کد خبر: ۲۶۲۶۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶

در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی چه گذشت؟

اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی با حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان میراث فرهنگی، معاون هنری و هنرمندان این عرصه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرآنلاین، تالار وحدت شامگاه شنبه ۲۹ شهریور میزبان مسئولان هنری و کسانی بود که طی هفته گذشته به عروسک‌ها جان داده بودند. مراسمی که اجرای آن را نگار استخر صدا پیشه عروسک سنجد بر عهده داشت و مبارک و مرشد و حضور کودکان به آن رنگ و رویی دیگرگون داده بود.

جنتی: تئاتر عروسکی می‌تواند سفیر خوبی برای کشورمان باشد

در این میان، وزیر ارشاد علی جنتی، طی سخنانی عروسک‌ها را نماد مردمان جهان دانست و گفت: «ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌‌هایی‌ست که همواره در زندگی‌مان حضور داشتند.عروسک‌هایی را که بیشتر دوست‌شان داشتیم، یاران وفاداری در دوران کودکی بودند که اسرار و راز‌های‌مان را برای بازی‌های‌مان با آنان در میان می‌گذاشتیم.»

جنتی گفت: «زنده بودن، شادابی و تحرک همواره آرزوی ما برای عروسک‌های‌مان بوده است. توصیف خوشحالی بچه‌ها از آدم شدن پینوکیو همان وصف رویاهای‌مان است که در دنیای خویشتن از عروسک‌های خودمان ساخته بودیم.»

وزیر ارشاد در میان سخنانش همچنین به صمد بهرنگی نویسنده کودک و نوجوان دهه سی و چهل اشاره کرد و اظهار داشت: «صمد بهرنگی در کتاب «بیست و چهار ساعت خواب و بیداری» دنیای غریبی از زندگی با عروسک‌ها ترسیم می‌کند، به نحوی که جریان زندگی را در رگ عروسک‌های پشت ویترین خیابان به جریان می‌اندازد و تنهایی رقت‌بار قهرمان داستان را در مهمانی باشکوه عروسک‌های زنده به یک شادمانی شگرف از دوستی‌ها بدل می‌سازد.»

او همچنین گفت که عروسک‌ها وقتی جان می‌گیرند بیانگر مصادیقی از جریان واقعی زندگی‌اند و ادامه داد: «ماسک‌های تئاتر که خنده و گریه را در معرض تماشا می‌گذارند، ابراز این واقعیت است که زندگی با سختی‌ و آسانی، خنده و گریه کماکان ادامه دارد و به پیش می‌رود و درسی که از این نمادها می‌آموزیم برای همزیستی و درک متقابل از یکدیگر، خستگی‌ناپذیری از ناملایمات، شادمانی لحظه‌ها و در نهایت انسان شدن و انسان زیستن است.»

علی جنتی پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی را دوره موفقیت‌آمیز دانست و اظهار داشت: «خرسندم که جشنواره امسال توانسته از هنرمندان پرتلاش کشورمان و در راستای دیپلماسی فرهنگی از هنرمندان چند کشور جهان که اغلب صاحب سبک در این رشته هستند، میزبانی کند و قطعا این ارتباطات برای هنرمندان و علاقمندان تاثیری مثبت خواهد داشت.»

وزیر ارشاد از دست‌اندرکاران خواست که برنامه‌های این جشنواره را در سال جاری به روی صحنه ببرند تا مردم در تهران و سایر استان‌ها از این فعالیت‌های ارزشمند بهره کافی ببرند و گفت: «تئاتر عروسکی به پشتوانه هنر و فرهنگ می‌تواند سفیر خوبی از ایران برای جوامع بین‌المللی باشد، لذا تلاش مضاعف لازم است تا این تئاتر نقش و رسالت خود را در اقصی نقاط دنیا نیز ایفا نماید و از این طریق چهره‌ای پر مهر، زیبا و دقیق از میهن اسلامی‌مان را به جهان ارائه کند.»

او استفاده از شعارهای صلح‌آمیز و حمایت از کودکان غزه را باعث این دانست که جشنواره رنگ و بویی متفاوت به خود بگیرد و ادامه داد:‌«حضور گروه‌های عروسکی در کنار یکدیگر نشان داد با توجه به شعارهایی که مطرح شد، می‌توان کار را به خود هنرمندان سپرد و در یک حرکت جمعی کارهای بزرگی را ثمر رساند. امیدوارم تجربه امسال توشه راهی برای آینده شود و راه جدیدی را در جریان تئاتر ایران باز کند.»

مرادخانی: با عروسک‌ها می‌شود متفاوت حرف زد

علی مرادخانی معاون هنری ارشاد اما ترجیح داده بود که سخنانش را در قالب پیامی تصویری پخش کند: «طبق گزارشات و اخباری که به دست آمده جشنواره موفقیت‌آمیز بوده است. در این راستا به تمام دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره که بدون هیچ گونه تقاضایی فعالیت‌های خودشان را به ثمر رساندند، سپاسگزارم. چون در نتیجه این رحمات اجرای برنامه‌هایی از جمله کارناوال عروسکی را داشتیم که سبب گردهم آمدن مخاطبان بسیاری در همان روزهای نخست برگزاری جشنواره شد.»

او ادامه داد: «نگاه انسان دوستانه به خصوص توجه نسبت به موضوع غزه بسیار حائز اهمیت بود. این جشنواره به خاطر نمادین بودن بازیگرانش که عروسک‌ها هستند، دارای اهمیت است و در دنیا به این نوع کار توجه خاصی می‌دهند، زیرا می‌توان با آن بسیار متفاوت حرف زد و این مهم‌ترین ویژگی این جشنواره است. امسال با توجه به دعوت از گروه‌های نمایشی خارجی، در آغاز بین المللی شدن بعضی از فعالیت‌هایمان هستیم، امیدوارم این روند ادامه پیدا کند، به گونه‌ای که ما بتوانیم جشنواره‌های بین المللی بزرگ را به صورت جدی در کشورمان داشته باشیم.»

حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی هم باز در پیامی تصویری با اشاره به فضای حاکم بر برگزاری جشنواره گفت: «خوشحالم هنرمندان عروسکی در این دوره از جشنواره حضور داشتند. امیدوارم جشنواره امسال مقدمه‌ای برای برگزاری بهتر این رویداد در سال‌های آینده باشد.»

او همچنین ادامه داد: «توجه جدی به کودکان مظلوم غزه از دیگر اتفاقات قابل توجه این دوره بود. امید است رسانه‌های سراسری از این جشنواره بهره‌مندی لازم را برای تعالی تئاتر عروسکی و سینمای عروسکی در ایران ببرند.»

مرضیه برومند:‌امیدوارم کار اهالی هنر به خود آنها واگذار شود

اما مرضیه برومند دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک آخرین کسی بود که در آیین پایانی این مراسم سخن گفت. او از تمامی سازمان‌ها، مسئولان و هنرمندانی که او را در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره یاری داده بودند، تشکر کرد و گفت: «از خداوند سپاسگزارم که توانستم این دوره از جشنواره را برگزار کنم و امیدوارم که همه از آن راضی باشند. یکی از ویژگی‌های جشنواره همراهی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی هنری است که در کنار یکدیگر برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره کوشیدند. این رویداد هنری برای نخستین بار به صورت مستقل برگزار شد. امیدوارم شرایطی پیش آید تا کار اهالی هنر به آنها واگذار شود و روند بروکراسی از میان برود.»

تقدیر از بنیانگذار جشنواره نمایش عروسکی

در بخشی از آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، از علی منتظری، بنیانگذار این جشنواره و یکی از روسای پیشین مرکز هنرهای نمایشی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد و حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی تقدیر شد.

علی منتظری پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره طی سخنانی کوتاه تصریح کرد: «از این‌که در پانزدهمین دوره از جشنواره حضور دارم، بسیار خرسندم. تئاتری‌ها انسان‌های محترمی‌اند. ما باید به عنوان مسوولان در رفتارهایمان تجدید نظر کنیم. مدیریت در بخش هنر مدیریت بر قلب‌ها و دل‌هاست. اگر بتوانیم این مسئله را در نظر بگیریم، پاسخ درست را دریافت کرده ایم. این هنرمندان با دست‌های خالی کار می‌کنند، پس اگر برخورد درستی با آنان داشته باشیم، می‌توانیم قدم‌های درستی برداریم.»منتظری در پایان سخنانش جوایز خود را به خانواده و همسرش تقدیم کرد.

اما از آنجا که پانزدهمین جشنواره عروسکی حتی در روزهای پایانی هم با حاشیه‌هایی روبرو بودِ، مرضیه برومند دبیر جشنواره لازم دانست درباره یکی از این حاشیه‌ها توضیح دهد. حاشیه آب زرشک:‌ «تنها اسم این مراسم ضیافت بود. اما در عوض شایع کردند این مراسم 30 میلیون تومان هزینه برداشته شده است و مبلغ باور نکردنی برای آب زرشکی که برای میهمانان سرو شده، پرداخت شده است. اگر آب زرشک بتواند ما را دور هم جمع کند، پس زنده باد آب زرشک.»

در این جشنواره به دلیل غیررقابتی بودن همه گروه‌های شرکت‌کننده لوح سپاس گرفتند و از آنان تقدیر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین