کد خبر: ۲۶۲۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
تضعیف جبهه‌ای کم‌تعداد اما پر سر و صدا

پایداری جبهه پایداری شکسته می‌شود؟

اخبار و رویدادهای هفته‌های اخیر حکایت از تضعیف جایگاه جبهه پایداری دارد. از یک سو بحث‌های مربوط به اختلافات درونی این جبهه با یکدیگر رسانه‌ای شده و مواضع متناقض آنها منجر به تحلیل‌هایی در خصوص انشعاب جبهه پایداری به دو طیف قم و تهران گردیده و از سوی دیگر به نظر می‌رسد ائتلاف نانوشته اعضای این جبهه در مجلس با جریان فراکسیون اصولگرا به رهبری حدادعادل بهم خورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: جبهه پایداری در آستانه انتخابات مجلس نهم با ترکیبی متناقض از برخی طرفداران احمدی‌نژاد در مجلس و برخی وزرای اخراجی دولت نهم و دهم تشکیل شد. براساس اظهارات دبیرکل و سخنگوی این جبهه مصباح یزدی بعنوان پدر معنوی جبهه پایداری معرفی گردید و برخی از شاگردان مصباح در قم نیز به این تشکل پیوستند.

به گزارش آفتاب، این تشکل تندرو اصولگرایان در دو انتخابات مجلس نهم و ریاست‌جمهوری حاضر به ائتلاف با سایر جریانات اصولگرا نشد و اقدام به انتشار لیست جداگانه در انتخابات مجلس و کاندیدای مستقل (سعید جلیلی) در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم کرد.

جبهه پایداری طیف بسیار کوچکی از اصولگرایان را با توجه به تعداد اعضایش تشکیل داده اما به دلیل صدای بلندشان و اقدامات افراطی که از خود نشان داده‌اند مورد توجه قرار گرفته‌اند.

مهمترین فعالیت جبهه پایداری از سوی اعضای مستقر آن در مجلس صورت گرفته که با تذکرات متعدد،سوال از وزرا و در گام آخر استیضاح وزیر علوم خود را نشان داد. اخیرا اما اخباری مبنی بر تضعیف جبهه پایداری به گوش می‌رسد. اختلافات بین اعضا از سخنان سقای بی‌ریا و پاسخ تند روح‌الله حسینیان آغاز شد.

هفته گذشته هنگامی که از سقای بی‌ریا پرسیدند "نظر شما درباره بازگشت احمدی‌نژاد چیست؟" و "آیا شما حاضرید از او حمایت کنید؟"، چنین پاسخ داده بود: «هر فردی حق دارد به عنوان شهروند فعالیت سیاسی داشته باشد. البته مقرراتی وجود دارد و پرونده افراد برای تصدی پست‌ها بررسی می‌شود و نظام باید صلاحیت را تأیید کند. اگر به سال 84 برگردیم و احمدی‌نژاد همان ویژگی‌هایی که باعث شد به او رأی بدهیم را داشته باشد دوباره به او رأی خواهیم داد ولی در این مدت دیده‌ایم که او تغییراتی داشته و راهش عوض شده است. صریحاً می‌گویم در حال حاضر نه حمایتی از او داریم و نه همکاری می‌کنیم.» اظهارات سقای بی‌ریا البته با واکنش تند حسینیان مواجه شده بود که نشان از اختلافات گسترده در جبهه پایداری داشت.

روح‌الله حسینیان در گفت‌وگو با سایت دولت بهار که از رسانه‌های منسوب به محمود احمدی‌نژاد است، گفته بود: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار دولت دکتر احمدی‌نژاد با ایشان فرمودند دولت شما بیش از سایر دولت‌ها مورد هجمه قرار گرفت که بخاطر دفاع از ارزش‌های انقلاب بود. همین قضاوت رهبر معظم انقلاب برای ارزیابی ما از کارنامه دولت دکتر احمدی‌نژاد کافی است. احمدی‌نژاد خدمات بسیار ارزنده‌ای انجام داده که فراموش‌شدنی نیست و من خودم به ایشان ارادت دارم.»

برخی این اظهارات را سر آغاز اختلاف جدی اعضای جبهه پایداری بر سر حمایت از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده مجلس می‌دانند. آنطور که شنیده شده برخی از اعضای پایداری موافق ائتلاف با احمدی نژاد در انتخابات آینده مجلس هستند و برخی که بیشتر شامل شاگردان مصباح یزدی و رهبر معنوی این جریان است مخالف این ائتلاف هستند.

مصباح یزدی البته هرگونه احتمال ائتلاف با اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس را رد کرده است. سخنی که در تقابل با مرتضی آقا تهرانی دبیرکل این تشکل قرار گرفت.

در حالي که چندي پيش رهبر معنوی جبهه پایداری سخنان تندي را خطاب به حجت الاسلام تقوي که پيام آور وحدت از سوي بزرگان اصولگرا بود ،مطرح کرد،به گزارش خبرگزاری آریا متعلق به امیر محبیان، طيف تهران جبهه پايداري سخناني عکس اظهارات پمصباح یزدی مطرح کرده‌اند. مصباح یزدی در قم مي‌گويد: «اين روند وحدت فريبکاري است» اما آقاتهراني در تهران مي‌گويد: «ما حامي اين جلسات وحدت بخش هستيم.»

رسانه‌هاي جبهه پايداري در اين دوگانه پديد آمده محسوس و مشهود در فرايندي از بايکوت و يا انتشار اخبار با تاخير فراوان قرار گرفته اند يک روز (البته با تاخير فراوان!)آيت الله مصباح را روي ويترين رسانه هاي خود قرار داده و از پروسه وحدت به عنوان عملي "فريبکارانه" ياد مي کنند و روز ديگر سخنان دبير کل تهران نشينشان را که از ضرورت پيوستن به وحدت بزرگان اصولگرا سخن گفته تيتر نخست مي کنند.

جبهه پایداری عملا در دو انتخابات گذشته هیچ‌گونه ائتلافی با جریان اصولگرا نداشته است. اما این جریان تلاش‌هایی را برای جذب مصباح یزدی از طریق دعوت او به همایش بزرگ اصولگرایان آغاز کرده است. گرچه این اختلافات درونی جبهه پایداری تا حدودی آشکار شده و اکنون سخن از دو طیف قم و تهران درون این تشکیلات است اما شنیده شده اعضای ارشد جبهه پایداری بر مخفی نگه داشتن اختلافات تاکید دارند.

از سوی دیگر اخیر اظهارات حدادعادل بعنوان رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با سخنان سایر اعضای جبهه پایداری در تعارض قرار گرفته و نشان می‌دهد پیمان نانوشته این دو جریان علیه دولت در پارلمان شکسته شده است.

گرچه اعضای جبهه پایداری خواستار استیضاح و برکناری وزرای بیشتری از دولت هستند اما حدادعادل رسما اعلام کرده هیچ استیضاح دیگری در دستور کار نیست. جمله ای که به مذاق جبهه پایداری‌ها خوش نیامده است.

اخبار حکایت از تضعیف جبهه پایداری و موقعیت آنها در بین جریان اصولگرا بیش از پیش دارد اکنون باید منتظر ماند و دید این تشکل کم تعداد اما پر سر و صدا چه برنامه ای برای آینده خود دارد. آینده‌ای که حفظ کرسی های بهارستان برای آنها در اولویت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین