کد خبر: ۲۶۱۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴

شرمن: باید ظرفیت غنی‌سازی ایران کاهش یابد

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه‌ زیاده‌خواهی‌ها از ایران گفت: دستیابی به توافق نهایی تا زمانی که ایران ظرفیت غنی‌سازی‌اش را کاهش ندهد ممکن نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه‌ زیاده‌خواهی‌ها از ایران گفت: دستیابی به توافق نهایی تا زمانی که ایران ظرفیت غنی‌سازی‌اش را کاهش ندهد ممکن نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور گفت که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در جمع سفرای 20 کشور خارجی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران، متذکر شده است: دور بعدی مذاکرات ممکن است آخرین فرصت برای حل نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران باشد.

به گفته این مقام آمریکایی شرمن همچنین در گفت‌وگو با سفرای خارجی در آمریکا تأکید کرده است: دستیابی به توافق نهایی ممکن نخواهد بود مگر این‌که ایران با کاهش قابل توجه ظرفیت فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش موافقت کند.

شرمن همچنین از ایران خواسته بود تا از این فرصت باقیمانده برای دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی استفاده کند.

به گزارش المانیتور، پیام شرمن به ایران در حالی مطرح شده است که ایران و گروه 1+5 قرار است اواخر هفته جاری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند و به رایزنی‌های خود در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور ادامه دهند.

همچنین یک مقام ارشد عضو گروه 1+5 به المانیتور گفت: ما خیلی خوش‌بین نیستیم چون بسیاری از اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.

وی افزود: اساس اختلافات بر سر تعداد سانتریفیوژها است. گروه 3+3 معتقد است که ایران باید تنها تعداد محدودی سانتریفیوژ داشته باشد اما ایرانی‌ها در مورد ظرفیتی بیشتر از این صحبت می‌کنند. از این‌رو حل این اختلاف بسیار سخت است.

این مقام غربی در ادامه با اشاره به تصمیم ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 برای تمدید مذاکرات تا 25 نوامبر سال جاری، اظهار کرد: وقتی ما زمان را به عقب برمی‌گردانیم امیدهایی برای موفقیت وجود داشت. ممکن است ایران یک گام به جلو بردارد. شاید آنها فکر می‌کنند که ما نیز چنین خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: ما فاصله زیادی از یکدیگر داریم اما امیدواریم که در نیویورک اتفاقات خوبی بیفتد.

رابرت اینهورن مذاکره کننده سابق آمریکا پیش از این به المانیتور گفته بود من فکر می‌کنم اختلافات اساسی هنوز وجود دارد. به عقیده من ایرانی‌ها به دنبال یک توافق هستند اما بر این باورند که می‌توانند بدون توافق نیز زندگی کنند.

اینهورن همچنین گفته بود: به سختی می‌توان تعیین کرد که این موضع سخت ایران در مورد ظرفیت غنی‌سازی‌اش یک تاکتیک رایزنی است یا به واقع حرف آخر آنها است. اما آن‌چه که من برداشت می‌کنم این است که فاصله‌ها قابل کم کردن نیست.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورد. این کشورها در ماه ژوئیه پس از آن‌که نتوانستند به راه‌حل نهایی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست پیدا کنند مذاکرات را 4 ماه دیگر یعنی تا 24 نوامبر سال جاری تمدید کردند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. این در حالی است که ایران همواره تأکید می‌کند که برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا" صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

دور بعدی این مذاکرات هسته‌ای قرار است آخر هفته جاری در نیویورک آغاز شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین