کد خبر: ۲۶۲۶۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱

وقتی احمدی‌نژاد برای دیدار با آمریکایی ها به نیویورک می‌رفت؛ دلواپسان کجا بودند؟

سفیرپیشین ایران در سازمان‌ملل از دیدار احتمالی روحانی و اوباما در نیویورک استقبال کرد و گفت: این زمان بهترین فرصت است تا مشکلات ساختاری میان دوکشور تا حدی حل‌وفصل شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره سفر حسن روحانی به نیویورک و احتمال دیدار او با اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: این سفر در فضای متفاوتی برگزار می‌شود. دنیای امروز دنیای دیپلماسی است و در این عرصه هیچ چیزی بعید نیست.

وی با اشاره به اختلاف‌های موجود میان دو کشور ایران و آمریکا، ادامه داد: در عین حال در برخی حوزه‌ها، ایران با آمریکا اشتراک منافع هم دارد.

وی اضافه کرد: قاعدتا در عرصه کنونی تنها با گفتمان بی‌واسطه و دیپلماسی صحیح می‌توان مسائل را حل و فصل کرد. بنابراین باید بدون واسطه گفت‌وگو کرد حتی اگر نتیجه و موفقیتی به دنبال نداشته باشد.

مذاکرات هسته‌ای و حمایت ارکان نظام
دیپلمات سابق ایران در بریتانیا به سیاست‌خارجی دولت یازدهم اشاره کرد و ادامه داد: نباید از اصل مذاکره نگرانی داشته باشیم و اصولا نگرانی در مقطع کنونی و درچارچوب منطقی هیچ توجیهی ندارد. دولت یازدهم اعتماد به نفس لازم و کافی را در این عرصه دارد و به همین دلیل ناامیدی از نتیجه مذاکره و ترویج نگرانی از یک دیدار احتمالی و به دست نیاوردن موفقیت در این حوزه نباید بر سایر اقدامات و مسائل چیره شود.

ساداتیان گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تاکنون به خوبی پیش رفته است. تیم مذاکره‌کننده ایرانی به خوبی بر گفت‌وگو ها تسلط دارد و مذاکرات با حمایت شخص رئیس‌جمهور و ارکان نظام انجام می شود که همین مساله نقطه قوت عرصه دیپلماسی کشور است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل بیان کرد: نکته دیگری که در این شرایط نباید از آن غافل شد، سیاست‌خارجی دولت اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا است. او تا حدودی نشان داده که رئیس‌جمهور جنگ‌طلبی نیست و از ایجاد شرایط جنگی پرهیز می‌کند. البته اگر اقتضائات و منافع آمریکایی‌ها ایجاب کند آنها در هر صورتی جنگ به راه خواهند انداخت اما اوباما نشان داده که جنگ‌طلب نیست و از طریق راه‌های دیگر به دنبال حل و فصل مسائل است.

فرصت مناسب برای دیدار اوباما و روحانی
وی تاکید کرد: البته زمان زیادی هم تا پایان ریاست‌جمهوری اوباما باقی نمانده و اکنون زمان مناسبی است  تا مسئولان کشور از این فرصت استفاده کنند تا مشکلات ساختاری میان دو کشور تا حدی در میان نشست‌های آتی سران ایران وآمریکا حل شود. اکنون آمریکایی‌ها به شکل‌هلی مختلف خواستار ملاقات سران دو کشور شده‌اند و بارها به این مساله اشاره کرده‌اند.

سفیر سابق ایران در سازمان‌ملل اظهار کرد: برگزاری گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و مسائل اختلافی در دیدار سران کشورها راحت‌تر قابل مذاکره است تا در نشست‌های متعدد کارشناسی یا حتی در سطح وزاری امورخارجه.

ساداتیان در ادامه به جنجال دلواپسان و ابرازی نگرانی آنها از  دیدار احتمالی روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا اشاره و یادآور شد: دلواپسان خوب است آن زمانی که رئیس‌جمهوری محبوب‌شان محمود احمدی‌نژاد برای دیدار با رئیس‌جمهورهای آمریکا تلاش می‌کرد، ابراز دلواپسی می‌کردند. چطور در آن زمان نگران دیدار وگفت‌وگو نبودند.

آمریکایی‌ها درخواست‌های متعدد احمدی‌نژاد برای ملاقات را نپذیرفتند

وی تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد هرسال به نیویورک سفر می‌کرد تا فرصتی برای دیدار با مقامات آمریکایی داشته باشد اما عملا این آمریکایی‌ها بودند که درخواست‌های متعدد رئیس دولت نهم و دهم را برای دیدار و ملاقات نمی‌پذیرفتند. بنابراین ابراز دلواپسی این افراد، به دلیل منافع ملی نیست و آنها تنها به دنبال منافع جناحی و حزبی خود هستند.

سفیر سابق ایران در انگلیس اظهار کرد: منافع این گروه‌ها در متشنج کردن فضاست و آنها هیچ منطقی ندارند کما اینکه دولت آقای روحانی به دنبال کسب حمایت آنها هم نیست.

نگرانی از اختلافات عمیق در گفت‌وگوهای هسته‌ای
ساداتیان مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: باید به نتیجه مذاکرات امیدوار باشیم البته آن‌گونه که طرفین مذاکره بیان داشته‌اند جای نگرانی هم وجود دارد چراکه قرار بر این بود که یا باید با همه مسائل کنار بیایم یا هیچ.

سفیر سابق ایران در لندن تاکید کرد: نگرانی احتمالی این است که اختلافات آن قدر عمیق باشد که اجازه ندهد مذاکرات به نتیجه برسد. در این میان علاقه ایران و بقیه کشورهای مذاکره‌کنند برای به نتیجه رسیدن مذاکرات روشن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین