کد خبر: ۲۶۱۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
عادل بزدوده کارگردان وعروسک ساز:

مسئولان به اهمیت تئاتر عروسکی توجه کنند

جشنواره تئاتر عروسکی با وجود اختلافات بین اداره کل هنرهای نمایشی و مرضیه برومند به سرانجام مثبت رسید و حالا دو روز است که از برگزاری آن می گذرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: تئاتر عروسکی از جمله هنرهای نمایشی بوده است که همواره با مشکلات و دشواری های زیادی دست وپنجه نرم می کند.

 عادل بزدوده کارگردان و عروسک ساز به بخش عمده این مشکلات را به  اقتصاد این هنر ارتباط می‌دهد. وی  معتقد است تئاتر عروسکی باید به دغدغه فرهنگی تبدیل شود. بزوده در ارتباط به مسائل و مشکلات جشنواره بین المللی عروسکی پرداخته و به «آفتاب» گفت: «من به عنوان کسی که سال هاست در حوزه تئاتر عروسکی فعالیت کرده ام ،فکر می کنم تئاتر عروسکی باید از سوی مسئولان با نگاه های جدی تری دنبال شود.نگاه صغیر و کوچک به مقوله تئاتر عروسکی هرگز نمی تواند این هنر نمایشی را به بالندگی برساند. هنری که به سبب ارزشمندی وفواید جدی می تواند بر اذهان عمومی و خانواده ها موثر واقع شود.»

 بزدوده که تا کنون نمایش های عروسکی فراوانی را طراحی و اجرا کرده است ،افزود :« مردم و حتی بزرگسلان به نمایش های عروسکی علاقمند هستند. فیلمی چون شهر موش های خانم برومند الان با فروش خوبی مواجه شده است زیرا این اثر عروسکی حرف های خوب و قابل شنیدنی برای گفتن دارد.»

 بزدوده در ادامه به اولویت های تئاتر عروسکی پرداخته و تاکید کرد: «برای توسعه تئاتر عروسکی به نگاه کلان مالی نیاز داریم.هنرمندان عرصه تئاتر عروسکی با مسائل نظیر بیکاری وکمبود دستمزدها مواجه هستند.متاسفانه هنوز اقتصاد هنر نمایش عروسکی به جایگاه مشخصی نرسیده است و همین  مسئله نیز این هنر را آسیب پذیر کرده است.در کشوری با این مساحت و حجم جمعیتی جوان تعداد سالن هایی نمایشی کودک و نوجوان به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد که این موضوع واقعا ناراحت کننده است.»

بزدوده افزود: «من فکر می کنم جشنواره تئاتربین الملی  عروسکی باید در دزار مدت مورد توجه قرار بگیرد.بسیاری از سیاست ها و برنامه ریزهای در تاتر عروسکی به باز تعریف مجدد نیاز دارند.»

بزدوده به جدا نبودن تئاتر عروسکی از بدنه کل نمایشی پرداخت وگفت: «به نظرم من ساختار تئاتر عروسکی از بدنه نمایش کشور جدا نیست و فعالیت تئاتر عروسکی نباید به طور جداگانه از هنرنمایش مورد بررسی قرار بگیرد. این حوزه مانند تئاتر بزرگسالان جدی و دارای ظرافت است.»

 پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک با اجرای کارناوال گروه‌های عروسکی شرکت کننده در این دوره از دبیرخانه جشنواره تا مجموعه تئاتر شهر آغاز شد و مردم شهر تهران به همراه خانواده تئاتر در جشن عروسک‌های نمایشی ایران شرکت کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین