کد خبر: ۲۶۱۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵

مخالفان فیلتر رسانه‌های بدون مجوز چه کسانی هستند

منظور هفته گذشته تعدادی از سایت‌ها که مجوز فعالیت از هیات نظارت بر مطبوعات را نداشتند برابر با بند الف ماده 7 قانون مطبوعات که بر اساس آن، چاپ و انتشار نشریه‌ای که پروانه ای برای آن صادر نشده است جرم انگاری محسوب می شود، فیلتر شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: چندی پیش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام‌ کرد که سیاست این معاونت سوق‌دادن سایت‌های خبری به شفافیت است، از سایت‌های مجوزدار حمایت خواهد شد و یارانه مطبوعاتی، شفاف می‌شود. به نظر می‌رسد چنین رویکردی سیاست بارز دولت تدبیر و امید در زمینه مطبوعات را مشخص کرد.

به همین منظور هفته گذشته تعدادی از سایت‌ها که مجوز فعالیت از هیات نظارت بر مطبوعات را نداشتند برابر با بند الف ماده 7 قانون مطبوعات که بر اساس آن، چاپ و انتشار نشریه‌ای که پروانه ای برای آن صادر نشده است جرم انگاری محسوب می شود، فیلتر شدند.

پس از آن، گروهی به سرعت این اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ را مقرون به صرفه نداستند و حتی برخی  این اقدام را مغایر با گردش آزاد اطلاعات در عصر تکنولوژی دانستند. بخشی از سایت‌های فیلتر شده نیز از این اقدام با عنوان بزرگترین فیلترینگ تاریخ ایران در دولت تدبیر و امید یاد کردند اما با وجود همه این جنجال ها چند نکته در مورد این اتفاق مشهود است.

1. امروز کسی بر مسند معاونت مطبوعاتی نشسته است که به عنوان یک چهره رسانه ای، همواره معتمد اهالی رسانه بوده، به طوری که سال ها نمایندگی مدیران مطبوعات را در هیأت نظارت بر مطبوعات بر عهده داشته است لذا اقدام انجام شده صرفا اقدامی در جهت شفافیت است.

بدیهی است که باید مشخص شود هر رسانه ای توسط چه شخصی (حقیقی یا حقوقی)، اداره می شود.

 راه دستیابی به شفافیت هم یا کسب پروانه از هیأت نظارت بر مطبوعات است و یا ثبت حضوری مشخصات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه آن، زیرا در هیچ کجای دنیا رسانه ای وجود ندارد که مالک یا جریان فکری رواج دهنده آن مجهول باشد.

2. برخی از صاحبنظران، گردانندگان سایت های فیلترشده را گروهی از تخریب‌کنندگان دولت تدبیر و امید می دانند که بعد از تذکر 9 ماه قبل سر لشکر فیروز آبادی مبنی بر اینکه با رسانه‌های متخلف برخورد خواهد شد، به پنهان کاری روی آوردند. این افراد بعد از تذکر جدی سر لشکر فیروز آبادی تغییر روش دادند و زمانی که متوجه شدند نمی توان همانند گذشته هر مطلب غیر واقعی را از رسانه رسمی منتشر کرد با هویتی نا مشخص سایت‌های خبری راه اندازی کردند تا به تخریب شخصیت ها و نهادهای نظام ادامه دهند، بدون اینکه رد پایی از خود بگذارند.

3. بخش اعظمی از افرادی که این روزها معتقدند با فیلتر شدن رسانه‌های بدون مجوز  و بدون صاحب مشخص، اصل آزادی بیان به خطر افتاده است کسانی هستند که در ماه های گذشته و در سال های اخیر خود، مسبب تعطیلی، فیلتر و لغو مجوز رسانه‌های رسمی و شناسنامه دار کشور بوده اند. 

به طوری که در طول یکسال گذشته نشریه‌ها و رسانه‌های دارای مجوز با تبلیغات مدعیان امروزی آزادی قلم و با جریان سازی گسترده، در شرایطی مورد هجمه قرار گرفتند که این گروه ها نه تنها مخالفتی با این موضوع نداشتند بلکه از فیلتر و لغو مجوز آنها حمایت نیز می کردند.

 4. نکته دیگر اینکه در فیلتر این رسانه‌‌ها هیچ گزینشی صورت نگرفته و در همان روز اول مشخص شد که برخی از سایت‌های نزدیک به اصلاح طلبان نیز  فیلتر شدند و ملاک فیلترینگ یا برخورد با سایت ها نه اصولگرا و اصلاح طلب بودن آن، بلکه مشخص بودن یا نبودن گردانندگان آن است. 

با این حال، به نظر می رسد روشی که معاونت مطبوعاتی برای رسیدن به این هدف در پیش گرفته است، هزینه هایی برای این وزارتخانه در عرصه اجتماعی و سیاسی خواهد داشت ولی نباید فراموش کرد که هر قدمی در راستای شفافیت در نظام اطلاع رسانی به نفع جامعه خواهد بود.                                                 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین