندگی زوجین رخ می‌دهد.

صادقیان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها فاقد مهارت همسرگزینی برای فرزندانشان هستند و باید مهارت‌های قبل از ازدواج در بین جوانان را افزایش داد، تصریح کرد: مشکلات اجتماعی، تغییرات الگوهای اجتماعی، آداب و رسوم دست و پاگیر و تغییر ملاک‌ها برای گزینش همسر از علل مهم بالا رفتن سن ازدواج و طلاق است.

«عبدالوهاب بخشنده»، رئیس دادگاه خانواده ایلام در نیز در این خصوص اظهار کرد: ایلام یک جامعه سنتی در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است که هجوم فرهنگ غرب و کم کاری دستگاه‌های فرهنگی موجب به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی و بخصوص طلاق در آن شده است.

وی هجوم ماهواره‌ها، گسترش مواد مخدر، فیس بوک و سایت‌های همسریابی در استان ایلام را موجب شکل‌گیری پدیده طلاق عنوان کرد و افزود: هنوز تاثیر منفی برخی برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بخوبی برای جامعه تبیین نشده است.

بخشنده ادامه داد: متاسفانه دوست دختر و پسر در بین جوانان عرف شده و اغلب آنها عشق‌های صوری بوده که مبنا و اصول خاصی ندارند و این مهم موجب شکل‌گیری ازدواج‌هایی بر پایه دروغ می‌‎شود که طلاق نتیجه طبیعی آن است.

رئیس دادگاه خانواده استان با اشاره به اینکه در استان می‌توان کمتر از 20 دقیقه مواد مخدر تهیه کرد، خاطرنشان کرد: اعتیاد دلیل بخش عظیمی از طلاق‌هاست.

وی عدم تناسب فرهنگی خانواده‌ها و نوع نشست و برخاست‌ها در شکل‌گیری طلاق ‌در استان را بسیار تاثیرگذار دانست.

بخشنده عدم تناسب سن زوجین و مسائل جنسی و زنا‌شویی را از دیگر عومل طلاق بیان کرد و گفت: متاسفانه در بحث مسائل جنسی هیچ‌ توجهی جهت آگاه‌بخشی به زوجین نمی‌شود و این مساله مسکوت مانده که در حال حاضر دلیل تعدادی بسیار زیادی از طلاق‌ها را نیز به خود اختصاص داده و باعث معضلات زیادتری شده است.

وی با بیان اینکه امروزه فقر نقش بسیار تاثیرگذاری در امر طلاق ایفا می‌کند، بیان کرد: بعضی از زوجین، طلاق صوری می‌گیرند تا تحت پوشش و حمایت دستگاه‌های مانند بهزیستی و کمیته امداد درآیند و پرونده‌های بسیار زیادی داشته‌ایم که قبل از رسیدگی کامل به پرونده مراجعه کنندگان برگه مورد حمایت قرار گرفتن آنها توسط دستگاه‌های حمایتی را ارایه داده‌اند که بعد از آن دیگر به سوی طلاق نیامده‌اند و پرونده بدون جدایی زوج مختومه شده است.

«نسرین شهبازی» معاون اجتماعی بهزیستی ایلام نیز در این زمینه با بیان این‌که «اعتیاد»، مهم‌ترین علت طلاق در استان است، به ایسنا گفت: نارضایتی جنسی، مسایل اقتصادی، نداشتن مهارت زندگی و آشنا نبودن با مساله ازدواج ‌از دیگر علل شکل گیری طلاق است.

وی با بیان اینکه نارضایتی جنسی در بین زوجین استان دومین علت اختلافات خانوادگی و در نتیجه طلاق است، افزود: نارضایتی جنسی بیشترین علت مراجعه به مراکز مشاوه بهزیستی ‌بوده و عدم آگاهی از نحوی ارضای جنسی طرف مقابل در بین زوجین مهم‌ترین علت در این زمینه است.

شهبازی با تاکید بر اینکه اگر آموزش کافی در زمینه رابطه جنسی سالم و درست به زوجین قبل از ازدواج و حین ازدواج داده شود، قطعا مشکلات این حوزه کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، تصریح کرد: رابطه سالم جنسی موجب پایبندی زندگی و رضایت زوجین می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین