کد خبر: ۲۶۲۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

چنارهای ولیعصر زیر سایه آسمان خراشها/راه اندازی نخستین شعبه دادسرای ویژه محیط زیست در کشور

چنارهای ولیعصر زیر سایه آسمان خراش ها، راه اندازی نخستین شعبه دادسرای ویژه محیط زیست در کشور، گام دوم کمپین "نه" به آزار حیوانات در سیرک ها، افزایش 35 درصدی پرونده های رفع تصرف زمین خواری در سال جاری، کشف محموله قاچاق حاوی ۱۹۵ کیلوگرم مرجان در زاهدان، بحران جدی آب در تهران، انتقاد از ضعف دیپلماسی برای گرفتن حقابه هامون، آتش سوزی مجددد در میانکاله و تلف شدن دو خرس قهوه ای از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین انها را مرور می کنیم.

راه اندازی نخستین شعبه دادسرای ویژه محیط زیست در کشور
 
در اولین روز از هفته جاری دادستان اردبیل از راه اندازی نخستین شعبه دادسرای ویژه محیط زیست در کشور برای رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده های زیست محیطی خبر داد.
ناصر عتباتی  افزود: به لحاظ اهمیت زیست محیطی استان اردبیل از نظر پوشش گیاهی، تنوع زیستی و تنوع حیات وحش از یک سو و بالا بودن میزان تخلفات در زمینه قاچاق چوب شکار و صید و تصرف و تجاوز به زیستگاهها و اراضی ملی شعبه دادیاری ویژه محیط زیست در این استان تشکیل شد.

به گفته وی، در این شعبه تمام جرائم مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی زیر نظر مستقیم دادستانی به صورت ویژه رسیدگی می شود.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل اظهار داشت: در این دادگاه پرونده های زیست محیطی به صورت ویژه و چنانچه پرونده مهمی باشد خارج از نوبت رسیدگی می شود.

عتباتی تصریح کرد: پرونده های زیست محیطی که در سایر شعبات ثبت می شوند به این شعبه ارجاع داده می شوند تا به صورت ویژه رسیدگی شوند.

وی افزود: برای قاضی این شعبه نیز آموزش های ویژه زیست محیطی در نظر گرفته شده تا با آگاهی کامل پرونده های مربوط به آن رسیدگی شود.

دادستان اردبیل تأکید کرد: همچنین با مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی هماهنگی های لازم انجام شده تا با قاضی این شعبه در ارتباط مستقیم بوده و ضمن دادن اطلاعات کافی وی را برای بررسی های میدانی و بازدید از محل جرائم و تخلفات همراهی کنند.

عتباتی یادآور شد: همچنین در این شعبه محیطبانان و جنگلبانانی که ضابط دادگستری هستند نیز دائما حضور خواهند داشت تا پرونده ها به صورت تخصصی تر بررسی شود.

گام دوم کمپین "نه" به آزار حیوانات در سیرک ها
 
در این روز مدیر دیده بان حقوق حیوانات گفت: محیط زیست قم ممنوعیت فعالیت سیرک در این استان را اعلام کرد. پس از خراسان رضوی این دومین استانی است که اجازه فعالیت سیرک ها و آزار و اذیت حیات وحش را نمی دهد.
شهرام امیری شریفی افزود: محیط زیست قم با یادآوری استان قم به عنوان یک استان مذهبی و با استناد به اجماع مراجع تقلید بر حرمت حیوان آزاری در سیرک ها، ممنوعیت فعالیت سیرک های حیوانات در استان قم را رسما اعلام کرد.

افزایش 35 درصدی پرونده های رفع تصرف زمین خواری در سال جاری
 
روز یکشنبه معاون سازمان جنگلها و مراتع کشور از افزایش 35 درصدی پرونده های رفع تصرف زمین خواری در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
محمد تقی عموزاده افزود: تعداد پرونده هایی که در خصوص زمین خواری تشکیل می دهیم دو دسته هستند برخی از آنها پرونده هایی است که توسط یگان حفاظت سازمان جنگل ها رفع تصرف می شوند که این پرونده ها سال جاری افزایش یافته است.

به گفته وی، در این شرایط وقتی تصرفی انجام می شود یگان حفاظت به عنوان ضابط دادگستری در محل حضور پیدا کرده و روی زمین تصرف شده بلافاصله صورت مجلس رفع تصرف تنظیم می شود.

عموزاده اظهار داشت: در سال جاری میزان پرونده های رفع تصرف شده توسط یگان حفاظت 1767 فقره بوده که حدود 52 هزار هکتار زمین را در بر می گیرد که رفع تصرف شده است.

معاون سازمان جنگل ها تصریح کرد: از این نظر میزان پرونده های رفع تصرف در سال جاری حدود 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: اما بخشی از پرونده ها که مربوط به زمین خواری های بزرگ هستند و پرونده های سنواتی بوده که بایستی در محاکم قضایی و با دستور دادگاه رسیدگی شوند که در نهایت منجر به صدور حکم شوند در سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته اند.



کشف محموله قاچاق حاوی ۱۹۵ کیلوگرم مرجان در زاهدان/ نابودی کامل بیش از 10 درصد مرجان های جهان
 
در این روز مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از کشف محموله قاچاق حاوی ۱۹۵ کیلوگرم مرجان در زاهدان خبر داد.
کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود:  غارتگران طبیعت طی سال های اخیر از زمین، هوا و دریا به ذخایر طبیعی کشور هجوم آورده و هیچ گروهی از زیستمندان ازجمله پرندگان، پستانداران، خزندگان، آبزیان، گیاهان و غیره از این هجوم در امان نیستند.

به گفته وی، نیروهای یگان محیط زیست سیستان و بلوچستان پس از کسب اطلاع از فروش غیرقانونی مقدار زیادی مرجان پس از هماهنگی با مقام قضایی و اخذ نیابت قضایی در یک اقدام ضربتی و هماهنگ موفق به کشف ۱۹۵ کیلوگرم مرجان دریایی از نوع توده ای و شاخه ای در شهرستان زاهدان شدند.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران اظهار داشت: این عملیات در سه نقطه از شهر زاهدان انجام شده و ۳ نفر متهم نیز در این زمینه بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

بحران جدی آب در تهران/آغاز برخورد با پرمصرفان
 
 رئیس اداره کل محیط زیست تهران با بیان اینکه بحران جدی آب در تهران وجود دارد ،گفت: از امروز 24 شهریورماه برخورد جدی با مشترکین پرمصرف آب در تهران آغاز شده است.
 محمدهادی حیدرزاده روز دوشنبه در اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در سال جاری  اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال جاری مصوبه‌ای در هیأت وزیران درباره کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای تهران، ابلاغ شد. بر همین اساس کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس اداره کل محیط زیست تهران با بیان اینکه این مصوبه دارای محورهای متعدد است، افزود: بررسی وضعیت آلودگی منابع ثابت و متحرک، آموزش و تنویر افکار عمومی از جمله این محورها است همچنین اجرای مصوبات استانی و همچنین بررسی کیفیت سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از خودروهای برقی در این کارگروه ملی پیگیری می‌شود.

وی در آستانه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، گفت: 70 درصد آلودگی‌ها در کلانشهر تهران ناشی از منابع متحرک است.

وی با اشاره به پیش‌بینی کاهش تعداد روزهای بارانی در پائیز امسال ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه سال جاری فقط دو روز شاهد بارش باران در کلانشهر تهران باشیم.

برگه‌های جعلی معاینه فنی در برخی مراکز چاپ می شود
 
در این روز مدیر کل پایش و نظارت استان تهران گفت: متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی در مراکز معاینه فنی برگه‌های جعلی معاینه فنی به چاپ می‌رسد و در اختیار دارندگان خودروها قرار می‌گیرد.
 محمد رستگاری در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران ک اظهار داشت: در سال جاری شاهد وقوع پدیده ریزگرد با منشأ داخلی بودیم که این امر در استان تهران نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیر کل پایش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه میانگین کیفیت هوای تهران در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است، ادامه داد: در پیش بودن فصل سرما و به دنبال آن ایجاد وارونگی دما موجب شد که این کارگروه تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تعداد روزهای در شرایط مطلوب پایتخت در سال جاری برابر با 79 درصد بود، ادامه داد: این در حالی است که در سال گذشته فقط 70 درصد روزها در شرایط مطلوب قرار داشت.

رستگاری بیان داشت: تعداد روزهای پاک، سالم و ناسالم تهران از ابتدای سال جاری تا 23 شهریور به ترتیب برابر با 6، 135 و 37 روز را تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: این در حالی است که در سال گذشته 2 روز پاک، 124 روز سالم و همچنین 52 روز ناسالم را تجربه کردیم.

مدیر کل پایش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هم اکنون بیش از 70 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی است، ادامه داد: معاینه فنی خودروها همچنان یک معضل باقی مانده است.



چنارهای خیابان ولیعصر زیر سایه آسمان خراش‌ها / موافقت با ساخت هتل 17 طبقه در باغ پسیان!
 
سازمان میراث فرهنگی در حالی سال 91 و یکسال پس از ثبت ملی خیابان ولیعصر با ساخت هتل 17 طبقه و نابودی باغ تاریخی پسیان موافقت کرده که سازمان محیط زیست با تخریب این باغ مخالف است و فعالان زیست محیطی ساخت چنین برج های بلندی که کلنگ آن در روز های اخیر در باغ پسیان زده شده را بلای جان چنار های 70 ساله ولیعصر می دانند.
 در پی قطع درختان باغ پسیان در خیابان ولیعصر و تخریب بخشی از آن با توجه به قرارگیری این باغ زیبا در بر خیابان ولیعصر و حساسیت موضوع از ابعاد زیست محیطی و میراث فرهنگی تعداد زیادی ازفعالان این حوزه ها برای جلوگیری از ادامه روند تخریب و نابودی این باغ پیگیریهایی انجام داده واطلاعات تکمیلی روز سه شنبه در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده شده است.

آتش به جان ميانكاله افتاد
در این روز  براي سومين بار متوالي در سال جاري، آتش به جان منطقه حفاظت شده ميانكاله بهشهر افتاد.

رئیس اداره محیط زیست در این باره گفت: اين آتش سوزي از دوشنبه شب در ميانكاله آغاز شده و تاكنون برآورد دقيقي از ميزان خسارت و وسعت آتش سوزي نداريم.
 
زمان رضا احمدي افزود: در اين آتش سوزيس بخش‌های وسیعی از منطقه حفاظت شده میانکاله در منطقه آشوراده دچار آتش‌سوزی شد كه اطفاي حريق منطقه و جلوگيري از افزايش اين آتش سوزي از اقدامات اوليه در حال انجام است.
 
عاملان کشتار یک خرس قهوه ای در گلستان دستگیر شدند
 
روز دوشنبه مدیر روابط عمومی محیط زیست گلستان از دستگیری عاملان کشتار یک خرس قهوه ای در گلستان خبر داد.
احمد دباغیان با بیان این مطلب افزود: شکارچیان غیرمجاز بار دیگر با کشتار یک خرس قهوه ای ارزشمند، حادثه تلخ دیگری را برای محیط زیست کشور رقم زدند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست گلستان اظهار داشت: به دنبال دریافت اطلاعاتی مبنی بر شکار یک خرس قهوه ای در مناطق جنگلی شهرستان بهشهر و تلاش شکارچیان برای فروش پوست خرس، نیروهای یگان محیط زیست استان گلستان به بررسی و تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

ضعف دیپلماسی برای گرفتن حقابه تالاب هامون از افغانستان
 
روز چهارشنبه معاون سازمان جنگلها با بیان اینکه دیپلماسی کشور ما برای گرفتن حقابه تالاب هامون ضعیف است گفت: تا زمانی که یک منبع آب دائمی برای این تالاب تضمین نشود نمی توان برای مهار ریزگردهای بستر آن برنامه ریزی کرد.
دکتر پرویز گرشاسبی  با بیان این مطلب افزود: متاسفانه دیپلماسی برای رایزنی حقابه تالاب هامون در کشور ما بسیار ضعیف است و از آنجایی که آب ورودی به این تالاب ناگهانی و بدون برنامه ریزی است تمام میزان ورودی در اثر بادهای 120 روزه و تبخیر و تعرق بالا با سرعت هدر می رود.

به گفته وی، ورود به بستر تالاب هامون و برنامه ریزی برای آن به این راحتی ها نیست چرا که این تالاب برخی سالها با پرآبی و برخی سالها با خشکسالی مفرط مواجه می شود لذا بایستی برای برنامه ریزی جهت مهار ریزگردها و بیابان زدایی در کف تالاب هامون از یک آب ورودی تضمین شده به این تالاب اطمینان داشت.

معاون سازمان جنگلها تصریح کرد: برای احیای تالاب هامون چاره ای به جز نهایی کردن حقابه این تالاب از سوی کشور افغانستان با رایزنی های دیپلماتیک و از طریق وزارت خارجه وجود ندارد.

گرشاسبی اظهار داشت: بالاخره بعد از 30 سال بایستی مسئولان کشور ما و کشور افغانستان برای ورود 28 متر مکعب در ثانیه آب به این تالاب و یا سالانه حدود 7 میلیارد متر مکعب به یک نقطه مشترک برسند و اگر چنین امکانی وجود ندارد حداقل میزان حقابه کمتر اما تضمین شده ای تعیین شود.



کشف لاشه خرس قهوه ای در شمیرانات
 
در این روز فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف یک قلاده خرس تلف شده به همراه دو توله اش در محدوده روستای آهار شهرستان شمیرانات خبر داد.
اسماعیل میرانزاده با اعلام این خبر گفت: روز گذشته طی دریافت گزارش مردمی مبنی بر وجود یک قلاده خرس قهوه ای با دو توله در محدوده روستای آهار شهرستان شمیرانات ماموران بلافاصله با امکانات مورد نیاز به محل اعزام شدند.
وی افزود: ماموران پس از بررسی  و مشاهده با دوربین صحرایی  متوجه عدم تحرک خرس مادر شده و با توجه به اینکه احتمال تلف شدن این حیوان وجود داشته سریعا درخواست  اعزام تیم دامپزشکی کردند.

لاشه 500 پرنده زنبورخوار مرده در دیزج مرگور ارومیه کشف شد
 
روز چهارشنبه همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از کشف لاشه 500 قطعه پرنده زنبورخوار مرده در روستای دیزج مرگور ارومیه خبر داد.
حسن عباس نژاد گفت: با دریافت گزارش های مردمی مبنی بر تلف شدن 500 قطعه پرنده زنبورخوار در دیزج مرگور ارومیه، ماموران یگان حفاظت و کارشناسان حیات وحش استان عازم این روستا شدند تا علت این موضوع را بررسی کنند.

وی اظهار کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شد این پرندگان زنبورخوار بر اثر مسمومیت با نوعی سم تلف شده اند.

وی اضافه کرد: با گفت و گوها و کارشناسی های انجام شده از مردم محلی و بررسی میدانی، مشخص شد که این پرندگان بعد از تغذیه از زنبورهای عسل واقع در نیم کیلومتری این روستا مسموم شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین