کد خبر: ۲۶۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

نماینده مجلس: ایران از «خودتحریمی‌ها» بیشتر از تحریم‌ها آسیب می‌بیند ‌

‌نماینده ساوه و زرندیه معتقد است آثار خود تحریمی و بی‌تدبیری‌ها در حوزه اقتصادی تاثیر بیشتری نسبت به وضع تحریم‌های خارجی علیه اقتصاد کشور و معیشت مردم داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه و عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی می‌تواند وضع اقتصادی کشور را بهبود بخشد اما دولت باید سیاست‌های ابلاغی را به درستی اجرا کند.

این نماینده مجلس افزود: اگر در واکاوی شرایط درونی اقتصاد کشور اسیر نگاه‌های سیاسی و جناحی شویم، وضع اقتصادی ما وخیم‌تر خواهد شد، پس ناگزیر باید واقعیت‌ها بیان شود. همه قبول داریم که کشور ما گرفتار تحریم‌های ظالمانه است و غرب در موضوعاتی چون دانش هسته‌ای، صنایع دفاعی و پرونده جعلی و سراسر دروغی که پیرامون حقوق بشر برای ما ساخته، زیاده‌خواهی می‌کند؛ چراکه آنها به لحاظ ایدئولوژیک با ما و انقلاب‌مان مخالفت دارند.

وی با بیان اینکه آنها می‌خواهند فشارهای اقتصادی خود را به موازات فشارهای سیاسی بر کشور ما شدید و شدیدتر کنند گفت: اگر در خصوص نتیجه مذاکرات هسته‌ای فرض را بر خوش‌بینی بگذاریم، اینکه 80 تا 100 میلیارد دلار پول و ثروت ما به صورت 500 میلیون دلار در هر قسط، آنهم در ازای اکسید کردن مقادیر قابل ملاحظه‌ای سوخت هسته‌ای و اورانیوم غنی‌شده 20 درصد به ما بدهند امتیاز خاصی نیست.

میرگلوبیات تلاش‌های دیپلماتیک را اقداماتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این حال باید بپذیریم که غرب هرگز دست از دشمنی و عناد با ما برنمی‌دارد پس نباید به حسن نیت غرب و لغو تحریم‌ها امیدوار و خوش‌بین باشیم چراکه خوی استکباری غرب این اجازه را نمی‌دهد که منافع و حقوق مسلم ما را به رسمیت بشناسد. معتقدم که در کنار تلاش برای کاهش تحریم‌ها و کوتاه کردن دیوار ایران‌هراسی در سطح بین‌المللی باید نگاه استراتژیک به درون کشور داشته باشیم تا اگر مذاکرات به سرابی پوچ تبدیل شد پیشرفت کشور صدمه نخورده باشد.

وی اظهار کرد: ما بیش از آنکه از تحریم‌های خارجی آسیب ببینیم از «خودتحریمی‌ها» در حال آسیب دیدن هستیم.

میرگلوبیات خود تحریمی را مجموعه‌ای از بی‌تدبیری‌ها و رفتارهای نسنجیده‌ای که در حوزه‌های مختلف خصوصا حوزه اقتصادی مرتکب می‌شویم تعریف کرد و گفت: این رفتارها هم فشار تحریم‌ها را تشدید می‌کند و هم موجب اختلال و رکود اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: وقتی دولت به تولیدکننده و صنعتگر ارز 2500 تومان و به واردکننده هم که عمدتا کالای غیرضروری وارد می‌کند، همان ارز 2500 تومان را اختصاص می‌دهد یعنی دولت خودتحریمی را باعث شده؛ چراکه به حمایت از بخش تولید کشور توجه ویژه نکرده است. وقتی تولید کننده تضعیف شود خبری از رونق اقتصادی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعا این بی‌تدبیری‌ها و خودتحریمی‌ها در گذشته هم بوده است، با تأکید بر اینکه نگاه سیاسی و حزبی به وضع اقتصادی کشور ندارم اضافه کرد: شعار بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید در کشور زمانی محقق می‌شود که در عمل به تولیدکننده و صنعتگر کمک کنیم نه اینکه بانک‌ها برای اعطای وام‌های محدود هزار و یک مانع برای تولید کننده بتراشند تا یک کارخانه دار بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه حل برایش تعطیلی کارخانه و تعدیل نیروها و هدایت سرمایه‌اش به سمت خرید سکه و ارز و ساختمان‌سازی باشد.

میرگلوبیات با بیان اینکه مراجعات جهت استفاده از حمایت‌های نهادهایی چون کمیته امداد و غیره کاهش پیدا نکرده است افزود: صاحبان صنایع از بانک‌ها ناراضی‌اند و علیرغم همه تلاش‌هایی که صورت می‌دهیم باز هم شاهد بروز مشکلات عدیده‌ای در واحدهای صنعتی و یا تعدیل نیروها هستیم . در این وضعیت کارفرما و کارگر تحت فشار است.

وی افزود: با اعطای وام‌های 30 درصد سود شعار بهبود فضای کسب و کار در حد یک شعار باقی خواهد ماند و تولید کشور رونق نخواهد گرفت. وقتی تعرفه‌های گمرکی ما هوشمند و به نفع تولیدکننده و یا صادرکننده کالای ضروری نیست هر روز شاهد وارد شدن ماشین‌های لوکس میلیاردی خواهیم بود.

وی افزود: نرخ بیکاری در ساوه و زرندیه در مقایسه با شهرستان هایی مثل ایلام ، کرمانشاه ، خرم آباد ، اهواز و زاهدان و ... در سطح پایین‌تری است اما این به معنای حاد نبودن وضع بیکاری در ساوه و زرندیه نیست.

میرگلوبیات افزود: متأسفانه عده‌ای تصور می‌کنند اقتصاد مقاومتی یعنی ریاضت کشیدن در حالی که اقتصادی مقاومتی یعنی تلاش برای رونق اقتصادی کشور با تکیه بر توان داخلی. رهبری معظم انقلاب در مطلع سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تأکید خاصی بر بهره‌مندی کشور از ذخائر و منابع غنی و متنوع، زیرساخت‌های گسترده و استعدادهای سرشار و از همه مهمتر برخورداری از نیروهای انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت دارند .

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درخصوص نیروی انسانی بر وجود مشکلات بسیار در حوزه بهره‌مندی و استفاده بهینه از نیروی انسانی کارآمد تأکید کرد و گفت: ما در بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان و اجرای درست و کامل قانون ضعف جدی داریم.

میرگلوبیات با بیان اینکه دولت گذشته قانون هدفمندی یارانه‌ها را به درستی اجرا نکرد گفت: ما زمانی در اجرای سیاست‌های مقاومتی موفق می‌شویم که راهبردهای تعیین شده را به درستی اجرا کنیم .

وی با تأکید براینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا نمی‌شود و دولت باید به اقتصاد مقاومتی در عمل اهتمام جدی داشته باشد افزود: مطمئنا اقتصاد مقاومتی با وضعیت فعلی نظام پولی و بانکی محقق نخواهد شد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین