کد خبر: ۲۶۱۸۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
امر به معروف نیاز به قانون و مجوز دارد وگرنه در کشور هرج و مرج می‌شود

میبدی: حضور انصار حزب‌الله در خیابان برای امر به معروف شرعی و قانونی نیست

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نباید امربه معروف را با مسئله نماز خواندن مقایسه کرد. نماز خواندن یک کار فردی است و فرد در حریم خصوصی خود این کار را انجام می‌دهد. ماهیت نماز و امر به معروف با هم متفاوت است. امر به معروف نیاز به قانون و مجوز دارد وگرنه در کشور هرج و مرج می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محمدتقی فاضل میبدی،  عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی ورود به حریم افراد و این ورود نیاز به مجوز قانونی دارد.

محمدتقی فاضل میبدی،  عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «آفتاب» درباره اظهارات اخیر دبیرکل انصار حزب الله مبنی بر آمدن به خیابان برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران دارای قوانین و مقرراتی است. حضورت امام(ره) فرمودند که اگر دولتی در مورد موضوعی موضع بگیرد و آن کار را غیرقانونی اعلام کند، نباید در برابر آن ایستادگی کرد.» از طرف دیگر امر به معروف و نهی از منکر به معنای برخورد با انسان دیگر و ورود کردن به حریم انسان دیگر است. این امر به معروف و نهی از منکر و ورود به زندگی و حریم انسان دیگر نیاز به اجازه از سوی نهادهای مرتبط است و اینجا این نهاد دولت است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم  تصریح کرد: نباید امربه معروف را با مسئله نماز خواندن مقایسه کرد. نماز خواندن یک کار فردی است و فرد در حریم خصوصی خود این کار را انجام می‌دهد. ماهیت نماز و امر به معروف با هم متفاوت است. امر به معروف نیاز به قانون و مجوز دارد وگرنه در کشور هرج و مرج می‌شود. به عنوان مثال در قرآن آمده که دست دزد را باید قطع کرد. آیا ما هر جا دزدی را دیدیم باید دست او را قطع کنیم و یا این کار نیاز به دادگاه و حکم قاضی دارد؟

این روحانی اصلاح طلب در ادامه گفت‌وگو با «آفتاب» افزود: من معتقد هستم که در حریم هیچ انسانی حق دخالت نداریم مگر به حکم قانون. وزارت کشور برای مسائل امنیتی این حرکت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کار ارشادی و فرهنگی باید مجوز بدهند وگرنه انجام این کار خلاف شرع و عرف و قانون است و انجام این کار حرام است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید اثرگذار باشد. در این چند سال دولت این کارها را انجام داده است آیا واقعا روی مردم تاثیرگذار بوده؟ آیا پیامد مثبتی برای مردم و جامعه داشته یا نه؟ به نظر من الان وقت آن هست که به عملکرد خود نگاهی بیاندازیم و آن را ارزیابی کنیم. این همه هزینه بر کشور تحمیل می‌شود و گشت ارشاد در خیابان به حجاب و سایر منکرات تذکر می‌دهند و خیلی مواقع برخوردها تندتری دارند آیا پیامد این کار مثبت است. باید با آمار به این سوال پاسخ داد و گفت که آمار منکرات در جامعه تا چه حدی پایین آمده است؟

فاضل میبدی گفت: بعضی مواقع عملکرد ما باعث می‌شود منکرات زیرزمینی شود. اگر در جامعه‌ای منکرات زیرزمینی بشود خیلی خطرناک است. این حرکات به هیچ‌وجه شرعی و قانونی نیست. و منجر به نتیجه مطلوب در زمینه فرهنگ‌سازی نخواهد شد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم که ما تعریف درستی از فرهنگ نداریم. اصولا فرهنگ چیزی نیست که از بالا ساخته شود. بخشی از فرهنگ آداب و رسوم‌هایی است که مردم و شهروندان یک جامعه سعی در انجام و حفظ آن دارند. بخشی از این فرهنگ با دستورات شرعی معین می‌شود و افراد معتقد جامعه آن را رعایت می‌کنند.

وی گفت: بخش دیگر فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی، سیاستگذاری دارد. باید به این توجه کنیم که فرهنگ و تغییر آن بسیار زمان‌بر است. فرهنگ در فضای آزاد رشد می‌کند. باید اجازه بدهیم نهادهای تولید علم مثل دانشگاه  فضا آزاد برای رشد و پرورش آرا و عقاید داشته باشند. فضای بحث و گفت‌وگو برای استادان و دانشجویان از هر طیف فکری و اعتقادی آزاد باشد تا بتوانند عقاید خود را مطرح کنند و در معرض نقد و ارزیابی قرار بگیرد.

این روحانی اصلاح‌طلب افزود: اگر این عده به قصد فرهنگ‌سازی وارد جامعه می‌شوند دلیلش این است که اینها فرهنگ و مقوله آن را نمی‌شناسند و به نظر من کار آنها از لحاظ قانونی، تخلف و از لحاظ شرعی حرام است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
215
35
از هر وسیله‌ای برای تعطیلی احکام شرعی استفاده میکنید... امر به معروف حکم خداست و تعطیل‌بردار نیست.
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
19
174
یکی نیست بگه مگر مملکت قانون نداره که شما می‌خواید جلودار شده‌اید
اینا اگر مهار نشوند ...

والله مولا علی اینجور نبود که اینا یکه تازی می‌کنند

جانم فدایت یا علی؛ حیف که هنوز بعد از هزار سال نفهمیدیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
15
121
تنها هدف این کار تخریب چهره دولت است
چرا این دلسوزان در دوره قبل خاموش بودند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین