کد خبر: ۲۶۲۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳

سه و نیم ساعت مذاکرات ظریف و اشتون در ناهار کاری/مذاکرات دوجانبه با آمریکا

مذاکرات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نیویورک که همراه با ناهار کاری به وقت محلی بود پس از سه ساعت و نیم پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هفتمین دور مذاکرات جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از حدود دو ماه امروز با ناهار کاری ظریف و اشتون از سر گرفته شد. 

این ناهار کاری در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل برگزار شد. 

ظریف و اشتون در این ناهار کاری٬ آخرین وضعیت مذاکرات جامع هسته ایی و نیز نحوه ادامه مذاکرات را با یکدیگر بررسی کردند. 

قرار است از امشب به وقت نیویورک مذاکرات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با اعضای 1+5 اغاز شود که نخستین این دیدارها مذاکرات دوجابنه ایران و آمریکا است. 

پیش از برگزاری مذاکرات نیویورک نیز نمایندگان ایران و آمریکا به صورت دوجانبه در شهر ژنو سوییس ساعت ها با یکدیگر مذاکرات سیاسی و کارشناسی کرده بودند. 

قرار است فردا صبح به وقت محلی نیویورک نیز ایران با روسیه به صورت دوجانبه مذاکره کند. 

نشست رسمی ایران و 1+5 صبح جمعه به وقت محلی با حضور ظریف و اشتون در محل سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد سه شنبه به وقت تهران برای برگزاری هفتمین دور مذاکرات جامع هسته ایی ایران و 1+5 و نیز شرکت در شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای عازم نیویورک شد. 

نمایندگان ایران و 1+5 پیش از این 18 روز از 2 تا 19 جولای در شهر وین اتریش برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره کردند اما به دلیل اختلاف نظرهای جدی٬ طرفین نتوانستند به توافق دست یابند و مدت زمان مذاکرات و نیز توافقات اولیه ژنو را به مدت چهار ماه تمدید کردند. 

میزان غنی سازی اورانیوم و تعداد سانتریفیوژهای ایران٬ نحوه لغو تحریم ها علیه تهران٬ طول مدت زمان توافق٬ تاسیسات غنی سازی فوردو٬ موضوع تی پی ام دی (ابعاد احتمالی نظامی)٬ موضوع نظارت ها و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز راکتور آب سنگین اراک در اصل مهمترین اختلافات ایران و 1+5 است. 

به گزارش ایرنا، مذاکرات نیویورک از دید بسیاری از کارشناسان٬ تحلیل گران و دیپلمات ها در نیویورک بسیار مهم است چراکه می تواند در صورت اتخاذ رویکرد سازنده و نیز حسن نیت طرف مقابل به ویژه آمریکا٬ گره های مذاکراتی را باز کرده و روند دستیابی به توافق نهایی تا 24 نوامبر (4 آذرماه امسال) تسهیل کند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین