کد خبر: ۲۶۱۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸

نشست پاریس با هدف مقابله با داعش

نشست پاریس در مورد مبارزه با داعش با حضور نمایندگان بیش از 25 کشور در پایتخت فرانسه آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نوشته روزنامه گاردین، رهبران و دیپلمات‌هایی از بیش از 25 کشور جهان امروز (دوشنبه) در پاریس گردهم جمع شدند تا به اصطلاح راهکاری برای شکست شبه نظامیان داعش در عراق و سوریه پیدا کنند.

فرانسیس اولاند و فواد معصوم، روسای جمهور فرانسه و عراق ریاست مشترک این کنفرانس را که با حضور 26 کشور به اضافه اتحادیه اروپا، سازمان ملل و اتحادیه عرب برگزار می‌شود، برعهده دارند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای جلب حمایت‌ها از ائتلافی علیه داعش مدتی در خاورمیانه و کشورهای عربی به گشت و گذار پرداخت.

کاخ سفید مدعی است که برخی از متحدان آمریکا حاضر به اعزام نیروی زمینی برای شکست داعش شده‌اند. برخی کشورهای عربی نیز تمایل خود را برای انجام حملات هوایی علیه داعش و برخی کشورها نیز حمایت خود را در قالب اعزام مشاور و انجام فعالیت‌های آموزشی و ارسال تجهیزات اعلام کرده‌اند.

اولاند گفته است که هدف نشست پاریس پیشتر جلب حمایت‌های سیاسی از دولت عراق، هماهنگ سازی کمک‌های انسانی و جنگ با داعش است. دستور کار این کنفراس به طور عمده بر عراق متمرکز است.

فرانسه برای کنفرانس امروز ابتدا تمایل خود را برای دعوت از ایران اعلام داشت اما با مخالفت آمریکا و مقام‌های عربستانی رو به رو شد. فواد معصوم نیز تاسف خود را از عدم حضور ایران در این کنفرانس اعلام داشته است.

وی همچنین مشارکت مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در هرگونه حملات هوایی احتمالی به خاک کشورش را رد کرده و گفته است که لزومی ندارد که آن‌ها در حملات هوایی شرکت کنند؛ مهم مشارکت در تصمیم گیری در این کنفرانس است.

فلیپ هاموند،‌ وزیر امور خارجه انگلیس، سرگئی لاوروف، همتای روسی وی نیز از دیگر شرکت کنندگان در این نشست می‌باشند.

10 کشور عربی از جمله عربستان سعودی از حامیان تشکیل این ائتلاف‌ هستند.

پیش از آغاز این کنفرانس لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که هواپیماهای فرانسوی اولین پروازهای شناسایی را بر فراز عراق آغاز کردند.

فابیوس گفت: ما آمادگی خود را به عراقی‌ها اعلام کرده و گفته بودیم که منتظر اجازه هستیم.

***

کنفرانس پاریس با سخنان رئیس جمهوری فرانسه آغاز شد:

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در آغاز این نشست با حضور فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق اعلام کرد: می‌خواهیم کنفرانس پاریس را برای برقراری امنیت و صلح در عراق و مبارزه با تروریسم برگزار کنیم. من از تمام کشورهای حاضر در این نشست قدردانی می‌کنم. تعداد حاضران به 30 کشور می‌رسد.

وی افزود: من از اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب و دیگر طرف‌ها قدردان هستم. این نشست یک هدف واحدی را دنبال می‌کند که حمایت سیاسی از مسئولان جدید عراق و پشتیبانی از آن‌ها برای مقابله با تهدیدهای داعش در این کشور و تهدیدهایی که خاورمیانه را در آماج خود قرار داده است، می‌باشد.

اولاند گفت: کشته شدن دیوید هینز، تبعه انگلیسی در عراق به صورت هولناکی تهدید را نشان داد. آن‌ها فقط سر خبرنگاران و نیروهای امدادرسان را نبریدند بلکه غیرنظامیان را می‌کشند و این جنبش تروریستی زنان و کودکان را که از ضعیف‌ترین و شکننده ترین افراد هستند، هدف قرار می‌دهد. باید آن‌ها را ریشه کن کرد. این گروه تروریستی در بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه حضور دارند و ادعای تشکیل دولت می‌کنند.

وی ادامه داد: مقابله با این گروه باید از سوی خود عراقی‌ها صورت گیرد و من از احساس مسئولیت عراقی‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی قدردانی می‌کنم که این امر ضمانتی برای برقراری وحدت و تمامیت عراق است.

اولاند با یادآوری این مساله که شورای امنیت در قطعنامه 2170 خود تاکید کرده است که داعش تهدید بزرگی علیه امنیت جهانی است، عنوان داشت: مقابله عراقی‌ها با تروریسم ما را فرامی‌خواند تا با تمام قدرت و وفاداری در کنار مسئولان این کشور بمانیم. وقتی باقی نمانده است که بخواهیم آن را از دست بدهیم. هزاران نفر آواره شده‌اند و در سفری که به اربیل داشتم دیدم که مردم از هراس داعش همه چیز خود را رها کرده‌اند. باید تحرکات و اقدامات خود را تقویت کنیم. باید اقدامات ما کارآمد باشد. عراق نیازمند حمایت نظامی فوری است. دوستان عراق باید در زمینه تحرکات خود هماهنگ باشند تا به خواسته‌های دولت عراق جامه عمل بپوشانند.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا ندایی را برای مبارزه با داعش سر داد که بسیاری از کشورها در منطقه و خارج از آن که این ندا را اجابت کردند. داعش در سوریه نیز تمام خاورمیانه را تهدید می‌کند.

وی افزود: تروریست‌های داعش برخی از جوانان را برای پیوستن به این گروه تحریک می‌کنند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که جوانان ما به این گروه نپیوندند و ما سعی می‌کنیم داعش را از منابع خود محروم سازیم. پارلمان فرانسه قانونی را جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی مورد بررسی قرار می‌دهد.

اولاند عنوان داشت: بحران سوریه از سه سال قبل نزدیک به دویست هزار کشته برجای گذاشته است. تروریست‌ها در سوریه باعث ایجاد آشوب می‌شوند و ما می‌خواهیم به همگان کمک کنیم.

اولاند همچنین بر اهمیت حفظ وحدت در لبنان تاکید کرد و گفت: لبنان میزبان دو میلیون آواره است. عربستان نیز به ارتش لبنان کمک می‌کند و تجهیزات آن را بیشتر افزایش می‌دهد. با نظارت بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز هماهنگی‌هایی برای کمک‌های انسانی در لبنان صورت می‌گیرد. اردن نیز باید از حمایت جامعه بین‌الملل برخوردار باشد. این‌ها دستور کار ما در این کنفرانس است. هدف ما اعلام هرگونه همبستگی با عراق و حمایت از مسئولان عراقی و کمک به غیرنظامیان و آوارگان و در نهایت مبارزه با داعش است. مبارزه با این گروه تروریستی وظیفه همگان است و کشورهای حاضر در این نشست همبستگی خود را با عراق اعلام می‌کنند و این نشست گام مهمی برای تشکیل ائتلاف کشورهاست و کشورهای حاضر این اراده را دارند که از عراق حمایت کنند.

پس از سخنان اولاند، فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق پشت تریبون قرار گرفت و عنوان داشت: من به نمایندگی از کشور عراق از فرانسوا اولاند و دولت و مردم فرانسه به دلیل تلاش‌هایشان قدردانی می‌کنم. من از این امر قدردان هستم که پاسخ سریعی به خطرناک‌ترین چالش داده شده است.

رئیس جمهوری عراق اظهار داشت: عراقی‌ها قربانیان اشغال‌گران داعشی هستند که هیچ گونه دین و ملیتی ندارند. ما به فرانسه آمده‌ایم تا از همگان بخواهیم که در مقابله با جنایت‌های گروه داعش در کنار ملت ما بایستند.

وی گفت: گروه داعش این روزها مرتکب جنایات زیادی در عراق شده و این گونه ایزدی‌ها و مسیحیان کشته شده و ترکمن‌ها و سنی‌ها و همچنین شیعیان مورد هدف قرار گرفتند و داعش با اقدامات خود موجب آواره شدن هزاران تن از عراقی‌ها شده است. این گروه زنان عراقی را به بردگی می‌گیرد، همانطور که این اقدام برای ایزدی‌ها نیز اتفاق افتاده است.

معصوم افزود: داعش مرتکب جنایت‌های کشتار دسته جمعی شده و دست به اقداماتی می‌زند که موجب مهاجرت اجباری ده‌ها هزار خانواده عراقی شده است. داعش همچنین تمدن انسانی و آثار تاریخی در عراق را مورد هدف قرار داده و قبور و کلیساها و مساجد را از بین می‌برد. در حال حاضر ما باید از فرصت برای سرعت بخشیدن به اتخاذ مواضع جدی علیه داعش و همچنین تمامی افکار تروریستی استفاده کنیم.

فواد معصوم اظهار داشت: من از این مناسبت برای تشکر از برگزاری نشست جده استفاده می‌کنم. همچنین از سازمان ملل، آمریکا و سایر کشورها از جمله ایران، ترکیه و عربستان به خاطر ارسال کمک‌های انسانی برای عراقی‌ها و همچنین حمایت نظامی از نیروهای عراقی و پیش‌مرگ‌ها در مقابله با گروه داعش قدردانی می‌کنم.

وی گفت: ما باید از این همبستگی برای مقابله با تروریسم استفاده کرده و به حملات هوایی علیه پایگاه‌های داعش و تحت تعقیب قرار دادن آن‌ها و محاصره این گروه‌ها و منع ورود تروریست‌ها به عراق و همچنین مشارکت در کمک رسانی به آوارگان و اتخاذ اقدامات جدی برای بازسازی ادامه دهیم و جلوی حمایت از گروه داعش را بگیریم.

فواد معصوم اظهار کرد: کنفرانس ما مناسبت مهمی برای تقویت اصول انسانی و تحکیم وحدت جهت مقابله با تروریسم است و من در اینجا از فرانسه و رئیس جمهور این کشور و از تمامی حاظران و تمامی کسانی که برای موفقیت آن تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنم.

پس از سخنان فواد معصوم مقامات حاضر در کنفرانس عکس یادگاری گرفته و نشست پشت درهای بسته بدون حضور خبرنگاران پی گرفته شد.

ادامه دارد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین